Rendszerváltásra készülnek a sörösök
Schillinger Attila a Magyar Sörgyártók Szövetségének új igazgatója le akar számolni a sörsztereotipiákkal.
hvg.hu: Tudomásunk szerint pályázaton nyerte el mostani megbízását. Mi lehetett az, amivel meggyőzte a sörgyárak menedzsereit, hogy önt válasszák?
S.A.: Gondolom, azok a terveim, hogy a Sörszövetség váltson proaktív, kezdeményező üzemmódba mind az érdekvédelem, mind pedig a piac bővítése tekintetében. Változtassunk itthon is pozitív irányban a sör megítélésén, hiszen a világban igazi sör reneszánsz zajlik.
hvg.hu: Az elmúlt húsz évben nem nagyon változott a helyzet, ami a fogyasztás számottevő csökkenéséhez vezetett, és bár mostanában a sörfogyasztás stagnálása tapasztalható, a körülmények nem sokat változtak.
S.A.: Igen nehéz az iparág helyzete, hiszen a hazai sörgyárak termékeinek az árából 39 százalék az adó és még ennél is nagyobb mértékű az elvonás, ha minden tényezőt figyelembe veszünk. Sajnos romlik az ágazat jövedelemtermelő képessége, stagnál a foglalkoztatás és akár azzal is számot kell vetnünk, hogy a tekintélyes multinacionális cégek az európai kapacitásfeleslegek okán be is zárhatják az itteni sörgyáraikat, és elvihetik a termelést a szomszédos országokban – Szlovákiában, Romániában, Szerbiában, Szlovéniában – működő gyáraikba. De ne legyünk pesszimisták, eddig ez komolyan nem került szóba.
hvg.hu: Régebben a „kannás” bor, majd az olcsó importsör, mostanában mintha a kisüzemi sörfőzés előretörése nehezítené, az amúgy is nehéz gazdasági körülmények között működő sörgyárak életét. Eddig az olcsóbb alkoholok piacán támadtak konkurenseik, most mintha az olcsónak egyáltalán nem mondható kézműves sörök a felső szegmensben próbálnának piacot szerezni. Tudnak erre reagálni?
S.A.: A kézműves sör szerintem nekünk is jó, hiszen a prémium szegmens felé mozdítja el a fogyasztót. Kicsi és nagy viszonya még világszerte formálódóban van. Vannak olyan országok, ahol a „nagyok” megvásároltak kisebb főzdéket, vagy legalábbis tulajdonrészt szereztek. A nagyság egyik átka ugyanis, hogy kevésbé tudnak rugalmasan válaszolni a piac igényeire, a gyáraikban egy főzet annyi, amennyi egy kisüzem évi kihozatala. Így egy szűkebb réteg különleges igényeit soha nem a nagy gyárak fogják kielégíteni. Ennek ellenére a szövetség tagjainak gyárai is igyekeznek bővíteni a szortimentjüket. A most május végén indított Sör mi több eseménysorozatunkban bemutatunk kézműves sört is. Ha csendben is, de azt hiszem zajlik egy eszmélés, hogy vannak közös ügyeink. A kulturált sörfogyasztás ilyen.
hvg.hu: A Sör mi több kampánnyal, a sör-ételpárosításokkal, sörgasztronómiával mintha azt a közönséget céloznák meg, akik eddig csak a bort tudták elképzelni egy ünnepi asztalon.
S.A.: A közhiedelemmel ellentétben igenis minden ételhez választható megfelelő sör. A sör természeténél és négy összetevőjénél fogva egy sokrétű ital. Az ízek világának megjelenítésében, megkockáztatom, pont e miatt tud többet mint a bor. Világszerte több mint 40 ezer fajta sört gyártanak. Bőven kísérletezhetünk tehát, hogy megtaláljuk a magunk páratlan párosát. A Sör mi több-bel a Budavári Sörfesztiválon lépünk a nagyközönség elé. Ennek keretében a különféle sajtokhoz megmutatjuk, hogy milyen söröket ajánlatos fogyasztani. A Budavári Sörfesztivál után sem áll meg azonban a sörélet. Így például szeretnénk augusztus első péntekjét, amely a Sör Világnapja, itthon is meghonosítani. Ugyancsak szerepel elképzeléseink között annak a sztereotípiának a megcáfolása, hogy a sör nem való a nőknek. Nem a sörivás férfias imázsát szeretnénk lerombolni, csak azt tudatosítani, hogy a sör igenis egy nemes ital, természetes anyagokból készül, és mértékletes fogyasztása abszolút belefér a mindennapi étkezésünkbe. Lássuk be, egy karcsú pohárba töltött sör jól áll a női kezekben a legjobb társaságban is.
Névjegy |
Schillinger Attila 1992-ben szerzett jogi diplomát. Saját bevallása szerint, hamar rájött, hogy a jogi pályát nem neki találták ki, s hogy kis időt nyerjen magának a merre továbbra, meg hogy az angol nyelvtudását is tökéletesítse, az Egyesült Államokba utazott. Itt fedezte fel magának azt az Indiana állambeli főiskolát, ahol másoddiplomát szerzett PR-szakon. Hazatérése után kommunikációs tanácsadással foglalkozott, és ekkor került kapcsolatba munkája során először sörgyártó cégekkel. 2003-ban egyik alapítója az Avantgarde Group tanácsadó cégnek, ahol ügyfeleik között tudhatták például a Budapest Airportot, a Dunaferrt megvásárló Donbass Dufercót, a Delta Airlinest, az AIG-t, az OMV-t, a McDonald’s-t, a GSK-t, a Bérest, a Vaterát, a Budapest Bankot, a Magyar Telekomot, a Nestlét, a L’Oréal-t és egy sörös céget, a Carlsberget is. 2012-ben alapította az Empress Tree Marketing startup tanácsadó céget, és nagyjából ezzel egy időben adta el Avantgarde-beli tulajdonrészét. Tavaly indította útjára a RekwestApp iPhone applikációt, amelyhez itthon és Indianapolisban alapított céget. Úgy tűnik, most egy időre valami egészen más felé fordul a figyelme. |