Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","shortLead":"A NER időközben megbukott sztárpapjával készült beszélgetés egy korábbi adás ismétléseként került a képernyőre.","id":"20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f61a4c8-4363-4029-86c8-697ef91d1799.jpg","index":0,"item":"4e9c41e5-38f7-48e3-8c54-1f9fc58c54fe","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Ujra-leadtak-a-kozteveben-Bese-atya-beszelgeteset-Eperjes-Karollyal","timestamp":"2025. január. 05. 15:00","title":"Bese atyát tűzte műsorára a közmédia, az elcsábulásról beszélgetett Eperjes Károllyal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59d104fc-4d18-4e82-951b-0a632b3644d9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A biturbó V6-os Praga Bohema ára adók nélkül is 600 millió forint magasságában mozog.","shortLead":"A biturbó V6-os Praga Bohema ára adók nélkül is 600 millió forint magasságában mozog.","id":"20250105_a-csehek-tenyleg-megcsinaltak-meregdraga-szuperautojukat-praga-bohema","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59d104fc-4d18-4e82-951b-0a632b3644d9.jpg","index":0,"item":"fe1c408b-8d1f-49c8-a16e-4efd3a09a8bf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250105_a-csehek-tenyleg-megcsinaltak-meregdraga-szuperautojukat-praga-bohema","timestamp":"2025. január. 05. 07:21","title":"A csehek tényleg megcsinálták méregdrága szuperautójukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5305e8e5-87d1-4cb6-916a-236ca8608232","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (HUN-REN KOKI) kutatói megfejtették, hogyan tudnak az idegsejtek egységes jeleket küldeni egymásnak. A felfedezés azért is fontos, mert ezek zavara számos problémához vezethet.","shortLead":"A HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (HUN-REN KOKI) kutatói megfejtették, hogyan tudnak az idegsejtek...","id":"20250106_hun-ren-idegsejtek-felfedezes-jelek-kuldese-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5305e8e5-87d1-4cb6-916a-236ca8608232.jpg","index":0,"item":"2ee029f9-ea1a-4928-ac6c-20263577b963","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_hun-ren-idegsejtek-felfedezes-jelek-kuldese-kommunikacio","timestamp":"2025. január. 06. 15:03","title":"Az idegsejtek fontos titkát tárták fel magyar kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78448c03-4ffa-40f4-8fa8-9c69a0c6059c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nő nem viselt kendőt a repülőtéren, de szerzett magának egyet.","shortLead":"A nő nem viselt kendőt a repülőtéren, de szerzett magának egyet.","id":"20250106_imam-turban-iran-repuloter-hidzsab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78448c03-4ffa-40f4-8fa8-9c69a0c6059c.jpg","index":0,"item":"32147e1b-a000-4822-9cc5-f48e1a83c4d6","keywords":null,"link":"/elet/20250106_imam-turban-iran-repuloter-hidzsab","timestamp":"2025. január. 06. 15:46","title":"Letépte egy imám fejéről a turbánt, abból készített egy nő kendőt a teheráni reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"372e5f7a-bf3a-49e8-bb3d-090f22b8aa67","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A komplex kínai nyelvvel is megbirkózik a NeuroXess agyi chipje, de ez még messze nem az összes figyelemre méltó képessége. ","shortLead":"A komplex kínai nyelvvel is megbirkózik a NeuroXess agyi chipje, de ez még messze nem az összes figyelemre méltó...","id":"20250106_neuroxess-agy-szamitogep-interfesz-bci-beszed-robotkar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/372e5f7a-bf3a-49e8-bb3d-090f22b8aa67.jpg","index":0,"item":"74a580fe-fb57-40cf-8b08-5211df88b5db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_neuroxess-agy-szamitogep-interfesz-bci-beszed-robotkar","timestamp":"2025. január. 06. 13:03","title":"Valós időben olvassa a gondolatokat egy új kínai chip, amit az agyba kell beültetni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e03b384a-3c30-4b38-aadf-653d2456ea60","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"A 44 éves ír edző már alá is írta a szerződését.","shortLead":"A 44 éves ír edző már alá is írta a szerződését.","id":"20250106_Hivatalos-Robbie-Keane-Ferencvaros-vezetoedzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e03b384a-3c30-4b38-aadf-653d2456ea60.jpg","index":0,"item":"34cf00c7-b337-4b79-ac16-76ce970df544","keywords":null,"link":"/sport/20250106_Hivatalos-Robbie-Keane-Ferencvaros-vezetoedzo","timestamp":"2025. január. 