Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2dc2fa9e-648c-42a0-b28b-5747f0a265ee","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A cenzorok ráadásul olykor a testvérek egymás iránti gyengédségét is szexuális töltetűnek ítélték meg, így azok a jelenetek is mentek a levesbe.","shortLead":"A cenzorok ráadásul olykor a testvérek egymás iránti gyengédségét is szexuális töltetűnek ítélték meg, így azok...","id":"20250529_streamingszolgaltato-oroszorszag-cenzura-walking-dead","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc2fa9e-648c-42a0-b28b-5747f0a265ee.jpg","index":0,"item":"e17cb2a2-3f12-4325-8a6e-639fcd5489a4","keywords":null,"link":"/elet/20250529_streamingszolgaltato-oroszorszag-cenzura-walking-dead","timestamp":"2025. május. 29. 19:53","title":"Egy orosz streamingszolgáltató az LMBTQ-törvényre hivatkozva kivágott 46 percet a Walking Deadből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c545e1ee-2af1-4a8b-b1e7-2f14ef768afa","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A csatorna szerint túl visszafogott volt az eddigi zsűri.","shortLead":"A csatorna szerint túl visszafogott volt az eddigi zsűri.","id":"20250529_caramel-megasztar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c545e1ee-2af1-4a8b-b1e7-2f14ef768afa.jpg","index":0,"item":"406fe39c-de2c-46e1-9e83-b89950e26ae1","keywords":null,"link":"/elet/20250529_caramel-megasztar","timestamp":"2025. május. 29. 11:22","title":"Caramel elárulta, miért távozik a TV2-s Megasztárból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b711e29a-e874-4e8b-898b-4c1a4307b8e6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem feltétlen csak ezen lista alapján érdemes autót választani, de szempontként érdekes lehet.","shortLead":"Nem feltétlen csak ezen lista alapján érdemes autót választani, de szempontként érdekes lehet.","id":"20250530_Ezek-a-legjobb-es-legrosszabb-ar-ertek-aranyu-villanyautok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b711e29a-e874-4e8b-898b-4c1a4307b8e6.jpg","index":0,"item":"c55a77b8-6f41-498d-bf55-e22ac9533868","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_Ezek-a-legjobb-es-legrosszabb-ar-ertek-aranyu-villanyautok","timestamp":"2025. május. 30. 20:20","title":"Ezek a legjobb és legrosszabb ár-érték arányú villanyautók hatótávjuk szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ce3e36-d07f-4e14-be48-416768df17ca","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Péntektől fokozatosan tér vissza a nyárias idő.","shortLead":"Péntektől fokozatosan tér vissza a nyárias idő.","id":"20250529_idojaras-elorejelzes-hungaromet-nyarias-ido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ce3e36-d07f-4e14-be48-416768df17ca.jpg","index":0,"item":"d032107a-4bf7-4dbc-af72-1e4ac98521cf","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_idojaras-elorejelzes-hungaromet-nyarias-ido","timestamp":"2025. május. 29. 15:49","title":"Vége a májusi hidegnek, a hétvégén már 30 fok is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9013805f-43a8-4442-997d-98526da15c9c","c_author":"Németh András","category":"gazdasag","description":"Egyre több jel utal arra, hogy Donald Trump amerikai elnök ki akar vonulni az ukrajnai válságban önként vállalt közvetítői szerepéből. Moszkva viszont kitart: Vlagyimir Putyin időt húz, a főhéja, Dmitrij Medvegyev továbbra is atomháborúval fenyeget, miközben az orosz hadsereg egy nyári offenzívára készül.","shortLead":"Egyre több jel utal arra, hogy Donald Trump amerikai elnök ki akar vonulni az ukrajnai válságban önként vállalt...","id":"20250529_Kozel-az-igazsag-pillanata-azaz-ki-hatral-meg-az-orosz-amerikai-Ukrajna-turelemjatekban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9013805f-43a8-4442-997d-98526da15c9c.jpg","index":0,"item":"36d08b87-5dd2-4ae0-95ae-893555447e7d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_Kozel-az-igazsag-pillanata-azaz-ki-hatral-meg-az-orosz-amerikai-Ukrajna-turelemjatekban","timestamp":"2025. május. 29. 