szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Millward Brown piackutató és marketingcég (amelynek egyik specialitása a kereskedelmi márkák kutatása), minden évben közzéteszi a világ legértékesebb brandjeinek rangsorát. Az idén megjelent listán a technológia felett az innováció győzedelmeskedett, s emelte az Apple-t az élre, a tavalyi győztes, a Google elé.

A BrandZ Top 100 lista annak az erőfeszítésnek a kifejeződése, hogy a piackutatók, marketingesek, vállalati igazgatók és üzletemberek egyaránt igyekeznek megérteni, hogy mi a pénzügyi jelentősége a vásárlói preferenciáknak, amelyek egyik vagy másik márkához kötődnek. A BrandZ listában szereplő márkák legtöbbjének értéke milliárd dollárokban mérhető, így cseppet sem mindegy, hogy a rangsor alkotói és felhasználói valós következtetésekre jutnak-e.

A világ tíz legértékesebb márkája
Millward Brown

A fogyasztás pszichológiájával foglalkozó szakemberek szerint a kereskedelmi márka egy ígéret, amely azt jelzi a vásárló számára, hogy az ilyen jellel ellátott termékkel kielégítheti minőségi, hasznossági, élvezeti igényeit. Másfelől a fogyasztói igények hozzáidomulnak azokhoz a kondíciókhoz, amelyeket egy brand képvisel. A brandek értéke talán éppen ebben testesül meg: egyik oldalról az igények valóra váltásában, a másik oldalról pedig az igények standardizálásában, ami lehetővé teszi a tömeges és hosszú időn át tartó kielégíthetőségüket. Sőt, egy márka által megtestesített értékkészlet közismertté válása az iránta való vágy felkeltésében is jelentős szerepet játszik, azaz az új fogyasztó előállításában és a régi megtartásában.

Ez a magyarázata, hogy a lista első három helyén álló brand (Apple, Google, IBM) értéke külön-külön is meghaladja a 100 milliárd dollárt. A márkák értéke ráadásul egyre növekszik. A BrandZ lista első, 2006-os összeállítása óta a top 100 pénzügyi értéke mintegy 36 százalékkal emelkedett, s messze felülmúlta a Standard & Poor’s 500 toprészvények teljesítményét, amely ugyanebben az időszakban 1,1 százalékkal visszaesett.

Újonnan érkezők Top 10

Rang

Cég

Érték,

millió dollár

19

Deutsche Telekom

29,774

33

China Life Insurance

19,542

35

Facebook

19,102

43

Agricultural Bank of China

16,909

52

Tencent/QQ

15,131

75

Telecom Italia

11,609

83

Ping An

10,540

87

Scotiabank

10,076

90

Itaú

9,600

91

China Telecom

9,587

99

Sberbank

8,535

A lista elején javarészt technológiai gyártó és technológiai szolgáltató cégek találhatók (az említett dobogósok mellett a Microsoft, a China Mobile és az AT&T). Ezek közül minden bizonnyal az Apple nyújtotta a legnagyobb teljesítményt, mert a lista első megjelenése óta 859 százalékkal vált értékesebbé (csak tavalyhoz képest 84 százalékkal növelte értékét), s elérte a 153,3 milliárd dolláros csúcsot – letaszítva az első helyről a Google-t.

Mind a listába újonnan érkezők, mind a legnagyobb márkaérték-növekedést elért cégek listája jól mutatja, hogy a technológiai vállalatok mennyire meghatározóak mindennapi fogyasztásunkban, életünkben.

Vannak persze nehéz periódusban lévő technológiai cégek is. Erre a legjobb példát talán a Nokia adja, amely 38 helyet szánkázott lefelé, s jelenleg csak a 85-ik pozícióban szerénykedik 10,7 milliárd dollárral, ami 28 százalékos márkaérték-vesztést jelent. Persze a cég helyzete nem független a konkurensek, különösen az Apple és – a Google Android operációs rendszerre működő készülékeket gyártó – egyéb konkurensek előretörésétől.

