szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?

Miként lehetséges, hogy a cég lejelenti, felvett valakit, de a bevallásban úgy szerepel, mintha egy fillért sem keresne az illető – és az adóhivatalt ez nem zavarja? És ez csak egy példa. Már most is annyi adat gyűlik össze az adóhatóságnál, hogy ha ezeket sikerülne érdemben összekötni, akkor aligha menekülhetnének az adócsalók. Úgy tűnik azonban, hogy ez nem sikerül, a NAV pedig nem ezen dolgozik, hanem azon, hogy újabb adatbázist építsen. De vajon miért nem vezetik össze és elemzik a sokat eláruló információkat?

Szinte unalomig ismételt tény, hogy Magyarországon roppant elterjedt-kiterjedt az adócsalás, hogy a feketegazdaság részaránya az országban előállított érték durván ötödére, merészebb becslések szerint a negyedére rúg, és ez az arány csak nem akar érdemben visszaszorulni. Tény ugyan, hogy időnként feltűnnek adóhatósági közlemények adócsalók elfogásáról, ám ha a kirakat mögé nézünk, máris érhetővé válik, miért nincsenek tele a börtönök áfa- és másfajta köztehercsalókkal. (Az áfabotrány két éve pattant ki, az adóhivatal pedig eddig csúnya bukásra áll a kirobbantójával, illetve a mellette kardoskodókkal folytatott harcban.)

Érhetetlen dolgokból van elég

Mi történik, ha egy cég bejelenti az alkalmazottját, vagyis azt, hogy munkaviszonyt köt, kötött vele, de a havi adó- és járulékbevallásokban azt tünteti fel, hogy az illető nem keresett egyetlen forintot sem? A Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) tapasztalatai szerint jó eséllyel semmi, mert a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) sokszor nem tudja kiszűrni a két adat közti ellentmondást. Ugyanerre egy másik példa: ha az online pénztárgépből beérkező adatok szerint a vállalkozásnak volt bevétele, de az áfabevallásában csak nullák szerepelnek, az sem tűnik fel az – adócsalást elvileg tűzzel-vassal irtó – adóhivatalnak.

Online pénztárgép összeszerelése – nem működik a logika
MTI / Marjai János

Ruszin Zsolt, az MKOE alelnöke nemrég hat ilyen konkrét esetet dobott be a köztudatba (lásd a cikk végén), miután a NAV újabb gigantikus mennyiségű adatra jelentette be az igényét: januártól az elképzelés szerint a céges számlázóprogramokat is be kell majd kötni a hatósághoz. Ruszin Zsolt ezzel szemben arra akarta felhívni a figyelmet, hogy a már meglévő adatbázisok jobb használatával is sokkal több feketézőt lehetne megfogni a rendszerben, erre kellene inkább koncentrálni, mintsem arra, hogy a sokadik párhuzamos adatbázis is kiépüljön. (Aztán a sokadik adatbázisban rejlő információkat akár ugyanúgy elherdálják.)

Megkeresésünkre a NAV azt válaszolta, hogy az MKOE által felvetett összefüggéseket kivétel nélkül ismeri, és ezekre az ellenőrzés kiválasztásánál fokozott figyelmet fordít. A hvg.hu-hoz eljuttatott válaszuk azt is hangsúlyozza, hogy szerintük az olyan intézkedések, mint az online pénztárgépek és a tételes áfaösszesítő nyilatkozat bevezetése, az önkéntes adófizetésre, az önadózásra ösztönzik az adózókat az utólagos hatósági adómegállapítás nagy valószínűsége miatt.

A hivatal válaszával azonban nehezen van összhangban az, hogy nem szorul vissza érdemben az adócsalás.

Papírmunka, kézi munka, avitt intézkedés

A piacot jól ismerő és NAV-os adóellenőrökkel is aktív kapcsolatban álló egyik szakember a hvg.hu-nak azt mondta, ő is inkább Ruszin Zsoltnak adna igazat, mert nem arról van szó, hogy az adóhivatalnál a kockázatelemzés hiányozna, hanem arról, hogy az adatok használata sokkal hatékonyabb is lehetne. Elmondása szerint a NAV szakemberei tudnak ugyan célirányosan keresni a különböző adatbázisokban, de hiányzik az a lehetőség, hogy a fentihez hasonló logikai hibák automatikusan, külön lekeresés nélkül is kibukjanak.

A rendszer tehát a jelenlegi fejlettségi szintjén inkább csak a célzott ellenőrzéseket tudja jól támogatni. Vagyis például a mostani rendszerben nem tudják kiküszöbölni azt, hogy az ellenőrök kézzel gyűjtsenek adatot, nézzenek utána sok-sok munkaóra alatt egy-egy cég vagy cégháló ügyleteinek.

Hasonló dolgot érzékeltetett egy harmadik beszélgetőtársunk: elmondása szerint az online pénztárgépek bevezetése, a tételes áfaösszesítő nyilatkozat, vagy a fuvarokról minden lényeges adatot a NAV felé továbbító, idén bevezetett ekáer ugyan szolgáltat információkat a hivatalnak, de azok feldolgozása, értelmezése komoly emberi erőforrásokat emészt fel, ezért lassú is. Így viszont sokszor nem is lehet tetten érni a törvények kikerülésére specializálódott vállalkozások egy részét, mert mire kimennének a revizorok, bűnügyi részlegesek, már rég felszívódott az ügyeskedő.

