szerző:
Tetszett a cikk?

Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és a biturbó V8-as GLE 63 S-sel. Vázoljuk, hogy mire képes feszített tempó mellett a sportos kupé, szedán és SUV.

Hans Werner Aufrecht és Erhard Melcher 1967. június 1-jén alapította meg kis vállalkozását, az AMG-t, mely cégnév a két alapító vezetéknevének A és M kezdőbetűiből, illetve Aufrecht szülővárosa, Großaspach első betűjéből tevődik össze.

Az affalterbachi székhelyű AMG elsőként 1971-ben rúgta be az ajtót, mégpedig azzal a tettével, hogy egy hatalmas luxusautó alaposan kihegyezett változatával, a Vörös disznóval kategóriagyőzelmet aratott az Európai Túraautó Bajnokság keretein belül megrendezett Spa Francorchamps-i 24 órás versenyen.

Az általunk a közelmúltban testközelből ismertetett Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG „szíve” egy 6,3-ról 6,8 literre felfújt gigantikus V8-as benzinmotor, mely feltöltés nélkül tud 420 lóerőt és 600 Nm-t.

4,2 másodperc alatt tudja le a 0–100-at és 265 km/h a vége
László Ferenc

Innen oda jutottunk, hogy az azóta már a Mercedes szerves részévé vált tuningcég egyik legfrissebb közúti modellje, az aktuális C 63 már 680 lóerőt és 1020 Nm-t tesz le az aszfaltra. Viszont 8 helyett már csak 4 hengere van, és a szupermodern plug-in hibrid hajtása miatt közel 2,2 tonnát nyom a mérlegen (Red Pig: 1,6 tonna).

De nyugalom, 2025-ben is akadnak még rendes 6-8 hengeres AMG-k, melyek közül a legújabb példányok határait zárt pályán sikerült egy picit feszegetnünk.

A legújabb Mercedes-AMG-k
László Ferenc

AMG CLE 53

A Filczer Balázs által vezetett dizájnercsapat tervezett és általunk korábban már alaposan letesztelt CLE nem más, mint egy klasszikus kupé, illetve adott esetben kabrió vonalvezetést prezentáló prémiumautó. Ami nem titkoltan a C-osztály technikájára épül úgy, hogy közben körülbelül akkora, mint az előző E-Klasse kupé.

A 21. századi CLK-nak tekinthető újdonság 300-as verzióját igencsak megszerettük a teszthét során, de nagyon hiányoltuk belőle a 6 hengeres motort. Amit aztán a 450-ben végül meg is kaptunk, és vigyorogva élveztük ki annak mind a 381 lóerejét.

A CLE 450 Cabrio 20 másodperc alatt nyitja le a tetejét
László Ferenc

És most itt az eggyel még magasabb polcra helyezett AMG 53, mely 5,8-7,5 centiméteres szélesítése, egyedi gépházteteje, négy kipufogóvéges fara és AMG hangulatú utastere révén rögtön egyértelművé teszi sportos mivoltát.

A 3 literes, 6 hengeres benzinmotor a 450-esben lévőnél nagyobb turbót és elektromos feltöltőt kapott, így már 449 lóerőt és 600 Nm-t állít elő. A lágyhibrid technika 23 lóerővel és 205 Nm-rel veszi ki a részét a hajtásból, és a vezetési élmény tekintetében tulajdonképpen teljesen zárójelbe tehető.

Mercedes-AMG CLE 53
László Ferenc
A CLE 53 tengelytávja 10 milliméterrel hosszabb a normál CLE-nél
László Ferenc

A remek 6 hengeres orgánumú motor nagy kedvvel veszi a fordulatszámot, és az összkerékhajtásnak köszönhetően 4,2 másodperc alatt képes 0-ról 100-ra katapultálni a 2 tonnás kasztnit. A gyorsulásnak 250-270 km/h körül szakad vége, de a rövidke zsámbéki tesztpályán ennek persze a közelébe sem sikerült érnünk.

