szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elmúlt esztendőben már mi magyarok is tudatosabban vásároltunk élelmiszert, mint pár éve - derült ki a Szonda Ipsos 2009. decemberében készített felméréséből. De még nem elsősorban a minőség, hanem az árfekvés alapján döntjük el, mi kerül a kosárba.

A Szonda Ipsos 2009. decemberében – az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) Irányító Hatósága megbízásából – készített felmérése szerint a megkérdezettek közel 80 százaléka megnézi a csomagoláson a termékek származását, 75 százalékuk pedig tudatosan figyel arra, hogy magyar terméket vásároljon. Az alapvető élelmiszerek közül a legfontosabb termékek, amelyeknél elsősorban a származási helyet vesszük figyelembe: pékáruk, tojás, baromfi, egyéb húskészítmények és tejtermékek. A prémiumáruk közül a szeszesitalok és az édességek állnak a lista legvégén, vagyis ezeknél érdekel minket legkevésbé, hogy hazai termékek-e. A felmérésből kiderült, egyre többen – az előző esztendőhöz képest közel 40 százalékkal – figyelnek arra, hogy magyar terméket vásároljanak. 2009-ben, egy év leforgása alatt  több mint 10 százaléka nőtt azoknak a fogyasztóknak a száma is, akik rendszeresen vásárolnak biotermékeket. A válaszadók 40 százalékának fontos, hogy egészséges legyen, amit vásárol.

A felmérés szerint a magyarok 66 százaléka a bőséges ételadagokat szereti, ami nem éppen az egészségtudatos táplálkozásra való törekvést, a naponta többször kevesebbet elvét jelzi. Ezzel szemben jó hír, hogy a napi gyümölcsfogyasztást majdnem mindenki fontosnak tartja, s törekszik is a betartására. Legtöbb esetben azonban az alacsonyabb ár dönti el, hogy mit veszünk meg, a minőség rovására az olcsóbb terméket választjuk. Az eredmények összességében mégis derűlátásra adnak okot, hiszen évről évre jobban figyelünk arra, mi kerül a kosárunkba.

Élelmiszerlánc Világhét

A berlini Grüne Woche vásáron az idei év díszvendége Magyarország volt. Országunkat 42 kiállító képviselte, amelyek közül sokan részesültek már valamilyen uniós támogatásban (AVOP, NVT, ÚMVP). A kiváló minőségű magyar élelmiszereknek köszönhetően az Európai Élelmiszerlánc Parlament (Foodlawment), illetve a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium szervezésében hazánk indítja útjára az Élelmiszerlánc Világhetet 2010. augusztus 17. és 22. között. Ennek keretében a Budai Vár ad otthon az I. Fenntartható Élelmiszerlánc Világtalálkozónak, amelynek központi témája a hús és húsipari termékek lesznek.

A nem alapvető élelmiszerek, mint a magyar csokoládékülönlegességek, a bioméz, a borok és a pálinkák nagyobb népszerűségnek örvendenek a külföldiek körében. A Berlinben megrendezett Grüne Woche (Zöld Hét) élelmiszer-kiállítás legnagyobb sztárjai is ezek a hungarikumok lettek. A mézkülönlegességek külföldi sikere Molnár Imréné, a Magyarországon egyedülálló, fűszernövényekkel ízesített bioméz gyártója szerint annak köszönhető, hogy a nyugat-európaiak nemcsak tudatosabban táplálkoznak, de szinte minden esetben nagyobb bizalmat szavaznak annak a terméknek, amelynek tudják az eredetét és azt, hogy nincs vegyszerrel kezelve. „Itthon még mindig az olcsóság a mérvadó. Kint már felismerték, hogy az egészséget nem lehet megvásárolni, megőrizni kell, mégpedig jobb minőségű élelmiszerekkel, tartósítószer- és vegyszermentes tápanyagokkal.”

Juhász Miklós, a Zsindelyes Pálinka marketingigazgatója szerint is Magyarországon még mindig inkább az árfekvés és nem a minőség dönt. Viszont, amint elmondta: „a pálinkával szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen azt csak Magyarországon lehet előállítani, így egy sikeres, a szaktárca által is támogatott marketinggel viszonylag rövid időn belül is nagy eredményt tudunk elérni, mondjuk éppen a német piacon”. Nemzetközi tapasztalataik alapján mindketten egyetértenek abban, hogy a külföldi vásárlók tudatosabbak, tehát inkább vásárolnak hazai élelmiszert, mint importból szármázót, ha annak megvan a hazai megfelelője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!