Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját fejlesztésű processzora támogatja.","shortLead":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját...","id":"20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936.jpg","index":0,"item":"38ea9443-894b-4854-8acc-891812fe2bb3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","timestamp":"2025. január. 29. 10:03","title":"Kiderült: a Huawei chipje dolgozik az iparágat felforgató kínai mesterséges intelligencia mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14eb9677-d537-4ca9-b104-3c958a9d8858","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók számítása szerint még 14 millió évvel ezelőtt is lehetett forró láva a Hold felszínén. Ezek alapján könnyen lehet, hogy az égitest képlékenyebb annál, mint amilyennek kinéz.","shortLead":"Amerikai kutatók számítása szerint még 14 millió évvel ezelőtt is lehetett forró láva a Hold felszínén. Ezek alapján...","id":"20250130_forro-lava-hold-felszine-geologiai-aktivitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14eb9677-d537-4ca9-b104-3c958a9d8858.jpg","index":0,"item":"56650e67-afc7-453c-b0c1-0405cffba236","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_forro-lava-hold-felszine-geologiai-aktivitas","timestamp":"2025. január. 30. 18:03","title":"Forró láva borította be a Hold felszínét, és úgy tűnik, ez nem is volt olyan régen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5da48425-967c-4efd-b6ce-bea5874345e9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A volt elnök jelenleg egyébként a Kreml vendége.","shortLead":"A volt elnök jelenleg egyébként a Kreml vendége.","id":"20250129_Orosz-droncsapas-pusztitotta-Viktor-Janukovics-autogyujtemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5da48425-967c-4efd-b6ce-bea5874345e9.jpg","index":0,"item":"896b4812-9c75-4be1-a0d5-48a94a3b065d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Orosz-droncsapas-pusztitotta-Viktor-Janukovics-autogyujtemeny","timestamp":"2025. január. 29. 10:35","title":"Egy orosz drón elpusztította az elmenekült oroszbarát Janukovics volt ukrán elnök veteránautóit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44ad0ab0-2a3a-4540-ab1e-70cc97480c98","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A nagyok kiharcolták a továbbjutást az utolsó fordulóban.","shortLead":"A nagyok kiharcolták a továbbjutást az utolsó fordulóban.","id":"20250129_bajnokok-ligaja-liverpool-barcelona-manchester-city-real-madrid-psg-alapszakasz-vegeredmeny-labdarugas-foci-szoboszlai-dominik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44ad0ab0-2a3a-4540-ab1e-70cc97480c98.jpg","index":0,"item":"22eebb73-c6f8-4e91-93d4-60ca46e17c27","keywords":null,"link":"/sport/20250129_bajnokok-ligaja-liverpool-barcelona-manchester-city-real-madrid-psg-alapszakasz-vegeredmeny-labdarugas-foci-szoboszlai-dominik","timestamp":"2025. január. 30. 00:05","title":"A Liverpool az élen zárt, a City hátrányból fordított és továbbjutott – megvan a BL alapszakaszának végeredménye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f5e9119-ad42-43c8-a42b-a1246b1b90ea","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Az 1900-as évek elején óriási szenzáció volt a Mátyássy Zoltán ellen elkövetett gyilkossági kísérlet, és nemcsak azért, mert egy honvédszázados volt a célpontja, hanem azért is, mert a támadás mögötti indítékot mind az elkövető, mind az áldozat igyekezett eltitkolni. Ez olyan jól sikerült, hogy a mai napig csak elméleteink lehetnek az első magyarországi levélbombás merénylet valódi okáról. ","shortLead":"Az 1900-as évek elején óriási szenzáció volt a Mátyássy Zoltán ellen elkövetett gyilkossági kísérlet, és nemcsak azért...","id":"20250130_Szazadfordulos-bunugyek-junga-sebestyen-levelbomba-merenylet-matyassy-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f5e9119-ad42-43c8-a42b-a1246b1b90ea.jpg","index":0,"item":"2cedf96c-ee79-499d-b6c1-73946a17dc71","keywords":null,"link":"/360/20250130_Szazadfordulos-bunugyek-junga-sebestyen-levelbomba-merenylet-matyassy-zoltan","timestamp":"2025. január. 