Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5cad755b-541d-48d8-b020-c7df2b6cf747","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Pesticide Action Network Europe vegyszerellenes szervezet 19-ből 10 ásványvízben talált olyan mérgező anyagot, ami többek között a növényvédő szerekkel kerülhet ki a környezetbe. Rákot okozhat.","shortLead":"A Pesticide Action Network Europe vegyszerellenes szervezet 19-ből 10 ásványvízben talált olyan mérgező anyagot, ami...","id":"20250101_orok-vegyi-anyag-pfas-tfa-europai-asvanyvizek-vizsgalata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cad755b-541d-48d8-b020-c7df2b6cf747.jpg","index":0,"item":"4cba8a7b-6495-43de-ac3a-853d31acf53f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_orok-vegyi-anyag-pfas-tfa-europai-asvanyvizek-vizsgalata","timestamp":"2025. január. 01. 20:03","title":"Durva eredményre jutott 19 ásványvíz vizsgálata, melyben egy magyar márkát is megnéztek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"Domokos László","category":"gazdasag","description":"A beszerzési menedzserindex (bmi) szezonálisan kiigazított decemberi értéke 50,6 pont volt, kisebb a januári 52,2-nél, és a negyedik legalacsonyabb februári érték 1995 óta – adta hírül a Magyar Logisztikai, Beszerzés és Készletezési Társaság (MLBKT).","shortLead":"A beszerzési menedzserindex (bmi) szezonálisan kiigazított decemberi értéke 50,6 pont volt, kisebb a januári 52,2-nél...","id":"20250102_bmi-konjunktura-mblkt-feldolgozoipar-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"d3815515-fc56-451f-9ba4-a8e115760a9f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_bmi-konjunktura-mblkt-feldolgozoipar-2025","timestamp":"2025. január. 02. 09:00","title":"Újabb erős jel érkezett arról, hogy aligha pattan fel gyorsan a magyar gazdaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","shortLead":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","id":"20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460.jpg","index":0,"item":"15ff9363-f39d-4b2d-b0d8-d4b945eb701b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","timestamp":"2025. január. 02. 12:59","title":"A norvégok lényegében véghez vitték az elektromos átállást az új autóknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"164df3e1-e76e-45b2-b5e0-571d62c2f7ec","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Úgy vélik, az arab királyságban túl sokszor szabnak ki halálbüntetést.","shortLead":"Úgy vélik, az arab királyságban túl sokszor szabnak ki halálbüntetést.","id":"20250102_Jogvedo-szervezetek-szerint-Szaud-Arabiaban-2024-ben-vegeztek-ki-a-legtobb-halalraiteltet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/164df3e1-e76e-45b2-b5e0-571d62c2f7ec.jpg","index":0,"item":"d1a8a51f-1a4f-4037-b74f-700fa4495d3a","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_Jogvedo-szervezetek-szerint-Szaud-Arabiaban-2024-ben-vegeztek-ki-a-legtobb-halalraiteltet","timestamp":"2025. január. 02. 18:19","title":"Jogvédő szervezetek szerint Szaúd-Arábiában 2024-ben végezték ki a legtöbb halálraítéltet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a9d70bf-d16b-49be-8dac-26de603353b3","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A Nemzet Sportolója 103 éves volt.","shortLead":"A Nemzet Sportolója 103 éves volt.","id":"20250102_meghalt-Keleti-Agnes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a9d70bf-d16b-49be-8dac-26de603353b3.jpg","index":0,"item":"045d3625-4eea-4bd4-92d0-8959362b04bb","keywords":null,"link":"/sport/20250102_meghalt-Keleti-Agnes","timestamp":"2025. január. 02. 08:24","title":"Meghalt Keleti Ágnes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden amerikai meg fogja inni a levét – mutat rá Stephen Hanson, a Virginiai Állami Egyetem, illetve Jeffrey Kopfstein, a Kaliforniai Egyetem professzora.","shortLead":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden...","id":"20250102_new-york-times-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579.jpg","index":0,"item":"38877beb-e1aa-4172-b2c9-5b11cbc341dd","keywords":null,"link":"/360/20250102_new-york-times-donald-trump","timestamp":"2025. január. 02. 