Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"979cbae6-7cc5-436a-802e-c2565bd6e3f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Abban sem lesznek érdekeltek a boltok, hogy alacsonyabb árakat kérjenek a beszállítóiktól, hiszen akkor csökkenne az ő árrésük is.","shortLead":"Abban sem lesznek érdekeltek a boltok, hogy alacsonyabb árakat kérjenek a beszállítóiktól, hiszen akkor csökkenne az ő...","id":"20250312_boltok-arres-aremeles-arak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/979cbae6-7cc5-436a-802e-c2565bd6e3f6.jpg","index":0,"item":"1f2840a7-a311-4bc6-9750-b6b611727497","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_boltok-arres-aremeles-arak","timestamp":"2025. március. 12. 10:07","title":"Nincs meglepetés: még jobban emelhetik a boltok azoknak a termékeiknek az árát, amelyekre nem vonatkozik az árrés szabálya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f24feaf-0c0c-4e7f-ac4c-51ee86ba814b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mobilok után a robotokba is beköltözhet a Google Gemini, a cég most két, ehhez használatos, speciális nyelvi modellt is bemutatott.","shortLead":"A mobilok után a robotokba is beköltözhet a Google Gemini, a cég most két, ehhez használatos, speciális nyelvi modellt...","id":"20250313_google-gemini-robot-mesterseges-intelligencia-nyelvi-modell","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f24feaf-0c0c-4e7f-ac4c-51ee86ba814b.jpg","index":0,"item":"05c6ea28-c352-4a1c-a2ce-cc256082a336","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_google-gemini-robot-mesterseges-intelligencia-nyelvi-modell","timestamp":"2025. március. 13. 16:03","title":"A Google beépítette egy robotba az MI-jét, és ez új korszakot nyithat a robotikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dea2565a-9bdf-41ad-98c2-e033cb5fedc9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dolgozók kenyere, ruhája és cipője függ attól, hogy megvédjük az árdrágítók ellen a forintot – mutatták be 79 éve.","shortLead":"A dolgozók kenyere, ruhája és cipője függ attól, hogy megvédjük az árdrágítók ellen a forintot – mutatták be 79 éve.","id":"20250312_Harc-az-ardragitok-ellen-Filmhirado-1946","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dea2565a-9bdf-41ad-98c2-e033cb5fedc9.jpg","index":0,"item":"7e2d7056-8a96-40db-a5f0-71f02b0bb575","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Harc-az-ardragitok-ellen-Filmhirado-1946","timestamp":"2025. március. 12. 15:30","title":"Harc az árdrágítók ellen! – Ilyen volt a Filmhíradó 1946-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az apjától elidegenedett Vivian Wilson azt állítja, a szülei fizettek azért, hogy ő fiúnak szülessen. ","shortLead":"Az apjától elidegenedett Vivian Wilson azt állítja, a szülei fizettek azért, hogy ő fiúnak szülessen. ","id":"20250312_elon-musk-transznemu-lanya-lombik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664.jpg","index":0,"item":"fc3685cf-b952-4dc6-a352-6efece0aa501","keywords":null,"link":"/elet/20250312_elon-musk-transznemu-lanya-lombik","timestamp":"2025. március. 12. 14:13","title":"Elon Musk transznemű lányának van egy elmélete arról, hogy miért lombikkal fogant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tiltást egyébként is csak gumicsontnak látják sokan.","shortLead":"A tiltást egyébként is csak gumicsontnak látják sokan.","id":"20250313_Publicus-a-magyarok-fele-a-Pride-betiltasa-ellen-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b.jpg","index":0,"item":"f25a413b-e28f-43bc-8182-79d5e4fcd761","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Publicus-a-magyarok-fele-a-Pride-betiltasa-ellen-van","timestamp":"2025. március. 13. 07:25","title":"Publicus: a magyarok fele a Pride betiltása ellen van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9017b458-7884-4a87-8065-9b4081398505","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz légitámadás Odessza, Dnyipro, Harkiv, Szumi és Kijev környékén okozott károkat.","shortLead":"Az orosz légitámadás Odessza, Dnyipro, Harkiv, Szumi és Kijev környékén okozott károkat.","id":"20250312_ukrajnai-haboru-raketa-dron-legitamadas-tuzszuneti-javaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9017b458-7884-4a87-8065-9b4081398505.jpg","index":0,"item":"f783eeed-e339-451f-88d9-f12b698307fe","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_ukrajnai-haboru-raketa-dron-legitamadas-tuzszuneti-javaslat","timestamp":"2025. március. 