„Látta a KFC-s sztorit, hogy az indexes újságírót nagyon megverték? Friss, most fogom közölni, egy másodperc!” – kezdte októberi hívásunkkor a beszélgetést Kasza Tibor (39), aki a marketingesek szerint jelenleg a legnépszerűbb reklámhordozó véleményvezér. Énekesként kezdte, majd a televízió műsorvezetőként is felkapta, amit eredményesen kamatoztatott a közösségi médiában. Interjú. HVG: Önt keresik meg a cégek, vagy önnek kell piackutatást végeznie? Kasza Tibor: Nagyon változó. A határán vagyok annak, amennyit egy oldal el tud vállalni. A szórakoztató jelleget nem lehet teljesen feláldozni annak oltárán, hogy mennyi szponzorált tartalom van, mert elpárolognak az emberek. HVG: Mennyi pénzt költenek erre a reklámozók? K. T.: Akár nagyon komoly összeget is szívesen fizet egy nagy cég az influencer kampányra, ha garanciát kap arra, hogy mennyi embert lehet elérni vele. Egyre nagyobb szelete jön át a tévés, rádiós és újsághirdetéseknek, egyre jobban hisznek benne a partnerek. Ma már futnak utánam olyanok, akik két éve még szinte szóba sem álltak velem, majdhogynem megmosolyogták ezt a szektort. HVG: Mennyire autodidakta módon építi fel az üzletet? K. T.: Ez klasszikusan az a műfaj, amelyet folyamatosan tanulsz. Sőt a követőid tanítanak, hogy mi működik, mi nem. Ha benne van az ember, és mániákus, márpedig én az vagyok, akkor ez a fejlődés útja. Ugyanakkor azt is el kell mondani, hogy megeszi az életedet. Az első dolog, amit reggel a kezembe veszek, az a telefon, és az utolsó dolog is az, ami éjféltájt kiesik a kezemből. Az ember a magánéletével fizet ezért. HVG: Mennyire fedi egymást a magánélet és az, amit posztol magáról? Például egy lánykérés... K. T.: Minden igaz! Olyan srác vagyok, aki nem szorong ezen, nem agyalok rajta, hogy mit fognak majd gondolni rólam. Bár szerintem a Facebooknak egyre kevésbé központi eleme a nagyon személyes tartalom, ez sokkal inkább az Instagramnak lett a sajátja. A Facebook szerintem már kevésbé alkalmas erre a rengeteg megszorítás miatt, amelyeket érvénybe léptet. HVG: Milyen megszorítások? K. T.: A Facebook szeretne teret adni még több és még több fizetett tartalomnak. Ezek világszerte kiszorítják az organikus tartalmakat, amelyek egyszerűen csak érdekesek. Ha eddig 100 hely volt egy üzenőfalon, amelyre ki lehetett tenni tartalmat, akkor 60 vagy 70 hely egyből fizetőssé válik, amint megjelennek a nagy befektetők, és már csak 30 hely van, amiért harcolunk mi, tartalomgyártók. Amit régen nevetve megcsinált az ember egy jó poszttal, akár hárommilliós eléréseket is, azt ma már csak sok ezer megosztással lehet megvalósítani. HVG: Ezeket csak a tapasztalat alapján szűri le? Nincs olyan szerződés vagy üzletszabályzat, amiből értesül a változásokról? K. T.: Ezekbe nem avatnak be. Egy érdekes visszássága van a Facebook működésének. Belevittek abba, hogy dolgozz sokat, legyen sok követőd, mert akkor sok embert elérhetsz. Majd pedig olyan, mintha azt mondanák neked, oké, sok munkával, stratégiával meg álmatlan éjszakákkal megszereztél egy követőbázist, de a 80 százalékának bekötöm a szemét, és mostantól kezdve csak pénzért veheted le róla a kendőt. HVG: Mennyire szól bele ebbe a hazai szabályozás? A héten volt éppen a GVH versenytanácsi tárgyalása a bújtatott reklámok gyanúja miatt. K. T.: Még két évvel ezelőtt sem volt komolyan vehető reklámköltés ebben a szektorban. Nem volt szabályozása sem, jelenleg dolgoznak rajta. Arról zajlik a beszélgetés, hogy az egyértelműen reklámcélzatú posztok nem tűnhetnek baráti ajánlásnak. Ugyanakkor rengeteg baráti ajánlás is van, ezért nagyon szűk játéktérben mozgunk. Pont az a lényegük ezeknek a felületeknek, hogy nagyon emberközeliek és nagyon nyersek. Itt sokkal inkább a személyes habitusod válik termékké. HVG: A hangvétel, a szóhasználat talán kevésbé zavaró, inkább az a kérdés, milyen elveket valló emberként nyilvánul meg egy influencer. K. T.: Nyilvánvalóan fontos, hogy az értékrend jó és helyes legyen. Próbálom elkerülni azokat a témákat, amelyekről tudom, hogy csak acsarkodást eredményeznek a falamon. Bele tudnék menni például a migránskérdésbe. Pedig hogyne volna róla véleményem?! De ez csak egy kis szórakoztató oldal, nem itt akarok rendet tenni a világban. |