Oleg Deripaska orosz milliárdos. Állami tőkés megbízott © engology.com |
A közelmúlt másik stratégiai jellegű ügylete volt, amikor – szeptember elején – az Orosz Külkereskedelmi Bank (Vnyestorgbank) 5,02 százalékos részesedést vásárolt a nyugat-európai EADS repülési, űr- és hadiipari csoportban, és ezzel az egyik legnagyobb egyedi részvényessé vált.
A vártnál nagyobb üzemi eredményt, de az egyszeri tételek beszámításával nagyobb adó utáni veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a második negyedben a General Motors. Vesztesége 3,2 milliárd dollár, – egy részvényre 5,62 dollár – az egy évvel korábbi 987 millió, egy részvényre 1,75 dolláros mínusz után. A veszteséget jórészt a korábban bejelentett létszámcsökkentések költségei – 3,7 milliárd dollár – okozták. A csoport egymás után a hetedik negyedévben volt deficites az adó utáni rubrikában.
Az egyszeri tételek nélkül adózott eredménye 1,2 milliárd dollár, egy részvényre 2,03 dollár lett, az egy évvel korábbi 231 millió dollár, egy részvényre 41 cent után. Elemzők a negyedbeli üzemi eredményt 51 centre várták. A cég bevételei az időszakban 54,4 milliárd dollárt értek el, a korábbi 48,5 milliárd dollár után.
A GM, amely 10,6 milliárd dolláros veszteséget jelentett a tavalyi év egészéről az egyszeri tételekkel együtt, novemberben jelentette be átalakítási programját amely 2008-ig 12 üzemének bezárását és több tízezer fős létszámcsökkentést jelent. Ettől a cég gazdálkodási mutatóinak jelentős javulását reméli.
Jelentős átalakulás előtt áll a világ autóipara, állapította meg szeptember végén a PricewaterhouseCoopers. A cég elemzőinek véleménye szerint 2010-ig rohamtempóban fog bővülni a gyártás – főleg India, Kína, Brazília, Oroszország keresletének gyors növekedése miatt –, és át fognak rendeződni az erőviszonyok.
A jelenlegi világelső, az amerikai General Motors öt éven belül nem lesz benne az első tízben sem, miközben a japán Toyota az élre fog törni: a PwC szakértői szerint az újonnan jelentkező keresletnek legalább 30 százalékát Toyota gyártmányú autókkal fogják kielégíteni, a Renault-Nissan páros szűk 17 százalékra számíthat, a Hyundai 14,8, a Volkswagen 12 százalékra.
Az október elején aláírt szándéknyilatkozatuk szerint a világ vezető alumíniumipari cégét hozza létre az orosz RUSAL alumíniumgyártó és hazai versenytársa, a kisebb SUAL, valamint a svájci Glencore International AG nyersanyagipari cég. Az egyesülésben- amely a United Company Rusal néven működik majd – a RUSAL 66 százalékot, a SUAL 22 százalékot és a Glencore 12 százalékot birtokol. Az új társaság egynegyede Oleg Deripaskáé, a RUSAL fő tulajdonosáé, aki közel áll a Kremlhez, írta korábban a Komerszant című orosz lap.
Az ügyletet 2007 április 1-ig akarják lezárni, majd ettől számítva három éven belül a céget a londoni tőzsdére is bevezetik. A United Company Rusal együttes alumíniumtermelése közel 4 millió tonna lesz évente, a világ alumíniumtermelésének körülbelül 12,5 százaléka, a timföldtermelése 11 millió tonna, a világtermelés 16 százaléka.