Adóellenőrzés – felszívódnak
MTI / Balázs Attila

Az adóhivatal például azt közölte, hogy van olyan rendszere, amelynek célja a munkaviszonnyal és foglalkoztatással kapcsolatos adatok ellentmondásainak feltárása, ám ennek működése ellenére tapasztalja az MKOE – nem kevés könyvelő ernyőszervezeteként, érdekképviseleteként – az említett fehér foltokat. Ha ugyanis egy célzott keresésnél kiderül, hogy például az Adót Csalunk Éjjel-Nappal Bt.-nek valószínűleg nem valósak a bevallott adatai, akkor a társaság várhatóan a nyakába is kapja az ellenőrzést, ám a mai technológia mellett már sokkal inkább az a kérdés, hogy miért nem derül ki mindez „alapbeállításként”, hiszen lehet, hogy az Adót Csalunk Éjjel-Nappal Bt. egyébként sosem kerül be az adóellenőrök látókörébe.

Egyes szakértők odáig mennek, hogy a NAV-nál ma már annyi adat van, amelyek hatékony összevetésével gyakorlatilag minden adóvisszaélés vagy legalábbis annak alapos gyanúja automatikusan felfedhető lenne – ez azonban nem történik meg. Az ő értékelésük szerint is felesleges már az újabb adatbázisok építése – de legalábbis nem szabadna prioritást élveznie a hatékonyságnövelés előtt.

Konkrét kifogások – nem elég konkrét vagy hiányzó válaszok

A szakmában egyébként senki sem kérdőjelezi meg, hogy a számlázóprogramok bekötése helyes irány, csak azért nem támogatják a fentiekben kifejtetten túl, mert a pénztárgépekhez és az elektronikus fuvarlevélhez (ekáer) hasonlóan megint túl gyorsan és kellő előkészítés nélkül akarják bevezetni. A tapasztalatok szerint a NAV-ra megint rá van kényszerítve a rohamtempó, a számlázóprogramokkal kapcsolatban rengeteg fontos részletkérdés tisztázatlan, ezért a fejlesztők nem tudnak dolgozni, miközben az év végi határidő nagyon közel került. Ez azt vetíti előre, hogy – a pénztárgépekhez és az ekáerhez hasonlóan – ez a program sem fog tudni elindulni határidőre. A NAV-nak ennek ellenére is erre, és nem a jelenlegi adatbányászati módszereinek fejlesztésére kell koncentrálna.

NAV-székház – helyes az irány
Stiller Ákos

Amikor az MKOE hat felvetésére kértünk konkrét választ a NAV-tól, akkor is az derült ki, hogy az adóhatóság a célirányos ellenőrzésekkel érvel, miközben az MKOE a mélyebb adatbányászatot kérné rajta számon. A konkrétabb visszakérdezéseinkre pedig cikkünk megjelenéséig még nem érkezett válasz, pedig pár héten keresztül folytattuk a levelezést az adóhivatallal.

1.

MKOE: A bejelentett dolgozó nem keres egy forintot sem, és ez nem tűnik fel.

NAV: 2013-ban létrejött a bevallás- és jogviszonyadatok összevetését segítő a ’08, ’T1041 és ’TMUNK nyomtatványok rendszere, valamint a munkáltatói folyószámla egyes adónemeihez tartozó folyószámla-egyenlegek adatbázisa. A rendszer célja a munkaviszonnyal, foglalkoztatással kapcsolatos adatok, és azok ellentmondásainak feltárása, hogy az ellenőrzési és kockázatkezelési szakterület minél több információ birtokában válassza ki a szükségszerű ellenőrzések alanyait.

2.

MKOE: Az online pénztárgépek által szolgáltatott adatok alapján egy nullákat tartalmazó, vélhetően nem valós áfabevallás hónapokig nem tűnik fel.

NAV: Az egyedi kockázatelemzések egyik meghatározó eleme az online pénztárgép és az áfabevallások adatainak összevetése a tételes áfaadatokban.

3.

MKOE: A tételes áfaadatok alapján az adóhatóság 2013 februárja óta rendelkezik adatokkal arról, hogy melyik 2 millió forint áfatartalom feletti befogadott számlát nem vallotta be a számlakibocsátó (még bevallást se nyújtott be) – de nem reagál rá.

NAV: -

4.

MKOE: Az áfabevallás és a társaságiadó-bevallások adatai nem stimmelnek.

NAV: A társaságiadó- és az áfabevallásokban szereplő értékesítési adatok eltérésének feltárása az egyedi kockázatelemzések másik meghatározó eleme. A bevételek eltitkolása ezekkel a módszerekkel nagy pontossággal kiszűrhető.

5.

MKOE: A vállalkozás rendelkezik cégautóval, de nem vallja be annak az adóját, bevallást se nyújt be.

NAV: A NAV hivatalból megkapja a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától a gépjármű-nyilvántartási adatokat, amelyeket folyamatosan összevet a cégautóadóra vonatkozó bevallásokkal, és szükség esetén célirányos vizsgálatot rendel el. A cégautóadóhoz kapcsolódó ellenőrzések 2014-ben és 2015 eddig eltelt hónapjaiban 275 adózónál összesen 270 millió forint nettó adókülönbözetet tártak fel.

6.

MKOE: Az államkincstár már nem folyósít családi pótlékot a magánszemélynek, de a családi kedvezményt a személyijövedelemadó-bevallásában az illető igénybe veszi.

NAV: A családi kedvezményre – ideértve a családi járulékkedvezményt is – való jogosultság nem a családi pótlék folyósításából következik, hanem a jogosultság határozza meg. Az, hogy a Magyar Államkincstár az adott eltartottal összefüggésben nem folyósít családi pótlékot, még nem jelenti azt, hogy ugyanaz az eltartó magánszemély nem jogosult a családi kedvezményre. A családi kedvezmény igénybevételére jogosultak köre teljes mértékben nem határozható meg a családi pótlékban részesülők köréből.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!