Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e5847574-b0d6-4186-b540-077f585ee202","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vitézy Dávid szerint a Lázár János által bejelentett 10 pontos közlekedési reform az első nyári hétvégén megbukott.","shortLead":"Vitézy Dávid szerint a Lázár János által bejelentett 10 pontos közlekedési reform az első nyári hétvégén megbukott.","id":"20250607_Mindenki-megy-Balatonra-mar-a-punkosdi-hetvege-elso-napjan-osszeomlott-a-vasuti-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5847574-b0d6-4186-b540-077f585ee202.jpg","index":0,"item":"271730b3-4a46-421a-a469-520ac7ddc171","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Mindenki-megy-Balatonra-mar-a-punkosdi-hetvege-elso-napjan-osszeomlott-a-vasuti-kozlekedes","timestamp":"2025. június. 07. 14:00","title":"Mindenki megy Balatonra, már a pünkösdi hétvége első napján összeomlott a vasúti közlekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8d37c1d-a977-472e-aed6-212ce59d39b2","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Kikukázta az európai autómárkák némelyikét a nemzetgazdasági miniszter, aki túlzottnak tartja a magyar ipar függőségét a német piactól. Kitart viszont – legalábbis a választásokig – a két számjegyű béremelések, az ár- és árrésstopok mellett, kerül, amibe kerül. Nagy Mártont azért komoly jóstehetségnek nem érdemes tartani, az elmúlt években elhangzott prognózisait rendre felülírta az élet.","shortLead":"Kikukázta az európai autómárkák némelyikét a nemzetgazdasági miniszter, aki túlzottnak tartja a magyar ipar függőségét...","id":"20250608_hvg-akciohoskodes-nagy-marton-gazdasagpolitika-gdp-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8d37c1d-a977-472e-aed6-212ce59d39b2.jpg","index":0,"item":"d1d43847-5f76-4459-bb88-e00fff193660","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-akciohoskodes-nagy-marton-gazdasagpolitika-gdp-orban","timestamp":"2025. június. 08. 12:30","title":"Hiába cáfolják a számok, Orbán hisz az akcióhőssé előléptetett Nagy Mártonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","shortLead":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","id":"20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a.jpg","index":0,"item":"986672ce-3100-4f85-879d-4a69699ccc62","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","timestamp":"2025. június. 07. 09:48","title":"Indul a szezon, több kilométeres torlódás az autópályákon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45150c8f-c2a7-47f8-8827-10fc008a5951","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy harmadikat más fürdőzők húztak ki a Balatonból.","shortLead":"Egy harmadikat más fürdőzők húztak ki a Balatonból.","id":"20250608_vizbe-fulladt-furdozok-somogy-megye-specialis-mentok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45150c8f-c2a7-47f8-8827-10fc008a5951.jpg","index":0,"item":"d6502b6a-065e-48bf-a103-07677be42538","keywords":null,"link":"/itthon/20250608_vizbe-fulladt-furdozok-somogy-megye-specialis-mentok","timestamp":"2025. június. 08. 12:07","title":"A héten már két ember fulladt vízbe Somogy megyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01f12a89-2eef-4fc1-bdc8-4f86bcd0dc12","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Arató László újságíróval, az EUrologus brüsszeli tudósítójával beszélgetünk a szuverenitásvédelmi törvény javaslatának európai és hazai jelentőségéről. Kockán forog-e Magyarország európai Uniós tagsága és mennyire maradna jogilag élhető Magyarország az orosz propagandát idéző szabályozások után? A NEUrologus Podcast kövezkező adása.","shortLead":"Arató László újságíróval, az EUrologus brüsszeli tudósítójával beszélgetünk a szuverenitásvédelmi törvény javaslatának...","id":"20250607_neurologus-podcast-szuverenitas-vedelmi-torveny-EU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01f12a89-2eef-4fc1-bdc8-4f86bcd0dc12.jpg","index":0,"item":"16e2d924-950d-4d1a-888f-318682a08dbb","keywords":null,"link":"/eurologus/20250607_neurologus-podcast-szuverenitas-vedelmi-torveny-EU","timestamp":"2025. június. 07. 11:31","title":"Ilyen a szuverenitásvédelmi törvény EU-s szemmel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f7633d1-7453-459a-a64e-e61aa69d810a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A sziklamászás veszélyes sport, igaz, a mászótermekben minimalizálják a kockázatot. Azonban valami más is leselkedik azokra, akik szívesen töltik itt az időt: nagyon veszélyes anyagok kerülhetnek a szervezetükbe egy ártalmatlannak tűnő forrásból.","shortLead":"A sziklamászás veszélyes sport, igaz, a mászótermekben minimalizálják a kockázatot. Azonban valami más is leselkedik...","id":"20250607_falmaszas-maszoterem-maszocipok-hatasa-a-levego-minosegere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f7633d1-7453-459a-a64e-e61aa69d810a.jpg","index":0,"item":"5303ed56-f9e5-4abe-ace7-b4e3b087e48f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_falmaszas-maszoterem-maszocipok-hatasa-a-levego-minosegere","timestamp":"2025. június. 