szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

A jövő egyértelműen az önvezető autózásról szól, de a BMW azért a végsőkig kitartana a vezetési élmény mellett.

Az elkövetkezendő évek, évtizedek az új hajtásláncú autók mellett egyértelműen az önvezető járművekről szólhatnak. Utóbbi autókat egy ötös skálán sorolják be a szerint, hogy mennyire fejlett a bennük lévő önvezető technológia. A mostanság forgalomba kerülő új autók többsége a kettes szintet képviseli, vagyis található bennük többek közt adaptív tempomat és sávtartó, de csak rövid ideig képesek maguktól közlekedni.

Az ennél komolyabb önvezetést hozó hármas szintet először a 2017-ben bemutatott Audi A8 ugrotta meg (a Teslák kettes szintűek). Az A8-ban lévő önvezető technológiát egy bizonyos Alejandro Vukotich és csapata fejlesztette, emberünk azonban tavaly átigazolt a BMW-hez. És kérdésünkre elmondta, hogy 2021-ben érkezik a BMW első hármas szintű önvezető autója, az iNext, ami egy 600 kilométeres hatótávú elektromos SUV lesz.

Az iNextben természetesen még lesz hagyományos kormány és pedálsor, ellentétben azzal az utastér-koncepcióval, amit a most Las Vegasban zajló CES szakkiállításon lepleztek le. Íme az i Interaction Ease:

A futurisztikus utastér a maximális kényelemről szól, illetve arról a gigantikus HUD-ról, ami a komplett szélvédőre vetíti a kiterjesztett valósággal kiegészített rengeteg információt, vagy akár kedvenc filmjeinket.

©

Az ablakokat minden irányban elektronikusan teljesen le lehet sötétíteni, így az önvezető autózás során teljesen elzárhatjuk magunkat a külvilágtól. A szélvédőre vetített felhasználói felületet egyszerű odapillantással, illetve a levegőben az ujjunkkal megejtett rámutatással lehet kezelni, ezenkívül az ülés oldalsó részébe is került egy rejtett érintőfelület.

Bár csak prototípusról van szó, a rendszer tapasztalataink szerint már most zökkenőmentesen, gyorsan és intuitív módon használható.

©

A kormány és pedálsor csak a legfejlettebb, ötös szintű önvezető autókból tűnhet majd el – ezt vetíti előre a most debütált koncepció –, ezen modellek megjelenésére azonban még hosszú éveket kell várnunk. És nemcsak amiatt, mert sok idő a számos új szenzorral támadó új technológia kifejlesztése, hanem amiatt is, mert a jogi szabályozás megalkotása egyelőre még várat magára.

©

Vukotich elmondta, hogy a BMW a végsőkig kitart a vezetési élmény mellett, de 1 500 mérnökkel és 10 technológiai partnerrel gőzerővel az autonóm autózás fejlesztésén dolgozik.

A bajor cég egyik kiemelt partnere a dél-koreai Samsung. A CES-en elhangzott, hogy a 2021-ben érkező iNext lesz a világ első olyan sorozatgyártású személyautója, melyben Samsung-féle szélsebes 5G technológia teljesít szolgálatot.

©

A 4G-nél sokkal nagyobb sebességű és jelentősen rövidebb válaszidejű 5G komoly szerepet játszik majd az önvezető autók közötti kommunikációban. A BMW egyértelműen az 5G-re esküszik, szemben például a Volkswagennel, melynek nemrégiben leleplezett és általunk is kipróbált 8-as Golfja a wolfsburgiak szerint stabilabb Wi-Fi p technológiát használja az autók közötti kommunikációra.

©

És hogy mi a helyzet a harmadik nagy német prémiumgyártóval? Nos, a Mercedes új vezére nemrégiben azt nyilatkozta, hogy 2020-ban a cég egyik nagy durranása a teljesen új S-osztály lesz, mely a stuttgarti márka első hármas szintű önvezetésre képes modelljének ígérkezik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!