szerző:
Tetszett a cikk?

Az elképesztő formájú Renault Filante Record nem a leggyorsabb, hanem a leghatékonyabb szeretne lenni az elektromos járgányok között.

A Renault az 1920-as években szinte egymás után döntögette a rekordokat.

1925-ben az ML típusú nyitott kasztnis első 40 CV des Records modell egyszerre ért el új rekord átlagsebességet 3 óra, 500 kilométer és 500 mérföld alatt, majd pedig egy évvel később a már zárt karosszériás NM típus 24 óra alatt mintegy 4168 kilométert abszolvált közel 174 km/h-s átlagtempóval.

150 lóerős 9 ezer köbcentis soros 6 hengeres motor rejtőzik a 40 CV des Records NM-ben
Renault

1934-ben a Nervasport des Records zsebelt be kilenc nemzetközi és három világrekordot, 1956 pedig már a bőven 300 km/h feletti tempóra képes Étoile Filanteról szólt a francia gyártó háza táján.

A 270 lóerős turbina által hajtott Étoile Filante
Renault

És 2025-ben már az az általunk a párizsi Rétromobile kiállításon körbejárt, Z41 típusjelzésű Filante Record van fókuszban a Renault-nál, mely tisztán elektromos hajtásláncú, abszolút egyedi dizájnú járgány hatékonyság fronton kíván rekordokat döntögetni.

Az egyedi kékes-lilás fényezésű 5,12 méteres prototípus körülbelül olyan hosszú, mint egy luxusszedán, de alig 1,19 méteres magasságát a szupersportkocsik is megirigyelnék, ráadásul a keskeny kialakítású, alig 1,71 méter széles egyszemélyes járgány mindössze 1 tonnát nyom a mérlegen.

A híres felmenő, a 40 CV des Records
László Ferenc
A 21. századi kései leszármazott, a Filante Record
László Ferenc

A szupermodern steer-by-wire és brake-by-wire technológiájú, mechanikus helyett tisztán elektronikus kormányzású és fékrendszerű Z41-et a hagyományos abroncsokénál 40 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállású speciális 19 colos Michelin gumikkal szerelték, és az egyelőre még nem konkretizált légellenállási együttható is a lehető legalacsonyabb.

Mint a gyártó képviselőitől sikerült megtudnunk, a kocsi hátsókerék-hajtású és csak egy darab, egyelőre ismeretlen teljesítményű villanymotor található benne.

Renault 40 CV des Records
László Ferenc
Renault Filante Record
László Ferenc

Az energiaellátásról egy az általunk is alaposan letesztelt Scenic E-Techéhez hasonló kapacitású, 87 kWh-s akkumulátor gondoskodik, melynek cellái a tömegcsökkentés jegyében modulok nélkül közvetlenül a pilóta alatti aksicsomagba vannak integrálva.

Érdekesség, hogy a 600 kilogrammos telep az autó tömegének 60 százalékát teszi ki.

Renault Filante Record
László Ferenc
Renault Filante Record
László Ferenc

A többek közt 3D-nyomtatott alkatrészeket is felvonultató, igen puritán utasterű, hagyományos kormány és pedálsor nélküli, de messze nem önvezető Filante Record a tervek szerint még az év első felében bizonyítani fogja tudását.

Vezetni vélhetően sosem áll majd módunkban a franciák új büszkeségét, azonban a közelmúltban lehetőségünk volt kipróbálni a Mercedes némileg földhöz ragadtabb, de szintén csak egyetlen példányban készült fogyasztásbajnok villanyautóját, a Vision EQXX-et.

Jelen sorok írója és a Mercedes Vision EQXX
László Ferenc

Utóbbi már a gyakorlatban is bizonyította, hogy akár 7,4 kWh-s átlagfogyasztásra is képes, ami a töredéke a széles körben elterjedt normál villanyautók tipikusan 20-30 kW-s értékének.

Amennyiben a Filante Record a kétszemélyes német prototípuséhoz hasonló fogyasztást produkál, akkor a hatótávja akár az 1200 kilométert is megközelítheti.

Földre szállt repülőgép
László Ferenc
Különleges műszeregység
László Ferenc
Nem tűnik túl kényelmesnek az ülés, a légkondiról is le kell mondani
László Ferenc
A felnik teljesen le vannak fedve
László Ferenc
Különleges felfüggesztés
László Ferenc
Fókuszban az aerodinamika
László Ferenc
Egyelőre sem a gyorsulását, sem a végsebességét nem fedték fel
Renault
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!