szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Akár több évet is csúszhat az a projekt, amivel a Mercedes kecskeméti autógyártó-kapacitását 300 ezer autó közelébe emelte volna – írta az Index két, egymástól független forrásra hivatkozva. A beszámoló szerint a cégközpontban állítólag olyan számítások is készültek, amik egy romániai építkezés, illetve a romániai logisztika költségeit vizsgálják.

Jó darabig semmi sem lehet a Mercedes kecskeméti gyárbővítéséből – írta az Index két, egymástól független forrásra hivatkozva. Az ügyben a portál megkereste a Mercedest is, de nem válaszoltak a kérdéseikre, és értesüléseiket sem kommentálták.

A hvg.hu már korábban írt arról, hogy a Daimler 300 milliós beruházással a Fehér (Alba) megyei Szászsebesen építi fel sebességváltó- és hajtóműgyártó üzemét – és nem pedig kecskeméti kapacitásait bővíti tovább.

Az autógyártó szóvivője akkor a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a lehetséges befektetési helyszínek gondos felmérése után esett a választás Romániára: „Szerepet játszott az is, hogy a helyi hivatalok mennyire támogatják a beruházást, milyen források állnak rendelkezésre. Bár az új telephely kiépítése még nem fejeződött be, annyit mondhatok, hogy jó kilátásaink vannak, román oldalról pedig nagymértékben támogatják a bővítést.” 

Az Index mai beszámolója szerint valószínű, hogy elsősorban az európai autóipar leggyengülése, az újautó-eladások számának zuhanása áll a háttérben, de az is elképzelhető, hogy a magyar gazdaságpolitikával kapcsolatos német elégedetlenkedés miatt múlt el a Mercedes lelkesedése, és emiatt sem készül el a második gyár.

A magyar Mercedes-beruházás 2008-as indulásakor még nem lehetett pontosan ismerni a cég összes Magyarországgal kapcsolatos tervét, azonban pár hónappal később, amikor a vállalat 2009-ben megvásárolta a 441 hektáros építési telkét Kecskemét mellett – amiből most csak 160 hektárt használnak –, tudható volt, hogy az első gyártócsarnok felépítését egy második fogja követni – írta a portál.

Tavaly kiderült, hogy a 2013-ben induló, több tízmilliárdos Mercedes-gyárbővítés az üzem kapacitását a jelenlegi duplájára, évi 150 ezerről 300 ezer darab autóra emeli. Iparági források akkor azzal számoltak, hogy a cég állami támogatást kér, a gyártósorok 2014-ben érkezhetnek a második gyárba, a termelés pedig 2015-től indulhat – írta az Index.

A portálnál úgy tudják, hogy az eddigi ütemezésnek megfelelően a terület több száz hektáros üresen álló részén mára mindent előkészítettek, a közművesítés mellett az összes hatósági engedély is kéznél van, tehát lényegében bármikor kezdődhetne az építkezés.

A portál egyik meg nem nevezett forrása szerint a németek ugyan elégedettek a magyar gyárral, de elegük van a gazdasági környezet kiszámíthatatlanságából. A másik forrásuk viszont határozottan cáfolta, hogy a gyárbővítésre vonatkozó tervek jegelése mögött politikai okok vannak. Szerinte egyelőre csak az tűnik biztosnak, hogy ebben az évben nem indul el az építkezés, sőt, a magyar gazdaság szempontjából azt a nem túl örömteli lehetőséget sem zárta ki, hogy több évet kell várni a Mercedes második gyárának felépítésére.

Szerinte azonban alaptalan, sőt, kifejezetten rosszindulatú és politikailag motivált az az információ, miszerint a kecskeméti fejlesztés második üteméről lemondanak a németek, és az új üzemet Romániába viszik. 

A beszámoló szerint a cégközpontban állítólag olyan számítások is készültek, amik egy romániai építkezés, illetve a romániai logisztika költségeit vizsgálják. Erről az első forrás azt mondta, a német tulajdonos már diplomáciai úton is jelezte a gazdaságpolitikával kapcsolatos aggályait a magyar kormánynak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!