16:58","title":"Közel az igazság pillanata – ki hátrál meg az orosz-amerikai türelemjátékban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4736a76b-f765-45f6-bfc8-98d8149bf7ec","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Zaur Gurcijev a rakétatámadásokat irányította a 2022-es hadműveletben.","shortLead":"Zaur Gurcijev a rakétatámadásokat irányította a 2022-es hadműveletben.","id":"20250529_oroszorszag-ukrajnai-haboru-mariupol-sztavropol-utcai-robbanas-merenylet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4736a76b-f765-45f6-bfc8-98d8149bf7ec.jpg","index":0,"item":"5a660c82-bedb-4681-8f95-aa800f0dc74d","keywords":null,"link":"/vilag/20250529_oroszorszag-ukrajnai-haboru-mariupol-sztavropol-utcai-robbanas-merenylet","timestamp":"2025. május. 29. 11:02","title":"Az otthona előtt robbantották fel Mariupol ostromának egyik orosz vezetőjét – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"feb07d26-34ae-44cb-90b2-5834b1607f7d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nő ijedtében kiugrott a kocsiból.","shortLead":"A nő ijedtében kiugrott a kocsiból.","id":"20250529_Siofok-autolopas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/feb07d26-34ae-44cb-90b2-5834b1607f7d.jpg","index":0,"item":"41fa74fc-e0f6-4fc1-8df1-5ac4d22c463e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_Siofok-autolopas-video","timestamp":"2025. május. 29. 11:09","title":"Beült egy nő mellé egy kóros elmeállapotú férfi, így szerezte meg a kocsiját – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy tűnik, időnként a technológia is belezavarodik már abba, hogy milyen évet írunk épp – a Google eszköze legalábbis rendre beleszalad abba a hibába, hogy még mindig 2024 van. Időnként kifejezetten vicces válaszokat ad az MI-alapú áttekintés.","shortLead":"Úgy tűnik, időnként a technológia is belezavarodik már abba, hogy milyen évet írunk épp – a Google eszköze legalábbis...","id":"20250530_google-ai-alapu-attekintes-overview-mesterseges-intelligencia-datum-hiba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e.jpg","index":0,"item":"37a87a01-c606-4d72-a4e8-474fdc06f830","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_google-ai-alapu-attekintes-overview-mesterseges-intelligencia-datum-hiba","timestamp":"2025. május. 30. 17:03","title":"A Google újdonsága szerint még mindig 2024 van. De az is lehet, hogy valahol már 2025","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legfrissebb hírek szerint egy jövőre bezáró svédországi busz-összeszerelő üzem berendezéseit szerezhetik meg a győriek a Rába-Volvo autóbusz magyarországi gyártásához.
Kedden reggel járta körbe az internetet a HVG hetilapban a múlt héten megjelent információ, hogy a tavasszal többségi állami tulajdonba került Rábából – a gyár vezetőinek tiltakozása ellenére – buszgyártót akar faragni a kormány, és hogy a győriek most a svéd Volvóval keresik az együttműködést az ezredfordulón már kipróbált és balul elsült autóbuszgyártás felélesztésére. A HVG legfrissebb, hivatalosan meg nem erősített híre szerint az a lehetőség is felmerült, hogy a svédországi Säffle városban lévő buszkarosszáló üzem berendezéseit hozzák Magyarországra.
Ez a lépés mindenesetre kézenfekvő lenne, a Volvo ugyanis október elején bejelentette, hogy az alig kilencezer lakosú délnyugat-svédországi városkában lévő 400 fős üzemét a jövő nyáron bezárja, és kizárólag a lengyelországi Wroclawban folytatja a buszgyártást. Az 1913 óta működő (és 1981 óta a Volvo kezében lévő) üzem leállítását az európai piac pangásával és az árakat lenyomó túlkínálattal indokolták; azóta az is nyilvánosságra került, hogy az idei harmadik negyedévben a svéd gyártó csupán 2137 buszt tudott eladni az egy évvel korábbi 2954-gyel szemben. A Volvónak egyébként futóműveket szállító Rábának viszont – már ha semmiképpen nem úszhatja meg az autóbuszgyártást – kapóra jönnének a Svédországban fölöslegessé váló berendezések, miután két évig tartó, vaskosan veszteséges előző buszos kalandjának 2001-es befejezésekor a teljes kapacitását fölszámolta.
