szerző:
Tetszett a cikk?

A korát alaposan megelőző hibrid járgánnyal manapság maximum a 30 km/h-s zónákban lehetne gyorshajtani.

75 évvel ezelőtt látott napvilágot az első Porsche típusjelzésű személyautó, mely nem más, mint az általunk nemrégiben alaposan körbefotózott Porsche 356.

Ez a Ferry Porsche által Ausztriában tervezett szuperkönnyű és megannyi VW alkatrészt felvonultató roadster azonban messze nem az első olyan kocsi volt, melyhez köze volt a Porsche családnak.

35 lóerő, 585 kilogramm
László Ferenc

Az alábbi fotókon látható járművet Ferry apja, az 1875-ben született Ferdinand Porsche készítette Ludwig Lohnerrel közösen.

A Lohner-Porsche "Semper Vivus" (mindig élő) nevet viselő, korát alaposan megelőző autó 123 évvel ezelőtt látta meg a napvilágot, és az 1900-ban megrendezett Párizsi Világkiállítás, majd pedig az 1901-es Párizsi Autószalon sztárja volt.

A világ első működőképes normál hibrid járműveként jegyzett Semper Vivusban középen két belsőégésű francia DeDion-Bouton benzinmotor található, melyek egy-egy generátoron keresztül elektromos energiával látják el az első kerekeket hajtó agymotorokat, illetve a relatíve kompakt 44 cellás akkumulátort.

László Ferenc
László Ferenc

A 20 amperes és 90 voltos, egymástól független működésű áramfejlesztők egyben indítómotorként is funkcionálnak, ami egykoron komoly fegyvertényt jelentett.

A 750 köbcentiméteres lökettérfogatú egyhengeres vízhűtéses benzines egységek 3,5-3,5 lóerős teljesítményt adnak le, a két villanymotor 2,5-2,5 lóerőre képes. A végsebesség 35 km/h.

A hűtőrendszer
László Ferenc
A két benzinmotor
László Ferenc

Az 1,7 tonna tömegű, soros hibrid hajtásláncú Semper Vivus hatótávja mintegy 200 kilométer, ami jelentősen nagyobb az egykori villanyautók hatótávolságánál.

A 3,39 méter hosszú, 1,88 méter széles, 1,85 méter magas és 2,31 méteres tengelytávolságú autó hasmagassága 25 centiméter.

A Semper Vivus prototípust később továbbfejlesztették, négy agymotoros utódja a világ első összkerék-hajtású autója lett és még versenyeken is elindultak vele.

A kis sorozatban gyártott "Mixte" verzióban már egy 25 lóerős teljesítményű 5,5 literes 4 hengeres benzinmotor állította elő az agymotorok számára szükséges elektromos energiát. A korai hibridekből igen kevés, 1905-ig mintegy 65 példány készült, magas áruk komoly gátat szabott a sikerüknek.

Lohner-Porsche
A négykerék-hajtású kivitel
Lohner-Porsche

A mellékelt fotókon látható kocsi az eredeti példány tökéletes és teljesen működőképes mása, mely a 2000-es évek végén három év alatt készült el.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!