07. 14:03","title":"Veszélybe kerülhet az, aki mászóterembe jár, de nem azért, amiért gondolná","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új király születik a kiberbűnözők világában? A DragonForce nevű csoport nem csak cégeket támad, de rivális zsarolóvírus-bűnbandákkal is háborúzik a dominanciáért. A Sophos kiberbiztonsági cég szakértői szerint ez az eddiginél sokkal kevésbé kiszámítható helyzetet eredményez.","shortLead":"Új király születik a kiberbűnözők világában? A DragonForce nevű csoport nem csak cégeket támad, de rivális...","id":"20250609_dragonforce-csoport-zsarolovirus-sophos-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92ff8b52-6cb7-4769-b172-64286577aeca.jpg","index":0,"item":"5abf61de-a60f-4d96-afb8-6abc51196cf2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250609_dragonforce-csoport-zsarolovirus-sophos-elemzes","timestamp":"2025. június. 09. 08:03","title":"A szemünk előtt esik szét a bűnözők eddigi világa, és ami most születik, az sokkal félelmetesebb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"549cc4c7-3a47-48b1-a12c-f50189834fd8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hadházy Ákos újabb képeket osztott meg a NER mindennapi luxizásáról, ezúttal a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel milliós dizájner táskáiról.","shortLead":"Hadházy Ákos újabb képeket osztott meg a NER mindennapi luxizásáról, ezúttal a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel...","id":"20250607_Orban-Rahel-es-Vasvari-Vivien-17-millios-Chanel-taskaval-fotozkodtak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/549cc4c7-3a47-48b1-a12c-f50189834fd8.jpg","index":0,"item":"ea944419-02e1-4a80-88e9-7243aef6e293","keywords":null,"link":"/elet/20250607_Orban-Rahel-es-Vasvari-Vivien-17-millios-Chanel-taskaval-fotozkodtak","timestamp":"2025. június. 07. 11:48","title":"Orbán Ráhel és Vasvári Vivien 1,7 milliós Chanel táskával fotózkodtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy vita miatt nincs, aki takarítsa az ecseri vasútállomást. A település problémája nem egyedi, pedig az ország egyik legforgalmasabb elővárosi vonaláról van szó.
Hiába várják a MÁV hómaróit az ecseri vasútállomás utasai: a Budapest melletti település egy vita foglyává vált, emiatt a település nem takaríthat, a vasúttársaság meg nem teszi. Ecser egyike annak a két tucat településnek, ahol 2010 után az önkormányzat vette át a vasútállomás vagy megálló üzemeltetését a MÁV-tól. A település ezt az után kérte, hogy az állomás felújítását követően jegypénztáros helyett automatával oldották meg a jegykiadást, a váróterem pedig üresen maradt.
A feladatot a helyi önkormányzat kommunális szolgáltató cége látta el 2014 végéig, amikor lejárt az erről szóló szerződés. 2015-ben sikertelenül próbálták a felek meghosszabbítani, közben az önkormányzat – a korábbi éves 1,6 millió forintos díj helyett – ingyen látta el az állomás és az épület karbantartását. Hosszabb egyeztetés kellett ahhoz, hogy a peront is tisztán tarthassák, ez ugyanis üzemi terület, így a takarításhoz is tanfolyamot kellett elvégezni – mondta el a hvg.hu-nak Gál Zsolt polgármester.
Fazekas István
Az elmaradt díjat később kifizette a MÁV, ám 2015 novemberében úgy döntöttek: mégsem írják alá a megújított szerződést sem Ecserrel, sem a többi hasonló helyzetben levő településsel. Ezt akkor úgy indokolták, hogy új konstrukció megalapozásán dolgoznak az állomások fenntartására, részben saját erőforrással, részben közfoglalkoztatottakkal, az önkormányzatokkal is együttműködve.
Ötezer forint évente kaszálásra
A végül 2016-ban ismertetett feltételek között azonban több is elfogadhatatlan volt a települések számára – emelte ki a 3600 lakosú Ecser polgármestere. A MÁV például azt szerette volna, hogy az önkormányzat feladata legyen az utasok biztosítása. A jegy megváltásával a vasúttársaság biztosítást is kínál utasainak, ha például valaki a peronon balesetet szenved, annak fizet. Ez azonban egy kistelepülés számára nehezen vállalható. Ha például valaki a karját töri, azért 800 ezer forint jár neki – ez a MÁV-tól korábban kapott éves díj fele.