Az internetes márkák is kivették a részüket a piaci mozgásokból, sokkal inkább, mint bármikor korábban. A Facebook produkálta a legnagyobb mértékű növekedést az elmúlt évben, s kikerülhetetlenül fontossá vált a hirdetők számára. A 246 százalékos értéknövekedés 19,1 milliárd dollárig vitte fel a számlálót, a lista 35-ik helyéig röpítette a céget, ami a lista új megjelenőjétől hatalmas eredmény. A sorból persze az olyan nagy internetes versenyzők sem hiányoznak, mint az eBay vagy az Amazon, de a korábbi idők nagy sztárját, a MySpace-t már hiába keresnénk.

Top 20 emelkedés egy év alatt

 

Cég

Érték millió dollár

Növekedés %

1

Facebook

19,102

246%

2

Baidu

22,555

141%

3

Wells Fargo

36,876

97%

4

Burberry

3,379

86%

5

Apple

153,285

84%

6

Skol

4,579

68%

7

Pizza Hut

5,305

58%

8

GEICO

2,785

53%

9

Standard Chartered Bank

12,033

45%

10

Hermès

11,917

41%

11

Starbucks

11,901

40%

12

Petrobras

13,421

39%

13

Amazon

37,628

37%

14

UPS

35,737

35%

15

Cartier

5,327

34%

16

Estée Lauder

2,592

31%

17

MetLife

2,270

31%

18

Siemens

11,998

29%

19

IKEA

7,293

28%

20

Canon

7,588

27%

A feltörekvő országok cégei is egyre erőteljesebben képviseltetik magukat a listában. Míg 2006-ban csak 2, tavaly 13, az idén pedig már 19 cég jött ezekből. Kínából 12 cég érkezett, s a China Mobile egyenesen a 9-ik helyen pozicionálta magát 57,3 milliárd dolláros brandértékkel. A kínai keresőmotor, a Baidu az év egyik nagy feltörekvője, amely 46 helyet javítva a 29-ik a listában 22,6 milliárdos értékkel. A márka értékének növekedéséhez nyilván nagyban hozzájárult, hogy a Google kivonult a kínai piacról. A kínai piacot még bankok, üzenetküldő szolgáltatás, olajipari és kommunikációs cégek képviselik. Oroszországból az MTS telekommunikációs óriás 10,9 milliárd dollárig jutott, de nyolc helyet lecsúszott, és csak a 80-ik. A másik orosz, a Sberbank újonnan érkező, s a 99-ik helyre fért be 8,5 milliárd dollárral. Brazíliát 13,4 milliárd dollárral a Petrobras olajcég képviseli.

A brandek pozíciója és a konkrét gazdasági helyzet között nem mindig egyenes irányúak az összefüggések, amire a Toyota adott jó példát. A világ legnagyobb autógyára komoly nehézségekkel találta szemben magát azt követően, hogy Japánt természeti katasztrófák sújtották. Ennek ellenére csak egy helyet veszített, s ma brandértékének 11 százalékos emelkedése mellett 24,2 milliárd dollárral a 27-ik helyet foglalja el a listában, ami az autómárkák között változatlanul az első. Ez a helyzet jól mutatja, hogy egy erős márka milyen hatalmas gazdasági erőt jelent.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A Pöttyös Túró Rudi a legerősebb hazai márka

A "piros pöttyös" Magyarország legerősebb márkája, a B&P Braun & Partners Magyarország és a GfK Hungária Piackutató Intézet által készített lista második helyén a Coca-Cola, a harmadikon pedig a Danone szerepelt.

hvg.hu Napi merítés

Újra életre kelt az Országmárka Tanács

A kormány újra életre hívta a Gyurcsány Ferenc által alapított Országmárka Tanácsot. A testület feladata, hogy kitalálja, mivel lehet népszerűvé, ismertté és azonosíthatóvá tenni Magyarországot.