15:30","title":"New York Times-vendégkommentár: Trumpnak rossz példaként ott van Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Arról, hogy Ukrajnán keresztül nem érkezik már orosz gáz Európába, a The New York Times mellett a The Independent, a The Daily Telegraph és a The Times is beszámolt. Magyarország számára elszállt 1 milliárd eurónyi uniós támogatás, írja a Die Welt. Az ukrajnai béke Putyin végét jelentené, jelenti ki a Süddeutsche szerzője. A Nyugatnak hibrid ellentámadással kellene reagálnia az orosz hibrid hadviselésre, írja Max Boot a The Washington Postban. A közelgő Trump-elnökség elébe tekint a Financial Times.","shortLead":"Arról, hogy Ukrajnán keresztül nem érkezik már orosz gáz Európába, a The New York Times mellett a The Independent...","id":"20250102_nemzetkozi-lapszemle-ukrajna-oroszorszag-gaz-eu-penz-putyin-trump-hollandia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"ffca4e9d-a140-4b8c-a7e4-b61b1ffe83bc","keywords":null,"link":"/360/20250102_nemzetkozi-lapszemle-ukrajna-oroszorszag-gaz-eu-penz-putyin-trump-hollandia","timestamp":"2025. január. 02. 10:30","title":"Képtelen állapot ért véget – az Ukrajnán keresztül zajló orosz gázszállítás leállítását tárgyalja a világsajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"630f264a-bff3-4d8c-9007-5ce68c6749e8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók új formában mutatták be hazájuk ősi, merített papírját a vasit. Az újdonság a szintetikus anyagok környezetkímélő alternatívája lehet.","shortLead":"Japán kutatók új formában mutatták be hazájuk ősi, merített papírját a vasit. Az újdonság a szintetikus anyagok...","id":"20250101_japan-vasi-papir-erosebb-mint-a-muanyag-konnyen-lebomlik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/630f264a-bff3-4d8c-9007-5ce68c6749e8.jpg","index":0,"item":"5e7480d1-ffeb-4007-aa4b-8ce612b4ad9b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_japan-vasi-papir-erosebb-mint-a-muanyag-konnyen-lebomlik","timestamp":"2025. január. 01. 18:03","title":"Kisebb csoda Japánból: papír, ami erősebb, mint a műanyag, viszont könnyen lebomlik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Míg Gyurcsány Ferencnek öt évvel ezelőtt ugyanezért szinte a fejét vették, Orbán Viktor feltehetően nem kerül Európa szégyenpadjára amiatt, hogy kiábrándultan nyilatkozott a nagy közös álomról, a Nabucco gázvezetékről. Orbán bejelentésében, hogy a Mol kiszáll a Nabucco gázvezeték projektjéből, igazán csak az a mellbevágó, hogy ennek kommunikálását a kormányfő nem hagyta a cégre.
A Nabucco bajban van - mondta újságírói kérdésre Orbán Viktor hétfőn a brüsszeli European Policy Centre (EPC) konferenciáján, ahol nem kis meglepetést keltve maga a kormányfő jelentette be, hogy a magyar konzorciumtag, a harminc százalékos állami tulajdonban lévő Mol is kivonul az európai gázvezeték-építési beruházásból.
A Nabucco-terv létrehozására 2004-ben jött létre a projektvállalat európai energiacégek részvételével. A Nabucco gázvezeték arra lenne hivatott, hogy az orosz gáz helyett alternatív forrást biztosítson Európának az egyoldalú gázfüggőség csökkentése érdekében. A Nabucconak a Kaszpi-térségből hozna gázt Törökország, Bulgária, Románia, Magyarország érintésével, és az osztrák Baumgartenben lenne az európai elosztóközpontja. A tervvel a kezdetektől két probléma volt: egyrészt, hogy milyen eredetű gázzal töltik meg a csöveket, másrészt, hogy ki fogja az egyre emelkedő költségeket finanszírozni.
Az oroszok ráadásul 2006-ban maguk is előrukkoltak egy dél-európai gázvezetéktervvel, amely alternatívát kínálna az ukrán gázszállítási útvonalnak, megakadályozva, hogy a nyugati szomszéd blokkolja vagy megdézsmálja Oroszország európai gázbizniszét. A Déli Áramlat a tengerfenéken keresztül Európába érkező orosz-türkmén gázt kétfelé ágazó vezetéken hozná be Európába. Az egyik ág Dél-Olaszországba, a másik Kelet-Közép-Európán keresztül tartana Ausztriába, illetve Olaszországba.
Amikor Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök 2007-ben megállapodást kötött a Déli Áramlatban való részvételre, Európából és a magyar ellenzék soraiból is kapott hideget-meleget. Orbán a mostani kijelentésével e két terv rivalizálásának kérdésében foglalt állást a korábbiaktól gyökeresen eltérő módon. A kontextus azonban megváltozott: míg a Gyurcsány-kijelentés idején Európa teljes mellszélességgel kiállt Nabucco mellett, ma egyre-másra derül ki a szereplőkről, hogy nem is olyan elkötelezettek.