06. 16:02","title":"Hivatalos: Robbie Keane a Ferencváros vezetőedzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6eff611-a148-498b-87ce-ba0e9f61bfe9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hazai eladási listákat két Tesla uralja, a bronzérem pedig egy skandináv modellnek jár.","shortLead":"A hazai eladási listákat két Tesla uralja, a bronzérem pedig egy skandináv modellnek jár.","id":"20250106_toplista-magyarorszagon-ezek-a-legnepszerubb-uj-villanyautok-tesla-volvo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6eff611-a148-498b-87ce-ba0e9f61bfe9.jpg","index":0,"item":"8ed5f1d9-1ce3-4fba-9242-843bd9c6a2fc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_toplista-magyarorszagon-ezek-a-legnepszerubb-uj-villanyautok-tesla-volvo","timestamp":"2025. január. 06. 08:41","title":"Toplista: Magyarországon ezek a legnépszerűbb új villanyautók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"219d6440-032d-4064-b25f-f574e7aed462","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4,77 méter hosszú Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","shortLead":"A 4,77 méter hosszú Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","id":"20250106_bearaztak-a-vadonatuj-hatalmas-vw-t-a-7-szemelyes-tayront","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/219d6440-032d-4064-b25f-f574e7aed462.jpg","index":0,"item":"71e1239b-f942-4f56-a848-ebb04efa0766","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_bearaztak-a-vadonatuj-hatalmas-vw-t-a-7-szemelyes-tayront","timestamp":"2025. január. 06. 06:41","title":"Beárazták a vadonatúj hatalmas VW-t, a 7 személyes Tayront","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy vita miatt nincs, aki takarítsa az ecseri vasútállomást. A település problémája nem egyedi, pedig az ország egyik legforgalmasabb elővárosi vonaláról van szó.
Hiába várják a MÁV hómaróit az ecseri vasútállomás utasai: a Budapest melletti település egy vita foglyává vált, emiatt a település nem takaríthat, a vasúttársaság meg nem teszi. Ecser egyike annak a két tucat településnek, ahol 2010 után az önkormányzat vette át a vasútállomás vagy megálló üzemeltetését a MÁV-tól. A település ezt az után kérte, hogy az állomás felújítását követően jegypénztáros helyett automatával oldották meg a jegykiadást, a váróterem pedig üresen maradt.
A feladatot a helyi önkormányzat kommunális szolgáltató cége látta el 2014 végéig, amikor lejárt az erről szóló szerződés. 2015-ben sikertelenül próbálták a felek meghosszabbítani, közben az önkormányzat – a korábbi éves 1,6 millió forintos díj helyett – ingyen látta el az állomás és az épület karbantartását. Hosszabb egyeztetés kellett ahhoz, hogy a peront is tisztán tarthassák, ez ugyanis üzemi terület, így a takarításhoz is tanfolyamot kellett elvégezni – mondta el a hvg.hu-nak Gál Zsolt polgármester.
Fazekas István
Az elmaradt díjat később kifizette a MÁV, ám 2015 novemberében úgy döntöttek: mégsem írják alá a megújított szerződést sem Ecserrel, sem a többi hasonló helyzetben levő településsel. Ezt akkor úgy indokolták, hogy új konstrukció megalapozásán dolgoznak az állomások fenntartására, részben saját erőforrással, részben közfoglalkoztatottakkal, az önkormányzatokkal is együttműködve.
Ötezer forint évente kaszálásra
A végül 2016-ban ismertetett feltételek között azonban több is elfogadhatatlan volt a települések számára – emelte ki a 3600 lakosú Ecser polgármestere. A MÁV például azt szerette volna, hogy az önkormányzat feladata legyen az utasok biztosítása. A jegy megváltásával a vasúttársaság biztosítást is kínál utasainak, ha például valaki a peronon balesetet szenved, annak fizet. Ez azonban egy kistelepülés számára nehezen vállalható. Ha például valaki a karját töri, azért 800 ezer forint jár neki – ez a MÁV-tól korábban kapott éves díj fele.
