szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A nagyságra második európai diszkont légitársaság, a brit EasyJet szerdán erőteljes profitfigyelmeztetést adott ki: ha az üzemanyagárak a mostani szinten maradnak, akkor a cég nem fogja elérni a mostani pénzügyi évére tervezett, 20 százalékos növekedést az adózás előtti eredményben.

EasyJet gép enyhe fordulóban. Alacsonyabban repül
© EasyJet
A figyelmeztetésre az EasyJet részvénye 8 százalékot, a legnagyobb európai diszkont légitársaságé, a Ryanairé 4,4 százalékot vesztett szerda reggel. A határidős üzemanyagárak tonnánként 1000 dollár fölé emelkedtek a februári 840 dollárról, panaszolták az EasyJetnél, hozzátéve, hogy ezt rövid távon semmiféle bevételnövelő akcióval nem lehet ledolgozni.

Az EasyJet a tavaly szeptemberrel zárult, előző üzleti évében 61,8 százalékkal 152,3 millió fontra növelte adózott eredményét az egy évvel korábbi 94,1 millióról. Az adó előtti eredménye 48,1 százalékkal 191,3 millió fontra nőtt 129,2 millióról. Az utasforgalmi bevétele 9,2 százalékkal 1,626 milliárd fontra gyarapodott 1,488 milliárdról. Az utasok száma 13 százalékkal 37,2 millióra emelkedett, a foglaltság 83,7 százalékra csökkent 84,8 százalékról, miközben a kapacitás nőtt, a kontinentális Európában 29,9 százalékkal. Az egy ülésre jutó bevétel évi átlagban 4,5 százalékkal 36,57 fontra csökkent, nem utolsó sorban a nagy-britanniai repülőtéri illeték kétszeresére emelését ellensúlyozó promóciók és a kapacitásnövelés miatt. Az átlagos jegyár 43,68 font volt, 3,3 százalékkal alacsonyabb az előző évinél.

A kiegészítő szolgáltatásokból – a fedélzeti és repülőtéri utasellátásból, a repülőtéri parkolásból, az autóbérlésből, a síprogramok szervezéséből, a szállodai foglalásokból, az utasbiztosítási ügynökségből, a repülőterek és a célpont közötti utaztatásból, az éjszakai utasfelvételből – a bevétel 30,4 százalékkal 171,2 millió fontra ugrott 131,3 millióról, de nem került közelebb az olcsó jegyes cégek még néhány éve is elképzelt célja, hogy előbb-utóbb akár ingyen adhatják a repülőjegyet, mert a kiegészítő szolgáltatásokból fognak nagyszerűen megélni.

A tavalyi javulás a világgazdaság akkor még tartó fellendülését, a cég növekvő kapacitásait, az üzemanyagon kívüli költségek csökkentését és az utazásoknak kedvező év eleji időjárás hatását tükrözte, azonban ennek ára volt: a társaság már tavaly panaszolta, hogy az öldöklővé vált verseny miatt csökkent az átlagos jegyár és az egy utasra jutó bevétel, és emelkedett az üzemanyag ára is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Shake

Fapadossal vagy hagyományossal röpülünk?

A néhány éve még lesajnált fapadosok az utóbbi esztendőkben megsokszorozták forgalmukat és bevételeiket, amivel komoly bajba sodorták a hagyományos légitársaságokat.

hvg.hu Gazdaság

Így keresik magukat rongyosra a fapadosok – már amelyik

Az európai repülési piac pezseg, s ennek egyik legfőbb oka, hogy a „fapados” légitársaságok egyre nagyobb helyet követelnek maguknak a kontinens egén és repterein. Az újraosztási játszmában komoly magyar érdekeltségek is megjelentek, méghozzá nyerő eséllyel.

hvg.hu Autó

Eljött a fapados autók ideje – támadnak az indiaiak

A nézők pulzusát az egekbe kergető, akciófilmekre emlékeztető televíziós reklám: gyönyörű, fiatal nő helikopterről ereszkedik egy autót szállító kamionra. Jóváhagyólag megvizsgálja a méretes csomagtartót és a széles hátsó ülést, mielőtt beugrana a kormány mögé és lehajtana az útra. „India gyors, széles karosszériájú autója” – hirdeti a felirat, miközben a fekete szépség elviharzik.

hvg.hu Gazdaság

Fapadosok: új harc kezdődik

A hazai - és vele együtt a közép-európai - fapados légipiac átrendeződésének lehetünk tanúi ezekben a napokban-hetekben.