Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami nélkül pedig a modern társadalom sem igazán működőképes. A módszer hozzájárul ahhoz, hogy a chipek energiahatékonyak legyenek, a litográfia gépei viszont csak úgy falják az energiát.","shortLead":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami...","id":"20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde.jpg","index":0,"item":"6aa15043-4aa8-4ae8-81c3-6ea716fbcbbe","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","timestamp":"2024. december. 28. 14:03","title":"De hogy lehet bírni energiával az energiatakarékosságot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2681d130-736e-4933-8d16-f93ee9d80a90","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"A volt köztársasági elnököknek visszavonulásuk után nemcsak „megfelelő” ingatlan, hanem egyéb költségtérítés is jár. A HVG információi szerint az Áder Jánoshoz köthető kiadásokra költötték a legtöbbet, de Schmitt Pál és Novák Katalin esetében is tízmilliók mentek el költségtérítésre. ","shortLead":"A volt köztársasági elnököknek visszavonulásuk után nemcsak „megfelelő” ingatlan, hanem egyéb költségtérítés is jár...","id":"20241227_ader-janos-novak-katalin-schmitt-pal-volt-allamfok-juttatas-lakas-rezsi-koltsegterites-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2681d130-736e-4933-8d16-f93ee9d80a90.jpg","index":0,"item":"85d0a181-5eee-4fa0-8406-92b5b8ea7f50","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_ader-janos-novak-katalin-schmitt-pal-volt-allamfok-juttatas-lakas-rezsi-koltsegterites-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 14:45","title":"Csaknem kétmilliárd forintot ér az a ház, amelyben Áder János él, tízmilliókat költöttek a volt elnök rezsijére állami pénzből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet kaptak. A fenntarthatóság egyre fontosabbá válik az iparágban.","shortLead":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet...","id":"20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29.jpg","index":0,"item":"25cbfda1-c73c-4a40-a885-cf79288117ee","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: kiszámított valóság, zöld luxusbőr, könnyebb bevásárlás a neten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az orosz államfő telefonon beszélt Alijev azeri elnökkel, de nem ismerte el közvetlenül, hogy ők lőtték volna le a repülőgépet.","shortLead":"Az orosz államfő telefonon beszélt Alijev azeri elnökkel, de nem ismerte el közvetlenül, hogy ők lőtték volna le...","id":"20241228_Vlagyimir-Putyin-Ilhan-Alijev-Azerbajdzsan-lelott-utasszallito-repulogep-bocsanatkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05.jpg","index":0,"item":"256edf0d-cb94-4f47-aeba-d3369c638bfb","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Vlagyimir-Putyin-Ilhan-Alijev-Azerbajdzsan-lelott-utasszallito-repulogep-bocsanatkeres","timestamp":"2024. december. 28. 14:53","title":"Putyin bocsánatot kért a lezuhant azeri utasszállító \"tragikus balesete\" miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista céljaira használt ki. Jan Diesteldorf szerint az eltelt hat hónap alapján senki sem állíthatja, hogy nem tudja, mit akar ez az ember.","shortLead":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista...","id":"20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c.jpg","index":0,"item":"18bc36b6-7556-4455-9309-7bf1c74c79cb","keywords":null,"link":"/360/20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","timestamp":"2024. december. 27. 07:30","title":"Süddeutsche-vélemény: Orbán megmutatta, mennyire destruktív és veszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92d1f721-ca44-4cd6-96d0-c8325a31e267","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Az év utolsó bajnokiján nem léphet pályára a magyar középpályás.","shortLead":"Az év utolsó bajnokiján nem léphet pályára a magyar középpályás.","id":"20241226_Siman-nyert-a-Liverpool-a-Leicester-ellen-Szoboszlai-kisargazta-magat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92d1f721-ca44-4cd6-96d0-c8325a31e267.jpg","index":0,"item":"f02b5278-f165-41f1-8dde-f2231c7f020a","keywords":null,"link":"/sport/20241226_Siman-nyert-a-Liverpool-a-Leicester-ellen-Szoboszlai-kisargazta-magat","timestamp":"2024. december. 