szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Európában piacvezető fapados légitársaság, az ír Ryanair kedden 401,4 millió eurós adózott eredményt jelentett egyszeri tételek nélkül, 33 százalékkal többet az előző évi, 301,5 milliónál. A cégnél csak 390 milliót jósoltak.

 Michael O'Leary a Ryanair főnöke. Nyerő modell
© AP
Az újabb sikert a növekvő utasszámmal és a jegyáremeléssel indokolták. A jegyek árának emelését az teszi lehetővé, hogy a konkurens, teljes szolgáltatású légitársaságok teljes üzemanyagfelárat rónak ki.

A bevétel 32,1 százalékkal 2,237 milliárd euróra gyarapodott 1,693 milliárdról. A menetrendszerű légiforgalomból a bevétel 30,8 százalékkal 1,875 milliárd euróra, a kiegészítő tevékenységekből – szállodafoglalás, csomagkezelés, autóbérlés, ajándékutalványok, biztosítási ügynökség – 39,8 százalékkal 362,1 millió euróra nőtt.

Az utasszám 22 százalékkal 42,5 millióra nőtt, a jegyek ára átlagosan 7 százalékkal emelkedett az üzleti év során. Ez ellensúlyozta az üzemanyagköltség 50 százalékos növekedését, 693,3 millió euróra.

Kelet-Európában még van növekedési tér (Oldaltörés)

Erre az évre jóval szerényebb, 5 százalék körüli profitnövekedésben bíznak a cégnél, annak ellenére, hogy az utasszámban ismét legalább 22 százalékos növekedésre számítanak, 52 millióra, a harmadik és a negyedik üzleti negyedévben kisebb veszteség is lehetséges. A jegyárak ebben az üzleti évben várhatóan átlagosan akár 5 százalékkal csökkennek. Az idei lassulásért a brit és az euróövezeti kamatemeléseket, a magasabb repülőtéri adókat és költségeket okolják.

A Ryanair lemondott az ír nemzeti légitársaság, az Aer Lingus megvételéről: december 21-én hivatalosan visszavonta felvásárlási ajánlatát, miután az Európai Bizottság mint versenyfelügyelet közölte, hogy részletes vizsgálatot indít, mert attól tart, hogy az összeolvadás szűkítheti a versenyt és áremelkedéshez vezethet.

A Ryanair azzal indokolta a visszalépését, hogy a bizottsági vizsgálat túl nagy késedelmet okoz. Megerősítették, hogyha a bizottság elvileg hozzájárul az ügylethez az idén, akkor felújíthatják az ajánlatukat az Aer Lingusra. Még mindig várják a brüsszeli bizottság állásfoglalását, de nem számítanak kedvező eredményre.

Ryanair repülőgép a frankfurti légikikötőben. Szárnyal az üzlet
© AP
A Ryanairnek eleve sem igen volt esélye az Aer Lingus megvételére, mert az Aer Lingus 33 százalékát birtokló fő részvényesek – a dolgozók tulajdonosi társasága és az ír kormány – nem akarták eladni a részesedésüket. Az utolsó ajánlati határidő december 22-i lejártáig a Ryanair az Aer Lingus 25 százalékát szerezte meg a tőzsdén. Az Aer Lingust szeptember végén privatizálták a tőzsdén, 28 százaléka maradt állami kézben. Jelenleg az állami rész 25 százalék körül van, a mostani és a volt Aer Lingus alkalmazottak tulajdonosi társasága ugyanis időközben növelte a részesedését, 12,6 százalékra.

A McKinsey tanácsadó cég szerint a légipiac 2010-ig évente átlagosan 13 százalékkal fog bővülni, ám ez messze elmarad a korábbi évek 50 százalékos növekedésétől.

Kelet-Európában még van lehetőség a gyorsabb terjeszkedésre: itt az egy lakosra jutó repülőutak száma évente átlagosan 0,3, kevesebb, mint a nyugat-európai átlag egyhatoda: ott lakosonként évente két repülőút az átlag. A Ryanair novemberben beindította második menetrendszerű magyarországi járatát a németországi Frankfurt-Hahn és Sármellék között.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Rossz repülőtérre szállt le a Ryanair egyik járata

Az észak-írországi Londonderry helyett egy közeli brit katonai támaszponton szállt le tévedésből szerda délután a Ryanair Liverpoolból érkező repülőgépe. A járatot a nagy ír olcsó jegyes légitársaság nevében az Eirjet nevű cég üzemeltette alvállalkozásban.

MTI Gazdaság

A Ryanair elindítja első fapados járatát Magyarországra

Az ír Ryanair olcsó jegyes légitársaság jövőre elindítja első magyarországi járatát, közölték a cégnél csütörtökön. A vállalat összesen öt új járatot indít 2006 február 17-e és március 31-e között: London Stansted repülőteréről a Balatonra, az olaszországi Lameziába és Pármába, Vitoriába Spanyolországba, valamint London Luton repülőteréről a franciaországi Brestbe.

Média

Felháborodást keltett a Ryanair reklámja

Több mint százan tettek panaszt a Ryanair fapados légitársaság London fights back című kampánya miatt, amely a londoni robbantások után egy héttel indult a szigetországban.

MTI Gazdaság

Mától repül a Ryanair a Balatonhoz

Közel kétmilliárd forintos beruházás zárásaként felavatták a Fly Balaton Repülőtér utasterminálját és egyben ünnepélyes keretek között fogadták a Ryanair diszkont légitársaság első London-Balaton menetrend szerint járatát Sármelléken.

MTI Gazdaság

A Ryanair megveszi az Aer Lingust

Alig fejeződött be az ír nemzeti légitársaság, az Aer Lingus privatizálása, máris megveszi az ugyancsak ír Ryanair, a legnagyobb európai olcsó jegyes légitársaság.

MTI Gazdaság

Leányvállalatot alapít a Ryanair: távolsági járatokat indítana

Az ír Ryanair légitársaság távolsági járatokra is át kívánja ültetni a diszkont üzleti modellt egy leányvállalat alapításával. A légitársaság 2010-ben "kapna szárnyra" öt vagy hat amerikai célállomásra Európából - közölte Michael O'Leary, a Ryanair alapítója a brit Flight International szaklap internetes kiadásának.

MTI Gazdaság

Ősztől Ferihegyről is repül a Ryanair

A Ryanair diszkont légitársaság ősztől járatot indít Ferihegy és az angliai Nottingham között, a légitársaság az első évben 60 ezer utasra számít a járaton - jelentette be Tomasz Kulakowski a légitársaság közép-európai értékesítési és marketing menedzsere.