szerző:
Tetszett a cikk?

Az általunk a Le Mans-i 24 autóversenyen testközelből is megismert Lotus Evijában nem kevesebb, mint négy motor található.

Az egy ideje már magyarországi képviselettel is rendelkező, kínai tulajdonban lévő brit márka, a Lotus még 2019-ben leplezte le vadonatúj hipersportkocsiját, az Eviját, melynek első végleges példányait azonban csak tavaly ősszel adták át a tehetős megrendelőknek.

Az első Eviját konkrétan az F1-világbajnok Jenson Button vette át, akivel a napokban a Le Mans-i 24 órás autóverseny rajtja előtt beszélgettünk, és ugyanitt sikerült testközelből megismerkednünk az Evija egyik példányával.

Lotus Evija
László Ferenc
Lotus Evija
László Ferenc

A kocsin látható Lotus Nyo logók és feliratok ne tévesszenek meg senkit, ez egy hamisítatlan Lotus, melynek semmi köze a feltörekvő kínai villanyautó-gyártók között jegyzett Nióhoz. Egyszerűen csak arról van szó, hogy míg Európában Lotus, addig Kínában Lotus Nyo (Új Lotus) emblémával forgalmazzák a típust.

A Volvóhoz hasonlóan a kínai Geely által tulajdonolt Lotus új sportkocsija 4,46 méter hosszú, 2 méter széles és alig 1,12 méter magas.

Az előre-felfelé nyíló ajtókon keresztül lehet beszállni a full karbonkarosszéria belsejébe, ahol egy alul-felül lapított kompakt sportkormányra, egy digitális műszeregységre és két kiváló oldaltartású sportülésre lehetünk figyelmesek.

Lotus Evija
László Ferenc
Lotus Evija
László Ferenc

Az elöl 20, hátul 21 colos szuperkönnyű magnéziumfelniken Pirelli Trofeo R gumik feszülnek, a kellően impresszív lassításról AP Racing karbonkerámia fékrendszer gondoskodik.

Az 1887 kilogrammos tömeg kevésnek semmiképp sem nevezhető, de relatíve alacsony a villanyautók ligában (Rimac Nevera: 2,3 tonna).

Lotus Evija
László Ferenc
Lotus Evija
László Ferenc

A 91 kWh kapacitású és akár 350 kW-tal tölthető akkumulátor a gyártó szerint mintegy 350 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, de persze nem akkor, ha folyamatosan kiaknázzuk a maximális teljesítményben rejlő lehetőségeket.

Kerekenként egy-egy, vagyis összesen négy villanymotor biztosít fejlett nyomatékvektor szabályozású összkerékhajtást, a rendszerteljesítmény eléri a 2039 lóerőt, ami mellé nem kevesebb, mint 1704 Nm nyomaték társul.

Lotus Evija
László Ferenc
Lotus Evija
László Ferenc
Lotus Evija
László Ferenc

Menetüzemmódból ötféle áll rendelkezésre, melyek között a kormányon lévő tekerőkapcsolóval lehet váltani. Az elektrohidraulikus kormányzás igen közvetlen áttételezésű, a menetstabilizátor adott esetben teljesen kikapcsolható.

A 3 másodperc alatti 0-100-as szintidőn ma már meg sem lepődünk, az viszont pestiesen szólva nem semmi, hogy álló helyzetből 300-ra akár 9,1 másodperc alatt fel lehet pattanni.

Lotus Evija
László Ferenc
Lotus Evija
László Ferenc

Ahogy az elektromos autók többségében, úgy ebben a Lotusban is elektronikusan korlátozott a végsebesség, de nem kell aggódni, mert a limitet 360 km/h-nál húzták meg.

Egyetlen példányban egy még ütősebb változatot is készítettek a brit gyártó, a hatalmas első és hátsó légterelőkkel felvértezett Evija X nemrégiben 6 perc 24 másodperc alatt ért körbe a Nordschleifén, ami új rekord a sorozatgyártású autókra épülő egyedi kocsik kategóriájában.

Lotus Evija
László Ferenc
Lotus Evija
László Ferenc

A módosítás nélküli közúti autók közül jelenleg az F1 technikájú Mercedes-AMG One uralja a Zöld Poklot, mely 11 másodperccel rosszabb köridőt tudhat magáénak.

Az egyedi aerodinamikai csomagos, DRS funkciós Lotus Evijából mindössze 130 példányt terveznek gyártani az Egyesült Királyságban, az árcédulán 2,4 millió fontos (1,06 milliárd forint) összeg szerepel.

Lotus Evija
Lotus
Lotus Evija
Lotus
Lotus Evija
Lotus
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!