Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3ddf8987-3eac-4161-bb4f-dbab035b9a72","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft Majorana 1 néven bemutatott új kvantumszámítógépes chipjét a világ első topokonduktora hajtja. A közlés szerint a lapka teszi lehetővé, hogy vállalat ne csak évtizedek múlva, hanem már néhány éven belül valódi kvantumszámítógépeket építhessen.","shortLead":"A Microsoft Majorana 1 néven bemutatott új kvantumszámítógépes chipjét a világ első topokonduktora hajtja. A közlés...","id":"20250219_microsoft-majorana-1-chip-kvantumszamitogep-topokonduktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ddf8987-3eac-4161-bb4f-dbab035b9a72.jpg","index":0,"item":"cf064556-d94e-4d58-a62f-28a25cb32774","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_microsoft-majorana-1-chip-kvantumszamitogep-topokonduktor","timestamp":"2025. február. 19. 13:57","title":"Komoly bejelentés a Microsofttól: új anyagállapot, új chip – új remények","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a67c5177-16cd-4356-9a61-87c45d485231","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A Nikitscher Tamást is foglalkoztató Real Valladolid utolsó helyen áll a spanyol bajnokságban, és zsinórban ötödször kapott ki hétvégén, a Sevilla ellen.","shortLead":"A Nikitscher Tamást is foglalkoztató Real Valladolid utolsó helyen áll a spanyol bajnokságban, és zsinórban ötödször...","id":"20250218_Annyira-rosszul-megy-a-csapatnak-hogy-nyolc-meccs-utan-kirugtak-a-magyar-valogatott-kozeppalyasanak-uj-edzojet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a67c5177-16cd-4356-9a61-87c45d485231.jpg","index":0,"item":"11f31454-2bb6-4e59-a03e-e74d958e6027","keywords":null,"link":"/sport/20250218_Annyira-rosszul-megy-a-csapatnak-hogy-nyolc-meccs-utan-kirugtak-a-magyar-valogatott-kozeppalyasanak-uj-edzojet","timestamp":"2025. február. 18. 09:42","title":"Annyira rosszul megy a csapatnak, hogy nyolc meccs után kirúgták a magyar válogatott középpályásának új edzőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e8bd39e-014b-49d4-9fa1-1cbdf29d7c88","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Látványos égi jelenségek nemcsak a Földön vannak; a NASA Curiosity marsjárója épp most csípett el egyet a vörös bolygón is, méghozzá napnyugta után. ","shortLead":"Látványos égi jelenségek nemcsak a Földön vannak; a NASA Curiosity marsjárója épp most csípett el egyet a vörös bolygón...","id":"20250219_nasa-curiosity-mars-ejszakai-vilagito-felho-kep-jeg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e8bd39e-014b-49d4-9fa1-1cbdf29d7c88.jpg","index":0,"item":"be2c3dc5-1abc-4127-a896-8c27c8ef24eb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_nasa-curiosity-mars-ejszakai-vilagito-felho-kep-jeg","timestamp":"2025. február. 19. 16:03","title":"Káprázatos marsi felhőt kapott lencsevégre a NASA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem volt elég a béke lehetőségének híre, hogy elmozdítsa a forintot a napok óta betonbiztosnak tűnő 402-es árfolyamról.","shortLead":"Nem volt elég a béke lehetőségének híre, hogy elmozdítsa a forintot a napok óta betonbiztosnak tűnő 402-es árfolyamról.","id":"20250218_Orban-joslata-ellenere-nincs-meg-a-400-alatti-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3183f646-a5a7-4bf1-8e48-fe30e6319b43.jpg","index":0,"item":"a4d76461-0631-4204-aedd-e9d99eae9ac8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_Orban-joslata-ellenere-nincs-meg-a-400-alatti-euro","timestamp":"2025. február. 18. 