Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7429c067-118d-4a7c-9e2a-8a7e11690393","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kinek mennyi bátorsága lenne hasonló helyzetben? Ezen a kérdésen gondolkodhat, aki megnézi a prágai tavasz idején játszódó filmet, a Rádiót. ","shortLead":"Kinek mennyi bátorsága lenne hasonló helyzetben? Ezen a kérdésen gondolkodhat, aki megnézi a prágai tavasz idején...","id":"20250529_hvg-radio-film-pragai-tavasz-csehszlovakia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7429c067-118d-4a7c-9e2a-8a7e11690393.jpg","index":0,"item":"67a66cf4-c337-4345-adec-3baf2cb15411","keywords":null,"link":"/360/20250529_hvg-radio-film-pragai-tavasz-csehszlovakia","timestamp":"2025. május. 29. 16:00","title":"„Önökkel vagyunk, legyenek velünk” – állásukat vesztették, de nem voltak hajlandók hazudni a prágai tavasz újságíró hősei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c218ee1a-a144-4547-8e40-8aee0faa9f7b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google több olyan, a mesterséges intelligenciára épülő funkciót is hozzáad a Google Fotók szolgáltatásához, amelyeket eddig csak a cég saját telefonjain lehetett elérni.","shortLead":"A Google több olyan, a mesterséges intelligenciára épülő funkciót is hozzáad a Google Fotók szolgáltatásához, amelyeket...","id":"20250529_google-fotok-kepszerkesztes-mesterseges-intelligencia-frissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c218ee1a-a144-4547-8e40-8aee0faa9f7b.jpg","index":0,"item":"602c7e7b-bfe5-4111-b1b4-a53e8319a2b9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_google-fotok-kepszerkesztes-mesterseges-intelligencia-frissites","timestamp":"2025. május. 29. 14:03","title":"Exkluzív funkciókat kap a Google Fotók, könnyebben szerkesztheti a képeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a788030-fec0-4c71-a600-c5ffb2b4a642","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Rakétaelhárítás? Autóexport? Nem kizárólag ezekben boldogulna nehezen Európa az USA nélkül. Bármiben fennakadások lehetnének, ami felhőalapon, internetkapcsolattól függve működik. ","shortLead":"Rakétaelhárítás? Autóexport? Nem kizárólag ezekben boldogulna nehezen Európa az USA nélkül. Bármiben fennakadások...","id":"20250531_hvg-adatforgalom-iranyitas-internet-amerikai-szolgaltatasok-lekapcsolasa-europa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a788030-fec0-4c71-a600-c5ffb2b4a642.jpg","index":0,"item":"817ff814-f058-411c-8f00-272bee94dc7e","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-adatforgalom-iranyitas-internet-amerikai-szolgaltatasok-lekapcsolasa-europa","timestamp":"2025. május. 31. 08:00","title":"Mit tehet egy magyar ember, ha Trump végül arra jut, hogy meg kell vonni Európától egy-egy internetes szolgáltatást?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5daed7f3-934b-4df9-bd17-fe2aa3b812a4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Közel felére olvadt a nyereség, de stabil képet nyújt a vállalat állapota, amely folyamatosan bővíti a kecskeméti üzemét.","shortLead":"Közel felére olvadt a nyereség, de stabil képet nyújt a vállalat állapota, amely folyamatosan bővíti a kecskeméti...","id":"20250529_A-kecskemeti-Mercedes-is-megerezte-az-autoipar-valsagat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5daed7f3-934b-4df9-bd17-fe2aa3b812a4.jpg","index":0,"item":"e94c5316-f1d7-4db5-9fcf-bc27efe82763","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_A-kecskemeti-Mercedes-is-megerezte-az-autoipar-valsagat","timestamp":"2025. május. 29. 