szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Új időszámítás kezdődött 1897. február 15-én a főváros kereskedelmi életében, ekkor avatták fel az egykori Sóház telken – a mai Vámház körúti – Központi Vásárcsarnokot, közismert nevén a Nagycsarnokot.

Ezzel egy időben nyílt meg a négy kerületi, a Klauzál, a Rákóczi, a Hunyadi téri és a Hold utcai csarnok is. Az egyetlen budai vásárcsarnokot, a Bomba – mostani nevén Batthyány – téren öt évvel később adták át. A vásárcsarnok-avatókkal párhuzamosan a főváros drákói szigorral bezáratta mind a 44 utcai piacát, ahol akkortájt 4-8 ezer árus kínálta portékáját, és a kereskedőket a fedett csarnokokba terelte. A csarnokhálózat kialakításának ugyanis éppen az árusok teremtette káosz volt az egyik fő oka. A piacok a legelemibb egészségügyi követelményeknek sem feleltek meg, víz nem volt, egymás mellett árulták az élő állatokat és az élelmiszereket, az utcák szeméttel, megromlott élelmiszerrel voltak tele. A bódék, ponyvasátrak között alakultak ki a város fertőzésveszélyes rágcsálótelepei. A Közélelmezési Bizottság olyan, immár világvároshoz méltó kiskereskedelmi hálózat létrehozását tűzte ki célul, amelyben megfelelő higiéniás körülmények között ellenőrzött élelmiszerek kerülhetnek csak forgalomba. Miután úgy vélték, ezt egyetlen épülettel nem lehet megoldani, összefüggő hálózat kiépítését tervezték: a központi és a kerületi csarnokrendszerrel a nagybani árusítás szabályozását is megoldani remélték – mondta a HVG-nek Vadas Ferenc művészettörténész. Eredetileg kilenc vásárcsarnokot – az I. kerülettől a IX. kerületig egyet-egyet – szerettek volna felépíteni, ezt azonban a pénzhiány megakadályozta. A meglévő hathoz is több mint harmincévnyi készülődés után, a nyugat-európai vásárcsarnokok tanulmányozása alapján kezdett hozzá a főváros. Az egyértelmű volt, hogy a csarnokok a korábbi piacok helyére, egy-egy tér közelébe kerüljenek, és fontos szempont volt a jó megközelíthetőség is. Különösen a nagybani kereskedést is ellátó Nagycsarnoknál, ahol a vízi–közúti és vasúti közlekedésre egyaránt szükség volt: a vasút egészen a csarnok épületébe gördült be, a hajók pedig a vásárcsarnok rakpartjánál kötöttek ki.

A főváros hosszan tipródott azon is, melyik vásárcsarnok-modell mellett tegye le a voksát: éppúgy voltak támogatói az áruféleségekként elkülönült csarnokrendszernek, mint a német, osztrák modellnek, azaz a mindent egy helyen árusító épületeknek. Az építészeti megoldáson is évekig vitáztak: a klimatikus viszonyokhoz alkalmazkodva Észak-Európában a zárt, kisablakos épületek terjedtek el, hiszen a csarnokokat nem fűtötték, míg délebbre a nyitott, szellős változat volt kedvelt. A fővárosiak végül a két stílust ötvöző német mintára épültek. A történelem fintoraként a fővárosi vásárcsarnokok ugyan évtizedekkel később épültek nyugat-európai társaiknál, azonban a budapesti csarnokhálózat – Európában egyedülálló módon – máig érintetlenül fennmaradt: kortársaikkal ellentétben ugyanis megúszták az 1960-as évek modernizáló, csarnoklebontó hullámát. Pedig annak még olyan hírneves épületegyüttes is áldozatául esett, mint a párizsi Les Halles. A fővárosi vásárcsarnokok építészeti szempontból is kiemelkedő, tipikusan XIX. századi alkotások, amelyeket az ipari fejlődés hívott éltre, miután olyan nagy fesztávolságú tereket kellett beépíteni, amelyeket csak az akkor megjelent új építési anyagok, a vas- és a vasbeton alkalmazásával lehetett megvalósítani – mondta Nagy Gergely építész, a Nagycsarnok 1994-es felújítását végző építészcsapat egyik tagja a HVG-nek.

