szerző:
Tóth Sándor
Tetszett a cikk?

Kit érdekel már, hogy ki öli meg Európa nagy konyhafőnökeit, amikor Kiotóban vadásszák a japán séfeket. Pisztoly dörren, vér fröcsög, a jakuzák a konyhában elitmenüre céloznak. A vacsorát jegyre adják.

A világ egyik legfigyelemreméltóbb amerikai séfje, a három Michelin csillagos, - a brit Restaurant Magazine által 2012-ben a világ 7. legjobb éttermeként rangsorolt - Alinea étterem tulajdonosa, Grant Achatz tavaly áprilisban nyitotta meg Next névre keresztelt új éttermét Chicagóban. A rövid idő alatt felfuttatott gasztro zarándokhely nemcsak különleges menüsoraival hívja fel magára a figyelmet, hanem éttermi jegyrendszerével – ennek kiötlője Nick Kokonas, a Next társtulajdonosa.

Wikipedia

A jegyek forgalmazásához az internetes Craigslist web site-ját, a Facebook-ot és a Twittert használják. A felfokozott érdeklődés miatt nem ritka, hogy egy-egy jegy 500, de akár 1000 dollárért cserél gazdát, így sokszorosát kóstálja a vacsorajegy annak, mint a nyitás utáni menü 65-110 dollár körüli ára.
Februárban az étterem holland típusú aukciós jegyeladást is hirdetett, ez alkalommal 4000-5000 dollárig kúsztak fel a kétszemélyes vacsorajegyek. Még így is több ezer fős a 2012-es várólistájuk. A másodlagos piac csökkentése érdekében ebben az évben bérletrendszer bevezetésével próbálkoznak.

A Next másik sajátossága a negyedévenként változó étlap, de nem az évszakok vagy az idényjelleg miatt, hanem kigondolt tematikák szerint. Most ért véget a június 2-től szeptember 9-ig tartó Szicíliai menü, s szeptember 15-től december 31-ig a Kiotói menü összeállítása szerepel az étlapon.
Úgy az előzőket – Párizs 1906 (ez volt a nyitómenü, a nagy séf, August Escoffier emlékének szentelve), Thaiföld, Gyermekkor, Hódolat az El Bullinak -, mint a jelenlegi menüsort, új video spottal harangozzák be.

A felvételek inkább a kép és szöveg hatására építenek, mint a reklámozásra. A Szicíliai- és az El Bulli menük videói (Grant Achatz egy szezont dolgozott az El Bulliban, nagy tisztelője Ferran Adriànak – a szerk.) a szicíliai illetve a molekuláris konyháról szólnak, s azokról a fogásokról, ételkülönlegességekről informálnak, amelyek a Next vendégeinek tányérjába kerültek.

A Kiotói menü két fejtörő spotjának (Next Kyoto Teaser 1-2) azonban egyelőre nem sok köze van a japán konyhához. Az egyiken fekete bőrkabátos fiatalember keveri a kártyát, míg az asztal másik végén egy elég feszültnek tűnő, talpig fehérbe öltöztetett nő ül. Csak akkor találkozik a tekintetük egy pillanatra, amikor az egyik asztalra tett lapot megfordítja a kártyavető.

A kísérő feliratok szerint a fiatalember arról álmodik, hogy megismerje a rendkívüli emberek bizniszét. Ez a spot semmit nem árul el a menüről, és a folytatás a véres konyhai jelenetekkel ennél meglepőbb. Ugyanaz a fehérruhás nő mondja el: az ő japán férje azzal próbálkozik, hogy elkészítse a világ legjobb ételét, de tudja, hogy sohasem lesz belőle nagy séf. Ezért úgy döntött, hogy végez a világ legjobb szakácsaival, amit megtett…

Pisztolydörrenések, a konyhapulton szétfröccsenő vér, egy citromos dobozból kilógó láb, a Next felirat egy töltényen, a monoton zenei aláfestés fokozza a hatást. Vajon milyen kódolt üzenete van a leginkább jakuza leszámolásra hajazó video spotnak?

A Next ínyenc vendégei ezzel már szeptember 15-től szembesülhetnek, amikor Grant Achatz és csapata menükínálatát ízlelgetik. Hogy autentikus japán ételeket kapnak, arra a legjobb garancia, hogy Achatz japán barátjának, a kreatív Yoshiaki Takazawának  tokiói éttermében, az Aronia de Takazawában folytatott „előtanulmányokat” a Next főséfjével David Berammal együtt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!