26. 23:44","title":"Ha nehezen is, de nyert a Liverpool a Leicester ellen, Szoboszlai eltiltatta magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elődje sok mindenben megelőzte a korát, újszerű pedagógiai módszereiket azonban a kezdetben sokan kétkedve fogadták. Mohay Péter, az iskola matematikatanára szerkesztésében a közelmúltban jelent meg <em>A Trefort szellemisége</em> c. könyv, melyből az is kiderül, miért nem hatékony a frontális oktatás és miért volt szokatlan a kézfogás tanár és diák között a 19. században. ","shortLead":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek...","id":"20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020.jpg","index":0,"item":"05e5f238-97ab-4d16-8aa8-7714c2480246","keywords":null,"link":"/360/20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","timestamp":"2024. december. 28. 11:00","title":"Ne legyen a cél, hogy szeressék a diákok - mitől népszerű egy tanár most, és mitől volt 150 évvel ezelőtt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b634daf4-ad23-4842-af9c-f5000221346c","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A lecsúszott pedagógusok, a gyenge forint és az emberek életébe folyton beavatkozó kormány mind benne vannak abban, hogy a választók harmada új ígéretet talált az alig tíz hónapja felbukkant Magyar Péterben. Orbán Viktor látja a problémát, de a mozgástere sokkal szűkebb, mint korábban.","shortLead":"A lecsúszott pedagógusok, a gyenge forint és az emberek életébe folyton beavatkozó kormány mind benne vannak abban...","id":"20241227_hvg-magyar-peter-orban-viktor-tisza-fidesz-nepszeruseg-kozvelemeny-kutatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b634daf4-ad23-4842-af9c-f5000221346c.jpg","index":0,"item":"9a4bc60e-c110-48e2-a81f-b18ba9fd322a","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-magyar-peter-orban-viktor-tisza-fidesz-nepszeruseg-kozvelemeny-kutatasok","timestamp":"2024. december. 27. 06:30","title":"A fordulat éve: Magyar Péter jött, látott és egyre többen elhiszik neki, hogy legyőzi Orbán Viktort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Turbólyukat még hírből sem ismer az új sportmotor, ami jelen esetben csak a hátsó kerekekre szabadítja rá 510 lóerős teljesítményét. Az új M3 és M4 meglepően civilizált, illetve politikailag kevésbé korrekt oldalaival a Balaton-felvidéken ismerkedtünk meg.
1,2 tonna, 195 lóerő, hátsókerék-hajtás. Körülbelül ennyi volt az 1986-ban debütált első M3-as BMW receptje, és ennyi tökéletesen elegendő is volt a sikerhez. Az úttörő jelentőségű E30-as M3-as debütálása óta eltelt 3,5 évtizedben rengeteget változott az autós iparág, hogy jó, vagy rossz irányban, azt mindenkinek magának kell eldöntenie.
1,8 tonna, 510 lóerő, hátsókerék-hajtás. 2021-ben így jellemezhetjük a legerősebb M3-ast, pontosabban annak Competition kivitelét, illetve annak szedán helyett kupé kivitelét, az M4 Competitiont. Impresszív teljesítmény, melynek uralásához nem árt tapasztalt sofőrnek lennünk, de a típussal történt első személyes találkozásunk bebizonyította, hogy az új M3/M4 alaphelyzetben meglepően barátságos karakterű.
Néhány gombnyomást követően azonban a pokol tomboló fenevadjává képes átalakulni.
László Ferenc
Nagy levegőt vesz
A közelmúltig a 4-es sorozat csúcsmodelljeként jegyzett M440i xDrive tesztjében egy kicsit már körbejártuk a megosztóra sikeredett hűtőrács kérdéskörét: vagy tetszik, vagy nem, egyszerűen ez van. Az ugyancsak alaposan letesztelt M340i-n viszont még emberi léptékű vesék voltak, ezzel szemben az M3-ason ugyanolyan nagy a hűtőrács, mint az M4-esen.
A bajorok biztosan jó előre felmérték, hogy a célpiacokon mennyire tetszik ez a design. Nem mellesleg pedig a hatalmas légbeömlők nem teljesen öncélúak, hiszen a kihegyezett sporttechnikának ezúttal ténylegesen szüksége van a masszív hűtésre. A vesék mögött gigantikus hűtőfelület található, melyet ráadásul 4 centiméterrel előrébb hoztak a fejlesztők, a ventilátor 1000 W teljesítményű.