12. 09:58","title":"Amint megszületett az amerikai–ukrán tűzszüneti javaslat, rakéták és drónok hadával támadtak az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d84cd226-c82e-47af-9665-34327096590f","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Már annyira nem alap az Alaptörvény, hogy a tervezett módosítást követően a magyar állampolgárok közül sem mindenkit védene egyformán. A kettős állampolgárok magyar állampolgárságának a felfüggesztését és ezáltal a kiutasításuk lehetőségét megteremtő politikai eszközt más országok is bevethetik. Az „amerikai mintára” készült módosításnak nem az USA-ban, hanem a magyar történelem sötét időszakában van előképe.","shortLead":"Már annyira nem alap az Alaptörvény, hogy a tervezett módosítást követően a magyar állampolgárok közül sem mindenkit...","id":"20250312_hvg-ketelu-fegyver-kettos-allampolgar-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d84cd226-c82e-47af-9665-34327096590f.jpg","index":0,"item":"58698f29-ddec-47f4-8d05-4d4c489eacea","keywords":null,"link":"/360/20250312_hvg-ketelu-fegyver-kettos-allampolgar-felfuggesztes","timestamp":"2025. március. 12. 12:42","title":"A határon túliakon csattanhat Orbánék ostora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A KEHI-vizsgálatot bejelentő Gulyás Gergely szerint katonához eleve méltatlan a zsírleszívás.","shortLead":"A KEHI-vizsgálatot bejelentő Gulyás Gergely szerint katonához eleve méltatlan a zsírleszívás.","id":"20250313_Vizsgalatot-indit-a-KEHI-Ruszin-Szendi-Romulusz-allitolagos-zsirleszivasa-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3.jpg","index":0,"item":"5499b229-e184-4c7a-bcfd-57ec3d2eee40","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Vizsgalatot-indit-a-KEHI-Ruszin-Szendi-Romulusz-allitolagos-zsirleszivasa-ugyeben","timestamp":"2025. március. 13. 11:10","title":"A kormány vizsgálatot indít Ruszin-Szendi Romulusz állítólagos zsírleszívása ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amerikában a Groupon vásárlói kedvezményekkel (kuponokkal) üzletelő óriásvállalkozás tőzsdére akar menni, de eközben már sokan temetnék is a modellt, amivel pár év alatt a nulláról valóságos kereskedelmi hatalommá terebélyesedett. Hazai követői hasonlóan gyorsan nőnek, s a vizsgálatok szerint semmi sem mutatja, hogy megállni kényszerülnének.
Az elképzelés abból indult ki, hogyha elég nagy kedvezményeket kínálnak a vásárlóknak, akkor e vonzásnak képtelenek lesznek ellenállni, s akkor is vásárolnak, termékeket és szolgáltatásokat, ha különben eszükben sem lett volna ilyesmikre pénzt kiadni. Ráadásul az internetes kupon-értékesítés olyan üzletágakat is az online közönség látóterébe hoz, amelyekben nem érné meg hirdetni a világhálón. A modell (elvileg) nyertes helyzetet teremt az ügyletben mindhárom résztvevő számára. A vásárló nagyon olcsón (minimum 50 százalékos kedvezménnyel) jut termékekhez, szolgáltatásokhoz, az engedményt adó igen széles közönséghez juthat el, s ezzel nagyon olcsón jelentős image-kampányt folytathat a kuponos cég reklámjain keresztül, amelynek hatása túlnő azon, hogy azonnal talál-e a hirdetésekkel vevőket, míg a kuponos cég zsebre teszi a jutalékot.
A GKIeNET és a Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontjának (egyelőre csak a fővárosra kiterjedő) közös vizsgálata szerint egy robbanásszerűen fejlődő piacon a pénzügyi mutatók mellett más szempontokat is érdemes figyelembe venni egy vállalkozás sikerességének megítélésekor. Sőt a teljesítményt nem csak a tulajdonosok, hanem az üzleti partnerek (ez esetben kereskedők) szempontjából is vizsgálni kell.
GKIeNet
A magyar kuponpiac még nagyon fejletlen. Például a hasonló nagyságú Csehországban több száz vállalkozás próbálkozik ezzel a modellel, nálunk csak valamivel több mint ötven. A piacon jelenleg két domináns szereplő van: a magyar kkv-ként indult Bónusz Brigád és a nemzetközi Rebate Networks tulajdonában álló Kupon Világ A magyar kutatás rajtuk kívül egy harmadik stabil versenyző, a Napi Tipp, illetve egy felzárkózó cég, a Kuponunk helyzetén át vizsgálta a piacot. Idén májusban az árbevétel alapján közöttük a következő sorrend állt fenn: Bónusz Brigád 112 819 ezer forint, Kupon Világ 99 463 ezer forint, Napi Tipp 52 452 ezer forint, Kuponunk 9 279 ezer forint.
