Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"614714d0-15c3-4567-9742-be278ffd0d78","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Az amerikai és európai szankciók részbeni feloldása esélyt adhat Szíriának az újjáépítésre, de kérdés, meddig jutnak az enyhítések, és tud-e élni velük a szír kormány.","shortLead":"Az amerikai és európai szankciók részbeni feloldása esélyt adhat Szíriának az újjáépítésre, de kérdés, meddig jutnak...","id":"20250601_amerikai-konnyitesek-szirianak-gazdasagi-letkerdes-szankciok-az-atvaltozas-utja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/614714d0-15c3-4567-9742-be278ffd0d78.jpg","index":0,"item":"012f4eb5-bcb6-4d99-af56-8583508d818b","keywords":null,"link":"/360/20250601_amerikai-konnyitesek-szirianak-gazdasagi-letkerdes-szankciok-az-atvaltozas-utja","timestamp":"2025. június. 01. 15:30","title":"Olyan gyorsan oldják fel a szankciókat, hogy Szíria nehezen alkalmazkodik hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a30cb71-cb4d-4943-a557-61c1b3513cf6","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Oscar Piastri majdnem végig vezetve nyerte meg a Forma–1 Spanyol Nagydíját és növelte tovább az előnyét a világbajnokságban, a verseny leginkább arról maradhat emlékezetes, ahogy Max Verstappennek elborult az agya az utolsó körökben.","shortLead":"Oscar Piastri majdnem végig vezetve nyerte meg a Forma–1 Spanyol Nagydíját és növelte tovább az előnyét...","id":"20250601_forma-1-spanyol-nagydij-piastri-norris-leclerc-verstappen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a30cb71-cb4d-4943-a557-61c1b3513cf6.jpg","index":0,"item":"d05c0bc8-8fe5-431e-ab13-731c37c4042f","keywords":null,"link":"/sport/20250601_forma-1-spanyol-nagydij-piastri-norris-leclerc-verstappen","timestamp":"2025. június. 01. 17:10","title":"Sima McLaren-kettősgyőzelem a Spanyol Nagydíjon, Verstappen egy szabálytalanságával eldobott 14 pontot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77561b8d-5eb1-4cc4-bc79-3764023e004c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ellenzéki aktivisták és újságírók magyarázzák a Guardian riportereinek, miért bukhat meg az USA orbánizálása, és hogyan vethet véget egy korábbi szövetséges a magyar miniszterelnök 15 éves uralmának.","shortLead":"Ellenzéki aktivisták és újságírók magyarázzák a Guardian riportereinek, miért bukhat meg az USA orbánizálása, és hogyan...","id":"20250602_gurdian-orban-trump-tisza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77561b8d-5eb1-4cc4-bc79-3764023e004c.jpg","index":0,"item":"039be9b2-61a7-406d-9c50-aa9b693c78e8","keywords":null,"link":"/360/20250602_gurdian-orban-trump-tisza","timestamp":"2025. június. 02. 07:02","title":"Ő az, aki inspirálta Trumpot: de vajon elveszíti-e hatalmát Orbán – ezt látták Budapesten a Guardian tudósítói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor továbbra is kihívás, hogy megtalálja azokat a fejlesztéseket, amelyek gyors eredményt hozhatnak. Az autonóm mobilrobotok (AMR-ek) bevezetése intralogisztikai környezetben a klasszikus példája annak, hogy miként lehet látványos hatást elérni, gyorsan és alacsony kockázattal, a digitális érettség bármely szintjén.","shortLead":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor...","id":"20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb.jpg","index":0,"item":"cae9fb8b-ffd4-415e-be87-497f5de7e449","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","timestamp":"2025. június. 02. 