szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Holtpontra jutottak a tárgyalások az észak-erdélyi autópálya jelenleg álló építésével megbízott Bechtel társasággal – tudta meg az Új Magyar Szó című bukaresti napilap a román Országos Út- és Autópálya-építő Társaság (CNADNR) egyik név nélkül nyilatkozó magas beosztású tisztségviselőjétől.

"Az amerikaiak addig hallani sem akarnak esetleges alkuról vagy a munkálatok árának csökkentéséről, amíg a román állam nem törleszti adósságát" – vázolta a helyzetet a lapnak a névtelenséget kérő forrása. Tájékoztatása szerint 110 millió euróról (30 milliárd forint) van szó, amit a CNADNR nem tud előteremteni. 

A szakember szerint ezen az összegen felül további 240 millió euró lenne szükséges ahhoz, hogy három szakaszon folytatódhassanak a munkálatok és újabb hatvan kilométer sztráda elkészüljön. Tovább akadályozhatja a munka folytatását, hogy az autópálya nyomvonalán több helyen a föld-kisajátításokat sem sikerült még megoldani. Ez pedig a román állam kötelessége lenne – magyarázta.

Az észak-erdélyi autópálya építése immár hónapok óta áll, és egyes – a Bechtel által meg nem erősített hírek – szerint az amerikai vállalat átköltöztette munkagépei egy részét más európai munkatelepekre. Az Új Magyar Szó szerint remény sincs a sztrádaépítés folytatására, annak ellenére, hogy június elején Emil Boc miniszterelnök még arról nyilatkozott, hogy a kivitelezés folytatódik. A lapnak nyilatkozó szakember szerint a kialakult helyzet a Bechtelnek kedvez, mivel a román állammal kötött szerződése értelmében a megrendelőnek akkor is fizetnie kell a cég tőkeköltségeit, ha áll a munka. Ez havonta több millió eurót jelent. 

A kialakult patthelyzetnek máris több kárvallottja van. Több tucat, a Bechtelnek dolgozó alvállalkozó nem kapta meg a pénzét az amerikaiaktól, emiatt sokan a csőd szélére kerültek.

Az építkezés kezdetén
Túry Gergely
Túry Gergely
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!