Tetszett a cikk?

A magyar fesztiválpiac telítettségközeli állapotba került. A társulásokba tömörült résztvevők multinacionális befektetők vételi ajánlataira számíthatnak. Ám az eladással a fesztiválok - hungarikumnak mondható - összművészeti jellege sérülhetne.

© Stiller Ákos
Egymás között fesztivál-CBA-nak nevezik beszerzési társulásukat azok a hazai szervezőcégek, amelyek a beszállítókkal szembeni hathatósabb fellépés reményében léptek szövetségre. A tokaji Hegyalja Fesztivált és a zánkai BalaTone-t szervező Delta Fest Kft., illetve a Szegedi Ifjúsági Napokat rendező, a város tulajdonában álló Szegedi Ifjúsági Ház Nonprofit Kft. az ismert közérthálózat üzleti modelljét másolta le: az idén már együtt adják le megrendelésüket a fesztivál beszállítóinak - italgyártóknak, toalettkölcsönzőknek, reklámfelületet nyújtó médiáknak -, így akár 15-20 százalékos kedvezményt képesek tőlük kicsikarni. A szponzori szerződéseket is egységesítették, a három fesztivál "felső hangon" összesen 150 ezer látogatóját csomagban kínálják a támogatóknak, akik közül többen (például a Borsodi Sörgyár, a Zwack, a Pepsi) így szálltak be a támogatásba. Ráadásul a fenti rendezvényekre kombinált bérletet is vásárolhatott az, akinek júliusban és augusztus végén három szabad hétvégéje akadt.

Vidéki fesztiváljaira - a Voltra és a Balaton Soundra - a Sziget Szervezőiroda is árusított közös bérletet. A szervezők azonban láthatóan egyéb módon is kihasználják a zászlóshajó Sziget Fesztivállal együtt három buliból álló koncertpalettában rejlő lehetőséget, például a T-csoport vagy a Soproni, illetve a Dreher sörgyár egyes termékeinek szponzorációját a hozzájuk arculatilag leginkább illeszkedő fesztiválhoz kapcsolva. (A Sziget és a Volt a két italcég "fesztiválosabb" ászoksörének logója alatt fut, míg a kényelmi szolgáltatásokkal jobban ellátott, drágább balatoni bulihoz a soproniak prémium licencmárkája, a Heineken neve kapcsolódik.)

A vidéki rendezvények jobbára lekötik az adott régiók közönségét. Újabb fesztiválokat már nehéz lenne a nagyközönség naptárába, illetve a vállalatok marketingbüdzséjébe belobbizni. Az idén így is többször volt példa arra, hogy egymástól műfajilag némileg eltérő, s földrajzilag is távol eső zenei rendezvények egy időben futottak. Azonos hétvégére került például a csaknem 80 ezer látogatót vonzó Balaton Sound és a 60 ezres látogatottságú Hegyalja, illetve a 15 ezer bulizónál "megrekedt" BalaTone és a hivatalosan 27 ezer nézővel zárt, önálló szervezésű, debreceni Campus fesztivál. Utóbbi kettő közt szokatlan vetélkedés indult: a Delta Fest-esek ingyenbelépést kínáltak a - lakcímkártyájuk szerint - debreceni lakosoknak a balatoni koncertsorozatra, mondván, minden évben más várost részesítenek e kegyben. Idén - hogy, hogy nem - Debrecenre esett a választás.

A hazai fesztiválszervezők célja - állítják - általában mégsem az, hogy kiüssék egymást a nyeregből, inkább igyekeznek felosztani egymás között a július-augusztusi időszakot. "Ha egymásra szervezünk, akkor nemcsak a pár tízezer hétvégi fesztiválozón kell osztoznunk, de az infrastruktúra és a fesztiváltechnológia szállítását is nehezebben vállalják az alvállalkozók, sőt a közös szponzoroknak is gondot jelent két külön promóciós pavilon felállítása" - magyarázza Bukovinszky Béla, a Delta Fest Kft. marketingvezetője. A fesztiválok közönsége minden helyszínen nagyjából ugyanazokat a hazai előadókat kapja.

A szakmabeliek egyöntetű véleménye, hogy Magyarországon még a hazai szervezésű vidéki rendezvények is felveszik a versenyt a környező országok komolyabb fesztiváljaival. Nagyobb multinacionális fesztiválszervező cég piacra lépése esetén azonban a kelet-közép-európai rendezvényszervező cégek kiszolgáltatottak volnának. "Azok a régiós fesztiválok, amelyek szeretnének versenyben maradni, kénytelenek lesznek szövetségre lépni" - mondja a HVG-nek Gerendai Károly. Emlékeztetett arra is, hogy a 3 millió eurós költségvetésű bukaresti B'estfesttel már a térségben nyomul a kaliforniai szórakoztatóipari óriás, a Live Nation is, amely ügynökségein keresztül számos élvonalbeli zenekart képvisel és közvetít, ha vele szemben a régiós fesztiválok jobb alkupozíciót akarnak kiharcolni, össze kell fogniuk. Három fesztiválja okán a Sziget most is jobb helyzetben van, nem jellemző azonban, hogy ebből fakadóan "csomagban" vásárolna előadókat: az egyes fesztiválok programszervezése - a közbeszerzéstől eltérően - egymástól függetlenül zajlik.

