szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Hiába Európa legszigorúbb taxisrendelete a magyar, a hiénákat nem sikerült kiszorítani a piacról. A taxik száma folyamatosan csökken, így a várakozási idő megnőtt. A budapesti taxi azonban a környező országokhoz képest még mindig olcsó.

Mint arra Vitézy Dávid a Facebookján felhívta a figyelmet, a taxik száma folyamatosan csökken Budapesten, csúcsidőben pedig már gyakran 20-30 perces várakozási idők is jellemzővé váltak. Közben a taxisok a környezetvédelmi előírások lazításáért és magasabb hétvégi és éjszakai tarifákért készülnek tüntetni. A volt vezérigazgató szerint a BKK-nak a mai szabályozások betartatása sem megy: a hiénák továbbra is ott vannak a piacon, és már jóval szigorúbb környezetvédelmi szabályozásokat is be lehetne vezetni.

Vitézy Dávid

Miközben Budapesten a taxik száma csökken, csúcsidőben gyakran 20-30 perces várakozási idők váltak jellemzővé, az Uber és a hasonló szolgáltatások be vannak tiltva, a kártyaelfogadást és az egyéb...

Egyre többet kell várni a taxikra

Az Uber kiiktatásával, ahogyan az várható volt, csökkent a verseny, ami rossz hatással volt a szolgáltatási színvonalra. Vitézy Facebook-posztja szerint a várakozási idő növekedése mellett az is gond, hogy a kártyaelfogadást és az egyéb minőségi szolgáltatásokat is egyre kevesebb taxis veszi komolyan. (Szakértő forrásunk szerint 6500-ról 5000 alá esett két év alatt a taxik száma Budapesten.)

Hiénák vadászterülete

A nyárig folytatott ellenőrzések adatai szerint a vizsgált taxik 70%-a volt problémás. Volt, hogy a hatósági árnál magasabb tarifát alkalmaztak, kikapcsolták a taxamétert és „fix tarifát” kértek, illetve pörgették a taxamétert. Az ellenőrök engedély nélküli tevékenység miatt nyolcszor vonták be taxisok rendszámát, illetve forgalmi engedélyét a helyszínen.

Mint az Index tavaly megírta, a hiénákat a taxistársaságok előbb-utóbb kiteszik, így rendre társaságon kívüliként folytatják a lehúzásokat. Ilyenkor a hatóságok először elveszik a droszthasználati engedélyt, majd később a taxisengedélyt is. De a hiéna ez után is folytathatja, mert vannak vállalkozók, akik heti 40-50 ezer forintért bérbe adnak taxinak levizsgáztatott kocsikat, így ha egy taxisnak megvonják a rendszám alapján kiadott engedélyét, másnap már új kocsival folytathatja a hiénáskodást. A lehúzókra az is jellemző, hogy külön drosztokat sajátítanak ki, ahonnan akár fizikai erőszakkal üldözik el a becsületes fuvarozókat.

Noha az Európai Unió legszigorúbb taxisrendelete van érvényben hazánkban, a szankciók alkalmazása már közel sem megy ilyen keményen. Mindazonáltal a taxisoknak csak 10-15 százaléka vet be utaslehúzó trükköket – ezek rendre a társasághoz nem tartozó fuvarozók. Érdemes tehát a nagy társaságoktól taxit hívni, ha el akarjuk kerülni a hiénákat.

Nem olcsóbb a taxi a szomszéd országokban

Bár hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy drága a budapesti taxi, ez a szeptemberben általunk is bemutatott lista szerint nincs így. Nyolcvan város taxiárait összevetve Budapest a huszonhetedik legolcsóbb volt. Európában nálunk csak Bukarestben, Athénban, Szófiában, Rigában, Varsóban, Tallinnban, Moszkvában és Isztambulban lehet olcsóbban taxizni. A taxi Genfben és Zürichben a legdrágább, majd Tokióban, Koppenhágában, Helsinkiben és Londonban kerül a legtöbbe egy utazás.

Magunk is utánaszámoltunk egy taxiár-kalkulátor oldalon, a 4,5 km-es Lehel tér–Kálvin tér távolságot hasonlítottuk össze más városok központjában egy hasonló távolságra szóló utazással. Míg Budapesten ezért az útért 2300 forintot kérnének, Bécsben 4500 forintért, Prágában pedig 2400-ért vinnének el egy ugyanekkora távolságon. Varsóban azonban csak 1500-at kérnek egy ugyanekkora fuvarért, Bukarestben pedig csak egy ezrest.  Az viszont nem derült ki, hogy a vizsgált tarifákhoz milyen jövedelmi viszonyok társulnak az adott országokban, városokban.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!