szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Pallérozott borkedvelők is elsősorban az élményt keresik a borban, amikor kinyítnak egy palackot, az alkalmi borissza pedig pláne nem akar annyira szakérteni, csak élvezni. S mikor pohárba kerül a bor, akkor derül ki, mellé nyúltak-e, vagy sem. Hogy fordulhat elő, mi lehet az oka a rossz választásnak, aminek szó szerint megisszuk a levét?

Borélmény címmel indult egy akció november elején, azzal a céllal, hogy felmérje, a fogyasztók mikor, hogyan nyúltak mellé borválasztáskor. Meglepő gyorsasággal érkezett be az első 500 válasz, amelyből kiderült, hogy legtöbben a külföldi borokban csalódtak, de a leginkább azt fájlalták, ha egy nekik kedves pincészet  "rossz" borával találkoztak.

Itt mindjárt meg is állhatunk egy pillanatra, egyrészt azért, mert nem biztos, hogy a bor volt rossz, lehet, hogy a választás. Másrészt azért, mert már a felhívás megjelenésének napján több pincészet reklamált, hogy a Borélmény akció rossz színben tűntetheti fel őket, s akadtak, akik jogi lépéseket is kilátásba helyeztek, holott nem is tudhatták, esik-e majd róluk szó. A félreértések tisztázódtak: az akciót elindító Borháló célja a magyar borfogyasztási szokások, a gyakori és a vevők által is felismert borvásárlási hibák felmérése, a rossz beidegződések oldása. Nem kérték a válaszadóktól a csalódást okozó bor vagy pincészet nevét ( sőt, ha nevesítették, a saját rendszerükből is törölték ezeket az információkat, nemhogy nyilvánosságra hozták volna) csak azt, hogy írják meg, hogyan kerültek kellemetlen helyzetbe, amikor maguknak , esetleg ajándékba a szándékaiknál és elvárásaiknál rosszabb bort vásároltak. Mondhatnánk, inkább történeteket gyűjtöttek-gyűjtenek közös okulásra. Hiszen annyi minden befolyásolhatja (rossz) döntéseinket: az innen-onnan vett tutinak tűnő tippek, a hangulatunk, a zsebünk, pláne valamely kecsegtető akció, egy jó beszélőkéjű eladó  stb. 

Kétségtelen, a történetekért cserében egy-egy palack bort ajánlott fel a Borháló a saját válogatásából. A vevők pedig nem várt gyorsasággal és   szakértelemmel reagáltak, szívesen megosztva tapasztalataikat az őket ért csalódásokról.

Fülöp Máté

- Az első 500 panasz elemzése után azt mondhatjuk, hogy a borkereskedelemben nem a vevőkben van a hiba, borértő emberek is rendszeresen mellényúlnak borválasztáskor, és ez bizony gyakran írható a borászok és a kereskedelem számlájára – mondja Elek Márton, a Borháló igazgatója.

 29 százalékában olyan esetet mesélnek el a vevők, amikor egy általuk már megismert pincészet valamilyen bora kelt csalódást. Három visszatérő probléma jól tetten érhető. Legtöbbször azt a problémát említették, amikor a jól ismert pincészet különleges alkalomra vásárolt bora nem hozza a megszokott a minőséget, azt a többletet, amit az esemény miatt várnak tőle.

Ugyancsak tipikus eset, amikor a vevők emlékeznek egy bor korábbi évjáratára, vagy kellemes tapasztalatuk van az adott borral, mégis csalódnak, amikor a frissen vett palackot felbontják. Ez nagyon komoly problémákra utal, elképzelhető, hogy a pincészetek, különösen a keresett boroknál, nem rendelkeznek olyan mennyiségekkel, amennyit a kereskedelem elvárna tőlük, és ilyenkor kénytelenek trükkökhöz folyamodni. Ugyanakkor sokszor előfordul az is, hogy a borok kereskedelmi tárolása nem megfelelő, ezért nem tudja hozni igazi formáját a keresett ital.

Ugyancsak sokan panaszkodnak a külföldi borokra, a vevők csaknem 20 százaléka ilyen esetet ír le. Az elmesélt történetekből az látszik, hogy külföldi bort sokkal inkább próba-szerencse alapon vásárolnak az emberek, mint magyart, ezért az itt szerzett rossz élményeket sokkal kisebb felháborodással írják le. Ez mindenképpen tanulságos a magyar borászatok számára, mert azt mutatja, hogy a fogyaszók a megszokott termékek mellett elég aktívan keresnek alternatív, jobb ár/érték arányú borokat.

A Borélmény felmérés számainak feldolgozása folyamatban van, az akció végeztével további adatok, összefoglalók várhatók a  tapasztalatokról.
De a felmérésen innen s túl, és ettől  függetlenül is érdemes mindenkinek elgondolkodni azon, hogyan is választunk bort, tényleg mi minden befolyásolhatja döntéseinket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!