A buszgyártásban azonban nem a berendezések a legfontosabbak, hanem a rutinos munkáskezek (lásd keretes írásunkat). Győrben pedig már csak azért sem lesz egyszerű máról holnapra hozzáértő csapatot toborozni, mert az Audi is bővítésre készül, és a német márka ottani gyárában (mérlegbeszámolója szerint) tavaly 7,9 millió forint volt a személyi jellegű ráfordítások egy főre jutó átlaga a Rába-Jármű Kft. 4,2 milliójával szemben.
Volvo 7700 busz a BKV egyik telephelyén
hvg.hu
A Volvo egyébként (amely a személyautó-gyártást és vele a márka használatának jogát még 1999-ben eladta a Fordnak, az pedig két éve a kínai Geelynek) nem elsősorban buszgyártó cég. Főleg önjáró alvázakat készít – motorral, sebváltóval, futóművekkel: csak be kell ülni a vezetőülésükbe, és elfordítani a kulcsot –, amelyek a legkülönfélébb teherautók, buszok, egyéb haszonjárművek alá kerülhetnek. Alvázait sokszor kisebb gyártók veszik meg, hogy ők építsenek rájuk komplett járművet – ilyen volt a kétezres évek közepén a székesfehérvári Alfa Busz is, amelyet azóta már fölszámoltak –, de persze magának a Volvónak is vannak karosszálóüzemei. A most bezárásra ítélt säfflei üzemben is csak a karosszériák kerültek rá az alvázakra.
Ugyanez a helyzet az 1996-ban alapított, négyszer nagyobb wroclawi egységgel, amelyet 2000-re fejlesztettek a Volvo legnagyobb európai autóbusz-összeszerelő üzemévé – miután a svédek 1991-től hat éven át hiába kilincseltek Budapesten, hogy az egyre kilátástalanabb helyzetben lévő Ikarust megvásárolhassák. Ha tehát minden a friss kormányzati tervek szerint alakul, a másfél–két évtizeddel ezelőtti forgatókönyv válhat most valóra, csak sokkal szerényebb kivitelben: Volvo-klón buszok készülhetnek a Rába-gyárban, esetleg – a nemzeti nosztalgia jegyében – a Széles Gábor-féle Műszertechnikától visszavásárolt Ikarus-logóval. És persze, a konstrukcióból adódóan, jóval drágábban, mint amire az utóbbi tízegynéhány évben felnőtt, az állami buszvásárlási stop által szorongatott magyar magánbuszgyártók képesek – de ha a gyártó is és a vásárló (Volán vállalatok, BKV) is állami cég, akkor a pénz nyilván nem számít.
Kézi munka
A buszgyártásban, a nagy sorozatszámok miatt magasan automatizált személygépkocsi-iparral szemben, világszerte a kézi munka dominál. A méretre vágott acél zártszelvényeket (tulajdonképpen szögletes csöveket) előre megkonstruált sablonokba illesztik, és kézzel hegesztik össze belőlük az alvázat, a két oldal-, a homlok- és a hátfal meg a tető szerkezetét, majd azokból a komplett vázat. Ugyancsak kézi munkával ragasztják fel a homlok-, a hátfal és a tető ma – már jellemzően műanyag –, illetve az oldalfalak alumíniumlemez borítását, majd az ablakokat. A hézagokat kéziszerszámmal tömítik, kézi munkával szerelik be a motort, a sebességváltót, a futóművet, valamint az egyéb hozzávalókat, és persze az utastér berendezése, a jármű „fölöltöztetése” is így történik.