10:57","title":"Még mindig vár a forint Orbán jóslatára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b72952d-ad31-454e-8095-7c099f37d070","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Janice Nixet 2022-ben jelentette fel a kislány bátyja, akivel a nő szintén kegyetlenkedett.","shortLead":"Janice Nixet 2022-ben jelentette fel a kislány bátyja, akivel a nő szintén kegyetlenkedett.","id":"20250219_vademeles-1978-gyerek-halaleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b72952d-ad31-454e-8095-7c099f37d070.jpg","index":0,"item":"a45e0094-9ad5-4833-ab1a-372ff16e4397","keywords":null,"link":"/vilag/20250219_vademeles-1978-gyerek-halaleset","timestamp":"2025. február. 19. 17:54","title":"Ötven évvel az eset után vádoltak meg egy nőt azzal, hogy halálra forrázott egy ötéves gyereket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"530ebdee-188a-4943-8b6e-56ef355ceff5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A honvédelmi miniszter személyisége mellett a volt vezérkari főnök tudását is kritizálta.","shortLead":"A honvédelmi miniszter személyisége mellett a volt vezérkari főnök tudását is kritizálta.","id":"20250218_Szalay-Bobrovniczky-Kristof-Ruszin-Szendi-Romulusz-Magyar-Peter-tisza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/530ebdee-188a-4943-8b6e-56ef355ceff5.jpg","index":0,"item":"c59d4c32-f64f-4ffe-b657-6c8c1b402b21","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Szalay-Bobrovniczky-Kristof-Ruszin-Szendi-Romulusz-Magyar-Peter-tisza","timestamp":"2025. február. 18. 16:17","title":"„Folyamatos szerepzavarban van\" – Szalay-Bobrovniczky Kristóf is elmondta véleményét Ruszin-Szendi Romuluszról, aki nem késett a válasszal, és vitára hívta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5eed5bed-ac1e-416c-835f-d67e3c26fa77","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nagy Kriszta Tereskova festőművész jótékonysági céllal árverezi el az egyik képét, de a titkos vágya az, hogy az ország leggazdagabb embere vegye meg azt.","shortLead":"Nagy Kriszta Tereskova festőművész jótékonysági céllal árverezi el az egyik képét, de a titkos vágya az, hogy az ország...","id":"20250218_nagy-kriszta-tereskova-arveres-ivanyi-gabor-met","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5eed5bed-ac1e-416c-835f-d67e3c26fa77.jpg","index":0,"item":"d5bee873-d722-485d-8209-6dda8a297ac7","keywords":null,"link":"/elet/20250218_nagy-kriszta-tereskova-arveres-ivanyi-gabor-met","timestamp":"2025. február. 18. 14:57","title":"Nagy Kriszta Tereskova: Mészáros Lőrinc, az isten szerelmére, kérem, tegyen ajánlatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e93bb655-3bb7-4615-9445-097841f0e5dd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ha nem fektetnek be, ha nem erősek, akkor gyerekként fogják kezelni – fogalmazta meg súlyos kritikáját Armin Papperger.","shortLead":"Ha nem fektetnek be, ha nem erősek, akkor gyerekként fogják kezelni – fogalmazta meg súlyos kritikáját Armin Papperger.","id":"20250218_Rheinmetall-vezer-europa-gyerekek-asztala-ukrajnai-rendezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e93bb655-3bb7-4615-9445-097841f0e5dd.jpg","index":0,"item":"abbefc02-c52f-41de-bac5-5240f07c747b","keywords":null,"link":"/kkv/20250218_Rheinmetall-vezer-europa-gyerekek-asztala-ukrajnai-rendezes","timestamp":"2025. február. 18. 10:13","title":"Rheinmetall-vezér: Nem csoda, hogy Európát a gyerekek asztalához ültette az USA és Oroszország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amerikában a Groupon vásárlói kedvezményekkel (kuponokkal) üzletelő óriásvállalkozás tőzsdére akar menni, de eközben már sokan temetnék is a modellt, amivel pár év alatt a nulláról valóságos kereskedelmi hatalommá terebélyesedett. Hazai követői hasonlóan gyorsan nőnek, s a vizsgálatok szerint semmi sem mutatja, hogy megállni kényszerülnének.