Orbán bajban van
Sz. Bíró Zoltán történész, Oroszország-szakértő szerint a két miniszterelnök öt év különbséggel ugyanazt jelentette be a nemzetközi sajtónak. Gyurcsány az International Herald Tribune-nak akkoriban azt nyilatkozta, hogy a Déli Áramlat mögött "erős akarat, szervezési erő és kapacitás" van, míg a Nabucco csak régi álom, és "nekünk nem álmokra, hanem projektekre van szükségünk". A New York Timeserre írta azt , hogy Magyarország a Gazpromot választotta Európa helyett, és az ország az orosz gázóriás legvidámabb barakkja lehet.
Orbán Viktor a Mol nevében beszélt a Nabuccóról
AP / Thierry Charlier
Ugyanazok a kétségek és érvek bukkannak fel a bejelentések mögött - mondta a hvg.hu-nak Sz. Bíró, aki annak idején Gyurcsánynak is adott Oroszország-ügyekben tanácsokat. A Fidesz első embere viszont akkor még azzal esett a szocialista kormányfőnek, hogy elárulja az uniós érdekeket, és nyilvánosan alábecsüli a Nabucco biztonságpolitikai jelentőségét. Gyurcsány is visszakozott, mindkét projektet egyformán fontosnak nevezve. (Elkötelezettségünket jelezve Budapest később Nabucco-konferenciának is otthont adott, és Gyurcsány Nabucco-nagykövetet is kinevezett a projekt támogatására.)
Sz. Bíró Zoltán szerint van egy fontos különbség is. Az, hogy Gyurcsányt nem Putyin kérte meg a Déli Áramlat melletti korteskedésre, hanem Romano Prodi olasz miniszterelnök. A Déli Áramlat az olaszoknak épp olyan fontos volt a gázútvonalak diverzifikálása szempontjából, mint nekünk, csak esetükben Ukrajna mellett Törökország kikerülése is cél volt. Orbánnak nincs ilyen mentsége - mondta a Sz. Bíró, utalva arra, hogy Orbán egy héttel azután foglalt állást Nabucco-ügyben, hogy találkozott Alekszej Millerrel, a Gazprom vezérigazgatójával. A helyzet egyébként Gyurcsány esetében is kísértetiesen hasonló volt: a Prodi-kérés a történetben új információ, viszont a jobboldali sajtó szerint Gyurcsányt egy moszkvai látogatás bírta álláspontjának felülvizsgálatára.
Deák András energetikai szakértő szerint is diplomáciailag furcsa optikájú, hogy egy héttel a Miller-találkozó után beszélt Orbán a Nabucco problémáiról. Ráadásul olyan időzítéssel, amikor a megszólalás egyáltalán nem volt sürgető. A Külügyi Intézet korábbi munkatársa szerint még ennél is bizarabb, hogy Orbán a Mol nevében nyilatkozott, szemmel láthatóan magát az energiacéget is meglepve ezzel.
A Mol bajban van
A Molnak az Orbán-bejelentésre reagáló közleménye, mely hétfőn éjszaka született meg, lényegében egybecseng a kormányfő kijelentésével. Felhívja a figyelmet több bizonytalanságra: arra, hogy a Nabucco-projekt finanszírozási háttere éppúgy kérdéses, mint a csövekbe töltendő gáz forrása, és hogy a megvalósítási költségek folyamatosan növekednek, anélkül, hogy lehetne tudni, mennyi lesz a végső számla.
„Ezeket az aggályainkat többször is jeleztük a Nabucco Nemzetközi Társaság igazgató tanácsában. Továbbra is elkötelezettek vagyunk Kelet-Közép Európa energiaellátásának diverzifikációját illetően, de független vállalatként felelősséggel tartozunk részvényeseink iránt, a lehető legeredményesebb gazdasági teljesítményt kell nyújtanunk" - olvasható a Mol közleményében. Ugyanakkor arról, hogy a cég kiszállna, pláne, hogy már bejelentette a kiszállását, nincs szó. Ezt erősítette meg a Nabucco konzorcium is, amely közleményt adott ki, hogy nem tud a Mol kilépési szándékáról.
Ankarában, 2009-ben még nagy volt az Európai Unió egysége
MTI
A Nabucco bajban van
A Nabucco költségei elszálltak: 7 milliárd euró helyett ma már a háromszorosáról szólnak a becslések. A tervekben szereplő és a megtérülést biztosító évi 30-31 milliárd köbméter gázmennyiségre sincs elég forrás, mert erre nem elég termelői oldalon az azeri gáz. De rendezetlen a Kaszpi-térséget átszelő gázvezeték útvonala is: Észak felé orosz területen kellene haladnia, Dél felé Irán található, a transz-kaszpi vezeték megépítésének pedig azért sincs reálisabb esélye, mint 10 éve, mert a tenger alatti felségterület-megosztási viszonyokat máig nem sikerült rendezni. Márpedig ez utóbbira hivatkozva Irán vétóval fenyegeti a még el sem kezdődött építkezést.
