Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590.jpg","index":0,"item":"5137d34f-f232-4803-8b0d-b0ee18bdb97d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","timestamp":"2025. január. 05. 12:00","title":"Ez történt: Megváltoztak a dolgok, ez vár a Vodafone és a Digi ügyfeleire One név alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a2dbfeb-1132-45ad-bbac-e80403ba6d1f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A fővárosban, illetve a január elsejei tömegmészárlás helyszínén is tiltakoztak vasárnap.","shortLead":"A fővárosban, illetve a január elsejei tömegmészárlás helyszínén is tiltakoztak vasárnap.","id":"20250106_Tobb-ezren-tuntettek-Montenegroban-a-belugyminiszter-lemondasat-kovetelve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a2dbfeb-1132-45ad-bbac-e80403ba6d1f.jpg","index":0,"item":"1410a60b-6ec5-42b3-8fe7-365cf1147264","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_Tobb-ezren-tuntettek-Montenegroban-a-belugyminiszter-lemondasat-kovetelve","timestamp":"2025. január. 06. 06:26","title":"Több ezren tüntettek Montenegróban a belügyminiszter lemondását követelve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d252ee0-b090-4f5d-8f45-f672ed85598e","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Ketten közűlük már részt vettek egy gyújtogatásban. ","shortLead":"Ketten közűlük már részt vettek egy gyújtogatásban. ","id":"20250104_Merenyletre-keszulo-tinedzsereket-fogtak-el-Jekatyerinburgban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d252ee0-b090-4f5d-8f45-f672ed85598e.jpg","index":0,"item":"3ecfbb9e-7a4d-45d9-955c-3242b7b88ebb","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_Merenyletre-keszulo-tinedzsereket-fogtak-el-Jekatyerinburgban","timestamp":"2025. január. 04. 15:27","title":"Merényletre készülő tinédzsereket fogtak el Jekatyerinburgban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás. Úgy fogalmazott: „fekélyes a seb, és egyre mélyül. Hosszú időt igényel a gyógykezelése”.","shortLead":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás...","id":"20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5.jpg","index":0,"item":"adea4974-1402-4e08-aa51-e1dafc224930","keywords":null,"link":"/sport/20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","timestamp":"2025. január. 04. 13:41","title":"Úszóelnök: Sokadszorra alázzák meg Virth Balázst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3bbad3cd-caf0-46b4-b857-eddee8f071c6","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A spanyol szövetség és liga nem hosszabbította meg az idény további részére az FC Barcelona labdarúgócsapatának a tavaly nyáron megszerzett két játékosának, Dani Olmónak és Pau Victornak a regisztrációját. A pénzügyi gondokkal küzdő katalán klub még a sportdöntőbírósághoz fellebbezhet, de ha jogerőssé válik a mostani határozat, akkor mindkét futballista szabadon igazolhatóvá válik.","shortLead":"A spanyol szövetség és liga nem hosszabbította meg az idény további részére az FC Barcelona labdarúgócsapatának...","id":"20250104_Dani-Olmo-nem-lephet-palyara-a-Barcelona-szineiben-az-ideny-hatralevo-reszeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bbad3cd-caf0-46b4-b857-eddee8f071c6.jpg","index":0,"item":"66348d26-abe4-4989-9af4-0e7687b94380","keywords":null,"link":"/sport/20250104_Dani-Olmo-nem-lephet-palyara-a-Barcelona-szineiben-az-ideny-hatralevo-reszeben","timestamp":"2025. január. 04. 15:22","title":"Dani Olmo nem léphet pályára a Barcelona színeiben az idény hátralévő részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány egészére nézve viszont van egy negatív hatása.","shortLead":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány...","id":"20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5.jpg","index":0,"item":"272afa40-d960-432b-b88d-b661d3063160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","timestamp":"2025. január. 04. 16:03","title":"Sokat ad az egyes tudósoknak, de a tudománytól el is vesz valami nagyon fontosat az MI","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő” módon értelmezni a KSH adatait, a Duma Aktuál sem akart lemaradni. Litkai Gergely helyre kis sorvezetőt rittyentett, hogy mindenki világosan lássa, mik a helyesen értelmezendő új mutatók és új szándékok. Azt is megláthatjuk, mi jut eszébe a ChatGPT-nek a magyar gazdaságról, ami – ez is kiderül – egy dologban nagyon hasonlít Kovács András Péterre.","shortLead":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő”...","id":"20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd.jpg","index":0,"item":"d905c816-5454-4a6e-b960-395dfc8ca26b","keywords":null,"link":"/360/20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","timestamp":"2025. január. 04. 19:30","title":"Nagy Márton nyomában – a Duma Aktuál útmutatója a sajtó számára, hogyan kell értelmezni a gazdasági adatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e","c_author":"Feledi Márton","category":"360","description":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő nagyvállalkozássá. Mitől ilyen jók ebben a baltiak?","shortLead":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő...","id":"20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e.jpg","index":0,"item":"7d1c8962-93c3-4cbe-8d85-60f9f7824228","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","timestamp":"2025. január. 04. 13:30","title":"Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem volna sok értelme: 8 kérdés és válasz a Déli bezárásáról
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Nem lenne túl sok ráció a pályaudvar bezárásban a nekünk nyilatkozó szakértők szerint. A terv szembemegy az EU-s folyamatokkal és előírásokkal, a kormány a saját vállalásainak is keresztbe feküdne a Déli beszántásával. Emellett értelmét vesztené számos más közlekedési fejlesztés, és rengeteg embernek okozna bosszúságot. Valamint eszméletlen sokba kerülne.
