szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Budapest és Kolozsvár közé építene gyorsvasutat a kormány - derült ki pár héttel ezelőtt. Sok konkrétum még nem ismert, de a projekt a rendkívül hosszú megtérülés miatt nem igazán tűnik életképesnek.

A hazai sajtó leginkább csak hírként foglalkozott Szijjártó Péter február eleji bukaresti látogatásával, ahol a magyar és a román diplomácia vezetői egyetértettek a két ország között egy TGV-típusú gyorsvasúti összeköttetés kiépítésében- idézi fel az mfor.hu. Egyelőre azonban csak 1 milliárd forintot különítettek el egy megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. Sok konkrétum tehát még nem ismert.  

De vannak számítások.  583 év alatt térülhetne meg ez a beruházás - számolta ki a Mátészalkaleaks civil csoport, melynek tagjai úgy vélik, már a megvalósíthatósági tanulmányra elkülönített 1 milliárd forintot is inkább a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítására kellene fordítani. 

A kalkulációnál a francia gyorsvasút-építéseket vették alapul, melynek során 4 új TGV vonalat, összesen 671 kilométert építenek 14 milliárd euróból. Ebből kiindulva a Budapest-Kolozsvár 450 kilométere 2920 milliárd forintba kerülhetne (311 forintos euró árfolyam mellett) a civilek számítása szerint. 

A nemzetközi átlagok alapján 30 ezer forintos, egyirányú jegyárakat vettek figyelembe, ami jóval magasabb a jelenleg elérhető legmagasabb árkategóriájú vonatjegynél, a fapados repülő árszintjének pedig többszöröse. Egy kisebb csomaggal együtt ugyanis alig 6000 forintból kijön egy repülőjegy.

Azt feltételezve, hogy évente 1 millió utas használná a gyorsvasutat, ilyen jegyár mellett is csaknem 100 év alatt térülhetne meg a beruházás, de ehhez az kellene, hogy 2740 fő vegye igénybe naponta a járatokat. Noha a Mátészalkaleaks nem kapott utasforgalmi adatokat egyelőre, de ha a Budapest-Belgrád személyforgalmából indulunk ki, ez irreálisan soknak tűnhet. A déli irányba tartó vonalon ugyanis naponta 229 fő utazik csupán. 

A civilek némileg optimistább megközelítéssel napi 460 fő utazását vették alapul, a korábban említett 30 ezer forintos jegyárral a költségek figyelembevétele nélkül 

Ám még ha 460 főnél jóval többen vennék is igénybe a vonalat, és a megtérülési idő is a fenti töredéke lenne, akkor is nehezen lehetne versenyképesnek nevezni a projektet. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!