11:56","title":"A kecskeméti Mercedes is megérezte az autóipar válságát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f89536a0-2dea-42a8-a71b-4f53547c468a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Balázsi Zoltán bűne az volt, hogy nyilvános posztban írta meg, megdöbbentőnek tartja a Tiszához csatlakozott volt vezérkari főnök elleni rágalomcunamit.","shortLead":"Balázsi Zoltán bűne az volt, hogy nyilvános posztban írta meg, megdöbbentőnek tartja a Tiszához csatlakozott volt...","id":"20250529_Kiallt-Ruszin-Szendi-mellett-a-HM-rogton-fuggosegekkel-kuzdo-nyugdijasnak-nevezte-nyugdijas-alezredeset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f89536a0-2dea-42a8-a71b-4f53547c468a.jpg","index":0,"item":"bada737e-9524-4c5c-b11f-7dbdcd8cea5d","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Kiallt-Ruszin-Szendi-mellett-a-HM-rogton-fuggosegekkel-kuzdo-nyugdijasnak-nevezte-nyugdijas-alezredeset","timestamp":"2025. május. 29. 13:42","title":"Kiállt Ruszin-Szendi mellett egy volt alezredes, mire a HM rögtön egy függőségekkel küzdő nyugdíjasnak titulálta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már nem kell 4:5-ös képarányban feltölteni a fotókat az Instagramra, így alul-felül elbukva számos részletet. ","shortLead":"Már nem kell 4:5-ös képarányban feltölteni a fotókat az Instagramra, így alul-felül elbukva számos részletet. ","id":"20250530_meta-instagram-uj-keparany-fotok-feltoltese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b.jpg","index":0,"item":"074e18f4-03a5-4e30-afd1-236f2c838cea","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_meta-instagram-uj-keparany-fotok-feltoltese","timestamp":"2025. május. 30. 15:03","title":"Új képességgel bővült az Instagram, vége a fotók vagdosásának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cc1d857-7774-4c40-aff8-1761b9cdd30d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kiválóan vizsgázott a szimulált harci helyzetben az az izraeli lézerfegyver, ami a jövőben a légtér védelmét láthatja el.","shortLead":"Kiválóan vizsgázott a szimulált harci helyzetben az az izraeli lézerfegyver, ami a jövőben a légtér védelmét láthatja...","id":"20250529_izrael-lezerfegyver-dron-legvedelem-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc1d857-7774-4c40-aff8-1761b9cdd30d.jpg","index":0,"item":"a1446ab5-d691-49cd-bf5e-14bdee19ea7e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_izrael-lezerfegyver-dron-legvedelem-video","timestamp":"2025. május. 29. 17:03","title":"Videón az izraeli szuperlézer, repülés közben szedi le az ellenséges drónt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"797a2462-d799-4778-8331-97fe0c51a63a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A korábbi elnök majdnem négy évig tartó időszakából csak 16 hónapot néztek át, 38 magyarázatra szoruló esetet találtak. Az ügyet mégis további vizsgálat nélkül lezártnak tekinti a szervezet közgyűlése.","shortLead":"A korábbi elnök majdnem négy évig tartó időszakából csak 16 hónapot néztek át, 38 magyarázatra szoruló esetet találtak...","id":"20250530_gyanus-koltesek-magyar-siszovetseg-furstner-jozsef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/797a2462-d799-4778-8331-97fe0c51a63a.jpg","index":0,"item":"6fc70595-5656-426b-9fed-c4ec8d569da3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_gyanus-koltesek-magyar-siszovetseg-furstner-jozsef","timestamp":"2025. május. 30. 18:35","title":"Gyanús költéseket találtak a síszövetségnél, ötmilliót fizettetnének vissza a volt elnökkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Míg Gyurcsány Ferencnek öt évvel ezelőtt ugyanezért szinte a fejét vették, Orbán Viktor feltehetően nem kerül Európa szégyenpadjára amiatt, hogy kiábrándultan nyilatkozott a nagy közös álomról, a Nabucco gázvezetékről. Orbán bejelentésében, hogy a Mol kiszáll a Nabucco gázvezeték projektjéből, igazán csak az a mellbevágó, hogy ennek kommunikálását a kormányfő nem hagyta a cégre.
