szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport várhatóan tíz napon belül megköti a szerződést a Budapest Airport – a ferihegyi repülőteret üzemeltető cég – eladásáról a német Hochtief építőipari vállalatnak, jelentette a Reuters hírügynökség csütörtökön, az ügylethez közel álló forrást idézve.

Ferihegy madártávlatból. Új tulajdonosnál landol
© airliners.net
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) csak akkor hagyja jóvá a Budapest Airport 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadának továbbértékesítését, ha az új vevő a jelenlegi tulajdonossal megkötött minden szerződéses kötelezettséget átvállal, mondta Macher Ákos, az ÁPV megbízott vezérigazgatója, gazdasági vezérigazgató-helyettes szeptemberben.

A Budapest Airportot tavaly decemberben vette meg a brit BAA repülőtér-üzemeltető, majd a BAA-t magát idén júniusban a Ferrovial felvásárolta. A tavalyi pályázaton a Hochtief konzorciuma volt a második helyezett. Az eredményhirdetés után a Hochtief beperelte az ÁPV-t, de később visszavonta a keresetét.

Július közepén távozott a Budapest Airportot közvetlenül birtokló brit BAA, a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjének vezérigazgatója, Mike Clasper, aki Ferihegy felvásárlását irányította, viszont szinte az utolsó pillanatig élesen ellenállt a BAA-t felvásárló spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport akvizíciós kísérleteinek.

A leköszönt Mike Clasper volt a Budapest Airport tavaly decemberi, 1,3 milliárd fontos felvásárlásának legelkötelezettebb szószólója a brit cégnél, és nem kis részben a magyarországi akvizíció értéknövelő hatásával érvelve győzködte hosszú heteken át a BAA részvényeseit a piac által is igen alacsonynak tartott, első néhány Ferrovial-ajánlat elutasításának szükségességéről.

A BAA még májusban is egy 31 oldalas összeállítást küldött ki a részvényeseknek arról, hogy miért nem szabad elfogadni az akkori Ferrovial-ajánlatot. A májusi összeállítás a BAA befektetői értékeinek felsorolásában előkelő helyen és sokszor említette a Budapest Airportot. A dokumentum a ferihegyi repülőteret – a világ legnagyobb nemzetközi forgalmát lebonyolító londoni repülőtérre utalva – „Magyarország Heathrow-jának” nevezte, és azt írta: a Budapest Airport megszerzésével a BAA Londonon kívüli, illetve külföldi repülőtér-üzemeltető üzletága méret alapján megháromszorozódott.

A BAA által a részvényeseknek májusban kiküldött összeállítás szerint a ferihegyi repülőtér éves utasforgalma 2011-ig 48 százalékkal, 2020-ig pedig a jelenlegi 8,2 millióról több mint a kétszeresével 19,4 millióra fog növekedni.

A Ferrovial júniusban végül meredeken megemelt, a megajánlott 15,25 pennys osztalékkal együtt részvényenként bruttó 9,5025 fontos ajánlatot tett, amelyet a BAA vezetése a több heti ellenállást feladva elfogadásra ajánlott a BAA-részvényeseknek. Az első ajánlat 8,10 fontra szólt.

A legnagyobb spanyol építőipari vállalat, a Grupo Ferrovial 237,3 millió eurós adózott eredményt ért el az első félévben, 19,7 százalékkal többet a tavalyi első félévi 198,2 milliónál.

Az eredményt a spanyolországi lakáspiac fellendülésén kívül főleg a felvásárlások támogatták. A tavalyi első félévhez képest a Ferrovial csoportmérlege az amerikai, texasi Webber építővállalattal, a svájci Swissport repülőtéri szolgáltatóval és más beszerzésekkel bővült, továbbá koncessziókat szerzett amerikai fizetős autópályákra.

Kalandos félévet zárt a Ferrovial: négyhavi ádáz ellenállás után a BAA vezetése megadta magát, és június elején elfogadásra ajánlotta a részvényeseknek a Ferrovial javított, 10,3 milliárd fontos felvásárlási ajánlatát.

Így, több áttételen keresztül, közvetve a Ferrovial érdekeltségébe került a ferihegyi Budapest Airport is, amelynek 75 százalékát mínusz egy szavazatát a BAA decemberben vette meg az ÁPV-től 1,362 milliárd fontért. Ez az összeg iparági elemzők szerint világrekord volt az ágazatban, amennyiben a Budapest Airportot a tavalyi pénzforgalmi többletének (EBITDA) mintegy harmincszorosára értékelte. Így számolva a Ferrovial 23-szoros árat fizetett a BAA-ért, miközben az elmúlt évek iparági világátlaga 15-16-szoros volt.

