szerző:
Tetszett a cikk?

A szép emlékű CLK mintájára a C- és az E-osztályos kupé/kabrió közötti határmezsgye elmosására hivatott a vadonatúj Mercedes CLE, mely felüdülést jelent a mindent elárasztó SUV-ok láttán megfáradt retináink számára. De vajon van-e olyan jó a CLE, mint amennyire tetszetős?

GLC, GLE, GLS. Mostanság ezekről és az ehhez hasonló kisebb-nagyobb divatterepjárókról szól szinte minden a Mercedes háza táján. Tarolnak a szopott gombóc formatervű, imbolygósan magas építésű szabadidő-autók, ami végülis nem csoda, hiszen a piac ezeket a nem éppen vezetési élményre hangolt modelleket követeli.

EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV. Ezeket a villanyautókat viszont már nem annyira a piac, hanem sokkal inkább a piacra mesterségesen ráerőszakolt szabályozások követelik. És a kialakításuk/minőségűk ismeretében valahogy az az érzésünk támadhat, hogy a Mercedes egyfajta kötelező leckeként oldja meg az EQ feladatokat - jobbára teljesen lelketlenül.

CLE. Hogy mi? Netán egy újabb szuperpíszí elektromos SUV?

Nem, erről kivételesen szó sincs, jelen tesztalanyunk ugyanis egy olyan Mercedes, melynek révén a stuttgartiak végre visszakanyarodnak egy picit a gyökereikhez. És megmutatják, hogy igenis még mindig képesek a szó hagyományos értelmében vett "autót" készíteni.

Ez egy jutalomjáték, és egyben egy felettébb látványos bocsánatkérés a közelmúltban a régivágású autórajongó közösség ellen elkövetett kisebb-nagyobb bűnökért.

László Ferenc
738 ezer forintba kerül ez a vörös fényezés
László Ferenc

21. századi CLK

1997-et írtunk, amikor a Mercedes úgy döntött, hogy létrehoz egy új modellt, mely a Coupé, Leicht és Kurz szavak kezdőbetűit felvonultató CLK típusjelzéssel látta meg a napvilágot. Ezek a könnyűnek és rövidnek ígért kupék/kabriók technikailag a kisebb C-osztályra épültek, de a nagyobb E-osztály designjegyeit viselték magukon, és két generáció után 2010-ben távoztak a színről.

Ekkor szétvált egymástól a kétajtós C- és E-osztály, és most ismét annak lehetünk tanúi, hogy a Mercedes összevonja őket, így alkotva meg a vadonatúj CLE-t.

László Ferenc
4,85 méteres hossz, 2,86 méteres tengelytávolság
László Ferenc

A szépség megítélése meglehetősen szubjektív dolog, mindenesetre kijelenthető, hogy az utóbbi időkben kevés olyan tesztautó fordult meg nálunk, melynek annyian utánafordultak, mint a CLE-nek. És nem, ezúttal nem az EQS-féle sokkolóan sci-fi külső, hanem a tradicionálisan gyönyörű kupé formaterv képezi az érdeklődés tárgyát.

Méretes, de nem hivalkodóan nagy hűtőrács, karakteres fényszórók, látványos lökhárítók. Megfakult emlékeket idézően hosszú, izmosan domborodó gépháztető, sokküllős felnik, keret nélküli ajtók, a B-oszlop hiánya, hátrafelé látványosan lejtő tetővonal. Egymással összekötött szépséges hátsó lámpák, leheletfinom kis hátsó légterelő, patagóniavörös fényezés.

László Ferenc
László Ferenc

Felesleges tovább ragozni, Filczer Balázs fődesigner és csapata egészen kiváló munkát végzett: a CLE-n jól esik egy picit csak úgy céltalanul legeltetni a szemünket. Morgolódni egyedül talán csak a bántóan kamu kipufogóvégek miatt van okunk, de ezen azért viszonylag gyorsan túl lehet lendülni.