Az eladott kuponok összesített adatai alapján májusban a Kupon Világ 22 366 kupont értékesített összesen 71 ajánlatból, amihez ajánlatonként átlag 315 eladott kupon és 4 474 forintos ár tartozott. Ezzel szemben a Bónusz Brigád 58 ajánlatot kínált májusban, amelyekkel 20 069 kupont értékesítettek 5 662 forintos átlagáron, és 346 db átlagos volumennel. A Napi Tipp esetében mindössze 23 ajánlatból 8 153 kupon kelt el, a legkisebb szereplő, a Kuponunk pedig 1 152 db kupont értékesített Budapesten 24 meghirdetett ajánlattal.
GKIeNet
A meghirdetett ajánlatok száma a kínálati bőséget mutathatja, azonban önmagában nem igazán jó mutató. Egyrészt a cég stratégiáján múlik, hogy egyszerre hány ajánlatot mutat meg az érdeklődőknek, mert a sok ajánlatot egyszerre látva a figyelem, sőt akár a vásárlási kedv is csökkenhet. Másrészt a bónuszt/kupont értékesítő oldalak értékesítési csapatai sok ajánlatot kutatnak fel – illetve ma már sokan önként jelentkeznek náluk – amelyekből a cég minőségpolitikáján múlik a legjobb ajánlatok kiválogatása. Harmadrészt, a meghirdetett ajánlatok száma nincs összefüggésben a heti eladott bónusz/kuponszámmal – sokkal inkább az ajánlat egyediségével vagy az ajánlat kategóriájával van kapcsolatban – állítják a GKIeNet és a Corvinus kutatói.
Az így vizsgált mutatók szerint 2011. májusban bár a Kupon Világnak volt a legtöbb ajánlata, egy akcióra lebontva mégis a Bónusz Brigád bizonyult hatékonyabbnak, mivel utóbbi 10 százalékponttal hatékonyabb értékesítést mutat egy ajánlatra vetítve. Ez azonos ajánlat szám esetén több mint 2 000 darabos előnyt jelent.
A kedvezmény átlagos mértéke, és az ezzel összefüggő spórolás nagysága talán a legfélrevezetőbb mutatók az összehasonlításnál. Mindkettőt előszeretettel alkalmazzák a cégek marketing célokra, annak ellenére, hogy az üzlet sikerességét csak közvetetten befolyásolhatja a nagy kedvezmény érték impulzusvásárlást serkentő esetleges hatása.
A spórolt összeg és a kedvezmény átlagos értéke a májusi adatok alapján a Napi Tippnél 201 214 ezer forint és 79 százalék, a Kupon Világnál 216 346 ezer forint és 69 százalék, a Bónusz Brigádnál 143 046 ezer forint és 56 százalék, míg a Kuponunknál 12 874 ezer forint és 58 százalék. Ám a két mutatószám semmilyen összefüggést nem mutat az árbevétellel, az eladott bónusz/kuponszámmal, vagy akár az ajánlatok számával.
GKIeNet
A vásárlókkal és a kereskedőkkel való viszonyt értékelése a legnehezebb. A vásárlói visszajelzésekről jó mutató a ténylegesen eladott bónusz/kuponszám (amiről pontos adat nem áll rendelkezésre), de a közösségi médiában megjelenő visszajelzések a kereskedők számára jelentős értéket hordoznak. A Facebook követők száma ugyanis megmutatja, hogy az ajánlatok napi szinten hány felhasználóhoz jutnak el, illetve jó mérőszám lehet az oldalnál regisztrált felhasználók száma is (amely e-mail címekre hírlevél küldhető). A Facebook követők száma 2011. május végén a Bónusz Brigádnál 185 ezer fő volt, a Kupon Világnál 105 ezer fő, a Napi Tippnél 54 ezer fő, míg a Kuponunknál 32 fő. A regisztrált felhasználók számáról viszont nem állnak rendelkezésre adataink – derül ki a kutatási adatokból.
A piac fejlődőképességét mutatja, hogy a tavaly szeptemberben – azaz mindössze kilenc hónapja – piacon lévő Bónusz Brigád árbevétele Kaprinay Zoltán és Heller Gábor ügyvezetők beszámolója szerint – az első üzleti évükben meg fogja haladni az egymilliárd forintot. A piac jelentős részét pedig még meg sem próbálták lefedni, hiszen a vidéki hálózatuk kiépítése (ahol a szolgáltatók mérsékeltebb piaci versenye miatt nehezebb dolguk van) csak most kezdődött meg, és a vásárlói szokásokat figyelő üzleti intelligencia megoldások – amelyek a szintén magyar Gravity fejlesztőcég szoftvereivel az egyéni ajánlatok elkészítését teszik lehetővé a böngészési és vásárlási előzmények alapján – sem régóta működnek.
