Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f1609c5e-0b98-42e3-8c25-21baef26948e","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Jackl Vivien a klubja elnöke szerint az olimpia óta sem fizikálisan, sem mentálisan nem volt megfelelő állapotban ahhoz, hogy meg tudjon felelni a követelményeknek, amelyeket az amerikai edzővel való közös munka igényel.","shortLead":"Jackl Vivien a klubja elnöke szerint az olimpia óta sem fizikálisan, sem mentálisan nem volt megfelelő állapotban...","id":"20250520_jackl-vivien-shane-tusup-budapest-honved-gergely-istvan-edzes-uszas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1609c5e-0b98-42e3-8c25-21baef26948e.jpg","index":0,"item":"416d9873-623a-4074-9855-a5cf4b957cd5","keywords":null,"link":"/sport/20250520_jackl-vivien-shane-tusup-budapest-honved-gergely-istvan-edzes-uszas","timestamp":"2025. május. 20. 19:50","title":"Hetente csak kétszer edz Shane Tusuppal az új tanítványa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c37fc8b-9ca6-402d-8228-458ea4cf9f16","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az eladási problémákkal küszködő Maserati áthelyezi a GranTurismo és GranCabrio modellek gyártását.","shortLead":"Az eladási problémákkal küszködő Maserati áthelyezi a GranTurismo és GranCabrio modellek gyártását.","id":"20250520_kicsi-fiatok-keszulnek-hamarosan-a-nagy-es-draga-maseratik-szulohelyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c37fc8b-9ca6-402d-8228-458ea4cf9f16.jpg","index":0,"item":"8f3135ad-b1ba-4696-9a17-2a19fb179384","keywords":null,"link":"/cegauto/20250520_kicsi-fiatok-keszulnek-hamarosan-a-nagy-es-draga-maseratik-szulohelyen","timestamp":"2025. május. 20. 06:41","title":"Kicsi Fiatok készülnek hamarosan a nagy és drága Maseratik szülőhelyén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdc8b8b5-b1b5-4137-96a6-94324fbf2cb7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia lehet gazdasági nehézségek ellenszere a topvezetők szerint – ez derül ki az IBM Institute for Business Value legfrissebb globális felméréséből, amely során 33 ország több mint kétezer cégvezetőjét kérdezték meg. A kutatás szerint az instabil gazdasági környezet ellenére a CEO-k 85 százaléka már a következő két évben megtérülést vár az MI-beruházásaitól, ugyanakkor az eredményekhez alapvető szemléletváltásra van szükség a vállalati működésben. A vállalati felsővezetők többsége a versenyelőny érdekében kockáztatni is kész az MI-fejlesztések terén.","shortLead":"A mesterséges intelligencia lehet gazdasági nehézségek ellenszere a topvezetők szerint – ez derül ki az IBM Institute...","id":"20250519_mesterseges-intelligencia-ceo-kutatas-ibm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdc8b8b5-b1b5-4137-96a6-94324fbf2cb7.jpg","index":0,"item":"8b7b205d-1c2e-4c8f-9c97-82f1d291d3a6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_mesterseges-intelligencia-ceo-kutatas-ibm","timestamp":"2025. május. 19. 05:00","title":"2000 CEO válaszolt: ez lehet az ellenszer a gazdaság problémáira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"749d73d3-328e-4a38-b89e-6b2d3f9a4d7d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Rino Barillarinak azt fájt a legjobban, hogy a színész sértő megjegyzést tett az olaszokra. ","shortLead":"Rino Barillarinak azt fájt a legjobban, hogy a színész sértő megjegyzést tett az olaszokra. ","id":"20250520_gerard-depardieu-roma-paparazzo-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/749d73d3-328e-4a38-b89e-6b2d3f9a4d7d.jpg","index":0,"item":"0d8f1de1-3598-4a11-ad32-26a664d53a65","keywords":null,"link":"/kultura/20250520_gerard-depardieu-roma-paparazzo-birosag","timestamp":"2025. május. 20. 