szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kinek lehet még beadni, hogy a válságban is van ingyen ebéd? Ki hiszi el, hogy a legjobbak ingyen nyernek? Mi újat mondhat még Chris Anderson, a Wired főszerkesztője most megjelent – és a HVG Könyvek által magyarul is kiadott - könyvében az ingyenességről? Megkérdeztük, kire hogyan hatott az INGYEN! Íme, néhány jó gondolat és kiváló ötlet, INGYEN! Sorozatunk második részében Bakó Barna egyetemi tanársegéd (BCE Mikroökonómia Tanszék) sorait olvashatják.

Minden valamire való közgazdaságtan tankönyv a „nincs ingyen ebéd” állítással kezdődik. Ez egy pénzelméleten nevelkedett személy számára amolyan ólomba öntött, megkérdőjelezhetetlen hittétel. Erre fel ott a Google számtalan ingyenes szolgáltatása, egy csomó ingyen letölthető iPhone alkalmazás, sőt még tévéhez, bútorhoz, konyharuhához is egyszerűen hozzájuthatunk ingyen, ha jó helyre kattintunk, például a FreeCycle honlapjára. Úgy tűnik, sikerült rendesen keresztbe tenni az évszázados elméleti építménynek. Mintha a virtuális világ az ingyenesség tejjel-mézzel folyó Kánaánja lenne, maga a fogyasztás paradicsoma: ingyen zene a Pandorán, ingyen videó a YouTube-on és ha időközben telefonálni szottyanna kedvünk, akkor ott van egy nagy rakás internetes telefonszolgáltató. És ez nem minden, a sor napokig folytatható lenne. Igen, tudom, a szkeptikusok máris a homlokukat ráncolják, hogy azért álljon meg a menet, ez, ha nem is hazugság, de legalábbis marhaság. Akkor mindezt egy kissé másként: annyira olcsó, hogy azt már lefelé illik kerekíteni.

Chris Anderson a Hosszú farok című könyve után másodszorra is belegázol a közgazdászok lelkivilágába. A Wired magazin főszerkesztője az Ingyen!-ben erre a felháborítóan szemtelen ingyenességre épülő árképzést vesézi ki. Olyan pazar módon sorakoztatja fel az ingyenességet alátámasztó érveket és példákat, hogy szégyenünkben már-már azt sem tudjuk, hogy piruljunk vagy ujjongjunk. Szembesülnünk kell, hogy a bitek világa tényleg másként működik, mint a newtoni fizika. Itt már nem arról van szó, hogy cseles marketinges húzásokkal, az örökzöld egyet fizet kettőt kap, vagy ingyenes termékmintákkal rászedjük a vevőt, hogy villámgyorsan zsebébe nyúljon, itt már a képlet is más. Nem, nem nagylelkűségről, vagy a túlvilágba vetett hit által vezérelt magatartásról van szó. Ez színtiszta közgazdaságtan.

Ingyen! (majdnem)
Chris Anderson könyvét megrendelheti itt - ingyenes házhozszállítással
Minden a tranzisztorral kezdődött. Míg fél évszázada ezért a jelmodulációra alkalmas kütyüért 10 dollárt is kifizettek, ma már ezt a dollárcent százezredénél is kevesebbért dobálják utánunk. A csipekre pedig nem kell más, mint jó sok tranzisztor. És itt jön a képbe Joseph Bertrand, aki 1883-ban - rossz nyelvek szerint félig gúnyolódásból - odapirkantott egy másik franciának, Cournot-nak, azzal, hogy feltételezte, a vállalatok kulcskérdése egészen más, mint amit a francia matematikus közel ötven évvel korábban gondolt. A vállalatok ugyanis nem arról döntenek, hogy mekkora mennyiséget lenne érdemes termelni a látástól vakulásig folyó versenyben, hanem hogy milyen áron lenne okos dolog értékesíteni a megtermelt terméket. Ezzel a trükkös változtatással Bertrand egy olyan modellre talált rá, amit több mint egy évszázadon át paradoxonnak tekintettünk. Olyan mértékben tűnt valószínűtlennek a modell egyensúlyi kimenetele, hogy más megoldás után kellett nézni a piacok formális leírására. Bertrand állítása nem volt más, mint hogy a vállalatok az irdatlan verseny következtében egymás alá ígérve végül nulla profitot realizálnak, hiszen a piaci ár a határköltséggel lesz megegyező. Ma azonban a gyorsabb, jobb, olcsóbb virtuális térben költség szempontból minden a nullához konvergál. Következmény? Igen, valóban, ott, ahol az árnak kellene lennie, egy nagy lyukat látunk.