A kuponpiac jövője még nem látható tisztán, de Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezetője úgy véli vizsgálataik alapján, hogy e cégek üzleti modellje stabil, és egy új hirdetési csatornát nyitottak az interneten.
A kupon nem mindenkit boldogít
„Bárcsak lenne már vége” – sóhajtott az egyik budapesti kozmetikus, aki holt fáradtan fogadott szombat délután kezelésre. A kuponos üzleti modell bűvkörébe esett szalon dolgozóinak azonban még augusztus 30-ig helyt kell állniuk, és fogadni a Bónusz Brigádon keresztül meghirdetett 60 százalékos kedvezményt igénybe vevő ügyfelek sorát. Addig a tízezer forintos kezelést mindössze négyezerért kapja a szépülni vágyó kuponvásárló.
Kozmetikai kezelés. Nem lehet mindent előre látni
CC
Micsoda ajánlat! – gondolhatnánk, míg nem szembesülünk a hirtelen jött népszerűség átkával. A kuponos ügyfelek rohama különösen azoknál a szolgáltatásoknál sülhet el rosszul, amelyeknek legfontosabb eleme az emberi tényező. Az említett kozmetikusnál például a kedvezményes időszak kezdete óta megállás nélkül cseng a telefon, a kupon beváltói megtöltik a határidőnaplót. „Mindenki azonnal szeretne jönni, miközben a törzsvendégeket kénytelenek vagyunk elhanyagolni” – meséli a belvárosi szalonban dolgozó nő.
Pedig ők nem csupán a teljes árat fizetnék, de biztos, hogy vissza is jönnének. Nem úgy, ahogy a kedvezményt igénybe vevők, aki a tapasztalat szerint csak egyszer teszik be a lábukat az üzletbe, amikor a kupont lobogtatják. A szolgáltatásért kifizetett kedvezményes ár sem jelenik meg teljesen bevételként, mert annak harminc százalékát a Bónuszbrigád teszi zsebre. Ezért a díjazásért vállalja ugyanis a cég a marketingtevékenységet, amely elvezethet a szolgáltató és vevő közötti kapcsolathoz.
A két órás kezelést így összesen 2800 forintért elvégző kozmetikus két héttel a kupondömping kezdete után ereje fogytán van. Pedig ahhoz, hogy hosszútávon is érezhető maradjon a hirtelen jött kereslet jótékony hatása, elengedhetetlen lenne, hogy a kiszolgálás ne csupán gyors, hibátlan és megnyerő is legyen. Ez azonban nehezen teljesülhet, ha a szolgáltató – például a túlterheltség miatt – nem tudja a maximumot nyújtani.
A vásárlói roham kezelésében való járatlanság miatt sem a rosszul kiszolgált ügyfél, sem a veszteségesen dolgozó szolgáltató nem lesz boldog. „A Bónuszbrigád viszont igen, ugyanis a jutalékot akkor is megkapja, ha az ügyfél esetleg elmulasztja a megadott határidőig beváltani a szelvényt” – sajnálkozik a kozmetikus, aki ennek ellenére nem bánná, ha csökkenne az érdeklődés, hogy közben tisztában van vele: hogy más reklámmal nem tudott volna ekkora ismeretséget szerezni az üzlet. "Csalóka a helyzet, mert, ha valaki megtudja, hogy a konkurencia benevezett, rögtön ő is benne akar lenni a bónuszos buliban". Akár fel van készülve a hirtelen sikerre, akár nem. Ez a helyzet azonban a Bónuszbrigádnak, és a többi kedvezménykereskedőnek sem használ, hiszen maguk is elégedetlen ügyfeleket generálnak, saját piacukat rombolva. A kuponos üzleti hazai konszolidációja még kétségtelenül hátra van.
Mindenki jól jár: a felhasználó olcsóbban vásárol, a kereskedő potenciális visszatérő vásárlókat és ismertséget szerez, az üzemeltető pedig busás jutalékot kap. A magyar weben gombamód szaporodnak a közösségi vásárló oldalak.
Magyarországon 2010 nyarán jelentek meg az első közösségi vásárlási oldalak, azóta a piacot uraló cégek megközelítették, a mára 29 országban jelen lévő Rebate Networks-höz tartozó Kupon Világ – 2010 novemberi indulása ellenére – áprilisban elsőként el is érte a 100 milliós havi árbevételt.