szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Alacsony, és továbbra is stagnál a hazai lakosság megtakarítási képessége, ugyanakkor növekedett a pénzintézetek iránti bizalom és a megtakarítók körében erős a banki lojalitás – derült ki a Raiffeisen-GfK Megtakarítási Index kutatás III. negyedévi eredményeiből.

A 100-as skálán jelenleg 43,2 ponton álló index aktuális értéke gyakorlatilag megegyezett az előző negyedéves eredménnyel, és csak a részindexek változásában jelentkezett mérhető különbség.

2010 III. negyedévében nem változott a magyar háztartások megtakarítási képessége az előző negyedév eredményeihez képest, és ugyanez mondható el a megtakarításokkal kapcsolatos jövőbeli várakozásokról is. A hazai lakosság továbbra is meglehetősen borúlátó mind jövedelmének, mind megtakarításainak változásával kapcsolatban. A megkérdezettek mindössze 10 százaléka számít magasabb jövedelemre a következő egy év során, ugyanakkor a válaszadók 83 százaléka mondta azt, hogy megtakarításaik csökkenni vagy stagnálni fognak. Ezek az értékek az év eleje óta gyakorlatilag változatlanok.

A harmadik negyedévi kutatás adatai szerint jelenleg a felnőtt magyar lakosság alig több mint egyötödének (20,7 százalék) van megtakarítása. A felmérés szerint ebből a szempontból – az elmúlt 10 évben – 2004-ben volt a legjobb a helyzet, amikor a válaszadóknak még több mint 37 százaléka nyilatkozott úgy, hogy említésre méltó tartalékai vannak. A lakossági megtakarítások aránya 2008 végére került a mélypontra: akkor ez az érték a 20 százalékot sem érte el.

Az idei harmadik negyedévben csak minden huszadik honfitársunk vélekedett úgy, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet kedvez a megtakarításoknak, a felmérésben résztvevők 75 százaléka pedig egyértelműen cáfolta ezt.

Az előző negyedévhez képest ugyan csökkent, de a 2010 július-szeptemberi időszakban mégis a megtakarítási szerkezet részindexe kapta a legkedvezőbb – 59,7 pontos – értékelést, a Megtakarítási Index négy részindexe közül.
Ennek fő oka – azon túl, hogy a többi index esetében igen kedvezőtlen eredmények születtek – az, hogy a megtakarítással rendelkezők többsége tartalékait vagy annak egy részét pénzügyi termékben tartja.

A megtakarítási attitűd indexének kismértékű növekedése a pénzintézetek iránti bizalom erősödését jelzi, ugyanakkor az index 45,3 pontos értéke ugyancsak azt erősíti meg, hogy a pénzügyi körülmények ebben a negyedévben sem segítették elő a lakossági megtakarítások képzését.

A harmadik negyedévi kutatásban megkérdezett emberek közel fele – 45 százalék – azt állítja, hogy bízik a bankokban – „bankellenesnek” kevesebb, mint a felnőtt lakosság egyötöde tekinthető. Ez az érték a válság hatására sem változott lényegesen, így ebben a kérdésben gyors javulás sem valószínűsíthető.
Ugyanakkor a kérdésekre adott válaszokból az is kiderül, hogy a megtakarítók csaknem háromnegyedének nagyon fontos szempont a megtakarítási forma kiválasztásakor, hogy melyik bank termékéről van szó.

Ami a megtakarítók befektetési szokásait illeti, 55 százalékuk a hosszabb – akár egy-két éves futamidejű – lekötéseket, egyharmaduk pedig a rövidebb betéti periódusokat kedveli. A többségük egyetért abban, hogy jelenleg elsősorban forintban érdemes tartani pénzügyi tartalékaikat.

A GfK-Raiffeisen Megtakarítási Index kutatásban reprezentatív mintán ezer, 15-69 év közötti magyart kérdeznek meg megtakarítási szokásairól.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Legatyásodva: még kevesebb ruhát veszünk a GfK szerint

Ruházkodásra 135 milliárd forintot költöttek az emberek Magyarországon idén az első félévben, 6 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb felméréséből.

MTI Gazdaság

GfK: nem jött meg a magyarok vásárlási kedve

Továbbra is stabilan alacsony a lakosság vásárlási hajlandósága. Ezt mutatja az is, hogy a komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) emelkedése lelassult: a második negyedévhez képest mindössze 2,8 ponttal 175,7 pontra emelkedett, míg az első negyedévhez képest a második három hónapban még hét ponttal nőtt − derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet és a Corvinus Egyetem közös felmérésének legfrissebb eredményeiből.

MTI Gazdaság

GfK: tovább erősödött a fogyasztói bizalom

A második negyedévben tovább erősödött a fogyasztó bizalom Magyarországon, mivel a háztartások kedvezőbben ítélik meg jelenlegi anyagi helyzetüket az egy évvel ezelőttihez képest, de többen bíznak az ország rövid távú gazdasági helyzetének javulásában is - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet és a Corvinus Egyetem közös felméréséből.

MTI Gazdaság

GfK: kevesebben járnak hetente plázába

Csökkent a hetente egyszer, vagy többször plázába járók aránya, nőtt viszont azoké, akik csak havonta látogatnak bevásárlóközpontokat – derül ki a GfK Hungária legfrissebb, júliusában készült kutatásából. A GfK a változást a gazdasági válság hatásával indokolja.