Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Hiába a törvény, hiába a rapid felmondás, nem segít a másokra szabott tender sem, Simicskát egyelőre képtelenek kiszorítani a fővárosi reklámpiacról.
Narancsba borulnak-e a fővárosi járművek a jövő évi választási kampányban, ahogy 2014-ben is történt? Vagy Vona Gábor Jobbik-pártvezér dédelget majd kölyökvizslát minden 7-es busz oldalán? A döntés egyelőre Simicska Lajos kezében van, márpedig a Fidesz kegyvesztett pénztárnoka aligha segíti győzelemre Orbán Viktort. Ez a valódi tétje a főváros most futó reklámtenderének, amelyet a BKV, a BKK és az önkormányzat úgy dobál egymás között, mint a forró krumplit.
Mindenki szabadulna a döntéstől, amelynek eredményeként új kezekbe kerülhet több ezer jármű oldala, illetve tízezer négyzetméternyi óriásplakát és egyéb reklámfelület, amelyeket több millió utas és járókelő láthat naponta. Választások előtt ezt egyetlen politikai erő se venné tréfára. A Fidesz sem teszi. A főváros viszont addig ügyeskedett, amíg Simicska cége és a kormány által favorizált JCDecaux Zrt. harapófogójába szorult. Ha előbbit választja, akkor szembekerül a kormánnyal, ha utóbbit, akkor Simicska orrol meg. Márpedig vele szemben nem olyan régen vesztettek pert.
A BKV jelenleg bérleti szerződés útján értékesíti hirdetési felületeit a Peron Reklám Kft.-n keresztül. E cég 74,8 százalékos tulajdonrészét 1999-ben vette meg az ESMA, a Multireklám és az Europlakát alkotta konzorcium 140 millió forintért – az akkori fővárosi Fidesz nagy háborgása közepette. (Az ESMA tulajdonosa, Bleuer István köztudottan jó kapcsolatokat ápolt az MSZP-vel.) A cégek testvériesen megosztoztak: az Europlakát kapta a járműveket, a Multireklám az óriásplakátokat, az ESMA a többit. A Peron, bevételtől függetlenül, havonta nettó 62 millió forintot fizet a BKV-nak. (A csapathoz 2008-ban csatlakozott Promix Zrt. a metróban lévő plakáthelyeket havi 10,8 millió forintért bérli.) Az ellenzék egyre erősödő nyomására a fideszes többségű Fővárosi Közgyűlés 2010-ben úgy döntött, hogy visszaveszi a reklámfelületek értékesítési jogát. Kocsis István, a BKV akkori vezérigazgatója azonban váratlanul meghosszabbította és határozatlan idejűre módosította a Peronnal kötött kontraktust. A városatyák erre letettek a visszavételről, helyette kiírtak egy pályázatot Simicska Lajos cégére, a Publimont-ra szabva. A cél a szocialista kötődésű ESMA kiszorítása volt. Csakhogy az ESMA összefogott az Epamediával (ma JCD Zrt.), és közösen megfúrták a tendert. 2013-ban újra nekifutott a főváros, de ismét visszakoznia kellett. Simicska (és a Fidesz) belenyugodott, hogy nem lehet az övék a BKV teljes reklámfelülete.
A G-nap azonban új helyzetet teremtett. Tarlós István kabinetje, némi spéttel, tette a dolgát. A BKV először a Metropolt akolbólította ki a metróból, aminek eredményeként a Lokál – Habony Árpád főtanácsadó és Orbán Viktor jogi tanácsosa, Győri Tibor közös médiacégének ingyenes újságja – kiszorította Simicska Lajos üzlettársának, Fonyó Károlynak a lapját. Ezzel párhuzamosan az önkormányzat felmondta a szintén Simicska érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter Kft.-vel 2006-ban kötött kontraktusát, miközben a hasonló feltételekkel szerződött Intermédia Kft. jogutódja, a JCD Zrt. maradhatott. A főváros azzal érvelt, hogy a Simicska-céggel kötött szerződés „jó erkölcsbe ütköző”.
A javaslatot az a Kocsis Máté terjesztette a Fővárosi Közgyűlés elé, aki egy évvel korábban még különösen előnyösnek tartotta a Mahir-szerződés meghosszabbítását az általa vezetett Józsefvárosban. A főváros nevében viszont kifogásolta, hogy a cég 25 évre monopolhelyzetbe került, ráadásul a szerződés értelmében a hirdetőoszlopok 50 méteres körzetében más reklám nem is helyezhető el. Ez főként a kormánypárti körökben egyre népszerűbb JCD terjeszkedését akadályozta. A JCD mindenesetre idén áprilisban rendőrséggel fenyegette meg a kormány nemzeti konzultációs plakátjait átragasztó Momentumot.
