Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Az ország legnagyobb cégeinek pénze, vagy az évtizedes építkezés vezethet sikerre? Nem csak két csapat, két futballtámogatási filozófia is összecsap az NB I mai döntőjében.
Ha nagy futball nincs is az NB I-ben, nagy izgalmakból jut bőven. Minden idők egyik legszorosabb magyar bajnoksága dől el szombat este: a Kispest és Orbán Viktor kedvenc csapata, a Videoton azonos pontszámmal áll az első két helyen az utolsó forduló előtt, most pedig a két gárda épp egymással játszik. Vagyis a helyzet rendkívül egyszerű, aki győz, az a bajnok (döntetlen esetén a Kispest).
Arra, hogy az NB I az utolsó fordulóban dőljön el, utoljára 2014-ben volt példa, de akkor sem volt valódi izgalom a zárókörben, a Debrecen hátradőlhetett, csak annyit kellett kiszurkolniuk, hogy a Győr ne nyerjen 15 góllal. Igazi tétje az utolsó meccsnek 2010-ben volt utoljára: akkor a Debrecen egy pont előnnyel vezetett a Videoton előtt, és mivel mindkét csapat kikapott a zárómeccsen, meg is tartotta az előnyét.
Ha minden az anyagiakon múlna, egy pillanatig sem lenne kérdés, hogy a Videoton lesz a bajnok. Az ő keretük összértékét 11,7 millió euróra becsli a futballgazdaságban mértékadónak tekintett transfermarkt.de, míg a Honvédét 6,45 millió euróra. A Videoton 2015-ös beszámolója szerint 2,04 milliárd forint az árbevételük, a Honvédnak ugyanekkor 692 millió forint volt. De még nagyobb a különbség, ha azt nézzük, honnan érkezett a klubokhoz ez a pénz.
A szakadék széléről indultak
Mindkét klubban az előző évtized közepén kezdődtek a nagy változások, amelyek megalapozták a sikertörténetet, ráadásul mindkettőt a totális összeomlás széléről kellett visszarángatni. A Kispestet 2006-ban az akkori főtulajdonos Piero Pini vidékre költözéssel fenyegette – ebben a helyzetben vásárolta meg a klubot a George F. Hemingway vezette Hemingway Group. A Videoton egy évvel később lett Garancsi Istváné; amikor Orbán Viktor jóbarátja megvásárolta a klubot, a fehérváriaktól épp megvonták az NB I-es indulás jogát a bajnokság kellős közepén az anyagiak miatt, majd miután rendezték a helyzetet, még egymilliárd forintos adósságállománnyal kellett megküzdeni.
A két klubnál azonban egész más módon építkeztek ezután. Kispesten az utánpótlás-nevelés lett az egyik fő irány, 2007-ben alapították meg a Magyar Futball Akadémiát. Az első években persze kézzelfogható eredménye ennek még nem lett – a kezdeti években, amíg az ott felnőtt játékosok elég idősek lettek ahhoz, hogy beépíthessék őket az NB I-es csapatba, nem túl nagy sikerrel próbálkoztak a játékosvásárlással. Egzotikus országokból érkező, a focihoz látványosan alig értő légiósok tömege jött és ment Kispesten, Hemingway visszaemlékezése szerint a csapat „teljes csőd volt pénzügyileg” 2011-ig, de általában így is stabil helyük volt a középmezőnyben. Az építkezés az elmúlt néhány évben kezd beérni.
Székesfehérváron egész más a helyzet: ott az aranykor a 2009-2010-es szezonnal kezdődött, azóta pedig folyamatosan a legerősebb csapatok között van a Videoton. Az utánpótlás-képzéssel ők is megpróbálkoztak – amikor 2008-ban elindult az Orbán Viktor alapította felcsúti Puskás Akadémia, még az volt a terv, hogy a Videotonnak képeznek majd ott focistákat. Végül ez nem valósult meg, sőt, már a Felcsút első csapatában is alig kapnak helyet a saját nevelésű focisták (a sokáig Videoton II, majd Videoton-Puskás Akadémia néven futó felcsúti csapat 2012-ben függetlenedett, némi jogi csűrés-csavarással lett belőle önálló klub, hiszen B-csapatként nem indulhatott volna az NB I-ben). A fehérvári stratégia most már egyszerűbb: az ország legnagyobb cégeit nyerték meg szponzornak, így gyakorlatilag azt a játékost tudják megvenni, akit csak szeretnének.
