Tetszett a cikk?

Fekete humor, kifacsart popzene, jazz és afro egy zseniális finn figurától. Jimi Tenor zenéje bőven túlmutat az aktuális trendeken: koncertjein elképesztő szabadsággal és eredetiséggel ötvözi az afro-amerikai zene magával ragadó ritmusvilágát a jazz, a funky dallamaival és némi elektronikával. Tenor kreatív energiáinak egyszerűen semmi sem szab határt: fotósként, filmrendezőként, hangszertervezőként és divattervezőként szintén elképesztő.


Tenor debütálása óta folyamatosan jelen van a nemzetközi zenei életben, eklektikus lemezeivel (Europa, Intervision, Organism, Out Of Nowhere, Utopian Dream, Higher Planes) újabb és újabb csemegékkel szolgál a minőségi muzsika kedvelőinek. Az albumain és koncertjein megannyi stílus (jazz, rock, funk, lounge) jegyeit könnyedén és magától értetődően ötvöző zseni pályafutása során dolgozott már szimfonikus zenekarral, templomi kórussal éppúgy, mint Berlin legjobb afrobeat combo-jával, a Rhythm Taxival.

A lemeziparnak soha nem volt könnyű dolga az öntörvényű művésszel, hazájában már a '80-as években is túlságosan szélsőségesnek találták, és bár a '90-es években a legendás Warp kiadó örömmel támogatta trendi techno-jazz dolgait - itt jelent meg azóta is legnépszerűbb Take Me Baby című slágere - később sikerült őket is alaposan összezavarnia nehezebben értelmezhető albumaival. A Berlint, New Yorkot vagy Barcelonát éppúgy otthonának tekintő művész az utóbbi években mintha lehorgonyzott volna a fúziós dzsessz és afro világánál, albumain éppúgy visszaköszön a Sun Ra, Frank Zappa vagy a '70-es évek soft pornófilmjeinek hangulata.

Joystone című lemezét a kiváló zenészekből verbuválódott Kabu Kabu nevű csapattal rögzítette, izgalmasan gyúrva össze afrot és funkot, mindezt csipetnyi popzenével fűszerezve. Legújabb közös lemezük, a 4th dimension 2009 elején jelent meg. Mindkét albumról hallhatunk majd számokat Trafós koncertjükön.

“Jimi Tenor az első jobb egyenest akkor vitte be, mikor egy beugró szám alatt három hangszeren szólózott (szinti, szaxofon, fuvola), énekelt, és egy pillanat alatt olyan hangulatot teremtett, hogy máris elfelejtettem, honnan jöttem, hova készülök még, csak az ott és akkor számított, és az egész koncert zsenialitása…” (kultblog)

http://www.jimitenor.com/

http://www.myspace.com/kabukabuberlin

http://www.youtube.com/watch?v=ojgnmNG8j_s

http://www.youtube.com/watch?v=MgtynyDePPc

http://www.youtube.com/watch?v=e5YxwTk5_aw&feature=related

Jimi Tenor & Kabu Kabu: 4th Dimension – Rónai András lemezkritikája a Quarton.

http://www2.quart.hu/cikk.php?id=3546

Don’t miss the funk-soul -jazz explosion from Helsinki and West Africa!

“Jimi is a remarkable multi-instrumentalist, who can write and orchestrate brilliantly. The performance was full of movement and visual interest... though he and his eight-piece band were again decked out in bizarre outfits, the music drove relentlessly hard. Three Nigerian newcomers, a kit-drummer and two hand-drum percussionists explained this surge of energy, but Jimi's Fender-bassist and guitarist didn't spare themselves either.” (The Evening Standard)

"The set-up is so dazzling, the sound so sweeping, that at first the show just rolls over you, especially 'Out of Nowhere'. There's involvement, too, in the shifting interplay of orchestra, sitar, guitars, vocals and the funky interjections of Jimi's key boards and sax." (The Observer)

Musician and composer Jimi Tenor has never settled for the traditional role of a pop artist. He is known as a productive musician whose work lies beyond current trends, and also as a performer who combines the finest elements of afro-american music, spontaneous silliness and shameless glamour in an original way.

Besides being a professional musician for almost 20 years, Jimi Tenor (born Lassi Lehto, 1965, Lahti, Finland) has also practised photography, directed short films and designed clothes and musical instruments. The electro-mechanic instruments built by Jimi Tenor and designer Matti Knaapi are not intended to be pieces of art on display at exhibitions, though have sometimes ended up as such. They emerge from musical needs, and are mainly made of scrap material. The instruments have been used at full blast during recording and on stage, so some of them have been wrecked.

Tenor's music, along with his design and technical innovations, springs from experimental rock. His first recording band Jimi Tenor & His Shamans (1986-1992) was influenced by the early 80s industrial rock, where instruments were made out of scrap metal and plastic. Later during the 90s Tenor moved first towards electronic music, but soon got closer to his roots: 60s and 70s jazz, psychedelic soul and African funk.

Although Tenor spent all of the 90s in Berlin, New York, London and Barcelona, his artistic approach was typically Finnish: technically practical, but saturated with black humour and a national romantic tone. So he was quite at home all over Europe in front of a crowd gone wild, wearing a glittering self-designed costume and a flowing cape, holding a noise-producing device the main components of which were a walkman made in Hong Kong and an East-German bicycle dynamo, performing a song about ancient Finnish forest gods, sounding like a mixture of Gil Evans, Jimi Hendrix and Fela Kuti.

The music industry has found it difficult to operate with Jimi Tenor at times. The hard rock driven Finland of the 80s considered him weird and too marginal. In Britain in the 90s he was seen as a trendy techno jazz artist, but Tenor soon confused the pioneering electro label Warp by delivering an imaginary - and expensive - soundtrack album with a symphony orchestra, instead of making minimalistic hits.

Today Jimi Tenor is an established European artist who operates outside the mainstream. His audience consists of clubbers and alternative rock enthusiasts looking for new perspective, but also of jazz and funk rebels. Those who understand that even unconventional pop music can move your body and heart.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Elbontották a járdákat elfoglaló teraszokat a Madách téren, de maradtak kérdőjelek

Elbontották a járdákat elfoglaló teraszokat a Madách téren, de maradtak kérdőjelek

Tizenkét éves lány is szerepelt a Sulyok Tamás oldalára készült videóban, de a készítők nem kértek hozzá engedélyt

Tizenkét éves lány is szerepelt a Sulyok Tamás oldalára készült videóban, de a készítők nem kértek hozzá engedélyt

Megvádolták a férfit, aki fedetlenül hagyta az illegálisan fúrt kútját, amelybe beleesve meghalt egy hároméves kisfiú

Megvádolták a férfit, aki fedetlenül hagyta az illegálisan fúrt kútját, amelybe beleesve meghalt egy hároméves kisfiú

Para-Kovács Imre: A főszerkesztő, aki nem tudott semmiről

Para-Kovács Imre: A főszerkesztő, aki nem tudott semmiről