#kultúra


Sokszor meghalt, de mindig csak majdnem – végső búcsú Ozzy Osbourne-tól
 

Sokszor meghalt, de mindig csak majdnem – végső búcsú Ozzy Osbourne-tól

„Bármit csinálhattok velem, de a kiba…ott tetkóimhoz ne merjetek nyúlni!” – az élet határán lebegve így szólt az orvosokhoz Ozzy Osbourne. A rock legnagyobb túlélője a múlt héten halt meg utoljára, utolsó útjára ezrek kísérik. Vallásalapítóként még senki sem búcsúzott el úgy a híveitől, hogy az utolsó misét tanítványai és követői celebrálták.







Egy Orbán-kormány nem érne meg négy évet sem Franciaországban
 

Egy Orbán-kormány nem érne meg négy évet sem Franciaországban

Jehan Paumero húszas évei elején, bordeaux-i bölcsészként jött Magyarországra 2003-ban, miután elfogadta egy pécsi gimnázium állásajánlatát. Előtte csak a Sziget miatt járt itt, de megígérte magának, hogy még visszatér – egy helyett végül több mint húsz évet maradt. Hogyan látja egy köztünk élő francia a magyarokat? Miért érzi itt szabadabbnak magát, mint otthon, és mi az, ami miatt közelebb érzi magához a magyar társadalmat? Mit gondolnak a franciák Magyarországról, és mit válaszol, ha nekiszegezik a kérdést, hogy milyen diktatúrában élni?


Mi történne, ha bíróságon támadná meg a kitiltást a Kneecap?
 

Mi történne, ha bíróságon támadná meg a kitiltást a Kneecap?

Jól időzített a kormány azzal, hogy az utolsó pillanatra halasztotta a Kneecap zenekar kitiltását, egy esetleges felülvizsgálatra ugyanis már nem maradt idő a szigetes fellépésükig. Feltűnő az is, hogy sem a Kormányzati Tájékoztatási Központ, sem pedig a határozatot kiadó idegenrendészeti főigazgatóság nem hozta nyilvánosságra a részletes indoklását, milyen bizonyítékok alapján döntöttek úgy, hogy a Kneecap zenekar tagjai nem léphetnek be Magyarország területére.




Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”
 

Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”

„Olyannyira rímelnek egymással az ifjúkori élményeim és a mai benyomásaim, hogy azt éreztem, ha 1971–1972-ről írok, akkor az olvasó talán ráismer, hogy ugyanez történik most, csak jóval nagyiparibb módszerekkel vernek át minket” – mondja a 77 éves, tíz éve még sikeres filmrendező, aki azóta pályát módosított. A Hamisítók című hatodik regénye az 1970-es évek kommunikációs trükkjeit és ügynökügyeit eleveníti fel.



„Azt sem tudták, mitől kell félni, és nyilván jöttek a pofonok is” – hogyan lett belőlünk Fesztiválország?
 

„Azt sem tudták, mitől kell félni, és nyilván jöttek a pofonok is” – hogyan lett belőlünk Fesztiválország?

Szeptember 18-án kerül a mozikba a magyar fesztiválkultúra történetét feldolgozó, Fesztiválország című zenés dokumentumfilm. Hogyan alakult ki a „fesztiválország”, miért és hogyan rendeződik át manapság a hazai fesztiválpiac? Szeretnek-e egyáltalán a fiatalok fesztiválozni, és valóban nem isznak már annyit a bulizók? Csizmadia Attilával, a film rendezőjével beszélgettünk.




Vettem egy lakást Pesten és Londonban egy házat, persze kölcsönnel – hogyan változott meg Bozó Szabolcs élete, mióta felfedezték?
 

Vettem egy lakást Pesten és Londonban egy házat, persze kölcsönnel – hogyan változott meg Bozó Szabolcs élete, mióta felfedezték?

Bozó Szabolcsot a bátyja beszélte rá, hogy tegye fel a képeit az Instagramra – és megtörtént a csoda. A 33 éves amatőr alkotó ma befutott művész, olyanok veszik a képeit, akiket korábban, csaposként, legfeljebb kiszolgálhatott volna. Hazaköltözne-e Angliából? Szeretne-e akadémiai képzést? Hogyan reagál a kritikákra? Ezeket is kérdeztük Bozótól, akinek a képei szeptember elejéig láthatók a NEO kortárs művészeti térben. HVG-Portré.