szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy illat igencsak biztosíthat egyfajta környezetet a kiskereskedelmi vásárlásokhoz, ám kérdés az, hogy a megfelelő illattal befolyásolni lehet-e azt, hogy mennyi ideig maradunk a boltban, és hogy többet vásárolunk-e. Egyre több kutatás bizonyítja azt, hogy az illatok igenis hatással vannak vásárlási szokásainkra, ezt pedig a kiskereskedők ki is használják. Egyesek szerint az illatmarketing ugyanakkor borzasztó etikátlan.

Komoly hatással vannak az illatok arra, hogy a különböző kiskereskedelmi egységekben mennyi ideig tartózkodunk és mennyit vásárolunk – írja a Quartz. A vásárlási szokásokkal foglalkozó kutatók szerint az illatok hatással vannak a vásárlók gondolkodására, a költéssel kapcsolatos viselkedésre, a termékek, illetve kiskereskedelmi egységek megítélésére, és arra is, hogy a vásárlóknak szándékukban áll-e meglátogatni újra a boltokat.

Az International Journal of Marketing Studies folyóiratban pár hónapja megjelent tanulmány szerint a vásárlók nagyobb elégedettséget, stimulációt, illetve újabb boltlátogatási szándékot éreztek, jelentettek egy olyan egység meglátogatása után, amely illatozott, mint egy olyan meglátogatása után, ahol nem volt illat. Felmérések szerint éves szinten 15 százalékkal nő a globális illatmarketing-piac, Ázsia vezeti a növekedést, de szorosan mögötte ott áll Latin-Amerika és a Közel-Kelet is.

De mégis hogyan használnak egy illatot arra, hogy eladjanak egy terméket? Ed Burke, a ScentAir illatmarketinggel foglalkozó amerikai cég kommunikációs vezetője szerint egészen onnan indulnak, hogy mi is a vásárló célja egy termék megvásárlásával, ezek után pedig a boltban használt anyagokat is meghatározzák, illetve azt is, hogy milyen interakcióra is van szüksége az eladónak az ügyféllel.

Ha egy cég megkeresi a ScentAirt, akkor a társaság szakértői igyekeznek azt az illatmintát megtalálni, ami szerintük leginkább passzol a márka imidzséhez. Ezeket az illatokat természetesen le is tesztelik, hogy tényleg illenek-e az adott brandekhez. A cég olyannyira sikeres, hogy több mint 80 ezer, ügyfeleik által meghatározott egységekben vannak jelen a világ 109 országában.

Arra a kérdésre, hogy vajon mindez etikus-e, Kevin Bradford, a University of Notre Dame professzora elmondta, hogy az illat hatással van az emberek hangulatára, és érzelmeire, ráadásul mindez úgy működik, hogy az emberek nem tudják megakadályozni, hogy az illatok feléjük áradjanak. Nekem ez megoldás borzasztóan etikátlan – hangsúlyozta a professzor.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!