Az elképzelés abból indult ki, hogyha elég nagy kedvezményeket kínálnak a vásárlóknak, akkor e vonzásnak képtelenek lesznek ellenállni, s akkor is vásárolnak, termékeket és szolgáltatásokat, ha különben eszükben sem lett volna ilyesmikre pénzt kiadni. Ráadásul az internetes kupon-értékesítés olyan üzletágakat is az online közönség látóterébe hoz, amelyekben nem érné meg hirdetni a világhálón. A modell (elvileg) nyertes helyzetet teremt az ügyletben mindhárom résztvevő számára. A vásárló nagyon olcsón (minimum 50 százalékos kedvezménnyel) jut termékekhez, szolgáltatásokhoz, az engedményt adó igen széles közönséghez juthat el, s ezzel nagyon olcsón jelentős image-kampányt folytathat a kuponos cég reklámjain keresztül, amelynek hatása túlnő azon, hogy azonnal talál-e a hirdetésekkel vevőket, míg a kuponos cég zsebre teszi a jutalékot.
A GKIeNET és a Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontjának (egyelőre csak a fővárosra kiterjedő) közös vizsgálata szerint egy robbanásszerűen fejlődő piacon a pénzügyi mutatók mellett más szempontokat is érdemes figyelembe venni egy vállalkozás sikerességének megítélésekor. Sőt a teljesítményt nem csak a tulajdonosok, hanem az üzleti partnerek (ez esetben kereskedők) szempontjából is vizsgálni kell.
GKIeNet
A magyar kuponpiac még nagyon fejletlen. Például a hasonló nagyságú Csehországban több száz vállalkozás próbálkozik ezzel a modellel, nálunk csak valamivel több mint ötven. A piacon jelenleg két domináns szereplő van: a magyar kkv-ként indult Bónusz Brigád és a nemzetközi Rebate Networks tulajdonában álló Kupon Világ A magyar kutatás rajtuk kívül egy harmadik stabil versenyző, a Napi Tipp, illetve egy felzárkózó cég, a Kuponunk helyzetén át vizsgálta a piacot. Idén májusban az árbevétel alapján közöttük a következő sorrend állt fenn: Bónusz Brigád 112 819 ezer forint, Kupon Világ 99 463 ezer forint, Napi Tipp 52 452 ezer forint, Kuponunk 9 279 ezer forint.
Az eladott kuponok összesített adatai alapján májusban a Kupon Világ 22 366 kupont értékesített összesen 71 ajánlatból, amihez ajánlatonként átlag 315 eladott kupon és 4 474 forintos ár tartozott. Ezzel szemben a Bónusz Brigád 58 ajánlatot kínált májusban, amelyekkel 20 069 kupont értékesítettek 5 662 forintos átlagáron, és 346 db átlagos volumennel. A Napi Tipp esetében mindössze 23 ajánlatból 8 153 kupon kelt el, a legkisebb szereplő, a Kuponunk pedig 1 152 db kupont értékesített Budapesten 24 meghirdetett ajánlattal.
GKIeNet
A meghirdetett ajánlatok száma a kínálati bőséget mutathatja, azonban önmagában nem igazán jó mutató. Egyrészt a cég stratégiáján múlik, hogy egyszerre hány ajánlatot mutat meg az érdeklődőknek, mert a sok ajánlatot egyszerre látva a figyelem, sőt akár a vásárlási kedv is csökkenhet. Másrészt a bónuszt/kupont értékesítő oldalak értékesítési csapatai sok ajánlatot kutatnak fel – illetve ma már sokan önként jelentkeznek náluk – amelyekből a cég minőségpolitikáján múlik a legjobb ajánlatok kiválogatása. Harmadrészt, a meghirdetett ajánlatok száma nincs összefüggésben a heti eladott bónusz/kuponszámmal – sokkal inkább az ajánlat egyediségével vagy az ajánlat kategóriájával van kapcsolatban – állítják a GKIeNet és a Corvinus kutatói.