30. 19:44","title":"A nagy levélbombás rejtély, amely lázban tartotta Magyarországot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a9d612a-f4f6-45ae-8b45-d4a0bceceaec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érdekes képet mutat a vidéki toplista. ","shortLead":"Érdekes képet mutat a vidéki toplista. ","id":"20250129_Budapest-utan-ebben-a-varosban-porog-a-legjobb-a-hasznaltauto-piac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a9d612a-f4f6-45ae-8b45-d4a0bceceaec.jpg","index":0,"item":"21c6d9b7-12fe-412b-8bdf-a4dd4f6470ef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Budapest-utan-ebben-a-varosban-porog-a-legjobb-a-hasznaltauto-piac","timestamp":"2025. január. 29. 10:29","title":"Pörög a magyar használtautó-piac, de az igazán nagy választék Budapesten található","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","shortLead":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","id":"20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c.jpg","index":0,"item":"258089a6-852c-4079-a0c0-71c41a3a6b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","timestamp":"2025. január. 29. 14:37","title":"Hadházy: Az Integritás Hatóság és a NAV is vizsgálja a Gondosóra-ügyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5949103b-e28c-4c98-96ae-4f8dd785928c","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Amerikában az NFL-re, Magyarországon pedig a focira is többen keresnek rá az interneten, mint az országok vezetőinek nevére a Google Trends szerint.","shortLead":"Amerikában az NFL-re, Magyarországon pedig a focira is többen keresnek rá az interneten, mint az országok vezetőinek...","id":"20250129_Orban-es-Trump-is-kevesbe-erdekli-az-embereket-mint-a-kedvenc-sportaguk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5949103b-e28c-4c98-96ae-4f8dd785928c.jpg","index":0,"item":"88c3bf7d-967b-4fdd-a522-27a6498427a3","keywords":null,"link":"/sport/20250129_Orban-es-Trump-is-kevesbe-erdekli-az-embereket-mint-a-kedvenc-sportaguk","timestamp":"2025. január. 29. 07:01","title":"Orbán és Trump a kanyarban sincsenek kedvenc sportjukhoz képest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legfrissebb hírek szerint egy jövőre bezáró svédországi busz-összeszerelő üzem berendezéseit szerezhetik meg a győriek a Rába-Volvo autóbusz magyarországi gyártásához.
Kedden reggel járta körbe az internetet a HVG hetilapban a múlt héten megjelent információ, hogy a tavasszal többségi állami tulajdonba került Rábából – a gyár vezetőinek tiltakozása ellenére – buszgyártót akar faragni a kormány, és hogy a győriek most a svéd Volvóval keresik az együttműködést az ezredfordulón már kipróbált és balul elsült autóbuszgyártás felélesztésére. A HVG legfrissebb, hivatalosan meg nem erősített híre szerint az a lehetőség is felmerült, hogy a svédországi Säffle városban lévő buszkarosszáló üzem berendezéseit hozzák Magyarországra.
Ez a lépés mindenesetre kézenfekvő lenne, a Volvo ugyanis október elején bejelentette, hogy az alig kilencezer lakosú délnyugat-svédországi városkában lévő 400 fős üzemét a jövő nyáron bezárja, és kizárólag a lengyelországi Wroclawban folytatja a buszgyártást. Az 1913 óta működő (és 1981 óta a Volvo kezében lévő) üzem leállítását az európai piac pangásával és az árakat lenyomó túlkínálattal indokolták; azóta az is nyilvánosságra került, hogy az idei harmadik negyedévben a svéd gyártó csupán 2137 buszt tudott eladni az egy évvel korábbi 2954-gyel szemben. A Volvónak egyébként futóműveket szállító Rábának viszont – már ha semmiképpen nem úszhatja meg az autóbuszgyártást – kapóra jönnének a Svédországban fölöslegessé váló berendezések, miután két évig tartó, vaskosan veszteséges előző buszos kalandjának 2001-es befejezésekor a teljes kapacitását fölszámolta.