László Ferenc
A vesék mellett sem kamu légbeömlők figyelnek, az itt lentebb beáramló levegő a fékrendszer hűtését hivatott elősegíteni. A közúti teszt során az alapáras fékrendszer határait messze nem tudtuk feszegetni, a pályanapokat gyakran felkeresők számára viszont hasznos opció lehet a karbonfék, mely egyrészt kevésbé fáradékony, másrészt 13 kilogrammal csökkenti a tömeget. Ráadásul a rugózatlan fajtából valót.
Az első kerekek 2 centiméterrel szélesebbek lettek: elöl 275, hátul 285-ös sportgumik feszülnek a szemrevaló könnyűfém-felniken. Az alapmodellek elöl 18, hátul 19 colos, a Competition változatok pedig elöl 19, hátul 20 colos kerekeken gördülnek. Tapadásból nincs hiány, a Michelin Pilot Sport 4S-ek kiválóan tapadtak a kellemesen meleg tavaszi tesztkörülmények mellett.
László Ferenc
M3 és M4
BMW
Erőművész
A 2019-ben debütált és elsőként az X3/X4 M-be szerelt S58-as motor egy 3 literes 6 hengeres biturbó benzines egység, ami egyrészt hírből sem ismeri a turbólyukat, másrészt nincs ellenére a magas fordulatszám.
Az 510 lóerő 6250-as fordulatszámtól áll rendelkezésre, de mivel a 650 Nm-es csúcsnyomaték 2750 és 5500 között bármikor lehívható, egyszerűen nincs olyan helyzet, amikor ne éreznénk bivalyerősnek és közel zéró reakcióidejűnek a bajor technikát.
László Ferenc
A 3,9 másodperces 0-100-as gyorsulás a valóságban kevesebbnek érződik, nem mellesleg pedig az előző szériából készített méregdrága CS csúcskivitel szintideje. Ha bántóan kevésnek érezzük a 250-es km/h-s végsebességet, akkor a 827 ezer forintos M Driver's Package megrendelésével gondoskodhatunk az akár 290-es tempóról.
A csökkentett zajszigetelésű M3/M4 Competition a petrolhead rajongók legnagyobb örömére sokkal hangosabb, mint az M5-ös nagytestvér, a sportkipufogó fordulatszámtól függetlenül remek zenei aláfestést biztosít a tempós haladáshoz. Komolyabb hörgések, csattogások, durrogások nincsenek, de a feláras M Performance kipufogó vélhetően ilyen jellegű színházzal is szolgál.
László Ferenc
A hétfokozatú duplakuplungos automata váltót egy nyolcfokozatú normál automata váltotta, és egy percig sem siratjuk az elődjét. A rendkívül aprólékosan személyre szabható váltó még a legfinomabb módban is gyorsan vált, sportosra állítva pedig szó szerint szempillantás alatt letudja a fokozatok pakolgatását.
A kormánnyal együtt forgó, opcionálisan karbonból készülő váltófülek lehetnének talán picit nagyobbak. Újdonság, hogy a bal oldali fül behúzva tartásával elérhető az úgynevezett "előzés mód". Ha ezt meglépjük, azonnal az elérhető legkisebb fokozatra vált a rendszer, és a gázpedál letaposását követően garantált az ülésbe történő bepréselődés.
László Ferenc
Az M3-asban volt szerencsénk 200 kilométeren keresztül kipróbálni az 1,28 millió forintos karbonülést. A 2x5 kilogrammos tömegcsökkenést magával hozó ülés elképesztően jól fog, sőt, a fejtámlájának egy része levehető, hogy ezáltal 2-3 centiméter extra helyet nyerjünk a bukósisakunknak.
A karbonülés viszont tényleg csak azoknak való, akik pályanapokon használnák autójukat, a közutakon fényévekkel kényelmesebb az alapáras, nem mellesleg nemcsak fűthető, hanem hűthető ülés.