Az így vizsgált mutatók szerint 2011. májusban bár a Kupon Világnak volt a legtöbb ajánlata, egy akcióra lebontva mégis a Bónusz Brigád bizonyult hatékonyabbnak, mivel utóbbi 10 százalékponttal hatékonyabb értékesítést mutat egy ajánlatra vetítve. Ez azonos ajánlat szám esetén több mint 2 000 darabos előnyt jelent.
A kedvezmény átlagos mértéke, és az ezzel összefüggő spórolás nagysága talán a legfélrevezetőbb mutatók az összehasonlításnál. Mindkettőt előszeretettel alkalmazzák a cégek marketing célokra, annak ellenére, hogy az üzlet sikerességét csak közvetetten befolyásolhatja a nagy kedvezmény érték impulzusvásárlást serkentő esetleges hatása.
A spórolt összeg és a kedvezmény átlagos értéke a májusi adatok alapján a Napi Tippnél 201 214 ezer forint és 79 százalék, a Kupon Világnál 216 346 ezer forint és 69 százalék, a Bónusz Brigádnál 143 046 ezer forint és 56 százalék, míg a Kuponunknál 12 874 ezer forint és 58 százalék. Ám a két mutatószám semmilyen összefüggést nem mutat az árbevétellel, az eladott bónusz/kuponszámmal, vagy akár az ajánlatok számával.
GKIeNet
A vásárlókkal és a kereskedőkkel való viszonyt értékelése a legnehezebb. A vásárlói visszajelzésekről jó mutató a ténylegesen eladott bónusz/kuponszám (amiről pontos adat nem áll rendelkezésre), de a közösségi médiában megjelenő visszajelzések a kereskedők számára jelentős értéket hordoznak. A Facebook követők száma ugyanis megmutatja, hogy az ajánlatok napi szinten hány felhasználóhoz jutnak el, illetve jó mérőszám lehet az oldalnál regisztrált felhasználók száma is (amely e-mail címekre hírlevél küldhető). A Facebook követők száma 2011. május végén a Bónusz Brigádnál 185 ezer fő volt, a Kupon Világnál 105 ezer fő, a Napi Tippnél 54 ezer fő, míg a Kuponunknál 32 fő. A regisztrált felhasználók számáról viszont nem állnak rendelkezésre adataink – derül ki a kutatási adatokból.
A piac fejlődőképességét mutatja, hogy a tavaly szeptemberben – azaz mindössze kilenc hónapja – piacon lévő Bónusz Brigád árbevétele Kaprinay Zoltán és Heller Gábor ügyvezetők beszámolója szerint – az első üzleti évükben meg fogja haladni az egymilliárd forintot. A piac jelentős részét pedig még meg sem próbálták lefedni, hiszen a vidéki hálózatuk kiépítése (ahol a szolgáltatók mérsékeltebb piaci versenye miatt nehezebb dolguk van) csak most kezdődött meg, és a vásárlói szokásokat figyelő üzleti intelligencia megoldások – amelyek a szintén magyar Gravity fejlesztőcég szoftvereivel az egyéni ajánlatok elkészítését teszik lehetővé a böngészési és vásárlási előzmények alapján – sem régóta működnek.
A kuponpiac jövője még nem látható tisztán, de Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezetője úgy véli vizsgálataik alapján, hogy e cégek üzleti modellje stabil, és egy új hirdetési csatornát nyitottak az interneten.
