szerző:
T. S.
Tetszett a cikk?

Észak újra harcol Dél ellen. Ezúttal a jog fegyverével, ügyvédek mozgósításával sörháborút vívnak. A Duff márkájú, golden ale kézműves sör kolumbiai gyártója, a Duff Sudamérica és az USA egyik legnagyobb film és televíziós birodalma, a 20th Century Fox csapott össze.

Bizonyára legalább egyetlen részt mindenki látott az eddig 24 Emmy-díjjal elismert, a Time magazin által a 20. század legjobb televíziós sorozatának ítélt Simpson családból.

A rajzfilmsorozatot és a sört egyaránt kedvelők figyelmét nem kerülhette el a családfő, Homer Simpson kedvenc söre, a Moe kocsmájából ismert Duff. A kikarikírozott tömegsört, ha hinni lehet a médialegendáknak, az egykor nagyívó Duff McKagan-ről, a Guns N Roses basszusgitárosáról nevezték el.

Annak ellenére, hogy a rajzfilmbeli Duff sörmárka csak egy fikció, több országban is – Ausztrália, Mexikó, Németország, Új-Zéland, Kolumbia, USA, Nagy-Britannia – hasonló néven kezdtek el dobozos és üveges sört forgalomba hozni, illetve csapolt sört árulni. Pedig pont ezt akarta elkerülni a Simpsonékat kitaláló, megrajzoló karikaturista: Matt Groening. Főként azért, hogy a serdülő rajongókat ne ösztönözze az alkohol fogyasztására.

wikipedia.org

Más szempontokat vesz figyelembe a Rupert Murdoch médiamágnás tulajdonában levő 20th Century Fox. A márkanév használatának jogaira hivatkozva sikerült betiltatni a Duff sör gyártását a Lion Nathan sörgyárnak Ausztráliában. A Fox fenyegetései miatt félig-meddig meghátrált Új-Zélandon is a
dunedini Duff Sörgyár és nevét McDuff-ra változtatta.

Ugyanakkor Mexikóban, Németországban tovább gyártják és forgalmazzák a Simpson filmek söritalát. Így volt ez eddig a kolumbiai Medellínben is, amelynek azért hangzik előítéletesen a neve, mert itt működtek a világot kokainnal elárasztó Don Ochoa és Pablo Escobar droglaborjai. Természetesen nem a drogbárók nyomdokain hozták létre Medellínben sörfőzdéjüket a Ballesteros fivérek.

Oscart és Alvarót saját elmondásuk szerint a Simpson sorozat ösztönözte arra, hogy Duff nevet adjanak sörüknek. Öt éve, 2007-ben Bogotában jegyeztették be vállalkozásukat, a Duff Sudaméricát, s a következő évben regisztráltatták a márkát. Első sörbárjukat 2009-ben nyitották a kolumbiai fővárosban, amelyet újabb hét követett.

Kézműves, adalékok nélküli, golden ale típusú, vagyis tiszta maláta italukból 24 ezer egységet készítenek havonta Medellínben, ugyanakkor Brazíliában 36 ezer, illetve Chilében 24 ezer üveg kerül ki minden hónapban az érdekeltségükbe tartozó sörgyárakból. Az olcsónak nem mondható, 4-6 dollárba kerülő aranysárga, 4,3%-os világos sört 3,3 dl-es üvegekben forgalmazzák.

A Ballesteros testvérek felfutóban levő sörös vállalkozásának azonban igyekeznek az útjába állni a 20th Century Fox ügyvédei. Korábbi felszólításuk után, most újabb erőbedobással próbálják megakadályozni a Duff Sudamérica terjeszkedését: márkabitorlással, s a Duff név jogtalan felhasználásával vádolják a cég tulajdonosait. A követelések hatására a múlt héten az állami ipari és kereskedelmi főfelügyelő elrendelte a Ballesteros fivéreknek, hogy szüntessék meg a Duff sör kolumbiai gyártását, forgalmazását és eladását.

A Ballesteros fivérek alaptalannak tartják az ellenük indított támadást, s készek bírósági úton a sörcsata folytatására. A minap megjelent sajtóhíradásokban továbbra is kiállnak saját érveik mellett. Ennek lényege, hogy a Fox egy valóságban általa nem is gyártott, csak a Simpson rajzfilmekben, egy fiktív világban létező termék, italnév miatt indított hadjáratot.

Ügyvédjük, Santiago Mora szerint kifogásolják az ipari és kereskedelmi főfelügyelő döntését, élnek a törvények által biztosított jogaikkal, fellebbeznek ellene. Azt mondják, nem félemlítheti meg őket a 20th Century Fox. 



HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!