Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7bf19d37-89f5-4051-9966-37d3d43546a2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az újabb Galaxy modellek mellett több régebbi is megkapja a számos új funkciót hozó One UI 7-et.","shortLead":"Az újabb Galaxy modellek mellett több régebbi is megkapja a számos új funkciót hozó One UI 7-et.","id":"20250321_samsung-oneui-7-android-15-frissites-regebbi-galaxy-keszulekek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7bf19d37-89f5-4051-9966-37d3d43546a2.jpg","index":0,"item":"aa90be1c-b8ce-4513-b053-46203b8a744d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250321_samsung-oneui-7-android-15-frissites-regebbi-galaxy-keszulekek","timestamp":"2025. március. 21. 15:03","title":"Ha régebbi Samsung mobilja van, most kapott egy jó hírt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d25fb0d-7bbd-4be7-99b0-049fc0512c9b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"“Csúsznak egyre lejjebb, ássák már a saját sírjukat, csak hát már ásnák gyorsabban” – nyilatkozta a nyelvész a Fideszről.","shortLead":"“Csúsznak egyre lejjebb, ássák már a saját sírjukat, csak hát már ásnák gyorsabban” – nyilatkozta...","id":"20250321_Nadasdy-Adam-Pride-Nemzeti-erzelmu-ember-vagyok-szegyellem-hogy-a-Fidesz-milyen-beallitasba-hozza-Magyarorszagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d25fb0d-7bbd-4be7-99b0-049fc0512c9b.jpg","index":0,"item":"a5424e67-9e3b-4b9c-bb22-0e3f73e4e06b","keywords":null,"link":"/elet/20250321_Nadasdy-Adam-Pride-Nemzeti-erzelmu-ember-vagyok-szegyellem-hogy-a-Fidesz-milyen-beallitasba-hozza-Magyarorszagot","timestamp":"2025. március. 21. 08:36","title":"Nádasdy Ádám a Pride betiltásáról: Nemzeti érzelmű ember vagyok, szégyellem, hogy a Fidesz milyen beállításba hozza Magyarországot ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbd7929f-7609-49d0-9c59-a9210011b8c8","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Az ezredforduló óta egyre nő a nők elleni erőszakcselekmények száma világszerte. A boszorkányüldözésektől a nőgyilkosságokig című könyvében Silvia Federici azt állítja, ezeknek hasonlóak az okaik, mint a XVI–XVII. században a tomboló boszorkányüldözésnek voltak. Sőt, a boszorkányüldözés újabb korszakát éljük, mondja interjúnkban.","shortLead":"Az ezredforduló óta egyre nő a nők elleni erőszakcselekmények száma világszerte. A boszorkányüldözésektől...","id":"20250320_hvg-silvia-federici-aktivista-nok-elleni-eroszak-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbd7929f-7609-49d0-9c59-a9210011b8c8.jpg","index":0,"item":"2934a01a-e51a-415d-93ef-fbb34470c9ff","keywords":null,"link":"/360/20250320_hvg-silvia-federici-aktivista-nok-elleni-eroszak-interju","timestamp":"2025. március. 20. 19:56","title":"„A nők jogainak korlátozása ugyanazzal a szadizmussal folyik, mint annak idején a boszorkányüldözés”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8300940c-68dd-4ba6-8893-00db2cb91318","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Az MNB hallgat, az ÁSZ feljelentéseket tett amiatt, hogy Matolcsy György elnöksége alatt arcátlanul elherdálhatták a Pallas Athéné alapítvány százmilliárdjait.","shortLead":"Az MNB hallgat, az ÁSZ feljelentéseket tett amiatt, hogy Matolcsy György elnöksége alatt arcátlanul elherdálhatták...","id":"20250320_asz-mnb-alapitvany-jelentes-optima","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8300940c-68dd-4ba6-8893-00db2cb91318.jpg","index":0,"item":"a9495ffc-f320-4d52-b630-2e25865e79e3","keywords":null,"link":"/360/20250320_asz-mnb-alapitvany-jelentes-optima","timestamp":"2025. március. 20. 17:29","title":"Ki felel a Matolcsy-klán játszmáiban eltűnt százmilliárdokért?