szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Még mindig szokni kell még a nevet: Gigaliner, pedig most már tényleg könnyen elképzelhető, hogy pár éveken belül e "szörnyetegek" átrendezik a teherszállítási piacot. Az óriáskamionokkal Németországban ugyanis épp a végéhez közelednek a széles körű teszteknek – és nem találtak kifogásokat.

Ha egy kamion hosszabb 25 méternél, az jelenleg nem tekinthető általánosnak – mi több, külön engedélyek, felvezetőautó, és sárga villogó is szükségeltetik a közlekedéséhez. Másrészt viszont ott az igény, hogy a jelenleginél olcsóbb közúti szállítmányozás lehetőségeit olyan járművekkel is teszteljék, melyek megrakodva akár a jelenlegi plafont jelentő 40 tonnánál akár 50 százalékkal is többet képesek célba juttatni.

Ez a megoldandó feladat hívta életre évekkel ezelőtt az óriáskamionokat, melyekről ugyan már 2009-ben készült egy uniós tanulmány, és azóta fel-felbukkannak hírek is, de most Németország eljutott a tesztelési fázisba. A Greenfo közölte a hírt: a német közlekedési minisztérium 16 tartományból 12-ben már zöld jelzést adott arra, hogy közúti forgalomban (zömmel autópályán) 25 métert is meghaladó hosszúságú kamionok közlekedjenek. A kísérleti jellegű Gigalinerek-programban akár 44 tonnányi rakománnyal is furikázhatnak a giga-teherautók.

Krone

Ha nem lesz fennakadás, jövőre Berlin akár a teljes úthálózaton is engedélyezheti az óriáskamionok használatát – leginkább arra hivatkozva, hogy a Gigalinerek a hagyományos kamionoknál másfélszer több rakomány szállítására is alkalmassak, így csökkenthetővé válik a károsanyag-kibocsátás és a fuvarozási költség is.

Az, hogy e járművek nem kaptak egyből zöldjelzést, abból ered, hogy a feltételezések bizonyítása mellett azt a kérdést is kezelni kell, hogy a Gigalinerek bevezetése infrastrukturális fejlesztések szükségét is magával vonná, mivel meg kellene erősíteni azokat az utakat, hidakat, melyekre ekkora átmenő teherforgalmat engednének. A berlini szaktárca, mely 2012 óta vizsgálódik az ügyben, ezzel kapcsolatban azt írta, hogy az aggodalmak egyelőre nem igazolódnak. Vagyis nem lett drágább a szükséges infrastruktúra, viszont csak az üzemanyag-fogyasztásban 15-25 százalék megspórolható.

A tárca szerint biztonsági kockázatok sem merülnek fel; az óriáskamionok féktávolsága nem nagyobb a hagyományos kamionokénál, vezetésük pedig nem okoz nagyobb megterhelést a sofőröknek. A közlemény szerint jelenleg 45 fuvarozó cég vesz részt a kísérleti programban, összesen 119 Gigalinerrel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!