Kispesten tao, Fehérváron szponzori pénz
A szponzorok alapján ég és föld a két csapat közötti különbség. A Videoton szponzorlistáján gyémánt fokozatú támogatóként szerepel a Mol, de kiemelt szponzor a Strabag, és az OTP is támogatja a csapatot. Garancsi cégei közül a Market Építő Zrt. és az ESMA Reklám Zrt. is tesz pénzt bele a klubba. A Honvéd szponzorlistája ezzel össze sem mérhető, a nagy cégek közül az OTP és a Volkswagen szövetségi támogatóként került oda, illetve a Macron sportszergyártótól érkezik segítség.
A magyar foci egyik legfőbb bevételi forrása a tao-pénz – a Videoton szinte az egyetlen kivétel ez alól. A klubnak van annyi szponzora, hogy gyakorlatilag nem szorulnak rá a tao-ra, 2011 és 2016 között összesen 359 millió forintot kaptak – összehasonlításképp: ugyanez idő alatt Felcsútra 11 milliárd érkezett. A focink kincsesbányáját a Kispest már jobban kiaknázza, oda ugyanebben az öt évben 984 millió forint érkezett. A tao-támogatások célja hivatalosan az utánpótlás-nevelés erősítése (nemhivatalosan pedig a korrupció melegágyának tekintik), a Kispest pedig ebben igen sikeres: most éppen ez az egyetlen klub, amely 14 és 19 éves kor között csak egyetlen utánpótlás-korosztályban nincs a dobogón.
Debrecen, Diósgyőr, MTK - ki esik ki? |
Hatalmas harc folyik a kiesés elkerüléséért is – a Gyirmót már hetekkel korábban bebetonozta magát az utolsó helyen, a másik kieső hely ellen viszont három csapat is küzd. A helyzet egyszerű: ha az MTK nem győz Pakson, akkor kiesik. Ha nyer az MTK, akkor a Diósgyőr-Debrecen meccs vesztese megy az NB II-be (döntetlennél a Diósgyőr). A miskolciak a tao-támogatások egyik legnagyobb nyertesei pedig, 2011-2016 között az ő 1,9 milliárdos tao-bevételüknél csak Felcsútra érkezett több pénz. Debrecenbe 1,6, az MTK-hoz pedig 1,06 milliárd forint tao-támogatás érkezett ez idő alatt. Mindhárom klubnál próbálnak a saját nevelésű játékosok beépítése mellett a játékoseladásból pénzhez jutni – ezúttal sikerült túl is lőni a célon. |
Más kérdés persze, mi történik akkor, ha ki kell lépni a nemzetközi porondra. A Videoton 2012/2013-as szezonja volt az egyetlen, amíg sikerült eljutniuk az Európa Liga-csoportkörig, máskor ők és a Kispest is legkésőbb a második selejtezőjükön kiestek.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
„Én itt már minden »hülyére« szavaztam. Értelmes, világlátott, anyagilag stabil helyzetben lévő embernek szerintem tilos politikai párt közelébe mennie itthon” – mondja a magyar „orr”. HVG-portré.
Dopeman a „Jó arcok”-at, Kocsis Máté a „Zebra” nevű kört vezeti. Na de melyik kört vezetheti Schmidt Mária?
Nem kell már tartós tejet venni, jön a világháború, kivéve Magyarországon – üzeni Orbán. Megnéztük, mi igaz az állításaiból.
Kellemes zenei aláfestés jellemzi, egy mosolygó pap is felbukkan benne.