szerző:
Tóth Sándor
Tetszett a cikk?

Folytatódik a texican whopper reklámjának politikai karrierje. A minap az amerikai-mexikói elnöki találkozót parodizálták vele.

Mint megírtuk, a mexikói nagykövet, Jorge Zermeño nemtetszését kinyilvánító levelet küldött a spanyolországi Burger King gyorséttermi lánc főigazgatójának. Sértőnek találta ugyanis a reklámplakáton a mexikói zászló és címer felhasználását. A diplomata petíciója megtette hatását, mivel a hamburgerbirodalom madridi főigazgatója, Elías Díza Sesé már nyilatkozott: átdolgozzák a kampány kreatív anyagát, s elsősorban magára az ételféleségre koncentrálnak. Egyébként senkinek sem állt szándékában, hogy a diplomáciai bonyodalmat okozó reklámmal bárkit megsértsenek - hangsúlyozta.

Nem tudni biztosan, hogy a diplomáciai nyomás vagy az üzleti érdek motiválta-e jobban a spanyolok döntését, de néhány nap múlva újra felbukkant az elhíresült reklámplakát egy újabb változatban. Ezúttal a mexikói karikaturista, Eduardo Soto Díaz, az El Metiche munkatársa használta fel. Rövid karikatúraspotot készített belőle, mégpedig az április 16-ai elnöki találkozót parodizálva. A texasi cowboyt Barack Obama amerikai, míg az aprócska mexikói birkózót Felipe Calderón mexikói elnökkel helyettesítette.


A videókarikatúra ezúttal az El Enchilada burger - Elchilizett hamburger – címet kapta. Calderónnak, akit saját pártja, a Partido Acción Nacional (PAN, Nemzeti Akció Párt) színeiben és feliratával ábrázol, a következő szöveget adja a szájába: „Nem az az érdekes, miről tárgyalunk, hanem a fotó, amit rólunk készítenek”. A már a YouTube videóportálra is felkerült gúnyspothoz szellemes kísérőzenét is találtak: a régi Vadnyugat hangulatát idézve, Sergio Leone híres westernje, A Jó, a Rossz és a Csúf filmzenéjének egy részletét. Ezt a humort, úgy látszik, jobban értik a mexikóiak, mert eddig senki sem reklamált miatta.

A reklámok történetében egyébként nem a texasi whopper volt az első diplomáciai figyelmet felkeltő darab. Tavaly egy italfajta, a svéd Absolut Vodka kreatívja verte ki a biztosítékot. Ez esetben az amerikaiak hördültek fel, mert az In an Absolut World (Egy abszolút világon) felirat alatt Észak-Amerika újrarajzolt térképe jelent meg. Mégpedig úgy, hogy az USA délkeleti része Mexikóhoz tartozott. A jóindulatú svédek, hasonlóan a spanyolokhoz, visszahívták az általuk másként értelmezett reklámot. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Tóth Sándor Gasztro

Szemet szúrt a texasi whopper

A legritkább esetek közé tartozik, amikor az élelmiszerek vagy italok reklámja diplomáciai bonyodalmat vált ki. A mexikói nagykövet egy amerikai gyorsétteremlánc spanyolországi hirdetését találta sértőnek.