Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Felszámolás közben oldja meg a kormányzat a Mal államosítását. Ezt egyszerűbbnek találta, mint ha kifizethetetlen környezetvédelmi bírság kivetésével szerezne részesedést a vállalatban.
Többszöri nekifutás után, végül egy igazi Fidesz-találmány, a „stratégiailag kiemelt jelentőségű” társaságokra érvényes speciális szabályok alapján került kapun belülre az állam a Mal Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt.-ben. A bíróság február végén elrendelte a cég felszámolását, s ilyen vállalat esetében a törvény szerint csakis az állami tulajdonú Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. (NRN) menedzselheti az eljárást. Az pedig egy decemberi kormányrendelet alapján már tudható volt, hogy a kiemeltté nyilvánított társaság felszámolása esetén a cél nem szimpla vagyonértékesítés lesz, hanem a Mal működőképességének megőrzése; vagyona csakis egyben értékesíthető, akár zárt eljárás keretében is. Ebből nem következne automatikusan az állami tulajdonlás, de a nemzeti fejlesztési tárca a múlt héten jelezte: ez a terv.
A koreográfia szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) megalapítja a Nemzeti Mal-A Alumínium Zrt.-t, ez átveszi a termelést, majd megveszi a Mal eszközeit is. „Nem a felszámolás alatt álló céget, hanem a dolgozókat és az eszközöket akarjuk megmenteni” – tette világossá Hegmanné Nemes Sára, a fejlesztési tárca államtitkára a múlt pénteken Ajkán tartott tájékoztatón. Valahogy úgy, ahogy a felszámolás alá került, szintén stratégiainak minősített Gyulai Húskombinát esetében történik. Ott a város önkormányzata megalapította a Gyulahús Kft.-t, amely egyelőre az állami felszámolótól bérelt eszközökkel termel, de kézenfekvő, hogy a húskombinát vagyonára is ő fog licitálni. Pénze már van rá, hiszen tavaly decemberben 1,8 milliárd forint állami támogatást kapott e célra a város. Az NRN által a múlt héten nyilvános pályázaton meghirdetett ingatlanok, gépek, védjegyek és gyártási eljárások pedig csakis egyben értékesíthetők.
Több száz felszámolási kérelem érkezett a Mal ellen. A bíróság tavaly szeptemberben már el is rendelte az eljárás megindítását, ám ez csak egyetlen napig volt érvényben, mivel a kérelmező, a rácalmási székhelyű Nimrod Motor Kft. visszavonta a kérelmét, miután – mindössze 4 millió forintos – követelését sebtében kifizették. Ezúttal szintén „egy kis beszállító” kérelmének helyt adva rendelte el a felszámolást a bíróság; e cég nevét nem árulta el a HVG-nek Kemerle Judit vagyonfelügyelő. Nem példátlan, hogy kishitelező indítja el a lavinát: az első stratégiailag kiemelt társaság, a Malév Zrt. esetében egy csupán 7,8 millió forint árbevételű cégecske kérelmének adott helyt a bíróság. A Malévet nem sikerült reinkarnálni, sőt Scheiring Gábor országgyűlési képviselő akkoriban az „előre eltervezett bedöntés” gyanúját emlegette. A két történetben annyi közös elem biztosan van, hogy mindkét vagyonfelügyelő a Vectigalis Zrt.-hez köthető: a Malévé az a Varga Jenő, aki 2010-ig a cég tulajdonosa volt, a Malé pedig Kemerle Judit, aki évek óta igazgatósági tagja a Vectigalisnak.
A fejlesztési tárca úgy kalkulál, hogy Ajkán, egy kötelezettségektől mentes társaságban, néhány éven belül nyereségessé tehető a termelés. A Mal működőképességének fenntartását – a beszerzéseket és a béreket – átmenetileg az MNV finanszírozza. A beszállítók a már említett törvény értelmében nem állhatnak el meglévő szerződéseiktől, s bár ezt a jogszabály nem garantálja, az államtitkár ígéretet tett rá, hogy a felszámolás közben keletkezett számlákat kifizetik. Az MNV eddig 500 millió forinttal járult hozzá a működőképesség fenntartásához. Az államtitkár kalkulációja szerint az átmeneti állami finanszírozás összességében 3,5–6 milliárd forint között alakulhat, attól függően, hogy a bankok miként viszonyulnak a Mal-államosítás ügyéhez, hozzáférést engednek-e a számlákhoz. Az alumíniumgyártó eszközein és számláin ugyanis banki jelzálog van. A HVG értesülése szerint a pénzintézetekkel biztatóan alakulnak a tárgyalások, olyannyira, hogy a felszámoló már szerzett banki forrást a működtetéshez.
