szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Először azt hitték, csak egy vicc, aztán kétszer le akarták bontani és egyszer ki is gyulladt. 1897. július 3-án emelkedtek először a magasba a bécsi óriáskerék gondolái.

Az osztrák főváros egyik jelképe lett, amiről anno a bécsi építési hatóság vezetője úgy vélte, csak meg akarják viccelni. "Áprilisi tréfa, vagy mi ez?" – kiáltott fel a fáma szerint, amikor belenézett az óriáskerék terveibe, amelyet I. Ferenc József császár trónra lépésének 50. évfordulója alkalmából akartak felállítani a Práterben. A 64 méter magas konstrukciót Walter B. Basset és Harry Hitchins brit mérnökök tervezték az Angliában divatos "Giant Wheel"-ek mintájára.

Az idők során a város egyik jelképévé vált óriáskerék végül az után kapta meg az építési engedélyt, hogy a Bécsi Műszaki Egyetem hídépítő professzora, Hofrat Ing. Johann Brick számításaival igazolta az elképzelés működőképességét. Amivel aztán szembesülniük kellett az építőknek: a 16 tonnás tengelyt szállító kocsi, amelyet 16 ló húzott, mozdíthatatlanul belesüppedt a Práter puha talajába. Végül egy sínpárt fektettek le, ezen szállították az acélelemeket a helyszínig. Az osztrák főváros új attrakciója végül 1897. július 3-án kezdte meg a működését, és már az első nap tízezren szálltak fel rá, hogy megcsodálják Bécs panorámáját.

EurocommPR

 

Az eredeti elképzelés szerint csak néhány szezonon át maradt volna a Práterben, az első világháború után pedig konkrét tervek is születtek a konstrukció lebontására. Mivel a bontás többe került volna, mint amennyit a 430 tonnányi fém ért, végül maradt minden a régiben.

Igazán komoly veszély legközelebb csak 1944. szeptember 16-án fenyegette, amikor a kerék mind a 30 gondolája megsemmisült, mert a kigyulladt szomszédos kilátóvonatról átterjedt a tűz. A háború után ismét szóba került a lebontása, de megint csak oda jutottak a városatyák, hogy ez túl sok pénzt emésztene fel. Így aztán inkább újjáépítették, és ezzel a lendülettel műemlékvédelem alá is került a szerkezet. Hm, lehet így is: rombolás helyett védeni, vagy ez egy idejét múlt idea? Az alapanyag- és szakemberhiány ellenére viszonylag rövid idő alatt működőképes állapotba hozták – igaz, csak 15 gondolával. Legközelebb 2002-ben szorult szerkezeti felújításra. S csak tavaly cserélték le az 1947-ből származó gondolákat 3 millió eurós ráfordítással. Az újak már klimatizáltak, illetve fűthetőek, és 4 helyett 6 ablakuk van, akárcsak az eredetieknek.

S tessék csak figyelni: a leszerelt régi 15 gondolát nem vitték a szeméttelepre – mindegyike gyorsan új tulajdonosra és új funkcióra talált, kerti laknak és tárgyalónak egyaránt használják őket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!