A Nagycsarnokot nem sokkal az átadása után Ferenc József császár is meglátogatta, és elégedetten így nyilatkozott: „Nagyon örülök, hogy e szép intézményt megtekinthettem, és székes fővárosom nagyszerű előrehaladásáról meggyőződhettem.” A kofák azonban – akárcsak a Nagycsarnok közel 100 évvel későbbi felújítást követően – nem fogadták kitörő örömmel az újfajta kereskedői módit. Különösen, hogy a csarnok igazgatósága csak a borsos bérleti díj kifizetése után engedélyezte az árusítást, ami a kereskedők szerint túlzott áremelkedést okozott. A bérleti díjakat a termékek szerint szabták ki, legtöbbet a halárusok fizettek. A minőségellenőrzésért sem lelkesedtek, és a sok elkobzott áru értékét a vevőkkel akarták kifizettetni. Az igazgatóság előírta az árusítás rendjét, meghatározta, mely standokon milyen áruféleséget lehet értékesíteni, és a kereskedőknek a vásárcsarnok berendezéseit kellett használniuk. Korlátozták az áruszállítás és a nyitva tartás idejét is. Talán nem véletlen, hogy a sajtó sem lelkesedett akkoriban a csarnokokért. Az újságírók az „egyformaság elvének győzedelmeskedése” miatt aggódtak, és sajátos módon attól tartottak, hogy a festőiség helyett a tisztaság és a rend fog uralkodni... Való igaz, az áru hangos ajánlgatását, a kiabálást és a káromkodást megtiltották. A fővárosi vásárlók azonban hamar megszerették a csarnokokat, legnépszerűbb a Nagycsarnok és a Hold utcai volt, amelyekben egyre nőtt a forgalom, így egy idő után a kereskedők is megbarátkoztak vele.

A korabeli csarnokigazgatóság késői utódjának, az 1954-ben létrehozott, majd 1990-ben a Fővárosi Önkormányzat felügyelete alá került Csarnok és Piac Igazgatóságnak (Csapi) ma már nem az elfogadottságért kell megküzdenie, hanem a kilencvenes évek óta feltartóztathatatlanul nyomuló bevásárlóközpontokkal, hipermarkettel. A tulajdonos főváros az eredeti csarnokhálózatból hármat – a Nagycsarnokot, a Batthyány térit és a Rákóczi térit birtokolja –, a többi a kerületi önkormányzatoké. A Csapihoz az újakkal együtt összesen 16 vásárcsarnok és piac tartozik, továbbá 100 százalékos tulajdonos a Fővárosi Autópiac Kft.-nek, valamint a Nagybani Piac Rt.-nek. Agócs Péter, a Csapi kereskedelemi igazgatóhelyettese szerint a kilencvenes évek közepén felépült bevásárlóközpontok „elszívó” hatása miatt csökkent is a csarnokok és piacok forgalma. A törzsközönség manapság jellemzően az idősebbekből, nyugdíjasokból áll. Ők akár naponta is felkeresik kedvenc kofájukat, mustrálgatják az árut, alkudoznak az eladókkal, míg a fiatalabbak inkább a parkolóhelyekkel jól felszerelt bevásárlóközpontokat részesítik előnyben, azokat is főként hétvégén. A Csapi tapasztalatait a GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése is alátámasztja, miszerint a vásárlók egyre csökkenő hányada – azért még mindig 49 százaléka – jár gyalog a boltba, miközben egyre növekszik az autós bevásárlások száma. A csarnokok árusainak, kofáinak az is újabb kihívást jelent, hogy a készpénzzel szemben erősödik a bankkártyás fizetési kedv is.

A Csapi mindazonáltal nem panaszkodhat, bevételei ugyanis 2000 óta folyamatosan nőnek: tavaly 3,1 milliárd forintot ért el, és az idén is várhatóan 3 milliárd forint feletti bevételt produkál. Noha eredményességével sem okoznak csalódást a tulajdonosnak – tavaly 300 millió forint plusszal zárták az évet, és az idei sem néz ki ennél rosszabbnak –, a Csapi azonban ezt legszívesebben eltitkolná, legalábbis csak a HVG többszöri kérésre adta meg az adatokat. Nem véletlenül: 2001-ben zárult le ugyanis a Nagycsarnok kofáival az több éves per, amelyben a kereskedők a Csapi magas bérleti díjait nehezményezték. A bíróság a Csapi javára döntött, azonban az igazgatóság a jelek szerint utólag nem szívesen hergelné őket a bérleti díjakból összehozott eredményével, annál is inkább, mivel önerőből, fővárosi forrás nélkül kell a csarnokokat, piacokat fejlesztenie. A Csapi kezelésében lévő csarnokokban, piacokon összesen mintegy ezer bérlő és több száz őstermelő árusít, akik a helytől függően a pavilonokért négyzetméterenként 1500-6000 forintot fizetnek. Az őstermelőktől napi bruttó 500 forinttól 1500 forintot kérnek az árusítóhelyért – sok esetben az egyszerű faasztalért.

Mink Mária

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Gazdaság

Miskolc, Búza tér: stiklik, trükkök

A hajdani búzapiacról elnevezett, Miskolc belvárosában található vásártér nevét hiába próbálták a létező szocializmusban Béke térre keresztelni, a kísérlet teljes kudarcba fulladt. Lemegyek a Búzára, mondja ma is a miskolci polgár, ha bevásárolni indul, holott a piac, akárcsak a város, alaposan megkopott az elmúlt 15 évben.