Az alapáras ülés az M4-ben
László Ferenc
A feláras karbon kagylóülés az M3-ban
László Ferenc
Élményhajhász
Normál módban meglepően civilázáltan viselkedik az új M3/M4. Ilyenkor egy relatíve tágas utasterű, öblös csomagtartójú polgári szedánnak/kupénak álcázza magát a sporttechnika, de a hozzáértők ilyenkor is érzik rajta, hogy hátul hajt, és nem éppen szerény teljesítménnyel. Kilágyított futómű, finom váltások, relatíve halk kipufogó és 9 literes fogyasztás – ilyen csomagot is kaphatunk, ha éppen erre vágyunk.
Sport módban kikapcsolnak a fejlett vezetéstámogató rendszerek, a műszerfalon és a HUD-on megjelennek a sportos használatot támogató információk, viszont a menetstabilizátor teljesen aktív marad. És a legjobb az egészben, hogy az M3/M4 már ebben a módban is olyan élvezeti faktort biztosít, amelyről sokan álmodni sem mernek.
A megfelelő kormány-gázpedál állásra finoman megindul a far, de nagy baj nem lehet belőle, a korábbiaknál 6-8-szor gyorsabban reagáló DSC megóv a bonyodalmaktól.
László Ferenc
M Dynamic módban 10 apró lépésben szabható teljesen személyre a menetstabilizátor, a komolyabb driftelés szakavatott szerelmeseinek az 1-6 közötti régióban érdemes keresgélniük. A nirvánát a teljesen kikapcsolt DSC jelenti, ami többek közt a pálya üzemmód aktiválásával is elérhető: ehhez 3 másodpercig kell lenyomni az M Mode gombot, és ennek hatására kikapcsol a figyelmünket amúgy esetlegesen elterelő érintőkijelző.
A karosszéria elképesztően merev, az extra merevítések jó szolgálatot tesznek. Alapáras tétel a karbontető, a gépháztető és az ajtók alumíniumból készülnek, ám ennek ellenére is jelentősen nőtt a tömeg. Míg az előd 1640 kilogrammot nyom a mérlegen, és a Giulia Quadrifoglio sem nehezebb 1620 kilogrammnál, addig az új M4 Competition kereken 1,8 tonnás.
Az elképesztő egyenesvonalú és oldalirányú gyorsulásokra, valamint hajmeresztő féktávokra képes újdonság azonban kiválóan palástolja relatíve nagy tömegét. És nem szabad elfelejteni, hogy az új M3/M4 arasznyival hosszabb az elődjénél, és arányosan ennyivel tágasabb is belül. Ütve-vágva egyébként 15 liter körül alakul a fogyasztás, ami ebben a kategóriában nem mondható soknak.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : élettel teli sportmotor, komoly menetdinamika, remek vezetési élmény, személyre szabható viselkedés, kiváló minőség.
–: véleményes frontrész, megnőtt tömeg, sokak számára csak álom marad.
Senki se gondolja, akár csak egyetlen pillanat erejéig sem, hogy a legújabb M-es BMW-k esetleg beálltak a sorba, és túltolják a politikai korrektséget. Erről szó sincs, és bár akár családi autóként is használhatók, a megfelelő beállításokkal és a megfelelő kezekben elképesztő vezetési élményt produkálnak.
Az M3 Competition 29,2 millió forinton nyit, az M4 Competition alapára 29,6 millió forint, utóbbiból a Portimao kék fényezésű tesztautó árcéduláján konkrétan 34,5 millió forintos összeg olvasható.
Ha beérjük 30 lóerővel kevesebbel, akkor már 27,9-28,3 millió forintból megúszható a projekt, ráadásul a normál kivitelek akár hatfokozatú kéziváltóval is rendelhetők. A 374 lóerős, de 0-ról 100-ra még mindig 4,5 másodperc alatt felgyorsuló M340i-M440i xDrive listaára 20,6-21,1 millió forint.
Szentségtörés ide vagy oda, hamarosan az összkerekes M3 és M4 is rendelhetővé válik. Az xDrive-nak köszönhetően alig 3,5 másodperces 0-100-as szintidejű új kivitelek az M5-öséhez hasonló rendszert kapnak, vagyis adott esetben képesek tisztán hátul hajtósként viselkedni. Sőt, hamarosan jön az első kombi M3-as is, a sokak által várva várt M3 Touring.