A kupon nem mindenkit boldogít
„Bárcsak lenne már vége” – sóhajtott az egyik budapesti kozmetikus, aki holt fáradtan fogadott szombat délután kezelésre. A kuponos üzleti modell bűvkörébe esett szalon dolgozóinak azonban még augusztus 30-ig helyt kell állniuk, és fogadni a Bónusz Brigádon keresztül meghirdetett 60 százalékos kedvezményt igénybe vevő ügyfelek sorát. Addig a tízezer forintos kezelést mindössze négyezerért kapja a szépülni vágyó kuponvásárló.
Kozmetikai kezelés. Nem lehet mindent előre látni
CC
Micsoda ajánlat! – gondolhatnánk, míg nem szembesülünk a hirtelen jött népszerűség átkával. A kuponos ügyfelek rohama különösen azoknál a szolgáltatásoknál sülhet el rosszul, amelyeknek legfontosabb eleme az emberi tényező. Az említett kozmetikusnál például a kedvezményes időszak kezdete óta megállás nélkül cseng a telefon, a kupon beváltói megtöltik a határidőnaplót. „Mindenki azonnal szeretne jönni, miközben a törzsvendégeket kénytelenek vagyunk elhanyagolni” – meséli a belvárosi szalonban dolgozó nő.
Pedig ők nem csupán a teljes árat fizetnék, de biztos, hogy vissza is jönnének. Nem úgy, ahogy a kedvezményt igénybe vevők, aki a tapasztalat szerint csak egyszer teszik be a lábukat az üzletbe, amikor a kupont lobogtatják. A szolgáltatásért kifizetett kedvezményes ár sem jelenik meg teljesen bevételként, mert annak harminc százalékát a Bónuszbrigád teszi zsebre. Ezért a díjazásért vállalja ugyanis a cég a marketingtevékenységet, amely elvezethet a szolgáltató és vevő közötti kapcsolathoz.
A két órás kezelést így összesen 2800 forintért elvégző kozmetikus két héttel a kupondömping kezdete után ereje fogytán van. Pedig ahhoz, hogy hosszútávon is érezhető maradjon a hirtelen jött kereslet jótékony hatása, elengedhetetlen lenne, hogy a kiszolgálás ne csupán gyors, hibátlan és megnyerő is legyen. Ez azonban nehezen teljesülhet, ha a szolgáltató – például a túlterheltség miatt – nem tudja a maximumot nyújtani.
A vásárlói roham kezelésében való járatlanság miatt sem a rosszul kiszolgált ügyfél, sem a veszteségesen dolgozó szolgáltató nem lesz boldog. „A Bónuszbrigád viszont igen, ugyanis a jutalékot akkor is megkapja, ha az ügyfél esetleg elmulasztja a megadott határidőig beváltani a szelvényt” – sajnálkozik a kozmetikus, aki ennek ellenére nem bánná, ha csökkenne az érdeklődés, hogy közben tisztában van vele: hogy más reklámmal nem tudott volna ekkora ismeretséget szerezni az üzlet. "Csalóka a helyzet, mert, ha valaki megtudja, hogy a konkurencia benevezett, rögtön ő is benne akar lenni a bónuszos buliban". Akár fel van készülve a hirtelen sikerre, akár nem. Ez a helyzet azonban a Bónuszbrigádnak, és a többi kedvezménykereskedőnek sem használ, hiszen maguk is elégedetlen ügyfeleket generálnak, saját piacukat rombolva. A kuponos üzleti hazai konszolidációja még kétségtelenül hátra van.
Mindenki jól jár: a felhasználó olcsóbban vásárol, a kereskedő potenciális visszatérő vásárlókat és ismertséget szerez, az üzemeltető pedig busás jutalékot kap. A magyar weben gombamód szaporodnak a közösségi vásárló oldalak.
Magyarországon 2010 nyarán jelentek meg az első közösségi vásárlási oldalak, azóta a piacot uraló cégek megközelítették, a mára 29 országban jelen lévő Rebate Networks-höz tartozó Kupon Világ – 2010 novemberi indulása ellenére – áprilisban elsőként el is érte a 100 milliós havi árbevételt.