És hogy mekkora a CLE? Nagy, a vártnál/gondoltnál jelentősen testesebb. A friss jövevény nemcsak a kifutó C-osztályos, hanem a nyugdíjba vonult E-osztályos kupénál is hosszabb, méretesebb az A5-ös Audinál és a 4-es BMW-nél, és szinte pontosan akkora, mint a sokkal drágább 8-as BMW. Utóbbi viszont 8 centiméterrel alacsonyabb, ami azért messze nem elhanyagolható szempont.

Alapáras a LED technika, a szuperokos fényszóró közel 700 ezer forintba kerül
László Ferenc
Az embléma megbillentésével nyitható a csomagtér
László Ferenc

Enteriőr

Az utastérben elöl nagyobb a hely, mint a két elődmodellben, hátul viszont a kifutó E-kupéban kicsit nagyobb a fej-, a váll- és a lábtér. Aggodalomra azonban semmi ok, a négyszemélyes CLE-ben nemcsak elöl, hanem a lehetőségekhez képest hátul is egész jól el lehet férni, azért viszont kár, hogy a nem létező B-oszlop mögötti kis üvegek nem ereszthetők le.

A műszerfal egyértelműen a C-, és nem az E-Klasséból érkezett, és lendületesen fiatalos húrokat pendít meg. Talán jobban örültünk volna az E-osztály műszeregységének, de ne legyünk telhetetlenek, a CLE enteriőrje így is nagyot üt, és végre nem olyan gyatra minőségi szintet képvisel, mint a legtöbb EQ modell. Mindenhol pontosak az illesztések, nincsenek recsegő-ropogó elemek, olcsó hatású műanyagok.

László Ferenc
László Ferenc

Az alul enyhén csapott kormányon lévő érintőgombok némi megszokást igényelnek, a 12,3 colos digitális műszeregység és a 11,9 colos infotainment kijelző nagyfelbontású és ízléses grafikájú, a felhasználói felület egész fürgén teszi a dolgát és viszonylag gyorsan kiismerhető.

Az enyhén kínos fedélzeti TikToknál és Angry Birdsnél fontosabb tényező a kiváló hangminőségű 17 hangszórós 710 W-os Burmester hifi. Amennyiben esetleg sokalljuk érte az 550 ezer forintos felárat, a szerényebb audió opciók 225, illetve 125 W-osak. Említést érdemel továbbá a kényelmes és klimatizált ülés, a 64 színű hangulatvilágítás, a fedélzeti parfüm és a hatalmas panoráma üvegtető, melyek mind-mind a wellness-faktor kimaxolásának hathatós segédeszközei.

A csomagtér jelentősen nagyobb lett a C-kupéhoz képest és csak hajszálnyival kisebb az E-kupé rakterénél. A 420 literes térfogat tökéletesen élhető, bár a 4-es BMW farában 20 literrel több cókmóknak jut hely.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Los geht's!

A hátsókerék-hajtásos élvezeteket keresők csak a 197 lovas dízel 220d, illetve a 204 lóerős benzines 200-as kivitel kapcsán találják meg a számításukat. Utóbbi felár ellenében összkerék-hajtással is kérhető, minden más CLE alaphelyzetben négykerék-hajtású.

Így például jelen tesztalanyunk, a CLE 300 is, melynek 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotorja 258 lóerős, illetve 400 Nm-es produkciót ad elő. A 6,2 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 250 km/h végsebesség több, mint rendben van, a CLE 300 nagyot lép, csak épp az előadásmódjával vannak problémák, a 4 hengeres egység nemcsak hidegen, melegen is enyhén dízelesen kerregősen jár.