A buszgyártásban azonban nem a berendezések a legfontosabbak, hanem a rutinos munkáskezek (lásd keretes írásunkat). Győrben pedig már csak azért sem lesz egyszerű máról holnapra hozzáértő csapatot toborozni, mert az Audi is bővítésre készül, és a német márka ottani gyárában (mérlegbeszámolója szerint) tavaly 7,9 millió forint volt a személyi jellegű ráfordítások egy főre jutó átlaga a Rába-Jármű Kft. 4,2 milliójával szemben.
Volvo 7700 busz a BKV egyik telephelyén
hvg.hu
A Volvo egyébként (amely a személyautó-gyártást és vele a márka használatának jogát még 1999-ben eladta a Fordnak, az pedig két éve a kínai Geelynek) nem elsősorban buszgyártó cég. Főleg önjáró alvázakat készít – motorral, sebváltóval, futóművekkel: csak be kell ülni a vezetőülésükbe, és elfordítani a kulcsot –, amelyek a legkülönfélébb teherautók, buszok, egyéb haszonjárművek alá kerülhetnek. Alvázait sokszor kisebb gyártók veszik meg, hogy ők építsenek rájuk komplett járművet – ilyen volt a kétezres évek közepén a székesfehérvári Alfa Busz is, amelyet azóta már fölszámoltak –, de persze magának a Volvónak is vannak karosszálóüzemei. A most bezárásra ítélt säfflei üzemben is csak a karosszériák kerültek rá az alvázakra.
Ugyanez a helyzet az 1996-ban alapított, négyszer nagyobb wroclawi egységgel, amelyet 2000-re fejlesztettek a Volvo legnagyobb európai autóbusz-összeszerelő üzemévé – miután a svédek 1991-től hat éven át hiába kilincseltek Budapesten, hogy az egyre kilátástalanabb helyzetben lévő Ikarust megvásárolhassák. Ha tehát minden a friss kormányzati tervek szerint alakul, a másfél–két évtizeddel ezelőtti forgatókönyv válhat most valóra, csak sokkal szerényebb kivitelben: Volvo-klón buszok készülhetnek a Rába-gyárban, esetleg – a nemzeti nosztalgia jegyében – a Széles Gábor-féle Műszertechnikától visszavásárolt Ikarus-logóval. És persze, a konstrukcióból adódóan, jóval drágábban, mint amire az utóbbi tízegynéhány évben felnőtt, az állami buszvásárlási stop által szorongatott magyar magánbuszgyártók képesek – de ha a gyártó is és a vásárló (Volán vállalatok, BKV) is állami cég, akkor a pénz nyilván nem számít.
Kézi munka
A buszgyártásban, a nagy sorozatszámok miatt magasan automatizált személygépkocsi-iparral szemben, világszerte a kézi munka dominál. A méretre vágott acél zártszelvényeket (tulajdonképpen szögletes csöveket) előre megkonstruált sablonokba illesztik, és kézzel hegesztik össze belőlük az alvázat, a két oldal-, a homlok- és a hátfal meg a tető szerkezetét, majd azokból a komplett vázat. Ugyancsak kézi munkával ragasztják fel a homlok-, a hátfal és a tető ma – már jellemzően műanyag –, illetve az oldalfalak alumíniumlemez borítását, majd az ablakokat. A hézagokat kéziszerszámmal tömítik, kézi munkával szerelik be a motort, a sebességváltót, a futóművet, valamint az egyéb hozzávalókat, és persze az utastér berendezése, a jármű „fölöltöztetése” is így történik.