Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. január. 22. 15:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"694207c2-cd5b-4ab4-a695-4f498894e7de","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Ráadásul utcahosszal.","shortLead":"Ráadásul utcahosszal.","id":"20250121_romania-elnokvalasztas-kozvelemeny-kutatas-calin-georgescu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/694207c2-cd5b-4ab4-a695-4f498894e7de.jpg","index":0,"item":"44e643a6-e89c-4977-ae7e-2cd3c7b9b64c","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_romania-elnokvalasztas-kozvelemeny-kutatas-calin-georgescu","timestamp":"2025. január. 21. 11:01","title":"Egy felmérés szerint most is a szélsőjobboldali és oroszbarát Georgescu nyerné a román elnökválasztást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f8ee5d3-0795-47c9-b265-7419828c1382","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"Emberszerű mesterséges intelligenciát igyekezett összerakni legújabb csúcstelefonjai felhasználóinak a Samsung. Bemutatkoztak az S-széria legújabb modelljei, melyekről a gyártó azt hirdeti: minden eddiginél hatékonyabban segítenek majd a mindennapi dolgok intézésében.","shortLead":"Emberszerű mesterséges intelligenciát igyekezett összerakni legújabb csúcstelefonjai felhasználóinak a Samsung...","id":"20250122_samsung-galaxy-s25-ultra-plusz-specifikacio-oneui-7-mesterseges-intelligencia-funkciok-magyar-arak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f8ee5d3-0795-47c9-b265-7419828c1382.jpg","index":0,"item":"bd55ee52-267c-4e2f-9119-b6fc41bc8d89","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_samsung-galaxy-s25-ultra-plusz-specifikacio-oneui-7-mesterseges-intelligencia-funkciok-magyar-arak","timestamp":"2025. január. 22. 19:00","title":"Magyar árakkal itt vannak a Samsung eddigi legjobb telefonjai: megjött a Galaxy S25-széria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d733745-136b-440a-baa0-c0d7fdd0144a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jövőben akár az iPhone-ok is humanoid robotok „keze” alatt készülhetnek – de egyelőre más téren próbálgatja őket a Foxconn.","shortLead":"A jövőben akár az iPhone-ok is humanoid robotok „keze” alatt készülhetnek – de egyelőre más téren próbálgatja őket...","id":"20250122_foxconn-ubtech-robotics-megallapodas-humanoid-robotok-alkalmazasa-gyartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d733745-136b-440a-baa0-c0d7fdd0144a.jpg","index":0,"item":"5e0d1a9d-1d10-44bd-ab6e-6c731122d4cc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_foxconn-ubtech-robotics-megallapodas-humanoid-robotok-alkalmazasa-gyartas","timestamp":"2025. január. 22. 14:03","title":"Humanoid robotok állnak munkába a gyárban, ahol az iPhone-ok is készülnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f9d1554-9bf6-4fd6-95d8-3962dc73d457","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"A Mol szerint sokkal kisebb a gárdonyi olajszennyezés mértéke, mint amiről a lakosság beszámolt. A helyiek attól tartanak, hogy a Velencei-tó vizéig is eljuthat a gázolaj, és erre a HVG-nek nyilatkozó szakértő szerint is van esély. ","shortLead":"A Mol szerint sokkal kisebb a gárdonyi olajszennyezés mértéke, mint amiről a lakosság beszámolt. A helyiek attól...","id":"20250122_Mol-487-liter-gazolaj-Gardony-benzin-szennyezes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f9d1554-9bf6-4fd6-95d8-3962dc73d457.jpg","index":0,"item":"7bf76392-6da4-4552-a00c-bbe5fee23deb","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_Mol-487-liter-gazolaj-Gardony-benzin-szennyezes-ebx","timestamp":"2025. január. 22. 06:14","title":"Az állataikat mentik a gárdonyi civilek, még tart az olajszennyezés felszámolása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d4afdf4-a48a-45b8-9371-05930de23bbf","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nagyon pontos a tramtrain, amikor nem, akkor az az autósok hibája. Úgyhogy több sárga szín lesz a vasútvillamoson, hátha úgy jobban észreveszik.","shortLead":"Nagyon pontos a tramtrain, amikor nem, akkor az az autósok hibája. Úgyhogy több sárga szín lesz a vasútvillamoson...","id":"20250122_Itt-a-MAV-nagy-ujitasa-2025-re-feltalaltak-a-sarga-villamost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d4afdf4-a48a-45b8-9371-05930de23bbf.jpg","index":0,"item":"893c3cca-a162-46f0-9de9-d1ed3c018e89","keywords":null,"link":"/kkv/20250122_Itt-a-MAV-nagy-ujitasa-2025-re-feltalaltak-a-sarga-villamost","timestamp":"2025. január. 22. 07:26","title":"Itt a MÁV nagy újítása 2025-re: feltalálták a sárga villamost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Munkaerőpiaci szempontok alapján sem oda kellett volna telepíteni az államilag kiemelt nagyberuházásokat, ahol végül megvalósulnak – állapította meg a GKI, amely megnézte, van-e szabad munkaerő ezeken a helyeken, és nem talált ilyet. Nem csoda, hogy arra jutottak: a nagyberuházások szétverik a helyi munkaerőpiacot.","shortLead":"Munkaerőpiaci szempontok alapján sem oda kellett volna telepíteni az államilag kiemelt nagyberuházásokat, ahol végül...","id":"20250121_allamilag-kiemelt-beruhazasok-munkaeropiac-vallalkozas-gyarepites-gki-gazdasagkutato-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93.jpg","index":0,"item":"0c720acb-91d5-495f-8379-a8b87d56535c","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_allamilag-kiemelt-beruhazasok-munkaeropiac-vallalkozas-gyarepites-gki-gazdasagkutato-elemzes","timestamp":"2025. január. 21. 10:48","title":"Akkugyárak országa: a GKI szerint óriási hibát követett el a kormány a helyszínek kiválasztásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a1d8a29-b48c-4b70-8d1e-3d7ae1060705","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A motor álló helyzetben történő melegítése is pénzbüntetést jelenthet a németeknél.","shortLead":"A motor álló helyzetben történő melegítése is pénzbüntetést jelenthet a németeknél.","id":"20250121_penzbirsag-jarhat-a-havas-autoval-kozlekedoknek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a1d8a29-b48c-4b70-8d1e-3d7ae1060705.jpg","index":0,"item":"8c1c1e17-e0c6-4142-9db9-1eb1c6faf388","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_penzbirsag-jarhat-a-havas-autoval-kozlekedoknek","timestamp":"2025. január. 21. 06:41","title":"Pénzbírság járhat a havas autóval közlekedőknek Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Pont velünk ellenkező irányba megy Japán: szigorítják az atomerőművek működési engedélyét
szerző:
energiainfo.hu/hvg.hu
Tetszett a cikk?