A Live Nation - idézi fel Gerendai - többször tett már ajánlatot a Sziget Kft.-re (a többi fesztiválszervező hasonló vételi szándékról nem tudott beszámolni), ám nem tudtak megegyezni, mert nem derült ki, hogy az üzletkötés után mi történne a portfólióba tartozó fesztiválokkal. Valószínűnek tűnik, hogy a hazai szakembergárdát csak lebonyolítónak tartanák meg. Az effajta multicég üzletpolitikája alapján feltehetőleg éppen azok a sajátosságok tűnnének el a magyarországi fesztiválokról, amelyek hazaivá teszik őket. Ilyenek például a profitot nem termelő, ám a vurstli- és fesztiválhangulathoz kétségtelenül hozzájáruló összművészeti, táncszínházas rendezvények, performanszok.

Az is érdekes, hogy a gyakran pusztaságban vagy sportpályán rendezett, kizárólag nagyszínpadokból és sörsátrakból álló nyugati fesztiváltípus helyett Magyarországon a sok apró helyszínnel tűzdelt, lődörgős, búcsúhangulatú modell alakult ki. "Ennek hátterében ott állhat a zenével fennálló jó viszonyunk, a rengeteg amatőr zenekar és a szabadtérikocsma-kultúra is" - mondja Barna Tamás, a két éve a Sziget imázsának finomításában is részt vevő marketingszakember. Ezt csak tetézi, hogy a magyar rendezvények esetenként jobb infrastruktúrát és szolgáltatásokat kínálnak, mint a nyugatiak. Bár ebbe talán az is belejátszott, hogy a kezdetek kezdetén a hazai hatóságok kekeckedése meg a médiában egy időben hangsúlyos sárban-porban drogozáson alapuló fesztiválkép miatt a szervezők túlteljesítették a higiéniai követelményeket, egyszersmind a komolyabb műfajok és civil szervezetek befogadására is hangsúlyt helyeztek.

A koncertszervezők szerint a telítődő hazai piacról egy-két fesztivál előbb-utóbb kibukik, vagy műfaji váltásra kényszerül. Az is kézenfekvőnek tűnik, hogy a magyar fesztiválszervezők a határon túli piacokon is körülnézzenek. Az erdélyi Félsziget-fesztivál 51 százalékát tulajdonló Sziget Kft. tapasztalatai mindenesetre azt mutatják, a hazai piacon felhalmozott tudás kevés ahhoz, hogy idegen viszonyok között is hasonló magabiztossággal dolgozzanak: mindenképpen szükség van a helyi sajátosságokat jól ismerő partnerekre.

KIRICSI GÁBOR

hvg.hu Fesztivál

Videoválogatás: a Magyar Dal Napjának előadói, programja

Augusztus 11-e a Magyar Dal Napja a Szigeten. A fesztivál mínusz egyedik napján, a Nagyszínpadon, délután háromtól este tizenegyig az elmúlt öt évtized nyolcvan legjobb zenéje szól majd közel kétszáz előadótól. Bemelegítésre, nosztalgiázásra íme egy kis videoválogatás a programban meghirdetett dalokból.

Shake

"Gonosz erők meggyilkolták a fesztivált"

Pénzhiány miatt félbeszakadt a hajdúböszörményi Kotta Fesztivál, szinte az összes koncert elmaradt - adta hírül a Népszava Online az m1 híradójára hivatkozva.

Fesztivál

Hogyan éljünk túl egy fesztivált?

Bakancs, óvszer, C-vitamin, szieszta - többek közt ezeket javasolják az újoncoknak sok Szigetet végigbulizott interjúalanyaink, akiket az Európában egyedülálló monstre buli túlélési praktikáiról faggattunk.

Shake

Gerendai: nehéz lenne lekoppintani a Szigetet

Külföldi produkcióra százmillió, hazaira nyolcmillió forint a legnagyobb összeg, amit a Sziget szervezői kifizetnek a fellépőknek – árulta el a hvg.hu-nak Gerendai Károly. A Sziget fesztivál atyja szerint az óbudai rendezvényre nemcsak a viszonylag alacsony magyar árak miatt jönnek külföldről, hanem a programok miatt is.

Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra

Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra

Felgyújtásukkal fenyegették egy szlovákiai magyar hírportál munkatársait

Felgyújtásukkal fenyegették egy szlovákiai magyar hírportál munkatársait

Eldőlt, hogy januártól külföldi hitel kiváltására is fordítható a diákhitel, íme a részletek

Eldőlt, hogy januártól külföldi hitel kiváltására is fordítható a diákhitel, íme a részletek

Kijött Harry hercegék új netflixes sorozatának előzetese, és máris utálják az emberek

Kijött Harry hercegék új netflixes sorozatának előzetese, és máris utálják az emberek