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f61117fd-8d9d-4f71-8091-6f8cc1c79ece","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Azonnali magyarázatra és lemondásra szólította fel a kecskeméti ellenzék a város fideszes vezetőit, miután a helyi egyetemnél mintegy 130 milliárd forint sorsa vált bizonytalanná az irányításuk alatt. A várost immár több mint 10 éve irányító polgármester, Szemereyné Pataki Klaudia a Neumann János Egyetemért Alapítvány felügyelőbizottságának tagja, Gaál József alpolgármester és az Országgyűlés alelnöke, Lezsák Sándor pedig az alapítvány kuratóriumának tagja.","shortLead":"Azonnali magyarázatra és lemondásra szólította fel a kecskeméti ellenzék a város fideszes vezetőit, miután a helyi...","id":"20250321_matolcsy-mnb-alapitvany-kecskemet-neumann-janos-egyetemert-alapitvany-szemerey-lezsak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f61117fd-8d9d-4f71-8091-6f8cc1c79ece.jpg","index":0,"item":"3ef00de1-96d5-46aa-9385-c5826caecfe4","keywords":null,"link":"/360/20250321_matolcsy-mnb-alapitvany-kecskemet-neumann-janos-egyetemert-alapitvany-szemerey-lezsak","timestamp":"2025. március. 21. 12:45","title":"Lemondásra szólították fel azokat a vezető fideszes politikusokat, akik érintettek a Matolcsy-alapítvány kecskeméti ügyeiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d499bee9-cfc6-4765-bb7f-7ea5485aa4f8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hónapokon belül véget ér a Windows 10 támogatása, és erről egyre több felületen tájékoztatja a felhasználókat a Microsoft is. Most egy e-mailt küldött ki, benne egy igen érdekes ponttal.","shortLead":"Hónapokon belül véget ér a Windows 10 támogatása, és erről egyre több felületen tájékoztatja a felhasználókat...","id":"20250320_microsoft-windows-10-tamogatas-befejezese-uzenet-kidobas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d499bee9-cfc6-4765-bb7f-7ea5485aa4f8.jpg","index":0,"item":"e685ee46-6484-46be-8b23-d106bfbd5380","keywords":null,"link":"/tudomany/20250320_microsoft-windows-10-tamogatas-befejezese-uzenet-kidobas","timestamp":"2025. március. 20. 19:03","title":"Dobja ki – üzeni a Microsoft mindenkinek, akinek még Windows 10-es számítógépe van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9ff6f7b-fde9-4526-9b49-3a707a246f33","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Az Európai Unió élelmiszer- és takarmánybiztonsági gyorsriasztási rendszerén érkezett a riasztás.","shortLead":"Az Európai Unió élelmiszer- és takarmánybiztonsági gyorsriasztási rendszerén érkezett a riasztás.","id":"20250320_Bejelzett-az-EU-s-gyorsriasztasi-rendszer-visszahivjak-a-vietnami-fagyasztott-garnelaraknyarsat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9ff6f7b-fde9-4526-9b49-3a707a246f33.jpg","index":0,"item":"306eac36-e51a-46d4-a8dc-1dfb8a3292f9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250320_Bejelzett-az-EU-s-gyorsriasztasi-rendszer-visszahivjak-a-vietnami-fagyasztott-garnelaraknyarsat","timestamp":"2025. március. 20. 20:55","title":"Bejelzett az EU-s gyorsriasztási rendszer, visszahívják a vietnámi fagyasztott garnélaráknyársat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4168e2b9-8d55-41b4-a8e9-144ae4db20bf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt nem is az irdatlan erejével, hanem sofőr óvatlanságával volt a baj. ","shortLead":"Itt nem is az irdatlan erejével, hanem sofőr óvatlanságával volt a baj. ","id":"20250321_Videon-a-Xiaomi-1500-loeros-autojanak-elso-kozuti-balesete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4168e2b9-8d55-41b4-a8e9-144ae4db20bf.jpg","index":0,"item":"3b6b4cd8-11f3-4a8b-b84f-5264104b79b6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250321_Videon-a-Xiaomi-1500-loeros-autojanak-elso-kozuti-balesete","timestamp":"2025. március. 21. 20:20","title":"Videón a Xiaomi 1500 lóerős autójának első közúti balesete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem volna sok értelme: 8 kérdés és válasz a Déli bezárásáról
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Nem lenne túl sok ráció a pályaudvar bezárásban a nekünk nyilatkozó szakértők szerint. A terv szembemegy az EU-s folyamatokkal és előírásokkal, a kormány a saját vállalásainak is keresztbe feküdne a Déli beszántásával. Emellett értelmét vesztené számos más közlekedési fejlesztés, és rengeteg embernek okozna bosszúságot. Valamint eszméletlen sokba kerülne.
Miután a csütörtöki kormányzati sajtótájékoztatón Lázár János közölte, hogy kormányzati szándék van a Déli pályaudvar lebontására, este már meg is jelent a Magyar Közlönyben, hogy a fejlesztési minisztériumnak hatásvizsgálatot kell készítenie a pályaudvar üzemi területének a jövőbeli hasznosításáról. Lázár miniszter szerint a tervezett budapesti szuperkórház biztosan nem ott kapna helyet, ellenben zöldterületet létesítenének ott.