16:42","title":"Megütött egy paparazzót, Rómában is bíróság elé állhat Gérard Depardieu","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d63b6c70-a083-4e2a-975d-b00991019788","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az izraeli hadsereg azt kéri a lakosoktól, hogy nyugati irányban hagyják el a várost.","shortLead":"Az izraeli hadsereg azt kéri a lakosoktól, hogy nyugati irányban hagyják el a várost.","id":"20250519_idf-gaza-han-junisz-kiurites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d63b6c70-a083-4e2a-975d-b00991019788.jpg","index":0,"item":"22707ba6-a9bc-459b-b614-e6918d67aea0","keywords":null,"link":"/vilag/20250519_idf-gaza-han-junisz-kiurites","timestamp":"2025. május. 19. 17:26","title":"Az IDF felszólította a gázai Hán Júnisz civil lakosságát, hogy ürítsék ki a települést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ee2991d-2a46-4d5a-b5ab-d67505f2a3fd","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Bizottság előrejelzése szerint sem a GDP-növekedés, sem az inflációs adatok nem utalnak a gazdaság erősödésére. Különösen aggasztónak tartják a beruházások visszaesését.","shortLead":"Az Európai Bizottság előrejelzése szerint sem a GDP-növekedés, sem az inflációs adatok nem utalnak a gazdaság...","id":"20250519_europai-bizottsag-gazdasasgi-prognozis-magyar-gdp-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ee2991d-2a46-4d5a-b5ab-d67505f2a3fd.jpg","index":0,"item":"5c6a73eb-5a15-4181-9999-97daa6d555c5","keywords":null,"link":"/eurologus/20250519_europai-bizottsag-gazdasasgi-prognozis-magyar-gdp-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 11:14","title":"Brüsszel szerint is elmarad a repülőrajt: a magyar növekedést az utolsó helyre várják a régióban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd57c954-00f7-4266-ad59-80be5151379e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Mostantól a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset a „nettó átlagkereset”. A KSH emellett újraszámolta a kereseti statisztikákat 2019-ig visszamenőleg, de ez nem okozott jelentős változást.","shortLead":"Mostantól a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset a „nettó átlagkereset”. A KSH emellett...","id":"20250520_A-KSH-uj-definicioval-szamolja-a-netto-atlagkeresetet-mindjart-magasabb-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd57c954-00f7-4266-ad59-80be5151379e.jpg","index":0,"item":"d6efef73-accc-4e14-8e47-1060b46ee4aa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_A-KSH-uj-definicioval-szamolja-a-netto-atlagkeresetet-mindjart-magasabb-lett","timestamp":"2025. május. 20. 09:20","title":"A KSH új definícióval számolja a nettó átlagkeresetet, mindjárt magasabb lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5862aeca-49eb-41d4-a874-6ad7cbf7e669","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter viszont a kormánypártra valóban veszélyes húzással csapta le a magas labdát – írta elemzésében Török Gábor, aki szerint a Harcosok Klubja azt mutatja, hogy valódi tartalmi és személyi változást nem tervez a Fidesz, csak technológiai-módszertani módosításokat hajt végre.","shortLead":"Magyar Péter viszont a kormánypártra valóban veszélyes húzással csapta le a magas labdát – írta elemzésében Török...","id":"20250519_Torok-Gabor-szerint-Magyar-Peter-menete-azert-veszelyes-Orbanekra-mert-fideszes-akcio-is-lehetne-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5862aeca-49eb-41d4-a874-6ad7cbf7e669.jpg","index":0,"item":"5b023fa0-c81e-4788-975b-8fe9624c8352","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_Torok-Gabor-szerint-Magyar-Peter-menete-azert-veszelyes-Orbanekra-mert-fideszes-akcio-is-lehetne-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 11:10","title":"Török Gábor: Óriási hibát vétett Orbán a tihanyi beszéddel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hamarosan véget ér a 2015-16-ban Budapesten forgalomba állított spanyol villamosok gyártói karbantartása, a munkát a BKV saját embereinek kell átvenni, ráadásul a közlekedési vállalatnak rengeteg alkatrészt is vásárolnia kell. 600 millió forintból kijött volna még kétévi karbantartás. A BKV-s karbantartók túlterheltek, de nem a CAF-okkal fognak legtöbbet küzdeni.
