Tetszett a cikk?

Az amerikai National Football League a Bloomberg hírügynökség elemzése szerint egy jóllakott, elhízott medvére emlékeztet. Igaz, igyekszik bevételeit növelni az amerikai foci külföldi népszerűsítésével is.

Ha Londonban rendeznek egy NFL-rangadót, garantált a Wembley-stadionban a telt ház. De ha az otthon, Amerikában játszott meccset az angol tv-néző az időkülönbség miatt csak vacsora közben vagy már éjjel nézheti, egyre kevésbé eladható a termék. Eközben az angol Premier League világméretű terjeszkedése szembetűnő. A holtszezonban ügyesen utaztatják a csapatokat szerte a világon, Ázsiától Amerikáig. A meccseknek nincs tétjük, mégis zsúfolt lelátók előtt játszanak. 

Aztán a tétre menő bajnokik nézettsége is folyamatosan nő világszerte. A Bloomberg összehasonlította a Green Bay Packers és a Manchester United tavalyi nettó profitját. Az amerikai NFL-klub 49 millió dollárt kasszírozott, az MU 54 milliót. A hírügynökség szerint az angolok ügyesebben diverzifikálják jövedelemforrásaikat, például sokkal magasabb a szponzoroktól származó bevételük is. De a lényeg az a Bloomberg szerint, hogy a Premier League amerikai televíziós nézettsége gyorsabban nő, mint az NFL iránti európai érdeklődés. 

Ennek persze a gazdálkodási és az export modellen túlmutató okai is vannak. Hiszen a briteknek ott van a rögbi is, ami hasonlít az amerikai focira, mégis más, óriási hagyományai vannak, és ma is nagyon népszerű. Alighanem az angol, skót, ír, wales-i híveket, hogy az ugyancsak rögbirajongó franciákról ne is beszéljünk, aligha fogja érdemben elcsábítani az NFL. Amely a jelek szerint persze anyagilag is sikeres, de úgy tűnik, megmarad olyan Made in USA terméknek, amelyet főként otthon fogyasztanak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!