szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Két év múlva pedig minden új autóban ott kell lennie a sebességet folyamatosan felügyelő rendszernek.

2022. július 6-ától minden autógyártó köteles felszerelni új modelljeit az úgynevezett intelligens sebesség-asszisztenssel (ISA). A sebességasszisztens lényegében a legtöbb új autón már most is meglévő kamerákon és radaron keresztül ismeri fel a közúti jelzéseket és alkalmazza az éppen adott útszakaszon érvényben lévő sebességkorlátozást.

Az uniós rendelet szerint mindez egy olyan elektronikus biztonsági rendszer, amely az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) becslései szerint 30 százalékkal csökkentheti a balesetek és 20 százalékkal a közúti halálesetek számát. Fontos kiemelni, hogy júliustól kötelező az típusokban a fekte doboz is, amelyről már korábban bővebben írtunk, mikor és milyen adatokat rögzít egy autóban.

Az ISA működés közben először hangjelzést küld - hasonlóan a biztonsági övekhez - és, ha a vezető figyelmen kívül hagyja a jelzést, további figyelmeztető jelzések érkeznek, például a gázpedált kezd finoman rezegni.

Ha a vezető továbbra is figyelmen kívül hagyja ezeket a jeleket, az ISA automatikusan csökkenti az autó sebességét. De mindezt nem közvetlenül fékezéssel, hanem az elektronikus gázpedálon keresztül veszi el a teljesítményt. A hivatalos közlés szerint nem kell hirtelen fékezéstől tartania a sofőröknek. A rendszer pedig bármikor kikapcsolható.

Érdemes tudni, hogy ez a rendszer egyébként, már most is rengeteg autóban benne van, többek közt, mert az Euro NCAP - az autók biztonságát tesztelő szervezet - már most is díjazza a rendszert, és ha egy gyártó öt csillagot akar elérni a tesztjeiken, érdemes használnia.

Július 6-tól azonban az ISA kötelezővé válik minden újonnan homologizált autóban az EU-ban, sőt két év múlva már minden újonnan regisztrált autónak rendelkeznie kell a rendszerrel.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!