Simicska pert indított a hirdetőoszlop-szerződés felmondása miatt, amit idén másodfokon is megnyert. A cég most 100–200 millió forintos kártérítési per indítását fontolgatja, miközben minden létező helyen – Brüsszel, Strasbourg, Alkotmánybíróság – megtámadta a hirdetőoszlopokat a reklámpiacról kiíró, az óriásplakátokat megtizedelő jogszabályváltozást. A testületek még ebben az évben dönthetnek – tudta meg a HVG a Mahir Citypostert képviselő Magyar György ügyvédtől.
A kormányzat a reklámzaj csökkentésével indokolta az óriásplakátok korlátozását, ám ezzel Simicska mellett a JCD-t is nehéz helyzetbe hozta. Árbevételük felét is elveszthetik miatta – mondta korábban a 24.hu-nak Samu Tímea társ-vezérigazgató. Kapóra jönne ezért nekik a BKV-reklámokon nyerhető haszon. Csakhogy a tavaly januárban meghirdetett tender különös kanyarokat ír le. A BKV a kiírásban az indulás feltételéül szabta, hogy csak olyan vállalkozás indulhat, amelyik legalább 400 óriásplakáttal rendelkezik, javarészt a metróállomásokon.
A Publimont egyedül képtelen volt teljesíteni ezt a kritériumot. Először az ESMA Zrt.-ből kivált Hajdú Vagyonkezelő Kft. birtokolta Hungaroplakátot szegődtette maga mellé. Ám egy újabb fordulattal a Közbeszerzési Döntőbizottság „összeboronálta” a Publimont-t és a Peront. Mégpedig azzal, hogy a Peron megtámadta a pályázatot, mert a BKV eleve kizárta a lehetséges indulók közül. Ennek vélhetőleg az volt a fő oka, hogy a Peronban Simicska is érdekelt. Csakhogy a Peron felülvizsgálati kérelmét a Közbeszerzési Döntőbizottság elutasította.
A Peron erre összeállt Simicskáékkal, így a Publimont voltaképpen a Peron másik tulajdonosa – a versenytárs JCD – révén teljesíthette a BKV feltételét. A francia hátterű cég ugyanis a korábbi munkamegosztás okán rendelkezik az elvárt 400 óriásplakáttal. Ráadásul az ügylettel – több cégáttéten keresztül – berántották a tenderbe Garancsi István érdekeltségét is. Németh József cégvezető azzal ütötte el a HVG kérdését a Peronnak a tenderben betöltött szerepéről, hogy minden tulajdonosa megtiltotta neki a válaszadást. De néma maradt megkeresésünkre a főváros is.
A nettó 5,7 milliárd forint értékű reklámtender ügye másfél év alatt csupán addig jutott, hogy kiválasztották azokat a cégeket, amelyek ajánlatot tehetnek. Csakhogy a JCD mellé a Publimont is befurakodott. A BKV és a BKK igazgatósága nagy kínjában július végén úgy döntött, hogy átadja az egészet a főváros közbeszerzési társaságának, fejezze be az a versenyeztetést. Ám a HVG információi szerint könnyen előfordulhat, hogy inkább eredménytelennek nyilvánítják az eljárást. Ezzel pedig a Fidesz aligha lesz elégedett.
A reklámpiacot korlátozó új rendelkezések csak az új szerződésekre érvényesek, a régiek 2020-ig, tehát a választások alatt is érvényben maradnak. S hiába lépett be a reklámpiacra időközben Orbán Viktor barátja, Garancsi István. Az üzletember 30 százalékban birtokolt tanácsadó cége 2015-ben vásárolta fel az egykoron a villanyoszlopokra szerelt elefántfülekkel taroló ESMA Reklám Zrt.-t. Az eredetileg baloldali kötődésű cég kiszorítása érdekében az Orbán-kormány az előző ciklusban törvénymódosítást kezdeményezett: közlekedésbiztonsági okokra hivatkozva betiltotta az oszlopfüleket. Garancsi érkezése után azonban törölte a módosítást, így most újra szabad az oszlopfülreklám. A lenullázott cég azonban még nem talált magára. De a választások előtt még újraoszthatják a lapokat.
SZALAI ANNA
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Bár a károk súlyosak és kiterjedtek, személyi sérülésről egyelőre nem érkezett hír.