A bezárás még nem biztos, a kormány egyelőre a pályaudvar üzemi területének hasznosítását vizsgálja. Szabadidőpark vagy a Testnevelési Egyetem épülete kerülhet ide, de ez még nem jelenti okvetlenül a teljes bezárást. A Déliben egy négyvágányos hév-végállomásszerű fordító maradhat, adott esetben akár felülépítve is - mondja a hvg.hu-nak Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója, aki adatokkal is alátámáasztja, hogy nem kell ekkora pályudvar az ottani forgalom kiszolgálására: míg a Batthyány téren föld alatt, tehát a felszíni funkciókat egyáltalán nem zavaróan, a H5-ös hév végállomása óránként 13 hévet fordít meg csúcsórában három vágányon, addig ugyanezen órában a Déli pályaudvarra 11 vonat érkezik. Vitézy azt mondja, hogy a MÁV technológiájával, figyelembe véve, hogy a vonatok több irányból érkeznek, 4 vágányon (két köztes peronnal) ez a forgalom kiszolgálható.
Stiller Ákos
2. Csak nem így akarják áttolni az utasokat a 4-es metróra?
Van olyan elmélet, amely szerint a Déli bezárásával és a Kelenföld átalakításával el lehetne érni a 4-es metró forgalomnövekedését, és így hozhatóak lennének azok az utasszámok amelyek hiányában valóra válhat a főváros rémálma, hogy az EU visszaköveteli a metróépítéshez folyósított 180 milliárd forintot (az utasszámot az EU egyébként jövőre kezdi el vizsgálni).
A fenti felvetésre Ekés András közlekedési szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője azt mondja, szerinte annak a 20 ezer embernek, aki naponta használja a Délit, már lett volna két éve arra, hogy átszokon Kelenföldre és a 4-es metróra, ha számára ez kedvezőbb eljutási lehetőségeket jelentene. Mégsem így történt, hiszen Pest és Buda jó néhány városrészének elérésére sokkal kedvezőbb helyen van a Déli, mint Kelenföld.
Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató is osztja ezt a véleményt, de hozzáteszi, nem gondolja, hogy "a Déli pályaudvar jelentős kihasználatlan területeinek városfejlesztési hasznosítása mögött bárki fejében az húzódna meg motivációként, hogy ezzel az M4-re további utasokat tereljen", már csak azért sem, mert az 4-es metróra a korábbi városvezetés által kitalált irreális számokat így sem lehetne teljesíteni.
3. Azért elég kényelmetlen volna a Déli helyett a Kelenföldit használni, nem?
Ez biztosan így van. Átszállásra kényszerítené az utazókat és időveszteséget okozna nekik - hátrányba hozva a vasúti közlekedést, épp akkor, amikor a dunántúli vonalak fejlesztésével jelentős eredményeket ért el az ágazat, egyre eredményesebben véve fel a versenyt az autós közlekedéssel - mondja erről Ekés, aki amellett érvel, hogy Buda vasúti közlekedését szerinte nem visszafejleszteni, hanem fejleszteni kellene.
4. Ki tudná-e váltani a Kelenföldi pályaudvar a Délit?
Erről nincs teljes egyetértés a hvg.hu által kérdezett szakemberek között, lehetségesnek, de drága és időigényes mulatságnak tartják a dolgot. Ekés András azt mondja, hogy Kelenföld a Délivel szemben egy tipikus átmenő pályaudvar, a szerelvények négy fő irányba indulnak innen, a pályaudvart is ennek megfelelően alakították ki. Ha fejpályaudvart alakítanának ki belőle, újból többletvágányokat kellene építeni peronokkal, miközben nemrég épp csökkent a vágányszám a pályaudvar melletti P+R parkoló kialakítása miatt. Plusz az aluljárók átalakítására is szükség lenne. Aztán ki kellene építeni a szerelvények fordításához szükséges, ma még nagyrészt nem létező infrastruktúrát, meg kellene oldani a járművek egy részének tárolását is, vagyis Kelenföld átépítéséhez vélhetően tízmilliárdokra és évekre volna szükség.
Vitézy - aki szerint a kormányhatározat alapján még nem dőlt el biztosan, hogy a pályaudvart bezárják - azt mondja, a Déli pályaudvar területének a 90 százaléka most sem szükséges az ott zajló vasúti forgalom fenntartásához, például a Naphegy–Mészáros utca környékére telepített karbantartó funkciók, a régi sokkocsis és -mozdonyos üzemre méretezett vágánykapacitások és belső pályaudvari kapacitások mára feleslegesek vagy áthelyezhetők az elővárosokba, a pályaudvar érdemi funkciója az elővárosi motorvonatok gyors fordítása maradt, amihez sem mozdonykörbejárás, sem helyben telepített karbantartás nem szükséges.