Más kérdés, hogy mire számíthatnak a Mal hitelezői. A vagyonfelügyelő egyelőre nem tudta megmondani a tartozások összegét. Ezek értéke már 2011 végén is megközelítette a 29 milliárd forintot, azóta pedig drámaian romlott a helyzet, hiszen például az állam több mint 35 milliárdot követel a Maltól helyreállítási költségként. A fejlesztési tárca közleménye szerint a magántulajdonosok reorganizációs terve kudarcot vallott, a cég sem a bankoknak, sem a hitelezőknek nem fizetett, és ez szolgált az állami beavatkozás alapjául. A Mal-tulajdonosokat a HVG nem tudta szóra bírni, ám a kincstári véleményt egyikük „rendkívül felületesnek” találta. A kötelezettségek fedezetéül szolgáló Mal-vagyon értékéről sem tudott nyilatkozni a vagyonfelügyelő, a korábbi becslések 20 milliárd forint körüli összegről szóltak. A jövendő Mal-liciten nem mindennapi egyezkedésre van kilátás: az állami vagyonfelügyelőnek a törvény értelmében a lehető legmagasabb piaci áron kell eladnia az eszközöket, az államnak viszont közpénzt kímélő módon, olcsón kéne vásárolnia, miközben a hitelező bankok aligha egyeznek bele a kölcsöneik biztosítékául szolgáló eszközök elkótyavetyélésébe.
A kreatív jogalkotásban és -alkalmazásban jeleskedő kormánynak arra is megoldást kell találnia, hogy ha a Nemzeti Mal-A Zrt. nem jogutódja a csődben hagyott Malnak, akkor a cég környezetügyi engedélyeit sem örökölheti meg. Ezt Hegmanné Nemes Sára is megerősítette. „Nyilván adnak majd a hatóságok átmeneti időt az új cégnek az engedélyek megszerzésére” – mondta, habár ilyen jogi lehetőség e pillanatban nem létezik. Az nem megy, hogy – mint az államtitkár hangsúlyozta – a „régi cég kötelezettségeiért az állam nem tud helytállni”, miközben az új cég annak engedélyeit továbbvinné. Márpedig a Mal öt évre szóló környezethasználati engedélyéhez hasonló dokumentum beszerzése normál eljárásban egy évnél is tovább tart, miközben a folyamatos üzem akár csak néhány napos leállása milliárdokban mérhető kárt okozna. Persze egy törvénymódosítással ez a dilemma is áthidalható.
Egyértelmű, hogy a nem jogutód Nemzeti Mal-A Zrt. a Mal elleni kártérítési perekben nem fog helytállni. „A károsultaknak ott van az Országos Kármentő Alap” – utalt Hegmanné a magánadakozásból összegyűjtött, több mint 2 milliárd forintos alapra, amelynek azonban csak a töredékét költötték magánkárok megtérítésére. Nagyobbik részét az érintett három település polgármesterei és a megyei vezetők döntésével közösségi célokra fordították. Így az a több tucat per, amely a vagyoni és a nem vagyoni károk megtérítésére irányul, valószínűleg csak a jogtörténészek számára szolgál tanulságul, a károsultaknak nem lesz hasznuk belőlük.
Hoppon marad az állam is, amely rendkívül bőkezűen finanszírozta a katasztrófa elhárításának, majd felszámolásának több mint 35 milliárd forintos számláját. Bár Bakondi György katasztrófavédelmi főigazgató többször is kijelentette, hogy e kiadásokat a Malra fogják terhelni, az eljárás végeztével kiderülhet, hogy ez teljességgel lehetetlen. Ez már nem érinti azokat a vállalkozásokat, amelyek a kármentesítésben ténykedtek – mint például az állami Mecsekérc Zrt., illetve alvállalkozója, a Közgéphez köthető Pentavia Kft. –, mivel őket az állami katasztrófavédelem már kifizette.
SZABÓ GÁBOR, VITÉZ F. IBOLYA
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Egyelőre nem világos, milyen ellencsapásra lehet képes Irán, ugyanakkor Donald Trump táborában is többen úgy látják, hogy Amerikának nem lett volna szabad belekeverednie ebbe a háborúba.
Az amerikai elnök békekötésre szólította fel a teheráni vezetést, ellenkező esetben sokkal nagyobb támadást helyezett kilátásba.
Tartalom nélküli one man show – ezt látja Horváth András egykori adóellenőr.
Többféle nézetben is rá lehet nézni az éppen közlekedő vonatokra.
A nemzetközileg elismert kutató 91 éves volt.
Érdemes lesz minél gyakrabban hidratálni és kerülni a tűző napot a déli órákban.