szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Igen csak megszaporodtak a hivatalos márkakereskedőket megkerülő, úgynevezett független autókereskedők eladásai. Ha szembeállítjuk a forgalomba helyezett új autók BM-statisztikáját a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének (MGE) kimutatásával, kiderül: a két darabszám-lista között tetemes a különbség.

Különösen a prémiummárkák estében. Így például a BMW-kből tavaly 861 darabot adtak el a hivatalos márkakereskedők, ezzel szemben viszont a BM-statisztika szerint összesen 1467 új BMW kapott rendszámot. Vagyis 606 bajor luxusjárgány – a márkaképviselet forgalmának több mint 70 százaléka – a magyar generálimportőrt kikerülő úton talált gazdára. Ez azért is szemet szúr, mivel a BMW az eladások erősítése érdekében éppen tavaly vette saját kézbe a generálimportőri feladatokat a Wallis Csoporttól.

Ám nem csak a müncheni luxusgyártó járt pórul. A tavaly felrendszámozott 1622 Audiból 861 volt a hivatalos értékesítés, a Mercedesnél 1538 üzembe-helyezéssel 36 százalék a különbség. A Volvókból tavaly összesen 1345 fogyott, közülük 234, mintegy 20 százalékuk „független” csatornákon. A Jaguar esetében még kirívóbb az eltérés: a tavaly forgalomba állított 86 kocsinak több mint a fele, 47 darab szintén „kicselezte” a hivatalos dilert.

A „függetlenek” (import)beszerzéseik során többféle módon érhetnek el kedvezményeket, amelyeket később a vevőikkel megoszthatnak. Európában több helyütt vannak raktárakban régóta porosodó, túltárolt, vagy sérült kocsik. Aztán sok nyugat-európai autókereskedőnek inkább megéri árengedményt adni a hozzájuk betérő magyar felvásárlóknak, mivel a nagyobb eladásokat nagyobb árréssel díjazzák a gyártók.

Az is egy olcsóbb beszerzési trükk, amikor egy külföldi rent-a-car céggel összejátszva bérautóként, 20-30 százalékos kedvezménnyel eladott luxusokat hoznak be. (A bérautós cégek ugyanis – meghatározott üzemeltetési feltételek esetén – messze alacsonyabb áron vásárolhatnak a gyártók hivatalos értékesítőitől.)

Voltaképpen az alternatív újautó-eladást kizárólag az alacsonyabb ár hajtja. Ez a magyarázata annak is, hogy főként a méregdrága luxusautókra érdemes hajtani, mivel ott már néhány százalékos árengedmény is százezreket hozhat a konyhára.

A magát Magyarország első márkafüggetlen gépjármű-kereskedőjeként reklámozó Axon Car szalonjában kurrens Saabok-Volvók pompáznak – a márkakereskedők árához képest milliókkal olcsóbban. A vezérképviseletek nem szívesen nyilatkoznak, tartanak az árletörő konkurenciától. Mindemellett Bodrogi Gábor és Győrffy Zsolt, a Volvo Autó Hungária Kft. ügyvezető, illetve közvetlen értékesítési igazgatója megkérdőjelezik az ilyesfajta autókereskedelem tisztességét.

Elismerik ugyan, hogy az árverseny az autósok érdekeit szolgálja, de mint mondák: „a Volvo – csakúgy, mint más prémium márka – ügyfélközpontú értékesítést követel. A marketing, köztük a reklám, a folyamatos szakmai továbbképzés, a tesztautó-park, vagy az eladás utáni vevőszolgálat tetemes költségét a „függetlenek megspórolják, e feladatokat egyszerűen áthárítják a márkaimportőrre”.

Az alacsonyabb ár persze sokak szemében csábító, de megtévesztő is lehet – figyelmeztetnek a volvósok. E kocsikra nincs, vagy csak részleges a garancia, alapfelszereltségük alacsonyabb lehet, mint a márkaimportőrök választékánál, sőt a hazaitól eltérő kivitel is okozhat bosszúságot.

Heimer György

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Már nem olcsóbb dízeles autóval járni

A francia példa nyomán a német autógyárak is egyre inkább rákényszerülnek arra, hogy dízelmotoros modelljeiket koromszűrővel hozzák forgalomba. Hogy eddig berzenkedtek e szükségesnek és ésszerűnek tűnő műszaki tartozék bevezetése ellen, az alkalmasint azzal magyarázható, hogy a hivatalosan "részecskeszűrőnek" nevezett alkatrész növeli a dízelmotor fogyasztását.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Autópiaci örömök és megpróbáltatások

Csaknem összeomlott a Mercedes-csoport tavaly év végén, míg a svéd Volvo és a francia Renault aránylag jól teljesített. Növekedett az új autók eladása tavaly Európában, de a legnagyobb gépjármű- és motorgyártók ennek ellenére vegyes évet zártak részben a dollár gyengülésének és a dráguló nyersanyagköltségeknek köszönhetően.

MTI Gazdaság

Idén a kisautókat viszik a leginkább

A személygépkocsik piacán a luxuskategóriák egyre jobban veszítenek piaci jelentőségükből, míg a gyártók szerint az idei év sztárjai a kisautók lesznek.

Gazdaság

Autóplázák épülnek Budapesten

Két nagy, komplex szolgáltatást nyújtó autópláza is épül Budapesten, kihasználva a jármű-kereskedelemben életbe lépő enyhébb uniós szabályozást. Az M3-as kivezető szakaszán épülő plázában haminc, a békásmegyeriben pedig legalább fél tucat márka modelljeit fogják árulni.

MTI Gazdaság

Melyik a legjobb céges autó?

A GKI Gazdaságkutató Rt. 2004. IV. negyedéves vállalati felmérése szerint az előző negyedévhez képest valamennyi vállalkozói szegmensben csökkent a felsőkategóriás autók iránti érdeklődés, miközben a középkategória erősödött, ami a kis- és felső kategóriák együttes gyengülésére vezethető vissza.