A BKV rengeteg alkatrészt vásárol a három éve forgalomba helyezett, a spanyol CAF-tól rendelt villamosokhoz, amik az 1-es, a 3-as és a budai fonódó vonalakon járnak. Az alkatrészvásárlást a közlekedési vállalat több közbeszerzési eljárás keretében bonyolítja. A teljesség igénye nélkül az alábbi alkatrészek beszerzését tervezik:
175 darab kerékabroncs,
20 darab áramszedő és 578 darab áramszedő-alkatrész,
40 darab akkumulátor és több száz elektronikai alkatrész,
Alváz- és forgóváz-elemek: homokszóró-alkatrészek, lengéscsillapítók, pályakotró-elemek,
Külső és belső burkolati elemek, ablaküvegek, ülések és üléselemek,
184 darab hajtómű és -alkatrész,
Fékelemek és -alkatrészek a hidraulikától a sínfékekig.
A BKV azzal magyarázta a hatalmas alkatrészvásárlást a hvg.hu-nak, hogy a 2015-16-ban beszerzett villamosok garanciája és azzal együtt a gyártói karbantartás 2019. május végén, illetve decemberben lejár, ezért nekik kell átvenniük a villamosok fenntartását a CAF szakembereitől, amihez értelemszerűen alkatrészekre van szükségük. A járművek nagyjavításáról vagy felújításáról nincs szó, csak a normál karbantartásról, a „CAF-villamosok első nagyjavítására, felújítására a járműgyártó ajánlásának megfelelően, várhatóan a járművek 5-6 éves korától kezdődően, az egyes járművek futásteljesítményének függvényében fog sor kerülni”.
600 millióból kijött volna még két év
A spanyol villamosok egyébként nem a BKV tulajdonában vannak, a BKK volt a vevő, a BKV szolgáltatói szerződés keretében üzemelteti őket. A BKK anno három év (a szerződés szerint egész pontosan 1096 nap) szállítói karbantartással vette a járműveket, ez azt jelenti, hogy az első három évben a CAF szakemberei végzik a karbantartási munkákat, és a BKK/BKV-nak alkatrészekre sem kell (külön) költenie, az üzemben tartáshoz szükséges alkatrész-utánpótlás ugyanis benne van az árban.
A CAF Urbos nevű típusából két változat jár Budapesten, rövidből (34 méteres) jelenleg 35 darab és hosszúból (56 méteres) 12 darab, a BKK már rendelt még 26-ot. Az eredeti szerződés szerint a gyártói karbantartás díja alkatrész-utánpótlással együtt a rövid változat esetében szerelvényenként és havonta 1 403 euró (aktuális árfolyamon 450 ezer forint), a hosszú változat esetében 2 526 euró (810 ezer forint). A BKK persze hosszabb gyártói karbantartással is vehette volna a villamosokat, akkor magasabb lett volna a vételár, cserébe a BKV-nak nem kellene három év után külön alkatrészeket vásárolnia, illetve nem terhelné a saját karbantartóit a villamosok üzemben tartása. Az eredeti számokkal kalkulálva még két év gyártói karbantartás összesen bő 610 millió forintnyi euróba került volna a 47 darabos flottára. Ez nem csekély összeg, de a teljes beszerzés nagyságrendjében nem is olyan nagy: a rövid villamosokat darabonként 1,8 millió euróért (580 millió forint), a hosszúakat darabonként 2,9 millió euróért (930 millió forint) vette a BKK. Az ötéves gyártói karbantartás nem lett volna szokatlan a budapesti villamosállományban, a 4-es, 6-os vonalon szolgálatot teljesítő Combino Supra villamosokat ennyivel vette a BKK a Siemenstől. Ráadásul az első nagyjavítás is 5-6 év után esedékes. A CAF-ok beszerzése során szó sem volt ötéves gyártói karbantartásról, a BKK alapból három évvel írta ki a közbeszerzést.
