szerző:
Szikora Katalin
Tetszett a cikk?

A nívós vendéglátóhelyeken az igényes vendégek ma már nem whiskyt isznak, hanem magyar pálinkát. Kecses, a szájánál szűkülő pohárból, amelyikben teljesen kibomlanak a gyümölcsaromák. S a kulturált értők nem bedöntik a szigorúan 4 centiliternyi tartalmat – mint hajdanán a kerítésszaggatót –, hanem lassan, ráérősen körbejáratják a pohár falán, hosszan illatolják, kezükkel melengetik. A hozzáértők állítják: régen azért itták jéghidegen, hogy ne érezzék, milyen rettenetes...

Harmadik éve, 2004-től törvény is védi a pálinkát, és csak a 100 százalékban gyümölcs alapú italt lehet ilyen néven forgalomba hozni. Így már érdemes a kecskeméti főzőmester, Somogyi József tanácsát megfogadva 20-22 fokon ízlelgetni ezeket az italokat. Amelyek persze ugyanúgy kerekek és lágyak, nőiesek és citrusosak, mint amilyen szakszavakat a borászok találtak ki. S amelyeket már minden, magát valamire is tartó borértő gondolkodás nélkül felismerni vél egy drága palack kinyitásakor.

A pálinkakultusz három évvel ezelőtt vett igazán nagy lendületet. Ekkor rendezték meg először a Zwack cég otthonában a HunDeszt pálinkaversenyt, amelyre 78 minta érkezett. Tavaly az agárdiak fogadták be a rendezvényt, és ekkor már 163 pályázati anyag között kellett a sorrendet eldönteni. Már tudjuk, hogy jövőre Miskolc lesz a színhelye az idén budapesti, nagy médiaérdeklődést is kiváltó eseménynek.

© palinkahazak.hu
Az idei HunDesztre még a bírálókat is meglepően sok, összesen 224 minta, vagyis gyümölcspárlat érkezett. Plusz három különleges sörpárlat is, amelyek azonban egyelőre nem férnek be a törvény előírta nevezési kategóriába. A minden oldalról tapasztalható nagy érdeklődés jelzi, hogy kinyílt egy igényes piac a vendéglátás és a kereskedelmi fogyasztás felső rétegében. Felmérések is alátámasztják, hogy a fiatal városiak kedveltségi listáját a pálinka vezeti, és ez az ital beépült nemcsak a gasztronómiába, hanem az igényes fogyasztók szokásaiba is.

Az imázs tehát már jól körvonalazódik, viszont a fogyasztás még nem jelentős: a kereskedelmi forgalomba kerülő pálinkákból az egy főre jutó fogyasztás alig másfél-két deciliter évente. Az új piacon évről évre több a gyártó, és megkezdték a szerveződést (Pálinka Céh, Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács Pálinka Tagozata). A két szervezetnek összesen 31 tagja van. Rajtuk kívül még 34 kereskedelmi főzde és több mint 500 bérfőzde működik jelenleg Magyarországon.

Divatok a pálinkában is vannak, és mint a HunDeszt díjkiosztásán elhangzott, egyre több a fajtaszortiment. A listavezető az idén a szilva, ezt követi a meggy, a kajszi és a törköly, majd az alma, a vilmoskörte és a cseresznye. Feljövőben vannak a vadgyümölcsök, és most jelent meg a gasztronómiai piacon a Zwacknak két, a gyártási technológiáját tekintve világújdonsága. A dupla fahordós érlelésű rózsabarackot és a penyigei szilvapálinkát limitált szériában készítették és számozott palackokban hozzák forgalomba az előkelő vendéglátóhelyeken.

A HunDeszt Pálinkaversenyen az idén 176 érmet osztottak ki, 57 aranyat, 76 ezüstöt és 43 bronzot. Az aranyérmesek közül 12 lett champion díjas. A legeredményesebb kereskedelmi főzde az Agárdi Pálinkafőzde Kft. A legeredményesebb egyéni főzető Pelle László. A média képviselőinek különdíját a Miskolci Likőrgyár Zrt. Prekop Pálinkafőzde Bio Vadalma Pálinkája nyerte el. A HunDeszt történetében először – más néven már hét éve fut ez a fesztivál - küldtek párlatokat a Felvidékről, Erdélyből és a Vajdaságból is, összesen 18-at, amelyek közül 13 kapott érmet. Novemberre várták, de késik annak az uniós rendeletnek a fordítása, amelyik stabilizálhatja majd a magyar pálinka piaci pozícióját. Az viszont már bizonyos, hogy jövőre 150 millió forintot fordíthatnak marketingre a pálinkagyártók. Ennek döntő részéből nyilván a hazai piacot erősítik tovább, mert az import egyelőre nem jelentős.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!