A kormány épp hogy vasúti kapacitásbővítést vállalt az EU felé, nem csökkentést, ezek szerepelnek a Nemzeti Közlekedésfejlesztési Stratégiában, és az EU ezeket a projekteket támogatja, ám a Déli beszántása itt nem szerepel – emlékeztet egy név nélkül nyilatkozó szakértő. Szerinte Kelenföldön fizikailag nem lehet a kapacitást elegendő mértékűre bővíteni, és általában az EU nem fog pénzt adni kapacitásszűkítésre, csak -bővítésre. A meglévő források pedig már most szűkösek, fel van pántlikázva, hogy mire kell őket elkölteni.
5. Miért érné meg inkább felújítani a Délit?
A Déli felújítása évtizedek óta szükséges, akárcsak a többi két fejpályaudvaré, de a közlekedés fejlesztését a városfejlesztés részének kell tekinteni, a vasúti területek pedig kiváló lehetőséget nyújtanak a városi funkciók számára - mondja Ekés. Az európai nagyvárosok legértékesebb területei a pályaudvarok és környékeik, szögezi le, itt hasznosítják a funkció nélkül maradt vasúti területeket, épülnek lakó, kereskedelmi, intézményi és munkahelyi övezetek, zöldfelületek. Mindeközben a rendszer legértékesebb eleme, hogy vasúttal is el lehet érni.
Túry Gergely
A Déli pályaudvar esetleges bezárása Ekés szerint városfejlesztési szempontból is többet visz, mint hoz. Bécsben tavaly készült el az új főpályaudvar, és pezsgő kereskedelmi élet alakult ki a pályaudvar körül, mivel rengeteg ember használja, lakó, szórakoztató és irodai célú ingatlanok települtek ide, tehát a város tudatosan a közlekedési vérkeringés közelébe engedte a fejlesztéseket, és nem a városhatáron túlra. Ezzel a környék ma Bécs egyik legértékesebb területe lett, leginkább a kiváló vasúti és városi elérhetőség miatt - mondja Ekés. Persze, ha a mostani tervek csak az üzemi területek beépítését jelentik, akkor az lényegében azt jelenti, hogy a Déli pályudvar környezete újjáépül.
6. A parkosítás jót tenne a Déli zsúfolt környezetének, nem?
A szakértők szerint ebbe a mostani fejlesztési koncepcióba bele lehet illeszteni a vasút jelenlétét. A vasúti területek egy része felszabadítható, más része lefedhető, így a területen akármi elhelyezhető a parktól kezdve az ingatlanokig. De ennek a vonzereje is akkor lenne igazán teljes, ha a vasúti kapcsolat megmaradna.
7. Korábban felmerült, hogy P+R parkolót telepítenének a Déli helyére. Ebben van ráció?
Ekés szerint nincs. A P+R műfajában is mást jelent: ilyen parkolók létesítése akkor szükséges, ha azt akarjuk, hogy az autós az elővárosokban, a város határában vagy a külső kerületekben letegye a gépkocsit, és a közösségi közlekedésre váltson. Budapesten a metró- és villamoshálózat nem éri el a városhatár környékét, tehát sok helyről nem alternatíva a gépjárművükről közösségi közlekedésre váltók számára. Ez egy komoly és valós probléma. Ezzel szemben az elővárosi vasutak mentén már sok helyen épült ki P+R. Igaz ez a Délibe tartó, most felújított székesfehérvári vonal állomásaira is.
Stiller Ákos
Az viszont nem életszerű, hogy P+R parkolókat létesítsünk ott, ahol az autósok már átverekedték magukat a dugózónán, ami a Déli esetében az M1-M7-es közös szakasza. Az ilyen parkolóknak épp hogy nem ilyen belső területeken kell lenniük, a Déli környékén fizető parkolók képzelhetők el.
8. Mit jelentene a 2-es metróra nézve az esetleges teljes bezárás?
Ha teljesen bezárnák, akkor biztosan visszaesne a Délitől induló utasforgalom, hiszen a vonattal érkezők jelentős része a 2-es metróra száll. Ha viszont csak a méretét csökkentenék, akkor ez aligha állna fenn, mivel azok, akiknek a Kelenföldi átszállás eddig kényelmesebb volt, nyilván már ott metróra szálltak.
A régi jegybankelnök fiának embere közvetlenül az új elnök érkezése előtt baráti kezekbe próbálta átjátszani a Pallas Athéné alapítvány vagyonkezelését. De nem sikerült.