Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Budapest és Kolozsvár közé építene gyorsvasutat a kormány - derült ki pár héttel ezelőtt. Sok konkrétum még nem ismert, de a projekt a rendkívül hosszú megtérülés miatt nem igazán tűnik életképesnek.
A hazai sajtó leginkább csak hírként foglalkozott Szijjártó Péter február eleji bukaresti látogatásával, ahol a magyar és a román diplomácia vezetői egyetértettek a két ország között egy TGV-típusú gyorsvasúti összeköttetés kiépítésében- idézi fel az mfor.hu. Egyelőre azonban csak 1 milliárd forintot különítettek el egy megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. Sok konkrétum tehát még nem ismert.
De vannak számítások. 583 év alatt térülhetne meg ez a beruházás - számolta ki a Mátészalkaleaks civil csoport, melynek tagjai úgy vélik, már a megvalósíthatósági tanulmányra elkülönített 1 milliárd forintot is inkább a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítására kellene fordítani.
A kalkulációnál a francia gyorsvasút-építéseket vették alapul, melynek során 4 új TGV vonalat, összesen 671 kilométert építenek 14 milliárd euróból. Ebből kiindulva a Budapest-Kolozsvár 450 kilométere 2920 milliárd forintba kerülhetne (311 forintos euró árfolyam mellett) a civilek számítása szerint.
A nemzetközi átlagok alapján 30 ezer forintos, egyirányú jegyárakat vettek figyelembe, ami jóval magasabb a jelenleg elérhető legmagasabb árkategóriájú vonatjegynél, a fapados repülő árszintjének pedig többszöröse. Egy kisebb csomaggal együtt ugyanis alig 6000 forintból kijön egy repülőjegy.
Azt feltételezve, hogy évente 1 millió utas használná a gyorsvasutat, ilyen jegyár mellett is csaknem 100 év alatt térülhetne meg a beruházás, de ehhez az kellene, hogy 2740 fő vegye igénybe naponta a járatokat. Noha a Mátészalkaleaks nem kapott utasforgalmi adatokat egyelőre, de ha a Budapest-Belgrád személyforgalmából indulunk ki, ez irreálisan soknak tűnhet. A déli irányba tartó vonalon ugyanis naponta 229 fő utazik csupán.
A civilek némileg optimistább megközelítéssel napi 460 fő utazását vették alapul, a korábban említett 30 ezer forintos jegyárral a költségek figyelembevétele nélkül
Ám még ha 460 főnél jóval többen vennék is igénybe a vonalat, és a megtérülési idő is a fenti töredéke lenne, akkor is nehezen lehetne versenyképesnek nevezni a projektet.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány hónapok óta tartó küzdelme, hogy betiltsa a Pride felvonulást. A hatalom szerint tiltott rendezvény, a szélsőségesek próbálják akadályozni. A HVG élő közvetítésa a 30. Budapest Pride-ról.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
A miniszterelnök szerint a rend nem magától jön létre, azt először meg kell teremteni aztán pedig megvédeni.
Ne egye meg a francia joghurtot.
Trükköznek a számokkal a gyermekvédelemben.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.