Ráadásul újabb, alternatívát kínáló vezetéktervek is bejöttek a képbe, melyek a már meglévő vezetékhálózatot kiegészítve olcsóbb és egyszerűbb megoldást ígérnek: az egyik a brit BP-hez köthető, amely az azeri gázmező kitermelésére létrejött konzorciumot is felügyeli, a másik pedig egy azeri-török államközi egyezmény eredménye lenne. „Az azeri-török transz-anatóliai vezeték (Tanap) rövidebb nyomvonalú lenne és a török-bolgár határig érne. A rendelkezésre álló évi 10 milliárd köbméteres gázmennyiséget ezen keresztül juttatnák el Európába. Ebben a projektben nincs benne a Mol és az OMV” - mondta Deák, aki azt is elárulja, hogy a Nabucco mögül közben szépen lassan mindenki kihátrál, és az amerikaiak is életképesebbnek látják a pótmegoldásokat.
Kaderják Péter, a Corvinus Egyetemen működő Regionális Energiakutató Központ (REKK) vezetője úgy látja, hogy noha a Nabuccóval kapcsolatos megállapítások "sajnos igaznak bizonyulnak", a térségben éppen a Tanap, illetve az EU-ba dél felől érkező folyosó válhat most intenzívvé azáltal, hogy valóban kivitelezhetőnek tűnő projekt áll össze. A déli folyosó a délkelet- és kelet-közép-európai vezetékrendszereket összekötő vezetékhálózat lenne: Orbán brüsszeli nyilatkozatában is kifejezte, hogy a magyar-szlovák gázvezetéknek és a horvátországi útvonal kiépítésének fontos szerepe lehet a gázellátás biztonsága szempontjából.
Kaderják szerint a Mol, annak ellenére, hogy a Tanapban jelenleg nem tulajdonos, a gázszálító cégén keresztül fontos szerephez juthat és a tranzitdíjból komoly bevételre tehet szert. „És az is nagyon fontos, amit Orbán Viktor nem mondott ki a Nabuccóval kapcsolatban: az, hogy a térségben az igazi versenyfutás csak most kezdődik” - mondta a REKK vezetője.
A Déli Áramlat bajban van
Magyarországnak elemi érdeke, hogy tranzitországa legyen a kelet-nyugati irányú földgázszállításoknak: ebből jelentős tranzitdíjra tehetünk szert. Ráadásul készen állnak a nagy tározók is arra, hogy a holt szezonban, amikor az árak alacsonyak, jelentős mennyiséget bespájzoljunk a gázból, a nagy ínség idején pedig haszonnal kiárulhassunk a készletekből.
Putyin majd végül eldönti, mi lesz?
AP
Orbán nyilatkozata abban az értelemben racionális helyzetfelismerést tükröz, hogy ma a Déli Áramlat megépítésének van reális esélye. Nincs politikai akadálya, az építkezést akár már idén meg lehet kezdeni. Ugyanakkor a helyzetet árnyalja, hogy a gazdasági válság hatására 2008-ban az EU-ban 44 milliárd köbméterrel kevesebb orosz földgáz fogyott, és hogy az amerikai piacra szánt katari folyékony földgázkészletek, amiket az amerikai palagáztermelés felfutása miatt nem lehet a tengerentúlon piacra dobni, végül Európába érkeztek. Mindez lefelé nyomta az árakat, és befolyásolja a Gazprom európai terveit.
És bár az orosz gáz alternatívájaként szóba jöhető európai palagáztermeléssel jó esetben is csak 2030 környékén érdemes számolni, az oroszok az utóbbi években elbizonytalanodtak azzal kapcsolatban, hogy a válság előtt épp 2030 körülre prognosztizált 100 milliárd köbméter éves gázigénytöbblet valóban jelentkezik-e. Ha mégse, akkor elképzelhető, hogy az Északi Áramlat (ami Lengyelországon át vezet Németországba) képes lesz kielégíteni a keresletet úgy, hogy nem kell új mezőket nyitniuk, mert a jelenlegi kapacitásaikkal ezt le tudják fedni.
A Déli Áramlat elkészültét mindezeken túl politikai tényezők is akadályozhatják. Moszkva számára 2010 elején ugyanis világossá vált, hogy az ukrán elnök, Viktor Juscsenko távozásával akár milliárdos beruházások nélkül is biztosítható a megbízható európai szállítás. Sz. Bíró Zoltán szerint elképzelhető, hogy a Déli Áramlat terve leginkább az ukránok sakkban tartására szolgál, és lebegtetésével Putyin az ukránokat próbálja rábírni az orosz-ukrán gázmegállapodás még nyitva lévő kérdéseinek a saját elképzelései szerinti lezárására.
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.