A Nabucco bajban van - mondta újságírói kérdésre Orbán Viktor hétfőn a brüsszeli European Policy Centre (EPC) konferenciáján, ahol nem kis meglepetést keltve maga a kormányfő jelentette be, hogy a magyar konzorciumtag, a harminc százalékos állami tulajdonban lévő Mol is kivonul az európai gázvezeték-építési beruházásból.
A Nabucco-terv létrehozására 2004-ben jött létre a projektvállalat európai energiacégek részvételével. A Nabucco gázvezeték arra lenne hivatott, hogy az orosz gáz helyett alternatív forrást biztosítson Európának az egyoldalú gázfüggőség csökkentése érdekében. A Nabucconak a Kaszpi-térségből hozna gázt Törökország, Bulgária, Románia, Magyarország érintésével, és az osztrák Baumgartenben lenne az európai elosztóközpontja. A tervvel a kezdetektől két probléma volt: egyrészt, hogy milyen eredetű gázzal töltik meg a csöveket, másrészt, hogy ki fogja az egyre emelkedő költségeket finanszírozni.
Az oroszok ráadásul 2006-ban maguk is előrukkoltak egy dél-európai gázvezetéktervvel, amely alternatívát kínálna az ukrán gázszállítási útvonalnak, megakadályozva, hogy a nyugati szomszéd blokkolja vagy megdézsmálja Oroszország európai gázbizniszét. A Déli Áramlat a tengerfenéken keresztül Európába érkező orosz-türkmén gázt kétfelé ágazó vezetéken hozná be Európába. Az egyik ág Dél-Olaszországba, a másik Kelet-Közép-Európán keresztül tartana Ausztriába, illetve Olaszországba.
Amikor Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök 2007-ben megállapodást kötött a Déli Áramlatban való részvételre, Európából és a magyar ellenzék soraiból is kapott hideget-meleget. Orbán a mostani kijelentésével e két terv rivalizálásának kérdésében foglalt állást a korábbiaktól gyökeresen eltérő módon. A kontextus azonban megváltozott: míg a Gyurcsány-kijelentés idején Európa teljes mellszélességgel kiállt Nabucco mellett, ma egyre-másra derül ki a szereplőkről, hogy nem is olyan elkötelezettek.
Orbán bajban van
Sz. Bíró Zoltán történész, Oroszország-szakértő szerint a két miniszterelnök öt év különbséggel ugyanazt jelentette be a nemzetközi sajtónak. Gyurcsány az International Herald Tribune-nak akkoriban azt nyilatkozta, hogy a Déli Áramlat mögött "erős akarat, szervezési erő és kapacitás" van, míg a Nabucco csak régi álom, és "nekünk nem álmokra, hanem projektekre van szükségünk". A New York Timeserre írta azt , hogy Magyarország a Gazpromot választotta Európa helyett, és az ország az orosz gázóriás legvidámabb barakkja lehet.
Orbán Viktor a Mol nevében beszélt a Nabuccóról
AP / Thierry Charlier
Ugyanazok a kétségek és érvek bukkannak fel a bejelentések mögött - mondta a hvg.hu-nak Sz. Bíró, aki annak idején Gyurcsánynak is adott Oroszország-ügyekben tanácsokat. A Fidesz első embere viszont akkor még azzal esett a szocialista kormányfőnek, hogy elárulja az uniós érdekeket, és nyilvánosan alábecsüli a Nabucco biztonságpolitikai jelentőségét. Gyurcsány is visszakozott, mindkét projektet egyformán fontosnak nevezve. (Elkötelezettségünket jelezve Budapest később Nabucco-konferenciának is otthont adott, és Gyurcsány Nabucco-nagykövetet is kinevezett a projekt támogatására.)