Volt azonban még egy kellemetlen meglepetés: a korábbi díjat a MÁV a felére – nagyjából 800 ezer forintra – akarta csökkenteni. Az állomásépület nyitására és zárására, illetve a fű kaszálására például évi ötezer forintot ajánlott. Ez az összeg úgy jött ki, hogy a MÁV évi két kaszálással számolt az állomás területén. Az önkormányzat ezt két-három hetente teszi meg (miután a szolgáltató cég dolgozói elvégezték a perontakarításhoz szükséges munkavédelmi oktatást).
Fazekas István
Itt akadt el az egyeztetés, még nyáron – tette hozzá Gál Zsolt, aki azóta tucatnyi e-mailt és több tértivevényes levelet is írt az önkormányzat javaslataival, ám választ egyikre sem kapott. Arra sem, amelyikben azt kérte, hadd nyissák meg az üresen álló várótermet, legalább amikor a leghidegebb volt az idő. Amikor viszont esőbeállót építettek volna vagy biztonsági kamerát akartak felszerelni, más volt a gond: azt csak a MÁV tervei alapján tehették volna, így viszont a költségeik megsokszorozódtak. A biztonsági kamerák esetében például a saját kalkuláció 250 ezer forintra jött ki, a vasúttársaság által elvárt kiadás viszont 1,5-2 millió forint között volt.
Frissen felújítva
Az ecseri állomás az Újszász–Szolnok-vonalon található, amelyet néhány éve újítottak fel. A projekt 2016 tavaszán nívódíjat is elnyert – egyebek között az ecseri állomásépület megújításáért.
Ennek ellenére nem ment zökkenőmentesen a fejlesztés: Ecseren a parkoló építése maradt el, Mendén viszont az állomásépület állt több éven keresztül tető nélkül – azóta befedték, aztán be is zárták. A szőlősnyaralói állomás épülete pedig a projekt lezárása előtt állt hosszú ideig készen, de szintén zárva – egy mellételepített konténer szolgált jegykiadó helyként.
Fazekas István
A mostani hóhelyzet tehát nem érte váratlanul ezeket a településeket, ám a megoldás nem egyszerű: a MÁV ugyanis a síkosságmentesítést is szabályozza. Azt a társaság által előírt hómaróval és vegyszerrel lehet végezni. Ez megint több százezer forintos költség, amit szerződés nélkül (tehát ingyen) nem vállal az önkormányzat - mondta a polgármester. A vasúttársaság lapunknak cáfolta, ohgy speciális hómaró vagy vegyszer használatát várná el.
A MÁV mindenesetre pénteken jelezte a polgármesternek, hogy elvégzi a peron letakarítását – a szabály szerint ezt hat órán belül kellett volna megtennie, ám amikor ez elmaradt, az önkormányzati szolgáltató cég kezdte meg a munkát.
A MÁV lapunk érdeklődésére azt is jelezte, hogy a polgármester leveleire már elkészült a a társaság válasza, amely tartalmazza az üzemeltetési költségekre vonatkozó álláspontját is. Cáfolták azonban, hogy az utasbiztosítás átterhelését várná el a MÁV az önkormányzattól, csupán az átadott tevékenység el nem végzéséből fakadó felelősségvállalás lenne része a megkötendő szerződésnek.
Pedig a MÁV nem sajnálja a pénzt létesítményei tisztán tartására. A vasúti létesítmények karbantartásával foglalkozó MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Korlátolt Felelősségű Társaság 2016 januárjában kötött 3+1 éves keretszerződést a Budapest Kelet- és Dél-Alföld Nagyrégióban található 424 állomás (szolgálati hely) takarítására, hó- és síkosságmentesítésére. (Természetesen azokon a településeken, amelyekkel nem köt vagy kötött megállapodást a társaság, tehát Ecser sem része a keretszerződésnek.)
Ezért a társaság összesen 4,4 milliárd forintot fizet, ami a Népszabadság akkori cikke szerint nagyjából másfélszerese a korábbi éves keretösszegnek, egy állomás esetében pedig átlagosan 10,4 millió forint. Ez egy évre lebontva 2,6 millió, ami többszöröse annak az összegnek, amit a MÁV az ecseri állomás tisztán tartásáért felajánlott az önkormányzatnak. A társaság lapunknak jelezte: nem olyan nagy a különbség, mivel az önkormányzatok csak az utasforgalmi területek gondozásában vesznek részt, a másik esetben szereplő vállalkozók viszont üzemi területen is végeznek munkát.