11:30","title":"Kilőtt a logisztikai szektor: így pörgeti fel az automatizálás a folyamatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"74c0e0fd-02a6-4873-8386-8927d2dd2206","c_author":"HVG","category":"360","description":"A kiszuperált szélkerekek hatalmas alkatrészeit sem kell szemétdombra vetni vagy reciklálni, használati eszközként is találhatnak új életet. Egy holland dizájnstúdió ezt azzal is bizonyította, hogy egy szélturbina gondolájából készített miniházat.","shortLead":"A kiszuperált szélkerekek hatalmas alkatrészeit sem kell szemétdombra vetni vagy reciklálni, használati eszközként is...","id":"20250601_hvg-hasznalt-szelturbina-garzon-lakas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74c0e0fd-02a6-4873-8386-8927d2dd2206.jpg","index":0,"item":"ac8bd151-01ef-4819-87a7-27b930c597c3","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-hasznalt-szelturbina-garzon-lakas","timestamp":"2025. június. 01. 16:15","title":"A szemétdombra dobás helyett 35 nm-es lakássá alakíthatók át a kiszuperált szélturbinák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b96de95e-4142-4f30-824c-e111f6b953a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök egy órán át válaszolt a CPAC Hungary rendezvényre érkezett vendégek kérdéseire.","shortLead":"A miniszterelnök egy órán át válaszolt a CPAC Hungary rendezvényre érkezett vendégek kérdéseire.","id":"20250602_Orban-CPAC-ujsagiro-influenszer-vendegek-Karmelita-migracio-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b96de95e-4142-4f30-824c-e111f6b953a7.jpg","index":0,"item":"0915996b-0ba0-4001-9a21-1c95f08d9bfa","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Orban-CPAC-ujsagiro-influenszer-vendegek-Karmelita-migracio-ukrajna","timestamp":"2025. június. 02. 08:38","title":"Orbán egy csapat baráti újságírónak és influenszernek bizonygatta a Karmelitában, hogy a migráció rossz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b480f87-bfbc-468c-9573-017e871b8b09","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Néhány másodpercnyi új jelenetet is bemutattak a sorozat záró szezonjából.","shortLead":"Néhány másodpercnyi új jelenetet is bemutattak a sorozat záró szezonjából.","id":"20250601_tranger-Things-utolso-evad-premier-bejelentes-datumok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b480f87-bfbc-468c-9573-017e871b8b09.jpg","index":0,"item":"a328b1d6-525f-4b3a-96b1-6b2208dd7706","keywords":null,"link":"/kultura/20250601_tranger-Things-utolso-evad-premier-bejelentes-datumok","timestamp":"2025. június. 01. 08:16","title":"Három darabban jön a Stranger Things utolsó évada, bejelentették a premierdátumokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bfb7d67-3bc0-41ef-a15a-ca02873406fd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„Karácsony mindig ügyesen kimozogja ezeket a helyzeteket, de most sarokba szorítják” – értékelte Tarlós István volt főpolgármester az utódja és a főváros pénzügyi helyzetét. Úgy vélte, a szolidaritási adó attól még nem alkotmányellenes, hogy emelik. De azt is elismerte, hogy nem Karácsony „a fő hibás”.","shortLead":"„Karácsony mindig ügyesen kimozogja ezeket a helyzeteket, de most sarokba szorítják” – értékelte Tarlós István volt...","id":"20250531_Tarlos-Istvan-Nem-ertem-Karacsony-miert-a-kormanyt-hibaztatja-Mindig-mas-a-felelos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bfb7d67-3bc0-41ef-a15a-ca02873406fd.jpg","index":0,"item":"30b097e6-5ebf-44fd-aec6-74d127e6a1e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Tarlos-Istvan-Nem-ertem-Karacsony-miert-a-kormanyt-hibaztatja-Mindig-mas-a-felelos","timestamp":"2025. május. 31. 11:53","title":"Tarlós István: Nem értem, Karácsony miért a kormányt hibáztatja? Mindig más a felelős?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem, ez nem egy újabb 2,5 tonnás, sok száz lóerős polgárpukkasztó elektromos luxusterepjáró, hanem egy pehelykönnyű és minimalista futurisztikus járgány, amellyel végre tényleg tehetünk valamit a környezetünkért. Teszten a Citroën Oli.
