Tetszett a cikk?

A Magyarországon most először megrendezett Nemzetközi Franchise Kiállításon, a BuyBrand Shown több mint 50 kiállító vett részt. A sikeres rendezvény örömébe üröm vegyült: pontosan az a szervezet tagadta meg a segítséget, amelyiknek erre a legjobb lehetőségei lettek volna, a Magyar Franchise Szövetség. Hogy miért? Nincs magyarázat.

Különösen Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban örvend nagy népszerűségnek a franchise, magyarul névhasználati szerződés. Ennek keretében a vállalkozó megvásárol egy jól bevezetett márkát, egyben kötelezi magát, hogy betartja a márka goodwilljéhez tartozó minőségi, higéniai, stb. előírásokat. A franchise-hálózatok kiépítése sok vállalkozás számára hatékony eszköze lehet a piaci részesedés növelésének. Egy nemzetközi felmérés szerint, ha valaki márkavásárlásra adja a fejét, csupán öt százaléknyi az esély, hogy belebukik az üzletbe – sorolja a franchise előnyeit Mandel Katalin, a kiállítást szervező Dakexpo Kft. ügyvezető igazgatója.

Magyarországon ez volt az első olyan nagy nemzetközi rendezvény, ahol a franchise tulajdonosok - több mint ötven neves cég képviselői - személyesen ismertették üzleti koncepciójukat leendő partnereikkel. Az Egyesült Államokból nyolc, míg az Európai Uniós tagállamokból tizennyolc kiállító érkezett, a többiek hazai cégek képviselői voltak. A kiállítást háromezer franchise üzleti lehetőségek iránt érdeklődő magyar és külföldi látogató kereste fel. Az érdeklődők választ kaphattak kérdéseikre, hogy hogyan működnek e rendszerek, mi a bankok szerepe a finanszírozásban, mennyire kifizetődő a tanácsadók alkalmazása. A résztvevők 80 százaléka a régió „jelentős üzleti fórumaként” értékelte a rendezvényt, s a kiállítók többsége jelezte, jövőre is visszatér, amikor a második Nemzetközi Franchise Kiállítást szervezik.

Magyarországon jelenleg is több sikeres franchise-hálózat működik. A legfőbb mozgatóerő egy márka eddig elért sikere, akár egy országokat lefedő benzinkúthálózatról, akár egy gyorstisztítóról legyen is szó – véli Dennis Klein kanadai üzletember, a Dakexpo társtulajdonosa. Szép számban képviseltették magukat a gyorséttermek, az ingatlanforgalmazók, továbbá a gyorstisztító- szépségápolási szolgáltatók, ruhakereskedők. Részt vettek a Leroy Café franchise-rendszerét kidolgozó magyar szakemberek, továbbá a High Care, a Duna House Franchise, illetve az Otthon Centrum.

Az 1991 óta működő Magyar Franchise Szövetség elzárkózott a kiállítás támogatásától, de még a minimális együttműködéstől is. Pedig a nemzetközi tapasztalatok éppen azt mutatják, hogy a helyi szövetségek hasznosan tudják segíteni az ilyen jellegű kiállításokat. Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség elnöke a hvg.hu megkeresésére csak annyit mondott, hogy "ez nem franchise kiállítás volt, ezért érthető, hogy nem kívántunk ebben részt venni". Arra viszont a hvg.hu nem kapott választ, miből szűrték le ezt a következtetést. A magyar szövetség reagálása annál is inkább különös, mert a környező országok szövetségei, köztük az osztrák, a cseh, a horvát is felkarolta a rendezvényt. A horvát franchise szövetség elnöke például személyesen látogatott el a megnyitóra.

A szervezők nem értik, miért viselkedik ennyire ellenségesen velük a magyar szövetség, holott a Dakexpo tagja a Nemzetközi Franchise Szövetségnek, amelyiktől segítséget kaptak a kiállítás szervezéséhez. "Nem tudok olyan szabályzatról, amely előírná, hogy csak a Franchise Szövetség tagja, illetve olyan cég állíthat ki egy ilyen rendezvényen, amelyik megfelel a szövetség minősítésének" – reagált Mandel Kiss István megjegyzésére.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!