Volt azonban még egy kellemetlen meglepetés: a korábbi díjat a MÁV a felére – nagyjából 800 ezer forintra – akarta csökkenteni. Az állomásépület nyitására és zárására, illetve a fű kaszálására például évi ötezer forintot ajánlott. Ez az összeg úgy jött ki, hogy a MÁV évi két kaszálással számolt az állomás területén. Az önkormányzat ezt két-három hetente teszi meg (miután a szolgáltató cég dolgozói elvégezték a perontakarításhoz szükséges munkavédelmi oktatást).
Fazekas István
Itt akadt el az egyeztetés, még nyáron – tette hozzá Gál Zsolt, aki azóta tucatnyi e-mailt és több tértivevényes levelet is írt az önkormányzat javaslataival, ám választ egyikre sem kapott. Arra sem, amelyikben azt kérte, hadd nyissák meg az üresen álló várótermet, legalább amikor a leghidegebb volt az idő. Amikor viszont esőbeállót építettek volna vagy biztonsági kamerát akartak felszerelni, más volt a gond: azt csak a MÁV tervei alapján tehették volna, így viszont a költségeik megsokszorozódtak. A biztonsági kamerák esetében például a saját kalkuláció 250 ezer forintra jött ki, a vasúttársaság által elvárt kiadás viszont 1,5-2 millió forint között volt.
Frissen felújítva
Az ecseri állomás az Újszász–Szolnok-vonalon található, amelyet néhány éve újítottak fel. A projekt 2016 tavaszán nívódíjat is elnyert – egyebek között az ecseri állomásépület megújításáért.
Ennek ellenére nem ment zökkenőmentesen a fejlesztés: Ecseren a parkoló építése maradt el, Mendén viszont az állomásépület állt több éven keresztül tető nélkül – azóta befedték, aztán be is zárták. A szőlősnyaralói állomás épülete pedig a projekt lezárása előtt állt hosszú ideig készen, de szintén zárva – egy mellételepített konténer szolgált jegykiadó helyként.
Fazekas István
A mostani hóhelyzet tehát nem érte váratlanul ezeket a településeket, ám a megoldás nem egyszerű: a MÁV ugyanis a síkosságmentesítést is szabályozza. Azt a társaság által előírt hómaróval és vegyszerrel lehet végezni. Ez megint több százezer forintos költség, amit szerződés nélkül (tehát ingyen) nem vállal az önkormányzat - mondta a polgármester. A vasúttársaság lapunknak cáfolta, ohgy speciális hómaró vagy vegyszer használatát várná el.
A MÁV mindenesetre pénteken jelezte a polgármesternek, hogy elvégzi a peron letakarítását – a szabály szerint ezt hat órán belül kellett volna megtennie, ám amikor ez elmaradt, az önkormányzati szolgáltató cég kezdte meg a munkát.
A MÁV lapunk érdeklődésére azt is jelezte, hogy a polgármester leveleire már elkészült a a társaság válasza, amely tartalmazza az üzemeltetési költségekre vonatkozó álláspontját is. Cáfolták azonban, hogy az utasbiztosítás átterhelését várná el a MÁV az önkormányzattól, csupán az átadott tevékenység el nem végzéséből fakadó felelősségvállalás lenne része a megkötendő szerződésnek.
Pedig a MÁV nem sajnálja a pénzt létesítményei tisztán tartására. A vasúti létesítmények karbantartásával foglalkozó MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Korlátolt Felelősségű Társaság 2016 januárjában kötött 3+1 éves keretszerződést a Budapest Kelet- és Dél-Alföld Nagyrégióban található 424 állomás (szolgálati hely) takarítására, hó- és síkosságmentesítésére. (Természetesen azokon a településeken, amelyekkel nem köt vagy kötött megállapodást a társaság, tehát Ecser sem része a keretszerződésnek.)
Ezért a társaság összesen 4,4 milliárd forintot fizet, ami a Népszabadság akkori cikke szerint nagyjából másfélszerese a korábbi éves keretösszegnek, egy állomás esetében pedig átlagosan 10,4 millió forint. Ez egy évre lebontva 2,6 millió, ami többszöröse annak az összegnek, amit a MÁV az ecseri állomás tisztán tartásáért felajánlott az önkormányzatnak. A társaság lapunknak jelezte: nem olyan nagy a különbség, mivel az önkormányzatok csak az utasforgalmi területek gondozásában vesznek részt, a másik esetben szereplő vállalkozók viszont üzemi területen is végeznek munkát.
A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására kormánykritikus fellépőből Gulyás Gergely válik belőle.