szerző:
Tetszett a cikk?

A jövő egyértelműen az önvezető autózásról szól, de a BMW azért a végsőkig kitartana a vezetési élmény mellett.

Az elkövetkezendő évek, évtizedek az új hajtásláncú autók mellett egyértelműen az önvezető járművekről szólhatnak. Utóbbi autókat egy ötös skálán sorolják be a szerint, hogy mennyire fejlett a bennük lévő önvezető technológia. A mostanság forgalomba kerülő új autók többsége a kettes szintet képviseli, vagyis található bennük többek közt adaptív tempomat és sávtartó, de csak rövid ideig képesek maguktól közlekedni.

Az ennél komolyabb önvezetést hozó hármas szintet először a 2017-ben bemutatott Audi A8 ugrotta meg (a Teslák kettes szintűek). Az A8-ban lévő önvezető technológiát egy bizonyos Alejandro Vukotich és csapata fejlesztette, emberünk azonban tavaly átigazolt a BMW-hez. És kérdésünkre elmondta, hogy 2021-ben érkezik a BMW első hármas szintű önvezető autója, az iNext, ami egy 600 kilométeres hatótávú elektromos SUV lesz.

Az iNextben természetesen még lesz hagyományos kormány és pedálsor, ellentétben azzal az utastér-koncepcióval, amit a most Las Vegasban zajló CES szakkiállításon lepleztek le. Íme az i Interaction Ease:

A futurisztikus utastér a maximális kényelemről szól, illetve arról a gigantikus HUD-ról, ami a komplett szélvédőre vetíti a kiterjesztett valósággal kiegészített rengeteg információt, vagy akár kedvenc filmjeinket.

László Ferenc

Az ablakokat minden irányban elektronikusan teljesen le lehet sötétíteni, így az önvezető autózás során teljesen elzárhatjuk magunkat a külvilágtól. A szélvédőre vetített felhasználói felületet egyszerű odapillantással, illetve a levegőben az ujjunkkal megejtett rámutatással lehet kezelni, ezenkívül az ülés oldalsó részébe is került egy rejtett érintőfelület.

Bár csak prototípusról van szó, a rendszer tapasztalataink szerint már most zökkenőmentesen, gyorsan és intuitív módon használható.

László Ferenc

A kormány és pedálsor csak a legfejlettebb, ötös szintű önvezető autókból tűnhet majd el – ezt vetíti előre a most debütált koncepció –, ezen modellek megjelenésére azonban még hosszú éveket kell várnunk. És nemcsak amiatt, mert sok idő a számos új szenzorral támadó új technológia kifejlesztése, hanem amiatt is, mert a jogi szabályozás megalkotása egyelőre még várat magára.

László Ferenc

Vukotich elmondta, hogy a BMW a végsőkig kitart a vezetési élmény mellett, de 1 500 mérnökkel és 10 technológiai partnerrel gőzerővel az autonóm autózás fejlesztésén dolgozik.

A bajor cég egyik kiemelt partnere a dél-koreai Samsung. A CES-en elhangzott, hogy a 2021-ben érkező iNext lesz a világ első olyan sorozatgyártású személyautója, melyben Samsung-féle szélsebes 5G technológia teljesít szolgálatot.

László Ferenc

A 4G-nél sokkal nagyobb sebességű és jelentősen rövidebb válaszidejű 5G komoly szerepet játszik majd az önvezető autók közötti kommunikációban. A BMW egyértelműen az 5G-re esküszik, szemben például a Volkswagennel, melynek nemrégiben leleplezett és általunk is kipróbált 8-as Golfja a wolfsburgiak szerint stabilabb Wi-Fi p technológiát használja az autók közötti kommunikációra.

László Ferenc

És hogy mi a helyzet a harmadik nagy német prémiumgyártóval? Nos, a Mercedes új vezére nemrégiben azt nyilatkozta, hogy 2020-ban a cég egyik nagy durranása a teljesen új S-osztály lesz, mely a stuttgarti márka első hármas szintű önvezetésre képes modelljének ígérkezik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!