Az viszont kiderült, hogy az AMG által finomhangolt 9 gangos automata váltó és az adaptív futómű kiválóan teszi a dolgát, a hátsó kerekeket 2,5 fokkal elfordító 4WS-rendszer pedig a vártnál agilisabbá teszi a hatalmas kupét.

Az igazi élvezetek Sport+ módban kezdődnek, és gombnyomásra akár hátsókerék-hajtású drift szörnyeteggé változatható a jelenlegi csúcs-CLE.

C-Klasse-életérzés
László Ferenc
Komoly oldaltartású ülések
László Ferenc

Kár, hogy a fékrendszer nem igazán bírja a versenypályás kiképzést, tapasztalataink szerint gyorsan felmelegszik, és sajnos felár ellenében sem kérhető karbonkerámia fék.

A 32,3 millió forinton nyitó, általunk hamarosan részletesebben bemutatandó CLE 53 kicsit olcsóbb a 33,6 millió forint ellenében 480 lóerőt biztosító és jó 200 kilogrammal könnyebb M4-nél, melynek 530 lovas összkerekes verziója alaphangon 38,1 millió forintot kóstál.

Jó hír, hogy érkezőben a CLE 63, mely az előzetes híradások szerint remek V8-as mókamester lesz.

A toronymerevítő alatt a remek soros 6 hengeres
László Ferenc
Alaphelyzetben hátraküldi az erőt
Mercedes / Mosoni Péter
940 ezer forintért tud 250 helyett 270-nel száguldani
Mercedes / Mosoni Péter

AMG E 53

Ha 53-as AMG-re vágyunk, de a CLE-nél jelentősen tágasabb, kényelmes 5 üléses utastérrel, akkor érdemes az új E 53 felé kacsintgatnunk. A klasszikus szedánértékeket képviselő újdonság sokat ígér morcos külseje és izgalmas belseje révén, de vajon hogyan viselkedik, ha picit megcibáljuk a bajszát?

Nos, a CLE 53 után csalódást keltően, amiben nem is annyira a hosszabb tengelytáv, hanem sokkal inkább a 400 kilogrammal nagyobb tömeg a ludas.

Mercedes-AMG E 53
László Ferenc
Itt is 2,5 fokot fordulnak el a hátsó kerekek
László Ferenc

Utóbbi annak a következménye, hogy az E 53-ban már nem kicsi és könnyű lágyhibrid technika, hanem méretes és nehéz plug-in hibrid hajtás rejtőzik.

A 3 literes, 6 hengeres turbós benzinmotor 449 lóereje és 560 Nm-es nyomatéka mellé 163 lóerővel és 480 Nm-rel száll be a villanymotor, a végeredmény pedig 585-612 lóerő, illetve 750 Nm-es nyomaték.

A csúcsteljesítmény tehát megegyezik az előző E 63 S 612 lóerejével, de míg az egy igazi faragatlan 4 literes V8-as ordibátor volt, ez egy píszí 6 hengeres hibrid cucc, a végeredmény nagyon más.

Sportos high-tech hangulat
László Ferenc
Nincs gond az oldaltartással
László Ferenc

Nem kérdés, a 3,8 másodperces 0–100-as szintidejű sportszedán (előző E 53: 4,5 másodperc) stopper szerint minden sebességtartományban nagyot lép, de valahogy hiányzik belőle az igazi tűz.

És a fék ezúttal sem az igazi, ráadásul a CLE-hez hasonlóan az E sem kérhető karbonfékkel.

Az új E 53 már nem annyira az önfeledt száguldozásról szól, hanem többek közt az akár 140-nel történő elektromos suhanásról, illetve a 100 kilométer körüli e-hatótávról. Mindezt a nettó 21 kWh kapacitású akkumulátor teszi lehetővé, ami miatt viszont 540-ről 370 literre csökkent a csomagtartó mérete.