Miután a csütörtöki kormányzati sajtótájékoztatón Lázár János közölte, hogy kormányzati szándék van a Déli pályaudvar lebontására, este már meg is jelent a Magyar Közlönyben, hogy a fejlesztési minisztériumnak hatásvizsgálatot kell készítenie a pályaudvar üzemi területének a jövőbeli hasznosításáról. Lázár miniszter szerint a tervezett budapesti szuperkórház biztosan nem ott kapna helyet, ellenben zöldterületet létesítenének ott.
A bezárás még nem biztos, a kormány egyelőre a pályaudvar üzemi területének hasznosítását vizsgálja. Szabadidőpark vagy a Testnevelési Egyetem épülete kerülhet ide, de ez még nem jelenti okvetlenül a teljes bezárást. A Déliben egy négyvágányos hév-végállomásszerű fordító maradhat, adott esetben akár felülépítve is - mondja a hvg.hu-nak Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója, aki adatokkal is alátámáasztja, hogy nem kell ekkora pályudvar az ottani forgalom kiszolgálására: míg a Batthyány téren föld alatt, tehát a felszíni funkciókat egyáltalán nem zavaróan, a H5-ös hév végállomása óránként 13 hévet fordít meg csúcsórában három vágányon, addig ugyanezen órában a Déli pályaudvarra 11 vonat érkezik. Vitézy azt mondja, hogy a MÁV technológiájával, figyelembe véve, hogy a vonatok több irányból érkeznek, 4 vágányon (két köztes peronnal) ez a forgalom kiszolgálható.
Stiller Ákos
2. Csak nem így akarják áttolni az utasokat a 4-es metróra?
Van olyan elmélet, amely szerint a Déli bezárásával és a Kelenföld átalakításával el lehetne érni a 4-es metró forgalomnövekedését, és így hozhatóak lennének azok az utasszámok amelyek hiányában valóra válhat a főváros rémálma, hogy az EU visszaköveteli a metróépítéshez folyósított 180 milliárd forintot (az utasszámot az EU egyébként jövőre kezdi el vizsgálni).
A fenti felvetésre Ekés András közlekedési szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője azt mondja, szerinte annak a 20 ezer embernek, aki naponta használja a Délit, már lett volna két éve arra, hogy átszokon Kelenföldre és a 4-es metróra, ha számára ez kedvezőbb eljutási lehetőségeket jelentene. Mégsem így történt, hiszen Pest és Buda jó néhány városrészének elérésére sokkal kedvezőbb helyen van a Déli, mint Kelenföld.
Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató is osztja ezt a véleményt, de hozzáteszi, nem gondolja, hogy "a Déli pályaudvar jelentős kihasználatlan területeinek városfejlesztési hasznosítása mögött bárki fejében az húzódna meg motivációként, hogy ezzel az M4-re további utasokat tereljen", már csak azért sem, mert az 4-es metróra a korábbi városvezetés által kitalált irreális számokat így sem lehetne teljesíteni.
3. Azért elég kényelmetlen volna a Déli helyett a Kelenföldit használni, nem?
Ez biztosan így van. Átszállásra kényszerítené az utazókat és időveszteséget okozna nekik - hátrányba hozva a vasúti közlekedést, épp akkor, amikor a dunántúli vonalak fejlesztésével jelentős eredményeket ért el az ágazat, egyre eredményesebben véve fel a versenyt az autós közlekedéssel - mondja erről Ekés, aki amellett érvel, hogy Buda vasúti közlekedését szerinte nem visszafejleszteni, hanem fejleszteni kellene.
4. Ki tudná-e váltani a Kelenföldi pályaudvar a Délit?
Erről nincs teljes egyetértés a hvg.hu által kérdezett szakemberek között, lehetségesnek, de drága és időigényes mulatságnak tartják a dolgot. Ekés András azt mondja, hogy Kelenföld a Délivel szemben egy tipikus átmenő pályaudvar, a szerelvények négy fő irányba indulnak innen, a pályaudvart is ennek megfelelően alakították ki. Ha fejpályaudvart alakítanának ki belőle, újból többletvágányokat kellene építeni peronokkal, miközben nemrég épp csökkent a vágányszám a pályaudvar melletti P+R parkoló kialakítása miatt. Plusz az aluljárók átalakítására is szükség lenne. Aztán ki kellene építeni a szerelvények fordításához szükséges, ma még nagyrészt nem létező infrastruktúrát, meg kellene oldani a járművek egy részének tárolását is, vagyis Kelenföld átépítéséhez vélhetően tízmilliárdokra és évekre volna szükség.