Manapság a Bertrand verseny annyira kiteljesedik, amin maga Bertrand is elcsodálkozna. Azért nem kell megijedni, csak a közgazdaságtan könyvek első tizenöt fejezetét kell olvasás nélkül átugrani. Nem az ingyen ebéd megkérdőjelezéséről van szó, csak a friedmani igét kell átírni a bitek világára. Az ebédért fizetni kell, ha nem is nekem, akkor annak, akinek érdekében áll engem megetetni. Egyszerűen arról van szó, hogy a profithoz vezető út nem egyenes, az ok-okozat meg a feje tetejére állt. Ma már nem újságot árulunk az olvasóknak, hanem olvasót a hirdetőknek. Éljen a kétoldalú piac.

A közgazdászok egy évtizede rájöttek, hogy nem a tankönyvi mintákat kell követni az internetes árképzésben. Az internet meg mindent összekuszál. Áruld ingyen a terméked, hogy azzal még több pénzt keress. Varian volt az első, aki formába öntötte az információs piacok elméletét. Neki bejött. Ma a Google vezető közgazdásza. Hogyan versenyezhetünk az ingyenességgel? A Google bebizonyította, hogy az interneten is érvényesülnek azok a hálózati hatások, amelyek a Microsoft termékeit odahegesztették számítógépeinkhez. Ahogy a Microsoft megszedte magát kartondobozokba csomagolt műanyaglemezek eladásával, úgy tollasodik a Google is. Az ingyenesség eme Robin Hoodja 2008-ban nagyobb profitot realizált, mint az USA összes autógyára és repülőtársasága együttvéve.

És nem csak a Google a modern alkimizmus magányos farkasa. De, hogyan lehetséges, hogy ez az óriás törpeként viselkedik árképzésében? Hiába, már a monopólium sem a régi. Kezdetben a kalózkodás miatt mártírtáncot járó kiadók is kezdik belátni, hogy a kalózok valójában a legjobb marketingeseik. Az ingyenesség még jövedelmezőbbé teszi azt, ami fizetős. A befutott Coelho például úgy került már ki tudja hányadszorra az eladások legelejére, hogy rajongónak álcázva magát saját könyvének a Bittorentről letöltött kalóz verzióját nyilvánossá tette a honlapján. Az eladások az egekbe szöktek. És ezt a trükköt egyre többen alkalmazzák a Monty Python-tól kezdve a percekig Istenként magasztalt kínai hipersztár Xiang Xiang-ig.

És ez nincs másként az Ingyen! esetében sem. Vélhetőleg az sem véletlen, hogy Chris Anderson könyve is jogi következmények nélkül, ingyenesen letölthető holnapjáról. Én magam is buzgó mozdulattal kattintottam a vétel gombra és vásároltam meg a nyomtatott verziót a pdf olvasása után, amit mellesleg ”ingyenesen” szállítanak majd ki. Az, hogy eközben a Hosszú farok is landolt a kosárba, már csak a véletlen játéka.

A kritikusok a homlokukat ráncolgatják, a bakugrásokat hangsúlyozzák. Azonban az Ingyen! üzenete egyértelmű: az ingyenesség már nem holmi ábránd, az maga a valóság, ami megköveteli, hogy alaposan átgyúrjuk árképzésünket. Ha valami ingyenes, nekünk még ingyenesebbé kell válnunk, hogy azon ”kevesek”, akik a zsebükbe nyúlnak ezért a látszólag ingyenes akármiért, jó mélyen tegyék mindezt. Legyünk radikálisak árképzésünkben. A Microsoftnak két évtizedig tartott megérteni az ingyenesség fenyegető vagy éppenséggel lehetőséget kínáló erejét. Időközben meg egy sereg nyílt-forráskódú szoftver kezdte szorongatni. Így kell ezt csinálni. Ez már nem hókuszpókusz, ez a freemium világa.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!