HVG Gazdaság

Garay tér: száműzetésben

A Garay téri piac jelenleg csak bitorolja saját nevét. A Keleti pályaudvar mögötti Garay téren hiába keresné a vásárló, mert a Rottenbiller utcába szorult. A régi – Krentsei Géza fővárosi műszaki tanácsos és Szabó Jenő építészmérnök által tervezett, 1931-ben átadott – vásárcsarnokot ugyanis 2003 végén bezárták, majd földig rombolták, a helyére 9,3 milliárd forintból modern pláza épül.

HVG Gazdaság

Rákóczi tér: romok a tűz után

Mintha összebeszélt volna, egyformán elsózta a palacsintát a Rákóczi téri csarnok mindkét árusa. De a drágábbik helyen – ahol 90 forintért adták –, vagyis a Minibüfében legalább a másiknál – ahol csak 80 forintot kértek – a kínálatból bántóan hiányzó diósat is lehetett kapni.

HVG Gazdaság

Batthyány tér: a száműzött piac

Az idősebbek még mindig kérdezgetik a Batthyány téri vásárcsarnokba érve: hol van itt a piac? Az 1902-ben átadott, 1977-ben akkori léptékkel korszerű bevásárlóközponttá átalakított, majd 2003-ban felújított épületnek már csak a bejáratán virít az egykori piacra utaló „VI. Vásárcsarnok” elnevezés, mivel a világörökség részévé nyilvánított területen található, Klunzinger Pál által tervezett épület műemléki védettséget élvez – természetesen a régi felirattal együtt.

HVG Gazdaság

Biopiacok Budapesten: borsos árak

„Bezzeg, amikor még paprika íze volt a paprikának…” – sóhajtanak fel a reggeliző-asztalnál a legkülönbözőbb generációk, amikor a vajas kenyérre helyezik a harsány színű, de kissé vízízű nagyüzemi zöldséget.

HVG Gazdaság

Szegedi piacok: tatarozás alatt, zavartalanul

Noha Szeged legnagyobb piacainak átépítése, bővítése, felújítása, korszerűsítése már hónapok óta tart, és csak jövő tavasszal, illetve ősszel fejeződik be, az árusítás mind a három helyen zavartalan. A megyeszékhely legolcsóbb piaca kétségtelenül a dorozsmai nagybani. Szeged peremkerületeiben, a tízemeletes épületek árnyékában, a boltok előtt megtűrt pár kisnyugdíjas árusból kinőtt piacok pedig a legdrágábbak.

HVG Gazdaság

Nagybani piac: kereskedelmi tételben

Meg-megállnak a furgonokkal közlekedő vevők az árujait pakoló eladó előtt, azután, ha megköttetik az üzlet, már viszik is. Ez a kép fogadja a budapesti, 32 hektáron elterülő Nagykőrösi úti nagybani piacra érkező látogatót.

HVG Gazdaság

Hold utca: banküzemtanból elégséges

Az V. kerület egyetlen vásárcsarnoka a millennium idején épült. Az összesen 5176 négyzetméter alapterületű piacot Czigler Győző műegyetemi tanár tervezte, az építkezést Sivirszky Antal építőmester vezette, az épület vasszerkezeteit pedig az Oetl Antal vasgyár készítette.

HVG Gazdaság

MDF-piacok: csak semmi politika…

„Először is nem piac, hanem heti vásár” – pontosít rögtön a beszélgetés elején Zacsek Gyula egykori MDF-es képviselő, az MDF-piacokat 1989 augusztusa óta szervező Piacfejlesztési Alapítvány elnöke, aki még mindig minden szombaton végigjárja a „fennhatósága” alá tartozó döntően élelmiszeres vásárokat.

HVG Gazdaság

Bevásárlás Romániában: az olcsóság kockázatai

Jóformán nincs olyan napi fogyasztási cikk, amihez a magyar-román határ túloldalán ne lehetne olcsóbban hozzájutni. Valószínű ezért döntenek többen ma is úgy, hogy a nagybevásárlásokat keleti szomszédunknál ejtik meg. A legalitás határait feszegető bevásárlóturizmus mellett továbbra is virágzik a határmenti fekete kereskedelem.

HVG Gazdaság

A Nagycsarnok: metrófrász

„A szép épületnek harmonikusnak és hasznosnak kell lennie” – vallotta a Nagycsarnokot tervező Pecz Samu, a Műegyetem épület-szerkezettan professzora, aki kalandos úton jutott a megrendeléshez, hiszen a külföldi lapokban is meghirdetett pályázaton a legjobbnak két párizsi építész munkája ítéltetett.

HVG Gazdaság

A Lehel, vagyis a „kofahajó”

Az egykor rendkívüli népszerűségnek örvendő, tákolt fabódékból álló Lehel piac ma már csak egy a fővárosi nagy bevásárlóközpontok sorában. A Rajk László által tervezett bizarr, hajó alakú épületet először szabotálta az angyalföldi közönség, ám mára – a napi 30 ezres vásárlószámból következtetve – elfogadták, és akik megszerették, a tervező nyomán csak kofahajónak becézik.