szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ikonikus brit szupersportkocsi korai példányai idén már 30. születésnapjukat ünneplik, így akár OT rendszámot is kaphatnak.

Az 1991. évi LXXXII. törvény 18. § 14. pontja szerint "muzeális jellegű az a gépjármű, amelyet legalább 30 éve gyártottak, használata kizárólag a jellegével összefüggő célból történik, továbbá az eredeti műszaki jellemzőit nem változtatták meg, vagy annak megfelelően helyreállították". És ezek az autók hazánkban OT rendszámot kaphatnak, vagyis hivatalosan is oldtimernek lehet minősítetni őket.

Ha oldtimerek kerülnek szóba, akkor a legtöbb esetben valamilyen patinás hangulatú veterán négykerekű villan át az agyunkon. És nem pont egy McLaren F1, pedig hamarosan akár egy ilyen brit járgány is kaphat OT rendszámot.

McLaren

A McLaren 1992-ben mutatta be minden idők egyik legnagyobb szakmai elismerésnek örvendő szupersportkocsiját, az F1-et. A 386,4 km/h-s végsebessége révén egykoron a Guiness Rekordok Könyvébe is bekerült típusból 1998-ig mindössze 106 példány készült, a különböző futásteljesítményű autók értéke ma már szinte felbecsülhetetlen.

Classicdriver

A mindössze 1 138 kilogramm tömegű McLaren F1 alig 1,14 méter magas, mozgatásáról pedig egy 627 lóerős 6,1 literes V12-es motor gondoskodik. A háromszemélyes sportkocsi érdekessége, hogy a sofőr középen foglal benne helyet.

Classicdriver
Classicdriver

Kevesen tudják, hogy a szuperkönnyű anyagok felhasználásával készült mérnöki remekmű egyik abszolút szem előtt lévő alkatrésze meglepő módon egy úgymond egyszerű Volkswagenről származik. Ami még akkor is furcsán hangzik, ha az konkrétan egy sportos Corrado, melyből 1988 és 1995 között mintegy 98 ezer példány készült.

Ez az alkatrész pedig nem más, mint a felfelé nyíló ajtókra szerelt külső visszapillantó-tükör.

Bringatrailer

Az autóiparban az elmúlt évtizedekben nem volt ritka, hogy bizonyos alkatrészeken osztoztak egyes márkák, sőt, a hátsó világítótestek esetében kis túlzással élve gyakorinak is mondható a jelenség. A McLaren F1 hátsó lámpáit sem a McLaren tervezte, hanem azok egyenesen az 1990 és 2001 között 2 884 darabos mennyiségben gyártott Lamborghini Diablóról érkeztek.

Classicdriver

A McLaren F1-et az a Gordon Murray tervezte, melynek cége, a Gordon Murray Automotive 2020-ban leplezte le az F1 szellemi örökésének tekinthető T50-et, ami egy 986 kilogramm tömegű és 663 lóerős sportautó.

A T50-ben található egyébként a világ legmagasabb fordulatszámú, legnagyobb teljesítménysűrűségű közúti szívómotorjaként számontartott erőforrása. A 3,9 literes motor csak 12 100-as percenkénti fordultszámnál szabályoz le.

Gordon Murray Automotive

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!