23 lóerőt és 205 Nm-t tud a hibrid rásegítés
László Ferenc
László Ferenc

A CLE vélhetően 6 hengeres motorral lesz az igazi, vagyis a 450-es, vagy AMG 53-as kivitelben simul ki az összes ránca, és válik igazi álomautóvá. Ezek már 381-449 lovas komoly vasak, alig 4 másodperc feletti 0-100-as szintidővel, és persze magasabb fogyasztással, már ha ebben a kategóriában bárkit is érdekel ez a tényező.

A CLE 300 autópályán 8, városban jellemzően 12 litert fogyaszt, vagyis az összes CLE-ben tetten érhető 48 V-os lágyhibrid rendszer nem sokat nyom a latban, a hasonló BMW-k tipikusan szerényebb étvágyúak.

László Ferenc
László Ferenc

Az alapokat adó szedánoknál 1,5 centiméterrel alacsonyabb CLE alapáron sportfutóműves, ami egy picit kemény a hazai utakra. Mindenképp érdemes megrendelni a 446 ezer forintos adaptív futóművet, illetve a fordulókört látványosan csökkentő 519 ezer forintos összkerék-kormányzást.

A kormányzás egyértelműen kevésbé szintetikus, mint napjaink lelketlen SUV-jaiban, de messze nem túl ideges, tökéletesen élhető a hétköznapokban. A kilencfokozatú automata váltót továbbfejlesztették, egy picit még puhább, még gyorsabb lett, és igen ritkán érzünk késztetést a manuális üzemmód használatára.

Az 1780 kilogrammos tömeg ma már egész jól hangzik, azonban hozzá kell tennünk, hogy a riválisok akár 100-150 kilogrammal is könnyebbek hasonló hajtásláncok esetén. Abba pedig inkább bele sem merünk gondolni, hogy az érkezőben lévő plugin hibrid CLE milyen nehéz lesz. Sajnos borítékolható a 2 tonna körüli tömeg.

A fejtámlákba is rejtettek hangszórókat
László Ferenc
Kár ezért az apróságért
László Ferenc

Konklúzió, árak

+: gyönyörű formaterv, klasszikus kupé értékrend, remek vezetési élmény, remek minőség, látványos utastér, élhető méretű utas- és csomagtér.

: kamu kipufogóvég, faragatlan 4 hengeres motorhang, a tömeg és a fogyasztás lehetne szerényebb, magas vételár.

A nyitható tetős változatban is kapható Mercedes CLE esetében - az új E-osztályhoz hasonlóan - valahogy minden összeállt ahhoz, hogy a két korábbi modellt "egy személyben" váltó típus sikeres lehessen. A magyar designer által megálmodott gyönyörű formaterv mellé kiváló minőségű és látványos utastér társul, és vezethetőség, illetve hétköznapi használhatóság terén sem igazán kell kompromisszumokat kötnünk.

Egyedül a 4 hengeres motor nem méltó a CLE-hez, melyhez sokkal jobban passzolnak a 6 hengeres erőforrások, melyek a normál C-osztálytól eltérően ez esetben szerencsére továbbra is elérhetők a kínálatban. Az AMG 53 talán már egy picit túl sok a jóból, titkos tippünk az arany középutas CLE 450.

Sajnos a Mercedes alaposan megkéri az újdonság árát, a 220 d mezítlábasan 21,5, a 200-as modell pedig 21,8 millió forinton nyit. Az általunk kipróbált CLE 300 24 millió forinton startol és jelen kivitelében konkrétan 33,5 millió forintot kóstál. A CLE 450 minimum 27,6 millió, az AMG 53 pedig alaphangon 32,3 millió forint kifizetését követően vezethető haza.

Viszonyításképp, egy 254 lovas összkerekes BMW 430i már 18,6 millió forintból megúszható, a 265 lóerős Audi A5 45 TFSI quattro pedig 19,3 millió forinttól indul.

18-20 colos kerekekkel rendelhető
László Ferenc
Stílusban nem igazán passzol hozzá, de akár gyári vonóhoroggal is kérhető a CLE
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!