Vitézy - aki szerint a kormányhatározat alapján még nem dőlt el biztosan, hogy a pályaudvart bezárják - azt mondja, a Déli pályaudvar területének a 90 százaléka most sem szükséges az ott zajló vasúti forgalom fenntartásához, például a Naphegy–Mészáros utca környékére telepített karbantartó funkciók, a régi sokkocsis és -mozdonyos üzemre méretezett vágánykapacitások és belső pályaudvari kapacitások mára feleslegesek vagy áthelyezhetők az elővárosokba, a pályaudvar érdemi funkciója az elővárosi motorvonatok gyors fordítása maradt, amihez sem mozdonykörbejárás, sem helyben telepített karbantartás nem szükséges.
A kormány épp hogy vasúti kapacitásbővítést vállalt az EU felé, nem csökkentést, ezek szerepelnek a Nemzeti Közlekedésfejlesztési Stratégiában, és az EU ezeket a projekteket támogatja, ám a Déli beszántása itt nem szerepel – emlékeztet egy név nélkül nyilatkozó szakértő. Szerinte Kelenföldön fizikailag nem lehet a kapacitást elegendő mértékűre bővíteni, és általában az EU nem fog pénzt adni kapacitásszűkítésre, csak -bővítésre. A meglévő források pedig már most szűkösek, fel van pántlikázva, hogy mire kell őket elkölteni.
5. Miért érné meg inkább felújítani a Délit?
A Déli felújítása évtizedek óta szükséges, akárcsak a többi két fejpályaudvaré, de a közlekedés fejlesztését a városfejlesztés részének kell tekinteni, a vasúti területek pedig kiváló lehetőséget nyújtanak a városi funkciók számára - mondja Ekés. Az európai nagyvárosok legértékesebb területei a pályaudvarok és környékeik, szögezi le, itt hasznosítják a funkció nélkül maradt vasúti területeket, épülnek lakó, kereskedelmi, intézményi és munkahelyi övezetek, zöldfelületek. Mindeközben a rendszer legértékesebb eleme, hogy vasúttal is el lehet érni.
Túry Gergely
A Déli pályaudvar esetleges bezárása Ekés szerint városfejlesztési szempontból is többet visz, mint hoz. Bécsben tavaly készült el az új főpályaudvar, és pezsgő kereskedelmi élet alakult ki a pályaudvar körül, mivel rengeteg ember használja, lakó, szórakoztató és irodai célú ingatlanok települtek ide, tehát a város tudatosan a közlekedési vérkeringés közelébe engedte a fejlesztéseket, és nem a városhatáron túlra. Ezzel a környék ma Bécs egyik legértékesebb területe lett, leginkább a kiváló vasúti és városi elérhetőség miatt - mondja Ekés. Persze, ha a mostani tervek csak az üzemi területek beépítését jelentik, akkor az lényegében azt jelenti, hogy a Déli pályudvar környezete újjáépül.
6. A parkosítás jót tenne a Déli zsúfolt környezetének, nem?
A szakértők szerint ebbe a mostani fejlesztési koncepcióba bele lehet illeszteni a vasút jelenlétét. A vasúti területek egy része felszabadítható, más része lefedhető, így a területen akármi elhelyezhető a parktól kezdve az ingatlanokig. De ennek a vonzereje is akkor lenne igazán teljes, ha a vasúti kapcsolat megmaradna.
7. Korábban felmerült, hogy P+R parkolót telepítenének a Déli helyére. Ebben van ráció?
Ekés szerint nincs. A P+R műfajában is mást jelent: ilyen parkolók létesítése akkor szükséges, ha azt akarjuk, hogy az autós az elővárosokban, a város határában vagy a külső kerületekben letegye a gépkocsit, és a közösségi közlekedésre váltson. Budapesten a metró- és villamoshálózat nem éri el a városhatár környékét, tehát sok helyről nem alternatíva a gépjárművükről közösségi közlekedésre váltók számára. Ez egy komoly és valós probléma. Ezzel szemben az elővárosi vasutak mentén már sok helyen épült ki P+R. Igaz ez a Délibe tartó, most felújított székesfehérvári vonal állomásaira is.
Stiller Ákos
Az viszont nem életszerű, hogy P+R parkolókat létesítsünk ott, ahol az autósok már átverekedték magukat a dugózónán, ami a Déli esetében az M1-M7-es közös szakasza. Az ilyen parkolóknak épp hogy nem ilyen belső területeken kell lenniük, a Déli környékén fizető parkolók képzelhetők el.
8. Mit jelentene a 2-es metróra nézve az esetleges teljes bezárás?
Ha teljesen bezárnák, akkor biztosan visszaesne a Délitől induló utasforgalom, hiszen a vonattal érkezők jelentős része a 2-es metróra száll. Ha viszont csak a méretét csökkentenék, akkor ez aligha állna fenn, mivel azok, akiknek a Kelenföldi átszállás eddig kényelmesebb volt, nyilván már ott metróra szálltak.