Minden eddiginél nehezebb lesz megfelelni az japán atomenergiatermelést szabályozni hivatott új hatóság elvárásainak, de aki zöld jelzést kap, és újraindíthatja a reaktorait, baleset esetén akár egy hétig külső segtség nélkül is kezelni tudja majd a helyzetét. A fukusimai nukleáris katasztrófa tanulságait is levonva, szigorú biztonsági protokolloknak kell a szigetországi erőműüzemeltetőknek megfelelniük. A beruházások sorát igénylő intézkedések drágítják majd a termelést, és tovább errodálják az olcsó nukleáris energiatermelés mítoszát.
Az új japán nukleáris hatóság (Nuclear Regulation Authority - NRA) január 21-én közzétette az atomerőművek üzemelési engedélyére vonatkozó követelményrendszer tervezetét, melyben olyan új előírások is szerepelnek, hogy az üzemeltetőnek például képesnek kell lennie akár egy héten keresztül is ellenőrzése alatt tartania egy súlyos baleseti helyzetet külső segítség nélkül. Az olcsó atomenergia illúziója tovább foszladozik.
Az NRA azért jött létre, hogy a mindenkori kormánytól és az ipari befolyásoktól független szervként szabályozza és felügyelje a japán atomenergetikát - írja a NucNet-re hivatkozva az energiainfo.hu Furcsán éles áthallás ez a magyarországi szabályozási tervekkel kapcsolatban, mely során az a kormányzati elképzelés, hogy a hazai nukleáris hatóságot beolvaszatanák a kormánynak felelő Magyar Energia Hivatalba. A tervezet ellen többen szakmai alapon is tiltakoztak, Aszódi Attila egyenesen őrülstégnek nevezte az elképzelést.
Higasi Dori is áll, hiába a legmodernebb japán atomerőmű...
www.iaea.org
A Japánban most kiadott tervezethez január végéig tehettek észrevételeket a nukleáris erőművek üzemeltetői, de a végleges szabályozás és követelményrendszert majd júliusra készül el.
A NucNet szakportál szerint az atomerőműveiket újraindítani kívánó cégeknek fel kell kötniük a gatyát, ha meg akarnak majd felelni az új elvárásoknak. Ezek közt olyan előírások vannak jelenleg, mint például, hogy az üzemeltetőknek biztosítaniuk kell az alternatív, lehetőleg mobil áramforrásokat és többszörözött biztonsági hűtővízforrásokat, illetve hogy minden reaktornak rendelkeznie kell ún "szűrt leeresztéssel", amiazt jelenti, hogy a termelődő hidrogént ki kell tudni engedni a rendszerekből egy-egy zónasérüléssel járó súlyos baleset esetén análkül, hogy további robbanásveszély állna fönt. A kiegészítéseknek megfelelés költségigét egyelőre becsülni sem lehez, de az biztosan nem lesz olcsó, hogy biztosítva legyen az is, hogy a cégek külső segítség nélkül képesnek legyenek kezelni akár egy hétig is önállóan egy súlyos baleseti helyzetet.
Japánban ötven atomerőművi blokk van, ezekből jelenleg csak kettő üzemel, ezek a kiemelten villamosenergia-igényes, erősen iparosított Kansai régiót látják el energiával. A többi reaktor addig nem kap engedélyt a restartra, amíg az NRA nem véglegesíti az új előírásokat, és azokat az üzemeltetők nem építik be a rendszereikbe.
Alig egy hónapja, hogy megírtuk, két japán atomerőmű esetében is komoly alapja van annak a feltételezésnek, hogy a nukleáris termelőegységek alatti törésvonalak jóval nagyobb kockázatot jelentenek a biztosnágos működésre nézve, mint azt korábban gondolták. Január elején a japán nukleáris hatóság szakértői a higasi dori és a curugai atomerőmű működési kockázatát pedzegették, különös tekintettel arra, hogy bár a távol-keleti szigetországnak égető szüksége lenne több energiára (így több erőmű újraindítására is), a japán kormányzati irányelvek tiltják, hogy atomerőmű aktív törésvonalon üzemeljen. Egy hónapja felmerült, hogy ha a hatóság úgy határoz, le kell majd bontani a fukushimai atomkatasztrófa után egyébként már leállított curugai erőművet. És ez várhat Higasi Dorira is.