A karbantartók túlterheltek, de nem a CAF-okkal kell megküzdeniük
A karbantartási feladatok átvétele a CAF szakembereitől, a BKV saját karbantartóinak betanulása amúgy rendben zajlik – mondta el a hvg.hu-nak egy BKV-s forrás. Az átvételt nagyban megkönnyíti, hogy a CAF szakemberei magyarok, akiket a cég spanyol telephelyén oktattak ki a típusra, ezért könnyen át tudják adni a tapasztalataikat és a tudnivalókat a BKV-soknak. Ha már a Combinóknál tartunk, azokkal egész más volt a helyzet, a gyártói karbantartást a Siemens német szakemberei végezték, akik jobbára csak tolmács segítségével tudtak szót érteni a BKV-s karbantartókkal.
Forrásunk szerint a 47 CAF villamos karbantartása nem fog különösen nagy pluszterhelést jelenteni a BKV karbantartóinak, relatíve új villamosokról van szó, ezért egyrészt megközelítően sem igényelnek annyi munkát, mint a BKV-nál nem kis számban futó régi típusok, például a csehszlovák Tatrák, másrészt az alkatrész-utánpótlással sem lesz gond, mint a régi típusoknál. Szem előtt tartva persze, hogy a munkaerőhiány miatt a karbantartók már alapból túlterheltek, ahogy egyébként a villamosvezetők is.
Olcsó húsnak híg a leve
A CAF-ok beszerzésére visszatérve, a spanyol gyártó a Siemenset verte a közbeszerzésen olcsóbb ajánlatával. Versenyben volt még a Ganz-Skoda, ami kevesebbet kért volna a CAF-nál, de a BKK kizárta az eljárásból. A Skoda az utolsó pillanatig küzdött a megrendelésért a Közbeszerzési Döntőbizottságtól a bíróságokig minden lehetséges fórumon, de végül nem sikerült bizonyítania, hogy a BKK jogszerűtlenül zárta ki. Az egyik hevesen vitatott pont épp a gyártói karbantartás volt, a Skoda ajánlata nagyon olcsó volt, a BKK szerint irreálisan olcsó. A közlekedési vállalat szerint a Skoda nem tudta alátámasztani, hogyan tudná annyi időráfordítással megoldani a dolgot, mint amennyivel pályázott, ráadásul a Skoda kevés, és mindössze egykészletnyi szerszámmal oldotta volna meg a feladatot, amivel a BKK szerint nem tudtak volna három kocsiszínt kiszolgálni.
A spanyol villamosok nagyobb botrány nélkül abszolválták a Budapesten töltött három évüket. 2018 elején az Omnibusz blogon jelentek meg képek rohadás jeleit mutató külső burkolat-lemezekről, a BKV akkor azt közölte, hogy tudnak a „korróziós elváltozásokról”, amiket a CAF garanciálisan javít. BKV-s forrásunk szerint a CAF-oknak voltak gyermekbetegségeik, de ez minden típusra igaz. Nagyobb bajt jelentenek a CAF-ok konstrukciós hiányosságai, például a gyenge fékek, illetve a nagy tengelyterhelésük, ami miatt „eszik a sínt” – ez utóbbi miatt a BKK le is pontozta a CAF-okat a közbeszerzési eljárásban, de a végső egyenlegben az alacsony ár és egyéb szempontok segítettek a Siemens fölé kerekedni. A villamosvezetők beszámolói szerint Combinóból CAF-ba átülni olyan, mint Mercedesből Trabantba, igaz, egy Combino nem is annyiba kerül, mint egy CAF.