Sz. Bíró Zoltán szerint van egy fontos különbség is. Az, hogy Gyurcsányt nem Putyin kérte meg a Déli Áramlat melletti korteskedésre, hanem Romano Prodi olasz miniszterelnök. A Déli Áramlat az olaszoknak épp olyan fontos volt a gázútvonalak diverzifikálása szempontjából, mint nekünk, csak esetükben Ukrajna mellett Törökország kikerülése is cél volt. Orbánnak nincs ilyen mentsége - mondta a Sz. Bíró, utalva arra, hogy Orbán egy héttel azután foglalt állást Nabucco-ügyben, hogy találkozott Alekszej Millerrel, a Gazprom vezérigazgatójával. A helyzet egyébként Gyurcsány esetében is kísértetiesen hasonló volt: a Prodi-kérés a történetben új információ, viszont a jobboldali sajtó szerint Gyurcsányt egy moszkvai látogatás bírta álláspontjának felülvizsgálatára.
Deák András energetikai szakértő szerint is diplomáciailag furcsa optikájú, hogy egy héttel a Miller-találkozó után beszélt Orbán a Nabucco problémáiról. Ráadásul olyan időzítéssel, amikor a megszólalás egyáltalán nem volt sürgető. A Külügyi Intézet korábbi munkatársa szerint még ennél is bizarabb, hogy Orbán a Mol nevében nyilatkozott, szemmel láthatóan magát az energiacéget is meglepve ezzel.
A Mol bajban van
A Molnak az Orbán-bejelentésre reagáló közleménye, mely hétfőn éjszaka született meg, lényegében egybecseng a kormányfő kijelentésével. Felhívja a figyelmet több bizonytalanságra: arra, hogy a Nabucco-projekt finanszírozási háttere éppúgy kérdéses, mint a csövekbe töltendő gáz forrása, és hogy a megvalósítási költségek folyamatosan növekednek, anélkül, hogy lehetne tudni, mennyi lesz a végső számla.
„Ezeket az aggályainkat többször is jeleztük a Nabucco Nemzetközi Társaság igazgató tanácsában. Továbbra is elkötelezettek vagyunk Kelet-Közép Európa energiaellátásának diverzifikációját illetően, de független vállalatként felelősséggel tartozunk részvényeseink iránt, a lehető legeredményesebb gazdasági teljesítményt kell nyújtanunk" - olvasható a Mol közleményében. Ugyanakkor arról, hogy a cég kiszállna, pláne, hogy már bejelentette a kiszállását, nincs szó. Ezt erősítette meg a Nabucco konzorcium is, amely közleményt adott ki, hogy nem tud a Mol kilépési szándékáról.
Ankarában, 2009-ben még nagy volt az Európai Unió egysége
MTI
A Nabucco bajban van
A Nabucco költségei elszálltak: 7 milliárd euró helyett ma már a háromszorosáról szólnak a becslések. A tervekben szereplő és a megtérülést biztosító évi 30-31 milliárd köbméter gázmennyiségre sincs elég forrás, mert erre nem elég termelői oldalon az azeri gáz. De rendezetlen a Kaszpi-térséget átszelő gázvezeték útvonala is: Észak felé orosz területen kellene haladnia, Dél felé Irán található, a transz-kaszpi vezeték megépítésének pedig azért sincs reálisabb esélye, mint 10 éve, mert a tenger alatti felségterület-megosztási viszonyokat máig nem sikerült rendezni. Márpedig ez utóbbira hivatkozva Irán vétóval fenyegeti a még el sem kezdődött építkezést.
Ráadásul újabb, alternatívát kínáló vezetéktervek is bejöttek a képbe, melyek a már meglévő vezetékhálózatot kiegészítve olcsóbb és egyszerűbb megoldást ígérnek: az egyik a brit BP-hez köthető, amely az azeri gázmező kitermelésére létrejött konzorciumot is felügyeli, a másik pedig egy azeri-török államközi egyezmény eredménye lenne. „Az azeri-török transz-anatóliai vezeték (Tanap) rövidebb nyomvonalú lenne és a török-bolgár határig érne. A rendelkezésre álló évi 10 milliárd köbméteres gázmennyiséget ezen keresztül juttatnák el Európába. Ebben a projektben nincs benne a Mol és az OMV” - mondta Deák, aki azt is elárulja, hogy a Nabucco mögül közben szépen lassan mindenki kihátrál, és az amerikaiak is életképesebbnek látják a pótmegoldásokat.