Mostanság szinte még a csapból is a politikailag abszolút korrekt zöld rendszámos kocsik folynak, amelyek jelentős része ólomnehéz, bivalyerős és luxustól tocsogó kivitelben vágja az arcunkba a környezetkímélő világmegváltás ígéretét.
Jelen tesztalanyunk is zöld rendszámos és tisztán elektromos, azonban minden eddigitől eltérő irányból próbálja megvilágítani az autózás fenntartható és valóban környezettudatos jövőjét.
Kipróbáltuk a Citroën Olit,a mely nemcsak furcsa formájával, hanem megannyi praktikus ötletével is masszívan magára irányítja a figyelmet (a rengeteg részletfotóért érdemes a galériára kattintani).
László Ferenc
Rendszámos prototípus
Vágjunk is rögtön a közepébe: az Oli egy egyetlen példányban készült prototípus, amely a hasonló járgányok túlnyomó többségétől eltérően valódi funkcionális tárgy, sőt akár minden további nélkül vezethető is a közúti forgalomban. Sokkal több, mint egy csupán vizuális meghökkentésre szánt, lényegében céltalan koncepcióautó.
László Ferenc
A külső megjelenésért felelős fődesigner, Raphaël Doukhan keze bátran bánt a ceruzával és a CAD szoftverrel, az abszolút egyedi vonalvezetésű Olit egyszerűen nem lehet nem észrevenni. Talán az első szélvédő a legsokkolóbb elem: teljesen merőlegesen áll, de nem ok nélkül. A sík üveglapot ugyanis sokkal egyszerűbben és olcsóbban lehet legyártani, mint napjaink divatos ívelt szélvédőit.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mégis mi a helyzet a légellenállással, amire a francia gyártó azt válaszolja, hogy az Olit kifejezetten városba szánják, és mivel 110 km/h a végsebessége, a merőleges frontüveg nem sok vizet, pontosabban levegőt zavar.
László Ferenc
Masszív
Amikor már a kompakt kategóriában is megszokott dolog az 1,5 tonnás tömeg, addig az Oli mindössze 1000 kilogrammot nyom.
Az autó tetejét és motorháztetejét a BASF-fel közösen fejlesztett különleges táblák alkotják, amelyek üvegszálas merevítőlemezek közé préselt, méhsejt-szerkezetes újrahasznosított hullámpapírból készültek. Nemcsak könnyűek, hanem olyan merevek és erősek, hogy minden további nélkül rájuk is lehet állni.
Nehéz elhinni, de tény, hogy ezek a 6 kilogrammos panelek elbírják egy felnőtt ember tömegét. Kipróbáltuk, a Citroën tényleg nem a levegőbe beszél.
László Ferenc
A tömeg leszorításában a relatíve alacsony kapacitású, a városi használathathoz mégis tökéletesen passzoló akkumulátor is fontos szerepet játszik. 50-100 kWh helyett ezúttal csak 40 kWh-t kapunk, de az átgondolt koncepció miatt ez is elegendő 400 kilométeres hatótávhoz.
Ráadásul a megfelelő gyorstöltővel alig több, mint 20 perc alatt letudható a feltöltés 20-ról 80 százalékra, illetve az Oli 3,6 kW-tal tölteni is tudja a rácsatlakoztatott eszközöket. A fejlesztők szerint a kocsi akár 12 órán át képes energiával ellátni egy 3 ezer W-os fogyasztót.
László Ferenc
László Ferenc
Elő a 3D-nyomtatóval!
A költségek leszorítása érdekében nemcsak a lökhárítók, hanem az ajtók is szimmetrikus kialakításúak. Utóbbiak szekrényajtó szerűen nyílnak, a beszállást segíti, hogy a szupermerev karosszériából ki lehetett hagyni a B-oszlopot.
A könnyű csővázas üléseket 3D-nyomtatás segítségével készítették: míg egy modern ülésben átlagosan 37 alkatrész található, az Oli üléseit 8 elemből szerelik össze. Ráadásul nemcsak jól mutatnak, hanem tapasztalataink szerint egész kényelmesek is, hiszen mégis csak egy hamisítatlan Citroënhez van szerencsénk.