A Ferrovialnál még júniusban közölték, hogy a BAA nagy-britanniai repülőtéri üzletágát egyben akarják tartani, és a brit repülőterekre fognak összpontosítani, de megvizsgálják a külföldi érdekeltségek sorsát, és a Nagy-Britannián kívüli vagyontárgyak akármilyen eladásából adósságtörlesztést fognak finanszírozni.

A Standard & Poor's hitelminősítő a Budapest Airport megvásárlása után rontotta a BAA besorolásait azzal az indokkal, hogy a BAA cégadósi profilját kedvezőtlenül fogja befolyásolni a hitelből fedezett ferihegyi befektetés. Júniusban, a Ferrovial-ügylettel összefüggésben, a Standard & Poor's tovább rontotta a BAA osztályzatait.

Ám a Budapest Airport privatizációs szerződése szerint a Budapest Airportból 50 százalék plusz egy szavazat tulajdonrésznek a „jelen vevő” közvetlen tulajdonában kell maradnia. Az ÁPV, a BAA International Holdings Ltd. és annak magyarországi leányvállalata, a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. által aláírt szerződés 2011-ig csak azt teszi lehetővé, hogy az ÁPV előzetes értesítése után a BAA kapcsolt vállalkozásának átadja a részvénycsomagot, de ez nem sértheti a magyar állam érdekeit.

A Ferrovial tavaly megvásárolta a svájci repülőtéri földi kiszolgáló társaságot, a Swissport Internationalt az addigi tulajdonostól, a brit Candover Investments Plc befektetőcsoporttól, 646 millió euróért adóssággal együtt. A Swissport International negyven országban 170 repülőtéren dolgozik. A felvásárlással a Ferrovial „a világ legnagyobb szolgáltatója lett ebben a szakmában”, a spanyol cég tavalyi közleménye szerint.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Pert indítottak a Budapest Airport ellen

Százmilliárd forint értékű pert indított a Ferihegy Utasterminál Fejlesztő Kft. (FUF Kft.) a Budapest Airport (BA) ellen - közölte szombati számában egy napilap. Az információt a Pénzügyminisztérium nem tudta megerősíteni az MTI-nek.

MTI Gazdaság

Budapest Airport-privatizáció: aláírták a szerződést

Aláírták a szerződést a brit BAA International Ltd.-vel a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatnyi tulajdoni hányadának eladásáról - jelentette be Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.) igazgatóságának elnöke. A brit repülőtér-üzemeltető társaság 75 évre kapta meg a repülőtér üzemeltetési jogát. A BAA a részvénycsomagért és a vagyonkezelési megállapodásért 464,5 milliárd forintot fizet. A tranzakció pénzügyi zárásának tervezett időpontja december 23., ekkor kerülhet sor a tranzakció ellenértékének megfizetésére is.

MTI Gazdaság

A Ferrovial lemetszi a Budapest Airportot is?

A Ferrovial a brit BAA repülőtér-üzemeltető nagy-britanniai repülőtéri üzletágát egyben akarja tartani, a brit repülőterekre fog összpontosítani, de megvizsgálja a külföldi érdekeltségek sorsát, és a Nagy-Britannián kívüli vagyontárgyak akármilyen eladásából adósságtörlesztést fog finanszírozni, áll a BAA spanyol vevőjelöltjének a londoni értéktőzsdén közzétett részletes átvételi tervezetében. Az ÁPV illetékese szerint a tranzakciónak a Budapest Airport Zrt. (BA) részvényértékesítéséről szóló privatizációs szerződés rendelkezéseire semmilyen közvetlen hatása nincs.

MTI Itthon

A Fidesz tovább piszkálgatja a Budapest Airport-ügyet

A Fidesz azt javasolja a kormánynak, hogy a Budapest Airport Rt. privatizációjával kapcsolatos összes dokumentumot mielőbb hozza nyilvánosságra, illetve az eladásból származó összeg felhasználásáról adjon tájékoztatást az Országgyűlés költségvetési bizottságának - mondta a nagyobbik ellenzéki párt gazdaságpolitikai kabinetjének vezetője sajtótájékoztatón szombaton. Az ÁPV Rt közölte: bár a dokumentumokba eddig is betekinthetett minden parlamenti képviselő, ezzel senki nem próbálkozott.