Kaderják Péter, a Corvinus Egyetemen működő Regionális Energiakutató Központ (REKK) vezetője úgy látja, hogy noha a Nabuccóval kapcsolatos megállapítások "sajnos igaznak bizonyulnak", a térségben éppen a Tanap, illetve az EU-ba dél felől érkező folyosó válhat most intenzívvé azáltal, hogy valóban kivitelezhetőnek tűnő projekt áll össze. A déli folyosó a délkelet- és kelet-közép-európai vezetékrendszereket összekötő vezetékhálózat lenne: Orbán brüsszeli nyilatkozatában is kifejezte, hogy a magyar-szlovák gázvezetéknek és a horvátországi útvonal kiépítésének fontos szerepe lehet a gázellátás biztonsága szempontjából.
Kaderják szerint a Mol, annak ellenére, hogy a Tanapban jelenleg nem tulajdonos, a gázszálító cégén keresztül fontos szerephez juthat és a tranzitdíjból komoly bevételre tehet szert. „És az is nagyon fontos, amit Orbán Viktor nem mondott ki a Nabuccóval kapcsolatban: az, hogy a térségben az igazi versenyfutás csak most kezdődik” - mondta a REKK vezetője.
A Déli Áramlat bajban van
Magyarországnak elemi érdeke, hogy tranzitországa legyen a kelet-nyugati irányú földgázszállításoknak: ebből jelentős tranzitdíjra tehetünk szert. Ráadásul készen állnak a nagy tározók is arra, hogy a holt szezonban, amikor az árak alacsonyak, jelentős mennyiséget bespájzoljunk a gázból, a nagy ínség idején pedig haszonnal kiárulhassunk a készletekből.
Putyin majd végül eldönti, mi lesz?
AP
Orbán nyilatkozata abban az értelemben racionális helyzetfelismerést tükröz, hogy ma a Déli Áramlat megépítésének van reális esélye. Nincs politikai akadálya, az építkezést akár már idén meg lehet kezdeni. Ugyanakkor a helyzetet árnyalja, hogy a gazdasági válság hatására 2008-ban az EU-ban 44 milliárd köbméterrel kevesebb orosz földgáz fogyott, és hogy az amerikai piacra szánt katari folyékony földgázkészletek, amiket az amerikai palagáztermelés felfutása miatt nem lehet a tengerentúlon piacra dobni, végül Európába érkeztek. Mindez lefelé nyomta az árakat, és befolyásolja a Gazprom európai terveit.
És bár az orosz gáz alternatívájaként szóba jöhető európai palagáztermeléssel jó esetben is csak 2030 környékén érdemes számolni, az oroszok az utóbbi években elbizonytalanodtak azzal kapcsolatban, hogy a válság előtt épp 2030 körülre prognosztizált 100 milliárd köbméter éves gázigénytöbblet valóban jelentkezik-e. Ha mégse, akkor elképzelhető, hogy az Északi Áramlat (ami Lengyelországon át vezet Németországba) képes lesz kielégíteni a keresletet úgy, hogy nem kell új mezőket nyitniuk, mert a jelenlegi kapacitásaikkal ezt le tudják fedni.
A Déli Áramlat elkészültét mindezeken túl politikai tényezők is akadályozhatják. Moszkva számára 2010 elején ugyanis világossá vált, hogy az ukrán elnök, Viktor Juscsenko távozásával akár milliárdos beruházások nélkül is biztosítható a megbízható európai szállítás. Sz. Bíró Zoltán szerint elképzelhető, hogy a Déli Áramlat terve leginkább az ukránok sakkban tartására szolgál, és lebegtetésével Putyin az ukránokat próbálja rábírni az orosz-ukrán gázmegállapodás még nyitva lévő kérdéseinek a saját elképzelései szerinti lezárására.