Nem kettő, hanem egy turbó lélegezteti
László Ferenc
Fék fronton lenne még hova fejlődni
László Ferenc

Jó hír, hogy kombiként is kapható a típus, melynek jobban pakolható puttonya 460 literes (normál E T-Modell: 615 liter).

A 44,5 millió forinttól induló, hamarosan részletes tesztben is bemutatandó AMG E 53 bajor riválisa a 489 lóerős, szintén plug-in hibrid 6 hengeres BMW 550e, amely már 32,7 millió forintból megúszható. Illetve ott van még a 2,5 tonnás abszolút csúcsmodell, a 727 lóerős, plug-in hibrid V8-as új M5, melynek árcéduláján 51,8 millió forintos összeg szerepel.

Jól felszerelt nyitószéria
László Ferenc
Tágas utastér, de a kardánalagút belerondít az összképbe
László Ferenc

A V8-as E 63-ra várókat el kell keserítenünk, meg nem erősített hírek szerint az 53-nál potensebb új E-Klasséra nem számíthatunk.

És persze ne gondoljuk, hogy az AMG-nek esetleg ne lenne V8-ra épülő plug-in hibridje: nemrégiben a havas Alpok lezárt szerpentinjein teszteltük a 802 lovas és 1430 Nm-es csúcs S-osztályt.

A cikk szerzője és a Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

AMG GLE 63 S

Jelen tesztalanyaink közül egyedül a billegősen magas, szopott gombóc SUV-ban, a GLE-ben található petrolhead szíveket melengető biturbó V8-as erőforrás.

A 612 lóerős és 850 Nm-es benzinpusztító hangja mindent ver, a lágyhibrid rendszer 22 lóereje és 250 Nm-es nyomatéka ezúttal leginkább csak jelzésértékű. Hihetetlen, ahogy a magas üléspozíciójú monstrum 3,9 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100-ra, és az Autobahnon akár 280-nal is száguldhatunk vele.

Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé
László Ferenc
A kupé és a normál GLE
László Ferenc

Más kérdés, hogy a 2,5 tonnás tömeg és az emelt kasztni nem éppen az önfeledt örömautózás barátja, e tekintetben mind a CLE, mind az E köröket ver a GLE-re. De mivel ez már egy rendes 63-as őrület, legalább kérhető hozzá rendes karbonfék.

A normál és kupé változatban készülő AMG GLE 63 S nem olcsó mulatság, mezítlábas változatban is minimum 63,2 millió forintot kell letenni érte az asztalra.

A csúcs GLE-ben egyedül talán a V8, ami igazán kívánatos, és amit mi szívünk szerint sokkal inkább egy alacsonyabb és könnyebb E-osztályban tennénk próbára.

A GLE 63 S inkább komfortra, mint sportosra hangolt első ülései
László Ferenc
Mercedes-AMG GLE 63 S
László Ferenc

És ha már tömeg: tessék megkapaszkodni, a plug-in hibrid AMG GLE 53 2,8 tonnát nyom a mérlegen, vagyis csak 100 kilogrammal könnyebb a tisztán elektromos EQS SUV-nál.

Az 544 lóerős, külsőleg tölthető hibrid GLE messze nem a sportos viselkedésről, sokkal inkább az akár 89 kilométeres hangtalan suhanásról és az ehhez tökéletesen passzoló, luxussal alaposan nyakon öntött tágas prémium enteriőrről szól. Alaphangon 44,7 millió forint ellenében.

Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid
László Ferenc
Tocsog a luxustól
László Ferenc
Überkényelmes ülések
László Ferenc
Mercedes-AMG CLE 53, E 53 és GLE 53
László Ferenc
Mercedes-AMG GLE 53 Coupé, CLE 53 és E 53
László Ferenc
Mercedes-AMG E 53, GLE 53 Hybrid és CLE 53
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!