László Ferenc
Az ajtók is szuperkönnyűek, nincs bennünk semmilyen hangszóró és ablakemelő szerkezet, a nagyméretű oldalablakok oldalirányban hagyományos kézierővel kifelé nyithatók.
Az átlagos 75 helyett mindössze 34 alkatrészt felvonultató műszerfalon egy vékony kijelzőcsík fut végig, amelynek látványos animációit és minden megjelenített információját a középső töltőslotba csúsztatott okostelefonunk processzora biztosítja. Így ugyanis meg lehetett spórolni a drága infotainment rendszert.
Normál hangszórók helyett két hengeralakú Bluetooth hangfalat kapunk, melyek egy laza mozdulattal kivehetők a műszerfal oldalából. Az utastér akár slaggal is tisztítható, a víz a két elülső lefolyón könnyen leereszthető. Tárolókból nincs hiány, bárhová nyúlunk, találunk valamilyen kisebb-nagyobb rekeszt, ahol remekül elférnek a cuccaink.
László Ferenc
László Ferenc
Városi pickup
4,2 méteres hossza révén az Oli körülbelül akkora, mint az aktuális VW Golf, de persze sokkal terepjárosabb hangulatú, mint a németek kompaktja. Sőt az Oli igazából egy városi pickup, amelynek 99,4x58,2x68 centiméteres platóján sok minden elfér.
Hosszabb tárgyak szállításakor remek szolgálatot tesz, hogy az utastér összenyitható a folyóvízzel szintén könnyen tisztítható platóval.
László Ferenc
Az 1,9 méter széles és 1,65 méter magas prototípus 235/55 R20-as Goodyear Eagle Go abroncsokon gördül.
A futófelület szinte kizárólag fenntartható vagy újrahasznosított anyagokból készült, ilyen például a napraforgóolaj, a rizshéj és a kovasav vagy a kőolaj alapú szintetikus gumit felváltó fenyőgyanta, illetve a teljes mértékben természetes gumi.
László Ferenc
A 11 milliméter vastag futófelület kétszer felújítható, így elegendő lehet 500 ezer kilométerenként új gumit vásárolni. A többrészes felni is különleges, egyfajta átmenetet képez a hagyományos acél- és a látványos, de drágább könnyűfém felnik között.
A gördülési zaj picit nagyobb a vártnál, ami a minimális hangszigetelésnek tudható be, illetve annak, hogy mégiscsak egy egyedi koncepcióautóról van szó.
A Stellantis milánói zárt tesztpályáján ugyan nem gyorsíthattunk 60 km/h fölé, mindenesetre a négyszemélyes Oli kellően fürgének tűnt a próba során.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió
A nemrégiben megújult márkalogót büszkén viselő Citroën Oliból kidobtak minden olyasmit, amire a hétköznapi gyakorlatban nem igazán van szükségünk. A státuszszimbólum helyett praktikus városi autóra vágyóknak készült modell minden porcikáján érződik az átgondoltság, a környezettudatosság.
A könnyen szerelhetőnek, egyszerűen felújíthatónak és hosszú élettartamúnak ígért Oli ára 25 ezer euró (9,2 millió forint) magasságában alakulna, ha a jelenlegi formában sorozatgyártásba kerülne, ami jelen körülmények mellett teljesen korrektnek nevezhető.
Sorozatgyártásról viszont egyelőre sajnos nincs szó, abban viszont erősen bízunk, hogy az Oliban debütált ötletes megoldások minél hamarabb visszaköszönnek majd a közúti Citroënekben.
Kicsit szelídebb formatervvel, városi kisautóként üthetne igazán nagyot
A designt szedános, sportkombis és szabadidő-autós vonások keveréke uralja, a hajtásban pedig éppúgy kiveszi a részét az ördögtől való benzin, mint a világmegváltó áram. Kipróbáltuk a "mindenből egy keveset" alapelvet követő zöld rendszámos Citroën C5 X-et.